Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityisen kautta tutkimuksiin?

Vierailija
25.01.2011 |

Monista eri syistä epäilen, että meidän poika on aspergerlapsi. Ensin ajateltiin, ettei vaan osata poikaa kasvattaa, mutta sit alkoi palasia loksahdella. Poika täyttää kohta 5 vuotta.

Neuvolassa olen huolestani jutellut ja motoristen ongelmien takia käy toimintaterapiassa säännöllisesti. Siellä menee kohtuullisesti, mutta jotain pientä ongelmaa ollut terapeutillakin.

Neuvolan kanta on, että pistä poika päiväkotiin ja katellaan sitten. No, en haluis laittaa. Olen itse kuitenkin kotona vielä kuopuksen kanssa, enkä näe mitään järkeä päiväkodissakaan. Poika aloitti juuri kerhon, käy liikkarissa (tosin vähän itseään nuorempien ryhmässä) ja käydään perhekahviloissa sun muissa. Mutta siellä ei nyt sattumalta ole se erityislastentarhanope kattomassa mitä poika touhuaa. Mun kertomallani ei tunnu olevan mitään virkaa.

Olisko järkeä viedä poika yksityiselle neuropsykologille?

JOS jotain häikkää on, en haluaisi odottaa sitä, että menee eskariin ja kouluun ja ehtii saada köniinsä tai muuten joutua hankaluuksiin, kun ei aina oikein osaa toisten lasten kanssa toimia tai saattaa käyttyäytyä muuten vähän eriskummallisesti. Kotona ollaan pojan omituisuuksiin jo vähän niinkuin totuttu, vaikka isosiskollakin meinaa välillä keittää yli, jos jätkä heittäytyy vähän neuroottiseksi joidenkin asioiden suhteen tai heittäytyy muuten hankalaksi tms.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkoti kuitenkin olisi hyvä vaihtoehto? Siellä nähdään ryhmässä toimiminen, rutiinien vaikutus, toisten lasten esimerkki ja sitä kautta tosiaan menee eteenpäin mahdolliset tutkimuksetkin. Ja olisipa vähän kokemusta sitten ennen eskaria ja koulun aloitusta.

Vierailija
2/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä yksityiseen ja kysy kannattaako teidän tulla käymään. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että yksityiselle meno oli helmpotus, kaikki meni sen jälkeen nopeaan tahtiin, tukitoimetkin tuli mukaan varmasti nopeammin kuin kunnallisella puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei ole mikään "häirikkö", vaan herkästi unohtuu nurkkaan järjestelemään milloin mitäkin nippeleitä tai leluja. Ei ole kiinnostunut muista lapsista. Hankalaksi heittäytyy vain, jos joku menee hänen järkkäilyjään sotkemaan tai tietyt asiat tehdään "väärin" (Poika on joskus aika neuroottinen tiettyjen asioiden suhteen). Rutiinit pojalta sujuu ja pääsääntöisesti tekee mitä aikuiset käskevät, ellei päiväjärjestykseen tupsahda totaalisia ylläreitä.

On pienempänä ollut päiväkodissa (kun olin vielä töissä ennen kuopuksen syntymää) ja tuntui katoavan tapettiin. Pysytteli omissa oloissaan ja touhusi omia juttujaan. Yhtään kaveria hänellä ei ollut. Tietyt tilanteet vain aiheuttivat massiivisia raivokohtauksia tai sitten saa sellaisia "offline"-kohtauksia (sulkeutuu ulkomaailmalta kuin simpukka, mummi epäili jossain vaiheessa jo sitäkin, että pojalla on epilepsia....), mutta ne kuitattiin sillä, että toisella on vaan tosi paha uhmaikä.

En sitten tiedä miten päiväkoti olis parempi. Mitä enemmän hälinää, sitä tiukemmin poika sulkeutuu omiin maailmoihinsa...

Vierailija
4/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei päiväkodissa selviä?

Vierailija
5/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei päiväkodissa selviä?

on se selvinnyt siellä ennenkin. Mutta MIKSI mä laittaisin pojan iteksiin touhuamaan PÄIVÄKOTIIN, jos olen itse kaiket päivät kotona???

Tutkimuksiin tahtoisin jätkän juuri siksi, että voitaisiin tehdä jotain jo ennen koulun alkua, jos muutakin erityistä ongelmaa ilmenee kuin motoriset ongelmat.

Vierailija
6/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet huolissasi lapsestasi --> menet tutkimuksiin ja piste.

Vierailija
7/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain olis ollut kokemusta???

Vierailija
8/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mä tuossa tilanteessa yrittäisin yksityisen kautta, jos vaan varaa on. En käsitä, että miksi pitäisi päiväkotiin laittaa vain saadakseen tutkimuksia. Eikö neuvolassa sitten olla oltu yhtään huolissaan?

Vierailija
9/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten neurologille tai neuropsykologille. Ainakin pääkaupunkiseudulla löytyy esim. Ruusulasta. Kannattaa käydä,jos vähänkin huolestuttaa. Sieltä pääset eteenpäin. Tsemppiä

Vierailija
10/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa siirtymiset paikasta toiseen oli meille oikeesti Ongelma, jolloin sit kyselivät, että miten mä jaksan, kun omat sosiaaliset suhteet oli aika minimissä. Noh, jotenkinhan se meni...

Nyt tilanne sen verran helpottanut, ettei tarvii enää ihan joka kerta raahata poikaa väkisin ovesta ulos huutavana ja kirkuvana. Säännöllisiin juttuihin lähtee jo ihan reippaasti ja kun otetaan pari tuntia aikaa "lämmittelyyn" niin päästään vähän ennalta suunnittelemattomastikin joskus johonkin jopa ilman sarvia otsassa.

Vierailija
11/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on sellainen juttu, että tuossa iässä moni lapsi kasvaa aika äkkiä "normaalitasolle" kun saa muista lapsista mallia. Toisaalta jos ei kasva, niin aspergertutkimusten erittäin tärkäe osa on se, että seurataan, miten lapsi toimii lapsiryhmässä. Tutkimuksia varten siis tarvitaan lausunto tai kuvaus päiväkodin henkilökunnalta. Jollei sellaista saada, saatte todennäköisesti diagnoosiksi vain jonkun "epäilyksen", jota sitten täsmennetään siinä vaiheessa kun tietoa ryhmässätoimimisesta saadaan - eskarista, tai koulusta, jollet päiväkotia halua.

Huomaa, että lapsen ei ole pakko olla päiväkodissa täysiä päiviä. Hän voi olla siellä esim 4 tuntia joka päivä (pidä yllä säännöllistä rakennetta tässäkin, lapsen pitää tietää etukäteen milloin sinne mennään ja kauanko siellä ollaan).

Jos diagnoosi tulee niin sulle suositellaan joka tapauksessa osapäivähoitoa osana varhaiskuntoutusta. Koska sillä mallioppimisella ON väliä, myös asseille!

terv yhden as-lapsen - tai nyt jo nuoren - äiti.

Vierailija
12/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotisneuvolassahan on yleensä lääkärintarkastus. Kerro ongelmistanne ja pyydä (varaudu siihen, että joudut vaatimaan) lähete lasten neurologille. Meillä asiat lähti etenemään näin. Lapsemme ei ollut päiväkodissa tuolloin vaan kerhossa. Kerhotäti kirjoitti lapsestamme kuvauksen miten käyttäytyy kerhossa. Voinet pyytää teidän kerhostanne sellaista. Toimintaterapeutti voisi myös kirjoittaa arvion. Annat nämä sitten lääkärille, joka liittää ne lähetteeseen. Varaudu siihen, että jatkotutkimuksiin pääsy kestää. Me odotimme n. 8kk. Neuvolassa turhan usein vaan odotellaan ja katsellaan, mutta lähetteen eteenpäin kyllä saa jos vaatii tarpeeksi pontevasti :)

Yksityisen kauttakin voit toki lähetteen saada. Asutteko lähellä pääkaupunkia? Helsingissä toimii ainakin lääkäriasema Neuromental, joka on erikoistunut mm. aspergerin oireyhtymään.

Lääkärille ja jatkossa neurologisissa tutkimuksissa on tärkeää tietää, miten lapsi käyttäytyy ryhmässä (samanikäisten kanssa), jos epäilet ongelmia nimenomaan tällä alueella. Ainakin jatkotutkimuksissa kuuntelevat kyllä tarkasti vanhempiakin! Ja osastolla on yleensä samaan aikaan myös muita lapsia, joten pääsevät tarkkailemaan miten lapsiryhmässä toimiminen sujuu. Mutta tässä mielessä olisi kyllä tärkeää saada joku lausunto esim. juuri kerhosta.

Päiväkodin integroitu erityisryhmä on ollut omalle lapsellemme pelastus! Taidot menneet siellä hurjasti eteenpäin ja oppinut olemaan muiden lasten kanssa, vaikka ei kai koskaan tule olemaan erityisen sosiaalinen. Erityisryhmään pääsy edellyttää lääkärin suositusta, joten siinäkin mielessä nuo tutkimukset on hyvä saada käyntiin. Meillä suosituksen kirjoitti neuvolan lääkäri (siinä mainittiin, että odottelemme pääsyä tarkempiin tutkimuksiin). Itse olen myös pienemmän sisaruksen kanssa kotona. Jos lapsella on autismikirjon häiriö, niin päiväkoti on hänelle korvaamatonta terapiaa. Kotona ei ole mahdollista opetella samoja taitoja kuin päiväkodissa, nimenomaan sosiaalisia taitoja. Erityisryhmässä on osaava henkilökunta, ja heitä on riittävästi. He osaavat suhtautua erityislapsiin oikein. Kerhoissa on useimmiten liian vähän ohjaajia, eikä heillä yleensä ole kokemusta erityislapsista. Ja aspergerlapset eivät opi sosiaalista kanssakäymistä itsestään (sehän heidän ongelmansa juuri onkin) vaan tarvitsevat siihen asiantuntevaa ohjausta. Omasta kokemuksesta siis suosittelen päiväkotia ehdottomasti!

Toivotan sinulle ja pojallesi oikein hyvää jatkoa, ja tsemppiä! Kaikki järjestyy! Itse olin samassa tilanteessa 2v sitten, nyt lapsemme on reipas 7v, menee syksyllä kouluun.

PS. Onko http://www.aspalsta.net/ tuttu? Käypä vilkaisemassa!

Vierailija
13/13 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rattaat alkoi pyöriä vasta kun mentiin yksityiselle. Julkisen puolen apua saatiin vasta kun yksityisen määräämä concerta-resepti oli kourassa.

As/adhd-epäily, poika jo 9 v, koulu takunnut eskarista asti, mitään apua ei silti ole saatu ennen kuin mentiin yksityiselle.