miten tukea arkaa lasta uusiin tilanteisiin?
Meillä on 5 vuotias lapsi, hän on erittäin arka menemään uusiin ryhmiin ja tilanteisiin. Itseäni häiritsee, kun hän haluaisi harrastaa (kokeilla) erilaisia lajeja, mutta mutta siihen uuteen ryhmään sisään pääsy on todella vaikeaa! Naapurin lapsi oli sattumalta samassa ryhmässä niin meno oli helppoa, hän turvautui tähän lapseen, mutta kun ei ole tuttua lasta niin lapsemme lyö jarrut pohjaan. Olen neuvoton.
Kommentit (5)
kerkeää noihin harrastuksiin myöhemminkin, kouluiässä.
mun arka tyttökin halus koittaa esim jalkapalloa mutta stoppi tuli kentän laidalle.
tai sitten kyselet kaveria harrastukseen, onhan se yksin tylsää harrastaa aikuisenakin. tai käytte yhdessä uimassa ym.
meillä on alkanu kouluiässä helpottaa, vaikkei vieläkään puhu esim mun kavereille.
vastanneelle. Tiedän, että kannattaisi ajan tosiaan kulua, mutta kun tuntuu niiiiin hankalalle välillä nuo tilanteet joita hänen kanssaan tulee. Lapsi on äärettömän fiksu, mutta todella arka uusiin tilanteisiin. Hieman professori ainesta:) Pelkään, että arkuus lisääntyy iän myötä?
meillä rohkaistiin lasta lahjomalla sai aina hyvästä suorituksesta tarran ja kun oli riittävä määrä tarroja sai pienen palkinnon.
tärkeintä on, että et hermostuta lasta vaatimuksilla vaan annat hänen kokea, että on hyvä sellaisena kuin on. Aika voi auttaa hyvinkin, omanikin oli vielä 5-v. aika arka ja 7-v. koululaisena on selvästi rohkeampi. Jollain tavalla varovainen on varmasti aina, mikä mielestäni on oikein kiva piirre. Tietysti jos lapsi oikein kovasti haluaisi muiden mukaan, voi antaa pieniä "rohkeustehtäviä" (siis varsin helppoja aluksi) ja palkita näistä jotenkin.
vielä kerran