Anoppi tuo lahjoja vain toiselle lapselle....
Meillä kaksi lasta, vajaa 2v. ikäreoa, anoppi tuo aina vaan lahjoja meidän vanhemmalle lapselle ja jättää nuoremman kokonaan ilman. Jouluna vanhempi lapsi sai 3 lahjaa, nuorempi 0 (serkku sai 11, mutta sillä ei niin väliä). Mieheni on yrittänyt puhua heille asiasta, että jos tuo esim. tuliaisia niin toisivat molemmille tai vaikka yhteisen lahjan, mutta ei mene perille! Jouluna sanoivat että nuorempi lapsi niin nuori ettei vielä ymmärrä mitään, mutta toivat sitten loppujen lopuksi pienen lahjan. Eilen tuli taas lahja vaan vanhemmalle lapselle, ja kun mieheni kommentoi asiaa niin sanoivat että tottakai tulevaisuudessa ostetaan molemmille lahja! Mitä ihmettä sitä tekisi?? Ei heidän tarvitse tuoda lahjoja ollenkaan, mutta tuovat kuitenkin! Toivoisin niin että lapsiani kohdeltaisiin samanarvoisesti!!
Kommentit (33)
Hänhän sanoo että tulevaisuudessa ostetaan tottakai molemmille lahja, miksei ap luota siihen?
Ei mekään ostettu vauvalle joululahjaa vaikka muille lapsille ostettiin, eikä taatusti tule jäämään sisaruksiaan vähemmälle sitten kun itse ymmärtää.
vanhin on mun eka 8v ja nuorimmainen boilogisesti yhteinen. yhdessä ollaan oltu kohta 6 vuotta. nuorimmaisen isovanhemmmat unohtaneet miltei kokonaan vanhemman lapsen, koska he saivat sen ihan oikean lapsenlapsen.. tää on ollu niin monesti riidan aiheena. vanhin lapsi ymmärtää itsekin jäävänsä ulkopuolelle. ei tää nyt ihan samalainen ongelma ollut, mut innostuin nyt purkamaan sydäntäni.
myös pikkusisarukselle ja muistavat jouluna jne., vaikka ei ole sukua?
ihan eri asia:) Mun sukulaiset muistaa myös miehen lasta, mutta en odota että hänen (siis lapsen) äitinsä saati tämän suku muistaisi meidän yhteistä, kun eivät tunne/kyläile meillä. Mutta kyllä miehen esikoinen vaan pahoittaisi mielensä, jos "Tiina-mummu" toisi vain pikkuiselle.
joka hoitaa lahja-asiat ja Tiina-Mummo on olemassa vain sitä pikkuista varten. Miksi sen pienen pitää jakaa isoäitinsä, kun isommalla on omansa?
Kyllä meillä ainakin lapset on sopeutunut hyvin siihen ettei nuorimman mummi tuo heille yhtään mitään.
Jos ei läsnäoloni riitä, ei sitten ei riitä. Miniä marisee, että jotain pitäisi tuoda, haalarikin hajalla. Tiedän, että isoäidin rakkaus on suurempi juttu kuin joku paikkausta vailla oleva haalari.
4v ja 1,5v ja vasta nyt jouluna pienempi tajusi, että hänkin haluaa lahjoja kun muutkin saa. Mutta se yksi lahja olisi varmasti ollut jo riittävä...tykkäsi enemmän avaamisesta...joten kyllä minustakin anoppisi on oikeassa..vasta sitte ku alkaa ymmärtämään, jos ei erikseen tarvetta ole ja ei se esikoine siinä ajassa pilalle mene.
meillä esim. vanhempi saa pukemisesta tarroja ja nyt pienempi saa pottailusta. isompi saa 15 tarrasta ostaa lelun ja pienempi ei saa mitään, koska tarrat riittää. Vaikka pienempi on mukana kaupassa ei ymmärrä vielä loukkaantua, jos ostetaan vain isommalle hänen ansaitsemansa lelun. Ja ajattelin kyllä jatkossa sitte ku ymmärtää niin ostaa hänelle vain tarroilla ansaitut lelut en niin että aina kun isompi saa jotain niin pienempikin saa tämä toimii kyllä myös toisinpäin sitten. Kyllä pitää myös oppia, että aina molemmat ei saa
ja laita ne sitten pois.
Kun hän ei ole paikalla sano että se on kummallekin ja jakaa se kristillisesti, tai jos niin ei voi tehdä. Laita se piiloon ja älä anna sitä kummallekkaan
Kyllä molemmille lapsille minusta olisi suotavaa tuoda lahjat / tuliaiset, synttärit ovat sitten asia erikseen. Muutenkin miksi se sinun anoppi kantaa koko ajan jotain lahjoja ? Minusta 1v ei ole mikään vauva enää..ainakin minun 1v."vauva" käveli jo synttäreillään.
Se, että lapsi ei vielä tajua lahjoja, mutta mitä sitten kun tajuaa isompana, näkee kuvia ja ihmettelee miksi sisko tai veikka sai jos jonkinnäköistä härveliä ja hän itse ei ole saanut mitään. Minä olen ollut 2 lapsi ja saanut kyllä tuta sen osin. Aikuisena on ollut kurja huomata, kuinka paljon siskoni leluja säästettiin ja annetaan hänen lapsilleen..minä en ole saanut mitään, kun kaikki lelut mukamas on vaan isosiskoni. MISSÄ OVAT MINUN LAPSUUDEN AIKAISET LELUT?
Esikoisen jalustalle nosto tekee pahaa jälkeä toisen lapsen itsetunnolle, sekä itsearvostukseen. Minä kärsin haavoista vieläkin. Siitä kun esikoinen oli aina se 1.
NEUVO: rakastakaa ja kunnioittakaa lapsianne kaikkia tasa-arvoisesti, kohdelkaa heitä samanarvoisesti..silloin kiitos palkitaan vanhempana. Minulla ei enää omaa äitiäni kohtaan ole mitään kunnioitusta ja koskaan en halua kokea samaa omien lapsieni kanssa..äitinä.
mutta en voisi kuvitella tilannetta, jossa en ostaisi jotain lapseni puolison lapselle, jos he tulisivat kylään tai me menisimme kylään tai vaikkapa jouluna. Tuntuisi pahalta antaa lapsen - vaikkapa oikeasti riiviönkin - katsella sisaruspuolen iloa lahjoista, kun itse ei saa mitään. En ikimaailmassa haluaisi, että rakkaalla lapsenlapsellani olisi taustalla vaanimassa kateellinen ja katkera ihminen, joka syyttää häntä elämänsä pilaamisesta. Jos sitä kateutta ja katkeruutta lievittää tai estää se, että ostan jonkun lahjan, teen sen ilomielin. Toki toivon, että myös pitäisin tästä isommastakin lapsesta, yrittäisin ainakin.
Minkälaisia vanhempia teillä oikein on? Oma äitini ostaa jopa lapseni serkkuille jouluna jotain, vaikka ei ole mitään syytä, kun niitä lahjoja tulee muutenkin.
Kun olin itse pieni niin meillä isän vanhemmat ja sukulaiset sekä äidin vanhemmat ja sukulaiset ovat aina jakaneet kaiken niin tasaisesti, että näin jälkeenpäin naurattaa.
Esimerkiksi vielä muutama vuosi sitten sain mummoni siskolta joululahjan + 5e, sillä hän oli ostanut 25 euron arvoiset lahjat kaikille (serkuilleni ja sisaruksilleni) ja minun toivoma lahja olikin maksanut "vain" 20e joten liitti sen vitosen mukaan. Mielestäni ei olisi tarvinnut. Sama myös esim. jos veljeni oli mökillä pienenä isovanhempiemme kanssa ja oli saanut matkalla jäätelön, niin hänen kotiin tullessa minulle oltiin käyty hakemassa meidän lähikaupasta jäätelö.
Mutta tosiaan pointti se, että aina mennyt kaikki just eikä melkeen tasan ja minusta sen kuuluukin mennä niin kaikilla!
Ihan älytöntä ostaa tavaraa vauvalle. Selittäkää asia vanhemmalle, niin hänkin ymmärtää.
Onnea vaan! Jos ongelmasi ovat tuota luokkaa, olet mailman onnekkain mamma.
Nyt uudesta liitosta vajaa 2v.En mä odota että tämän nuorimman mummi (minun anoppi siis) ostaisi yhtään mitään jouluna, synttäreillä tai muutenkaan näille kahdelle vanhemmalle.
Jouluna anoppini kysyi, mitä ostaa vanhimmille lapsille, sanoin ettei tarvitse yhtään mitään.
Oli kuitenkin ostanut karkkirasiat.
Ja lapset myös ymmärtävät sen miksi asia on näin.Sitä en ymmärrä, mikä olikin APn tarkoitus että muka yksivuotiaalle ei tarvitsisi ostaa jos isompikin saa.Jättää sitten vaikka molemmat ilman, tai että molemmille jotain.
Olisiko se sitten reilua, että näille edellisten liittojen lapsille ostaisi kolmet eri iso-vanhemmat lahjoja? (siis äitinsä, isänsä ja isäpuolensa?) Ei ne isojen isän vanhemmatkaan osta uusille sisarpuolille varmaankaan lahjoja.
Toki juurti jotain pientä (kuten karkkirasian) voi antaa
ihan eri asia:) Mun sukulaiset muistaa myös miehen lasta, mutta en odota että hänen (siis lapsen) äitinsä saati tämän suku muistaisi meidän yhteistä, kun eivät tunne/kyläile meillä. Mutta kyllä miehen esikoinen vaan pahoittaisi mielensä, jos "Tiina-mummu" toisi vain pikkuiselle.