Hain sairaslomaa uupumukseen
Minulla olisi ollut 7 yövuoroa putkeen, joista 3 olisi ollut 12 tunnin yövuoroja.
Olin jo valmiiksi aivan poikki, miltei itkuisen epätoivoinen, runsaat parisuhdeongelmat tähän vielä päälle.
Kävin puhumassa lääkärille, joka määräsi 4 päivää lepoa.
Silti minulla on huono omatunto kun en mennyt töihin, ahdistaa. Miksi ihmeessä? Olenko mielestänne laiskuri?
Kommentit (34)
Mutta ymmärräthän, että tilanne ei muutu tai parane parin päivän sairaslomalla. Sinuna varaisin pidemmän ajan lääkärille, ei sairasloman hakemiseen vaan siihen että saisit keskusteltua terapian ja lääkityksen tarpeesta.
Myös päivätyöhön vaihtamisessa on ideaa. Osa ihmisistä jaksaa yötyötä paremmin kuin toiset ja vaikka olet nuorempana jaksanut niin se ei enää sovi uupuneelle.
Sun täytyy myös kotona puhua rehellisesti perheen kanssa, että tilanne ei voi jatkua näin ja että tarvitset muutosta...
nyt voi sen takia saikkua hakea, ettei vain jaksaisi mennä töihin. Ihan yövuoroon jopa. Kannattaisikohan etsiä sitten muuta kuin vuorotyötä. Tuskin se kenellekään mitään herkkua on, mutta silti työtä on vaan tehtävä. Eri asia, jos kyseessä oikeasti joku diagnosoitu sairaus (masennus tmv.).
Saan nukuttua vain unilääkkeillä ja joudun syömään rauhoittavia jotta pystyn olemaan töissä. Illat menee itkua tihrustaen. Saikkua en rohkene hakea kun perheessä on muutenkin sairasteltu.
Voimia sinulle, ap! Oma jaksaminen ensin, muuten ei tule mistään mitään. Pitkällä aikavälillä, mieti mitä haluat tehdä. Jos vuorotyö ei sovi, aina löytyy muuta.
Niin varmaan. Älä ap kuuntele näitä. Kyllä sinulla on oikeus olla poissa töistä jos et jaksa.Tämän kirjoittaja voisi ajatella vähän laajemmin asioita. Sekä vetää vitun päähänsä.
Siis ihan oikeus olla pois töistä, jos ei jaksa. Tällöinhän varmaan puolet työtätekevistä voisi jäädä pois töistä. Kun ei nyt vaan millään jaksanut...
Niin varmaan. Älä ap kuuntele näitä. Kyllä sinulla on oikeus olla poissa töistä jos et jaksa.Tämän kirjoittaja voisi ajatella vähän laajemmin asioita. Sekä vetää vitun päähänsä.
Siis ihan oikeus olla pois töistä, jos ei jaksa. Tällöinhän varmaan puolet työtätekevistä voisi jäädä pois töistä. Kun ei nyt vaan millään jaksanut...
ja jaksaminen. Kokeilkaa yötöitä itse. Muistakaa myös se, että jotkut "jaksavat" paremmin kuin toiset. Jos ap on henkisesti ja fyysesti loppu, hänelle suotakoot mieluummin muutama pv sairaslomaa kuin loppuunpalaminen. Kunhan muistaa,että asioiden pitää muuttua.
nyt voi sen takia saikkua hakea, ettei vain jaksaisi mennä töihin. Ihan yövuoroon jopa. Kannattaisikohan etsiä sitten muuta kuin vuorotyötä. Tuskin se kenellekään mitään herkkua on, mutta silti työtä on vaan tehtävä. Eri asia, jos kyseessä oikeasti joku diagnosoitu sairaus (masennus tmv.).
Ihan olen kuule hakenut kun yövuorojen välipäivänä sattui yksi järkyttävä juttu ja en pystynyt nukkumaan. Lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että en voi mennä töihin, koska olin valvonut jo 2 vuorokautta nukkumatta. Potilasturvallisuus olisi kärsinyt jo siitä ja väsymyksen oireet olivat jo fyysisiä minulla.
saikkua kun esim. joku sukulainen on kuollut tai mies lähtenyt lätkimään tai lapsi onnettomuudessa tms.
Ihan samalla tavalla yötyöläinen voi hakea jos on tapahtunut jotain järkyttävää ja ei pysty töihin. Eri asia on, saako sen palkallisena. Mutta se nyt ei taatusti ole siinä vaiheessa tärkeä seikka jos ei pysty töihin.
ja paskat siitä mitä työpaikalla ajatellaan. Mulla pomo sanoi, että ensisijaisesti olettaa että me hoitsut hoidetaan itseämme että jaksetaan hoitaa toisia, kukaan ei saa kirkkaampaa kruunua kun sairaana tulee töihin. Sellainen paikka jossa oikeasti katsotaan kieroon poissaolon vuoksi, voi olla hyvä harkita työpaikan vaihtoa!
ihan rehellisesti sanottu olet OIKEASTI lusmu. yleensäkin PARHAAT TYÖPAIKAT saa lusmut jotka heti vakinaistettuaan alkaa hakea saikkua jne. no okei tottahan toki jos oikeasti olet uupunut yö-vuorosta niin ymmärtää. mut jos sulla on vain tietyillä viikoilla yö vuoroa niin kyllä se on kestettävä se 7 yötä. Itse teen jatkuvaa yö vuoroa ja ei kauheesti uuvuta kun ottaa sen asenteen ja käy heti aamusta nukkumaan (tunti menee työmatkoihin per suunta.
ihan rehellisesti sanottu olet OIKEASTI lusmu. yleensäkin PARHAAT TYÖPAIKAT saa lusmut jotka heti vakinaistettuaan alkaa hakea saikkua jne. no okei tottahan toki jos oikeasti olet uupunut yö-vuorosta niin ymmärtää. mut jos sulla on vain tietyillä viikoilla yö vuoroa niin kyllä se on kestettävä se 7 yötä. Itse teen jatkuvaa yö vuoroa ja ei kauheesti uuvuta kun ottaa sen asenteen ja käy heti aamusta nukkumaan (tunti menee työmatkoihin per suunta.
Hänkin oli korvattavissa...
haukutaan sitä, että menee töihin, jotka ovat raskaita ja jotka uuvuttaa kokonaan. Mutta jos jättäisi saman työn ottamatta koska tietää sen uuvuttavan ja kirjoittaisi siitä tänne avauksen, niin saisi samat haukut siitä, että ei mennyt töihin.
Toi 7 yövuoron putki on jo oikeasti todella rankka, varsinkin kun mukana on noita pitkiä.
Et luultavasti voi siihen itse vaikuttaa, mutta työpaikkasi pitäisi pystyä järjestelemään työvuorot niin, etteivät ne lankeaisi samalle ihmiselle tuollaisena putkena.
oletko skitso kun vastaat noin ylirasittuneelle, ylitunnoliselle ihmiselle, sinä "häpeäisit"
On tieteellisesti tutkittu että on täysin geeniperäistä, sopeutuuko yksittäisen ihmisen elimistö yötyöhön vai ei. Vastauksellasi ajat tunnollisen ihmisen syvän ahdistuksen partaalle - ompa fiksua. HAH!!!!!
Isäni teki sitä 24 vuotta, kuoli sydänkohtaukseen. Mikä oli vuorotyön osuus tästä, ei voi tietää. Myös isän työkavereista useat kärsivät sydän- tai mahavaivoista aikanaan, pari joutui jäämään varhaiseläkkeelle ym. Silloin aikanaan ei paljon jääty sairaslomalle, vaikka kroppa ja mieli sanoi mitä. Sen näin kyllä läheltä.
Itsekin tein 2 vuotta yötöitä sairaalassa, kyllä siinä meni unirytmit sekaisin, vaikka olin vasta nuori, alle 30v.