Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hyvä AV raati, te saatte nyt päättää tuleeko meille neljäs lapsi.

Vierailija
23.01.2011 |

älkääkä sitten vastatko kuin kerran :)

Eli minun haaveeni aina ollut 3 lasta. Mieheni kaksi. Sovimme kuitenkin suhteemme alussa, että teemme kolme lasta. Nyt meillä on se kolme ja haluaisin vielä neljännen. Vauvat+lapset on ihania ja meillä kaikki kolme edellistä on sattunut samaa sukupuolta. Olisi mukavaa saada vielä yksi lapsi. Mieskin jo innostui ajatuksesta.

Mutta olen tosi väsynyt näiden kolmenkin kanssa. Kolmas on melko huono nukkuja ja univelkaa vaan tuntuu olevan ja olevan. Jaksaisiko tätä vielä. Ikää 33 vuotta. Riittääkö rahat (tulot noin 5000 ennen veroja yhteensä) Miten riittää aika? Onko kolmen ja neljän ero suuri? Jaksaako sitä? Mitä tehdä.

Sen voin sanoa, että mitään iltatähteä en ole tekemässä :D kolmella ikäero 2v ja taas tulisi se sama.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmessa tarpeeksi duunia. Mä en ajattele rahaa, vaan enemmän hermoja/jaksamista. Jos on toosi koti-ihminen, niin mikäs siinä. Mä koen että arjen pyörittäminen kolmen kanssa (11v, 10v ja 5v)on varsinaista härdelliä välillä..elämää on pikkulapsiarjenkin jälkeen, harrastuskuskaamiset jne. Nämä on niin henk.kohtasia asioita ettei kukaan ulkopuolinen voi antaa vastausta;)

Jos nyt jo olette väsyneitä, niin ehdoton ei nyt neljännelle. Minulla aika sama kuin tällä vastaajalla. En ajattele rahaa, vaan enemmän jaksamista. Elämää on tosiaan myös pikkulapsiajan jälkeen. Minulla 11v, 9v ja 5v ja kyllä siinäkin on arkea pyöritettäväksi.

Lisäksi itse ajattelen että mitä useampi lapsi, sitä vähemmän huomiota pystyy niille toisille antamaan. Mitä kun vanhin lapsista kasvaa ja hänen kanssaan olisi hyvä harjoitella tiettyjä taitoja, niin onko vastaus ettei nyt ehdi täytyy imettää/nukuttaa vauvaa tai ettei vauvaa voi nyt ottaa mukaan. Jaksaako perheenä jakautua että isommasta päästä lapset pääsevät tekemään jotain kodin ulkopuolellakin ja jompikumpi vanhemmista hoitaa pienemmästä päästä olevia lapsia.

Lisäksi kun vanhin menee esikouluun ja kouluun (jossei ole jo?), niin tekee päivärytmistä helposti joustamattomamman ja nuo aikataulutkin pitää ottaa huomioon. Enää aamulla ei välttämättä nukuta pitkään tai eskariin pitää lähteä viemään vaikka vauva kuinka nukkuisi.

Vierailija
22/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhin menisi ensi syksynä eskariin?

Kun vanhin kasvaa eskari- ja kouluikään, niin se jo muuttaa elämää. Jos vauva tulisi silloin, niin elämä ei olisi samanlaista kuin aikaisemmien vauvojen aikaan.

Lisäksi jossain vaiheessa voit huomata että kun elämä jo helpottuisi, niin vielä on se pienin. Samaa vaihetta elää sen reilu 6vuotta. Ei siinä mitään jos itse viihtyy kotona, eikä kaipaa pahemmin työelämään, lisää rahaa tai harrastamaan.

4lapsen kanssa ei samalla lailla enää matkustella ja jollain/joillain lapsilla voi olla kovin vaativaa harrastusta. Lisäksi harvemmin tuollaisia lapsimääriä näkyy koko perheen yhteisissä liikuntaharrastuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtia myös vammaisesta lapsesta?

Vierailija
24/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ensisijaista on miettiä sitä, mikä on eduksi jo olemassa oleville lapsille. Meillä jätettiin kolmaskin tekemättä, koska jos olisi tullut sairas tai muutoin erityistä tukea tarvitseva lapsi, emme olisi selvinneet arjesta millään. Ja terveenkin lapsen tullessa, kaksi ensimmäistä eivät olisi saaneet riittävästi äidin aikaa (esikoinen erityisen tuen tarpeessa), tukiverkkoakaan ei ole riittävästi. Miettisin siis asiaa lasten näkökulmasta.

Vierailija
25/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikää 33v ja odotan neljättä. Isommat on 8, 6 ja 2. Eiköhän tuo neljäs tuossa pyöri joukon jatkeena. Tulot on meillä samat, pärjätään ihan ok. Aikaa riittää kaikille, en ole huolissani ollut. Vauvavuosi on tietty aina rankka, mutta sen kun tietää, osaa siihen suhtautua ohimenevänä aikana.

Joten minun mielipide on, että tehkää nelonen, jos siltä tuntuu. Mutta odottakaa vaikka ½-1 vuotta eka ja miettikää.

Vierailija
26/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin nuorena ja väsymystä valittavana odottelisin odottamista muutaman vuoden. Saisi olla vaikka pari edellista jo koulussa, vaikka aloitella kakkonen, jos ei kolmonenkin koulutaivaltaan, kun neljäs syntyy. Kyllä ehtii vielä! Neljä pientä on eri kuin kolme.

Vierailija
27/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan voi tietää teidän asioistanne, jaksamisesta, motivaatiosta, tämän hetkisestä tilanteesta jne...ite se pitää tietää eikä ulkopuolisilta kysellä. Jos ei ole varma asiastaan kannattaa jättää tekemättä luulisin. t. 3 lapsen äitee jonka tekee mieli neljättä mutta järki kieltää sen

Vierailija
28/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIIN ANTAA PAUKKUA!

Vierailija
29/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää 22 molemmilla.väsyneitä ei olla,lisää haluttais,vaan ei rahat riitä=/ ei varaa uuteen autoon nyt ja töihin en voi palata kun pienin on vielä niin pikkanen,paikka kyllä on sitten kun haluan palata.jos sen lottovoiton sais... kasvattaisin kovin tätä keski-suomea minibussillisella..jos vaan luoja soisi..

Vierailija
30/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 kyllä

11 ei

osa vastauksista on ympäripyöreitä enkä ota selvää :)

Aika moni on ehdottanut tuota neljännen pitkittämistä. Mutta minä en haluaisi sitä siksi, että mikäli nyt niin hyvä tuuri kävisi, että saisimme lapsen sitä toista sukupuolta. Hän olisi muihin lapsiin nähden siis eri sukupuolta ja vielä selvästi nuorempikin. En haluaisi lapsen erottuvan niin selvästi joukosta, Olisi mukavaa jos edes iän puolesta kuuluisi "jengiin"

ap

Vierailija
31/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ottaisi mieluummin sen että olisi "eri jengiä" ja omaisi äidin jolla on hänelle paljon jaksamista, aikaa ja huomiota. Isommista lapsista puhumattakaan. Älä aja itseäsi minnekään äärirajoille.

11 kyllä

11 ei

osa vastauksista on ympäripyöreitä enkä ota selvää :)

Aika moni on ehdottanut tuota neljännen pitkittämistä. Mutta minä en haluaisi sitä siksi, että mikäli nyt niin hyvä tuuri kävisi, että saisimme lapsen sitä toista sukupuolta. Hän olisi muihin lapsiin nähden siis eri sukupuolta ja vielä selvästi nuorempikin. En haluaisi lapsen erottuvan niin selvästi joukosta, Olisi mukavaa jos edes iän puolesta kuuluisi "jengiin"

ap

Vierailija
32/32 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 lasta,kaksi koululaista ja kaksi pienempää.Pienet nyt 2v ja 8kk.Rankkaa on välillä eikä varmasti edes helpotu kunhan pienempikin leikki-iässä.Tyttöjä kun ovat molemmat niin varmasti tappelevat jatkuvasti :D:Pojilla 3v ikäeroa eivätkä tapelleet pienempinä.Minä kehottaisin myös odottamaan ainakin siihen,että pienin on 3v.1v8kk oli vanhempi tyttäremme kun nuorin syntyi eikä todellakaan ole ollut ihanne-sisko.Samoin uuvuttaa myös minut päiväsaikaan.Ja kyllä,neljä on eriasia kun kolme.Kolmen kanssa kerkesi mainiosti kaikki kotihommat sun muut hoitamaan,nyt joudun tosissaan organisoimaan että kerkeän joka paikkaan.Tsemppiä teille päätittepä mitä tahansa ja onnea yritykselle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan