rv 35
Hei!
Onko kellään kokemusta käsien puutumisesta raskauden loppuvaiheessa? Peukalo, etusormi ja keskisormi puutuvat jatkuvasti molemmista käsistä. Ei ole niinkään merkitystä mitä tekee tai missä asennossa esim nukkuu (yölläkin herään siihen kun puutuu). Kysyin neuvolassa asiasta ja kommentoi vain että asento taitaa vaikuttaa.
Tämä häiritsee jo tosi lujaa joka päivä! Turvotusta on jonkin verran ja olen miettinyt minkä verran se voi vaikuttaa esimerkiksi häiritsemällä normaalia pintaverenkiertoa. Myös issias tuntuu vaivaavan, oikea jalka kipeytyy usein ja kipu tuntuu lähtevän tuolta pakarasta alaspäin.
Kommentit (6)
Loppui onneksi synnytykseen. Ei siitä sen kummempia syitä löytynyt :)
Tosin tutumpaa aiemmista raskauksista. Nyt odotan kolmatta rv 35+1 eikä puutumista ole ollut kuin silloin tällöin hetkellisesti lähinnä öisin.
Toista oli aiemmissa raskauksissa... Puutuminen alkoi jo ennen raskauden puoliväliä ja oli lähes jatkuvaa ja häiritsi vähän kaikkea mitä nyt käsillä piti yrittää tehdä. Jossain vaiheessa yltyi niin kovaksi, että teki melkein kipeää ja olo oli todella tuskainen kuukausikaupalla.
Neuvolan täti selitti minulle jotain soluvälitilasta johon neste kertyy ja painaa hermoja ja näin ollen aiheuttaa puutumista. Itsekin ajattelin turvotuksen olevan se avainsana.
Tässä raskaudessa turvotusta on ollut kaikkineen paljon vähemmän ja lähtöpainonikin oli kymmenen kiloa vähemmä kuin aiemmissa raskauksissa. Uskoisin että siksi olen tältä vaivalta nyt säästynyt. Ruokavaliokin on terveellisempi kun sen remontoin keskimmäisen muksun syntymän jälkeen.
Kokeile syödä nestettä poistavia ruokia kuten vesimelonia, ananasta jne jos se vaikka vähän helpottaisi. Jos ruokavaliosi sisältää paljon hiilihydraatteja, niidenkin vähentäminen voisi auttaa...?
Raskauden loppuaika oli sellaista että kädet puutui vähän väliä. Yöllä herätti monesti ja ei aina tuntenut käsiä ollenkaan. Alkoi olla melko sietämätöntä ja pyytelin jo kortisoni piikkejä mutta lähinnä kintaalla viittasivat. Turvotuksia toki oli ja ne kai sen aiheuttivat, lisäksi taustalla vanhat rannekanava-oireyhtymä vaivat. Erittäin ikävä vaiva ja varsinkin pelotti kun olin kuullut että ei kaikilla loppuneet synnytykseen. Kipulääkettä määräsivät mutta vaikka sanoivat että Panacodia voi ottaa niin jotenkin en halunnut sitä syödä. Synnytys meni sitten sektioon ja makoilin vajaan viikon hyvissä kipulääkityksissä sairaalassa, minkä uskon vahvasti auttaneen asiaan koska sain lepuutettua käsiä kunnolla ja tietenkin turvotuskin läksi ja puutumiset hävisi. Toivottavasti sulla auttaa kans kunhan synnytät ettei jää vaivaamaan sen jälkeen.
Kyllä pelkäsin jo vaikka mitä itsekseen miettiessä.. Mut kokeillaan sitä ananasta nyt ainakin. Ja pitää alkaa katsoa mitä muutenkin suuhunsa pistää! vettä käski neuvolan täti juoda ja olen sitä yrittänyt kovasti juoda..
Mut jospa joka tapauksessa helpottaa synnytyksen jälkeen - sitä odotellessa=)!
oli ekassa raskaudessa, silloin oli myös reilusti turvotusta. Taitaa liittyä siis nestekiertoon tuo kyseinen puudutteluvaiva. Loppui synnytykseen minullakin.
Onko sulla ollut jo vika neuvolalääkäri? Siellä voisit mainita. Neuvolassa terkkarit ei oikein osaa ottaa kantaa, kun eivät ole lääkäreitä.