Mikähän oletus se on että ihmiset haluavat netissä katsella mainoksia?
Just tämä palsta on pahin kun eilen kurkkasin Chromella, mainosta mainoksen perään ja vilkkuvaa kuvaa joka röörissä. Onko se jonkun suunnittelijan mielestä ihan oikeasti käyttäjäystävällistä, vai?
Toinen yhtä paha on Iltalehti, sivun latautuminen kestää järjettömän kauan kun sielläkin joka ikinen kohta vilkuttaa jotain mainontaa.
Moni mainostaa blogatessaankin. Vuodatuksella nyt mainokset vain kuuluvat asiaan, koska mainostajatahot rahoittavat tuon systeemin käsittääkseni kokonaan. En nyt tiedä onko muka kovinkin hienoa, että sun hienon blogin täyttää puoliksi joku aiheeseenkuulumaton mainos? Just näin muistaakseni Myllyn parhaan tai muun jauhovalmistajan mainoksen kirjallisuusaiheisessa blogissa. Onpa hienoa.
Bloggeriin saa itse laittaa mainoksia, jos haluaa ja niistä saa jonkun roposen itselleen, jos joku mainosta klikkaa. Itse olen kyllä pitänyt periaatteestani kiinni enkä mainosta yhtään mitään, toki jotain tuotetta voin kehua mutta sen teen pyyteettömästi enkä saa mitään etua valmistajalta.
Kuitenkin monilla on selaimissaan kaikenmaailman adblockit joten harva ei enää mainoksia edes näe. Olisi mukavaa jos näistä asioista puhuttaisiin enemmän, niin jotain järkevääkin systeemiä voisi kehitellä tilalle. En usko, että monikaan varta vasten haluaisi mainoksia, jos saisi itse valita.
Sitä paitsi onhan niitäkin sivustoja, joissa mainoksia klikkaamalla saa rahaa - kaikki mainokset voitaisiin keskittää sinne?
Kommentit (31)
Toinen olisi sellainen että mainonta voitaisiin kohdentaa tiettyyn huippuaikaan, esim. tällä palstalla jos vaikka klo 15-16 olisi vilkkainta, silloin tulisi noita päällismainoksia, ei jatkuvasti tietenkään ja nekin voisi sulkea rastista eivätkä vilkkuisi!
hidastavia, vilkkuvia ja koko ruudun peittäviä mainoksia ei olisi ollenkaan, vaan mainokset tehtäisiin sellaiseksi, että ne eivät haittaisi palstailijoita. Niinpä netin käyttäjien ei tarvitsisi suojata itseään mainoksentorjuntaohjelmilla.
mistä ei voi kiistellä. Sellaista mainosta ei olekaan, etteikö se jotain ärsyttäisi. Tosijuttu. Toki enemmistä voi yrittää miellyttää, mutta aina löytyy joku, joka mainosta vihaa.
rekisteröitymisen rakentaminen, sen ylläpitäminen jne teettäisi aikalailla työtä. Kuormittaisi sivustoa jne. Sivuston käytettävyys heikkenisi, kun pienen sivuston selaamisen sijasta pitäisi alkaa kirjautumaan sisään. Ei kukaan oikeasti viitsisi. Tuskimpa kukaan tuollaisiin toimenpiteisiin viitsii ryhtyä. Ratkaisu on näinkin yksinkertainen: ne ketä ei kiinnosta, piilottakoot sen mainonnan. Johan menisi mainostajien touhu hankalaksi, kun pitäisi alkaa mediakorttia varten laskemaan, että kuinka paljon käyttäjiä KESKIARVOLLISESTI sivustolla on klo 15-16!!! Voi jeesus. Lisäksi jos sivuston toimintaan sattuisi juuri tuolla tunnilla tulemaan joku ongelma, niin koko mainosraha pitäis kenties palauttaa. Kyllä se oli aika riskialtista. Etenkin, kun sivusto meinaa kyykätä muutenkin helposti, mikäli kävijöitä on todella paljon. Uskokaa nyt vain, että kyllä tämä nykyinen systeemi on tällä hetkellä parhaaksi todettu.
joten kummalla veikkaat olevan enemmän käyttäjiä?
Uskon, että nuo vilkkumainokset koituvat pikkuhiljaa enemmän haitaksi kuin hyödyksi valmistajille.
samaa mieltä!
Tosin valitettavasti en tiedä, ketkä nykyään terrorisoivat palstaa vilkkuvilla ja pomppivilla mainoksilla.
Toinen olisi sellainen että mainonta voitaisiin kohdentaa tiettyyn huippuaikaan, esim. tällä palstalla jos vaikka klo 15-16 olisi vilkkainta, silloin tulisi noita päällismainoksia, ei jatkuvasti tietenkään ja nekin voisi sulkea rastista eivätkä vilkkuisi!
hidastavia, vilkkuvia ja koko ruudun peittäviä mainoksia ei olisi ollenkaan, vaan mainokset tehtäisiin sellaiseksi, että ne eivät haittaisi palstailijoita. Niinpä netin käyttäjien ei tarvitsisi suojata itseään mainoksentorjuntaohjelmilla.mistä ei voi kiistellä. Sellaista mainosta ei olekaan, etteikö se jotain ärsyttäisi. Tosijuttu. Toki enemmistä voi yrittää miellyttää, mutta aina löytyy joku, joka mainosta vihaa.
mutta jos nyt ajatellaan noin niinku yleisesti, niin kumpi ärsyttää enemmän, koko ruudulle pompsahta, ääntelehtivä ja vääntelehtivä mainos, vai to oikeassa yläkulmassa oleva Oikotien mainos, jota en ole katsonut tarpeelliseksi blokata, koska se ei haittaa mua mitenkää?
Mitä luulet?
Kyselyitä tehdään, sen lisäksi kun kampanjoita pyöritellään, niin myyntiä seurataan. Jos kampanjan levittää telkkarin ohella/sijasta nettiin tai lehtiin, niin kyllä se eri tavalla potkii kuin yhteen mediaan kohdennettu mainonta. On monia muitakin mittareita kuin pelkkä myynti. Esimerkiksi jos nettibannerista siirrytään suoraan mainostajan sivuille, nämä KAIKKI klikkaukset pystytään laskemaan. Nykyään yksi suurin vouhotus onkin nettiliikenteen seuraaminen, tiettyjen tavotteiden asettaminen jne. Tälläkin sivustolla pystytään seuraamaan tilastojen avulla, että mitä linkkejä pitkin kävijät kulkevat. Ja siten asettamaan tietyt tavoitteet - ja seuraamaan niiden toteutumisia. Netissä ei mainostettaisi, jollei sen huomata tuottavan tulosta. Pelkkä myynti ei ole tavoiteltava tulos.
että kun näin vauvapalstalla sen kirkuvanpunaisen vilkkuvalollisen vaatemainoksen, en enää pystynyt vastustamaan kiusausta vaan minun oli heti lähdettävä kauppaan ostamaan ko. tuote.Uskon, että nuo vilkkumainokset koituvat pikkuhiljaa enemmän haitaksi kuin hyödyksi valmistajille.
Ihan suoraan mainostajalle ilman suurempia kyselyitäkin. Mutta - niin tulee jokaisesta mainonnasta, vilkkuu se tai ei! Näin on.
Mainostajat mainostavat niin miten tekevät, niin kauan kunnes se huonoksi todetaan. Näin se vaan menee.
Ja uskokaas tai älkääs, mutta olen nähnyt yhden "vilkkumainonnan" kampanjan tulokset - eipä ole koskaan saatu nettisivuille niin suurta kävijämäärää :D Muahah. Kun käyttäjä oli sivustolle saatu, niin enemmistön liikehdintä oli sitä mitä toivottiin. Toki valitustakin vilkkumisista tuli, mutta se oli suhteessa väen liikkeeseen pientä. Kampanja todettiin onnistuneeksi.
Kummallinen on ihmisen mieli, ei voi muuta sanoa.
rekisteröitymisen rakentaminen, sen ylläpitäminen jne teettäisi aikalailla työtä. Kuormittaisi sivustoa jne. Sivuston käytettävyys heikkenisi, kun pienen sivuston selaamisen sijasta pitäisi alkaa kirjautumaan sisään. Ei kukaan oikeasti viitsisi. Tuskimpa kukaan tuollaisiin toimenpiteisiin viitsii ryhtyä. Ratkaisu on näinkin yksinkertainen: ne ketä ei kiinnosta, piilottakoot sen mainonnan. Johan menisi mainostajien touhu hankalaksi, kun pitäisi alkaa mediakorttia varten laskemaan, että kuinka paljon käyttäjiä KESKIARVOLLISESTI sivustolla on klo 15-16!!! Voi jeesus. Lisäksi jos sivuston toimintaan sattuisi juuri tuolla tunnilla tulemaan joku ongelma, niin koko mainosraha pitäis kenties palauttaa. Kyllä se oli aika riskialtista. Etenkin, kun sivusto meinaa kyykätä muutenkin helposti, mikäli kävijöitä on todella paljon. Uskokaa nyt vain, että kyllä tämä nykyinen systeemi on tällä hetkellä parhaaksi todettu.
Mainostajienkin pitäisi olla aikaansa edellä ja pohtia käyttjäystävällisempää mainontaa juuri siksi ettei netinkäyttäjät kyllästy teidän vilkkubannereihin ja lakkaa ostamasta tuotteitanne kokonaan. Etukäteen voi miettiä muitakin vaihtoehtoja eikä tuudittautua uskoon että kaikki on hyvin. Juuri tuollaisten adblockien tarve kielii siitä että mainostajat eivät ole pysyneet kuluttajien tarpeissa mukana: emme halua vilkkumainoksia, keksikää meille toinen tapa!
minä puhun siitä miten teknisesti mainonta toteutetaan - en siitä, miten yritykset itseään mainostavat.
Tämä nykyinen mainossysteemi - eli missä mainokset näkyvät, milloin ne näkyvät, miten niitä hinnoitellaan jne jne, on parhaaksi havaittu tapa.
Sen sijaan minä en voi päättää miten yritykset itseään mainostavat. Eli vilkkuvatko ne, pirisevätkö, vinkuvatko vaiko pyörivätkö. Sitä ei voi päättää tämän sivuston ylläpitokaan.
Syyttäkää vilkkumainoksista niitä yrityksiä, markkinointi-ihmisiä jotka siellä niitä tekevät ja hyväksyvät. Mainostoimistojen vikakaan se tuskin on, kyllä siellä yrityksellä on joku ihminen, joka ohjeet antaa ja mainokset hyväksyy.
Minä itse henkilökohtaisesti vastustan visuaalisesti ärsyttävää mainontaa. Siihen kuuluu myös vilkkumiset. En niitä itse suosittele, enkä siten suosittele. Enkä anna työnantajalleni niitä tehdä. Mutta, siitä huolimatta en hakkaa päätäni seinään sanomalla, että se on myynnille HAITAKSI, koska olen itsekin nähnyt tapauksia, missä on toisin todettu.
Uskokaahan nyt sitä, ettei kukaan ammu itseään tällaisella asialla omaan jalkaan. Jos vilkkumainonta veisi myynnin kokonaan, niin se lopetettaisiin. Ei kai kukaan mainostaja ole niin tyhmä, että laittaisi mainontaa, mikä lopettaisi myynnin? Ajatelkaas nyt hieman. Toki kerran joku voi kokeilla - huomata sen sitten vääräksi, ja kehitellä muita tapoja. Mutta kyllä se jossain määrin toimii, koska jotkut sitä jästipäisesti harrastavat.
Mutta, jos pysytään asian ytimessä eli siihen missä mainokset näkyvät ja milloin, niin tämä nykyinen systeemi on parhaaksi todettu. Se, että minkä näköisiä mainoksia siellä näkyy, on ikuisuusaihe, koska markkinointi ja mainonta kehittyy ja muuttuu jatkuvasti, eli trendeittäin jne jne. Siihen ei mainonnan tekniset asiat ja näkyvyydet vaikuta.
per katselukerta ja per klikkaus. Ei kukaan halua minnekään alisivulle tai jos haluaa, siitä vauvalehti ei saisi rahaa moderaattoriin, jonka aika menee asiattomuuksien poistamiseen rasistisista taisteluista!!!
It is called business.
Tämän pystyy estämään rekisteröitymällä! Miksei vaikkapa iltalehden sivuille voisi tulla samaa systeemiä? Kuitenkin moni käyttäjä haluaa olla rekisteröimätön, mutta moni puolestaan voisi mainosten eston takia rekisteröityäkin.
esimerkiksi Iltalehti luopuisi mainostuloista sen perusteella, että käyttäjät rekisteröityvät palveluun? Se olisi oman oksan sahaamista.
Ainoa tapa siihen on se, että aletaan myymään palvelua, ts. sivuston käyttäminen rahoitetaan joko mainoksilla tai maksaville asiakkaille maksutuotoilla. Toki maksavien asiakkaiden ja ilmaiskävijöiden välillä pitää olla muutakin eroa tarjonnassa, sillä pelkällä mainosten katoamisella ei kovin suurta maksutuottoa vielä synny.
Ja juuri näitä mahdollisuuksia verkkomedioissa pohditaan tiukasti - kuinka saada sivustoilla järkevä tuotto suhteessa panokseen.
Kun perussurffari ei uutisistaan ole valmis yleisesti juuri maksamaan, ei yhtälö ole mitenkään yksinkertainen. Toistaiseksi parasta mitä voi tehdä on siis sivustolla oleva mainonta, sen kannalta taas mahdollisimman suuri kävijämäärä ja mainosten mahdollisimman suuri näkyvyys on kaiken a ja o - ja määrittävät myös mainosmyynnistä tulevan tulon.
Ennemminkin pitäisi keskittyä siihen, miten nykyisestä mainonnasta saataisiin kevyempää - sillä sivustojen raskaus on lähinnä seurausta siitä, että esimerkiksi mainostoimistojen flash-koodarit tekevät luokattoman huonoa työtä.
Mä kävin kerran bubbelroom.com:issa nyt tulee melkein kaikilla nettisivuilla seksikkäitä naisia uimapuvuissa ja pikkuhousuissa ei voi keskittyä lukemiseen kun kattoo niitä naisia joskus pitää vetää kun ei voi pidättää ku ne naiset siinä on niin seksikkäitä
että kun näin vauvapalstalla sen kirkuvanpunaisen vilkkuvalollisen vaatemainoksen, en enää pystynyt vastustamaan kiusausta vaan minun oli heti lähdettävä kauppaan ostamaan ko. tuote.
Uskon, että nuo vilkkumainokset koituvat pikkuhiljaa enemmän haitaksi kuin hyödyksi valmistajille.