Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotikiusaaminen, emme enää jaksa

Vierailija
22.01.2011 |

Lapseni on joutunut päiväkodissa omassa ryhmässään ikätoverinsa kiusaamaksi. Lapsi toi asian esiin ensimmäisen kerran noin vuosi sitten ja keskustelimme heti päiväkodin hoitajien kanssa ja uskoimme, että asiaan puututaan, koska he tuntuivat ottavan sen vakavasti. No, nyt vuoden aikana olemme joutuneet aina palaamaan tähän uudestaan ja uudestaan, eikä päiväkodissa kiusaamista ole saatu kuriin. Sama lapsi pahoinpitelee fyysisesti lastani viikoittain. Se on tukasta repimistä, lumen heittämistä naamalle, silmiin pistelyä kynällä, kaatamista jne. Tämä kiusaaja tekee tekosensa aina hoitajilta salaa, eikä ujo lapseni rohkaisuista huolimatta kerro asiasta siinä tilanteessa hoitajille, vaan itkee asian vasta iltaisin kotona. Kerran hän jo kieltäytyi pelosta menemästä päiväkotiin ja vietti sen päivän mummon hoidossa kiusaajan takia. Asiasta on keskusteltu myös kiusaajan vanhempien kanssa, mutta vaikka hekin myöntävät asian, kiusaaminen ei lopu. Viimeksi ehdotin, että kiusaaja vaihtaisi ryhmää (koska mielestäni ei ole oikein, että kiusattu vaihtaa ryhmää), mutta hoitajat sanoivat, että katsotaan vielä tilannetta. Alan itse olla täysin loppu asian kanssa eikä lapsellani varmaan sen mukavampaa ole. Hän on fiksu ja kiltti lapsi, mutta äärimmäisen arka tekemään mitään. Edes kehotukset lyödä takaisin eivät tehoa, koska lapseni sanoo, ettei sellaista saa tehdä. Mikä neuvoksi?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa pelotellut yhden vajukin niin, että se ei uskaltanut enää katsoakkaan mun lapseen. Ei ollut muuta keinoa. Kiusaaminen loppui kuin seinään.

Vierailija
62/90 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 10:47"]

Mä olen kanssa pelotellut yhden vajukin niin, että se ei uskaltanut enää katsoakkaan mun lapseen. Ei ollut muuta keinoa. Kiusaaminen loppui kuin seinään.

[/quote]

millä keinolla pelottelit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 78: varmasti kamalaa kun oma äiti ei tee kaikkeaan auttaakseen omaa lastaan, minulla vähän samanlaista kokemusta. Tosin otin sitten oikeutta omiin käsiini eikä sekään ole hyvä asia. Mutta en silti ollut kiusattu, koska vittuilin takaisin jos minulle alettiin. Ei minusta kai yleisesti pidetty, en tiedä, ja olen siitä kärsinyt, jouduin siihen tilanteeseen siksi, koska äitini piti aina minua osasyyllisenä, jos minulle oltiin pahoja.

Miksi sinä et antanut niille kiusaajille takaisin?

Vierailija
64/90 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten ihmeessä jotkut taas kuvittelevat lastensuojelun ratkaisevan ongelman???!! Lastensuojelu ei ole mikään likasanko, jonne kaikki mahdolliset kaikkia lapsia koskevat ongelmat kuuluvat käsiteltäviksi.! Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Muutenkin työntekijöitä lastensuojelussa aivan liian vähän ja työtä ihan liikaa. Jos aika menee tämmöisten päiväkodin ongelmien ratkomiseen, niin se on poissa niiltä lapsilta, jotka apua kipeästi tarvitsevat. Kyseessä on päiväkodin sisäinen asia, ja päiväkodin henkilökunnalla on ammattitaito ongelman ratkaisemiseksi. Lastensuojelulla ei ole asiaan mitään lisää tarjottavaa

Vierailija
65/90 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani oli myös viime keväänä aika samankaltainen tilanne eskarissa. Nyt kiusaus on ilmeisesti jatkunut kesähoitopaikassa.

Vierailija
66/90 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykööt viranomaiset siellä kiusaajan kotona katsomassa miten sitä pentua kasvatetaan, jos ei kerran muuten jakeluun mene.

Vierailija
67/90 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut jo yhteyttä päivähoidon vastuuhenkilöön, millä nimellä hän sitten lieneekin?

Samalla voit viedä hänelle kopion siitä kirjeestä, jonka olet tuonut kirjaamon kautta sosiaali&terveys- tai koulu/sivistyslautakunnan käsiteltäväksi riippuen siitä, kumpaan päivähoito teillä kuuluu.

Samalla voit tiedustella myös siltä päivähoitopäälliköltä, kuka Avissa on se henkilö, joka käsittelee näitä kanteluita.

Luultavasti näillä keinoilla tapahtuu jo jotain.

Vierailija
68/90 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päivähoidon puolelta puhuteltu heitä tai kerrottu heille heidän lapsensa käytöksestä?

Vierailija
69/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain tietää että lastani on kiusattu päiväkodissa. Yhden iltapäivän aikana, läheltä piti ettei olisi käynyt jotain todella vakavaa. Päiväkodin hoitajat olivat myös erittäin huolestuneen oloisia kertoessaan mitä lapselleni oli tehty. Nyt asiasta on kerrottu niin vanhemmille ja tehty itse lapsillekin selväksi että näin ei saa missään tapauksessa toimia. Soitin vielä päiväkodin johdollekkin. Silti nyt pelottaa viedä lapsi päiväkotiin ja mietin töissä ollessani mitä kauheaaa siellä voi taas tapahtua ja huomaavatko muut jos lastani siellä kiusataan. Asiaan siis ainakin nyt aluksi on puututtu, aika näyttää muutuvatko asiat jatkossa.

Vierailija
70/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pkodin johtja, tuon ryhmän kasvatusvastuuullinen, kiusaajan vanhemmat ja pkodin erto, jos ei ala tapahtua, sitten yhteys lastensuojeluun. Kiusaaja pienempään ryhmään paremman valvonnan alle. Vaikka se sitten tarkoittaisi hänelle pkodin vaihtoa. Ilmoita kylmästi että asiaan tulee muutos tänään, tai asia lähtee poliisille seuraavaksi tutkittavaksi pahoinpitelynä ja siinä alkaa sitten olla pkodin henkilökunnan lakisääteiset velvollisuudetkin syynissä. Tuskinpa sitä haluavat? Inhottavaa, että asiaa joutuu kovistelemaan, mutta ethän sä nyt voi omaa lastasikaan jättää tuolaliselle alttiiksi.

Vierailija
71/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni saa tästä apua.

Miten on ap:n käynyt? Hänellä oli voimavarana se, että lapsella oli kaveri ryhmässä. Eli lapsi ei ollut yksin. Sehän on yleensä kiusaamisessa niin, että kiusattu on yksin.

Hullu juttu ajatellakaan, että menisi hankalan kiusaajan kanssa samalle luokalle. Siinä vaiheessa tehtävä pesäero.

Vierailija
72/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta päiväkodintädit oli sitä mieltä, että kun olen vaan niin nuori, että nään mörköjä joka paikassa. Esikoisen sain 18v. Ei uskonut millään, että lastani kiusataan ja kun näytin mustelmat yms. niin sanoivat vain, että mun poika on niin rauhaton että kolhii itse itseään. Kerran oli pojalla myös kädessä purema jäljet, ei ollut kuulemma huutanut, eikä kukaan ollut nähnyt mitään. Ei auttanut, kun otin yhteyttä päiväkodin johtoon. "Ei meillä tuommoista tapahdu", oli vastaus. Vaihdoimme paikkakuntaa ja päiväkotia, nyt lapsi menee ilomielin päiväkotiin ja sen saa itkulla sieltä hakea pois. Hän on saanut kavereita täällä. Edellisessä päiväkodissa lapsen sai viedä itku kurkussa päiväkotiin ja hakiessa tarttui kiinni kuin takiainen.

Vierailija
73/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hirvittää ajatus siitä että kiusaaminen on noin fyysistä ja sinä äitinä olet antanut jatkua sen jo VUODEN AJAN !? Se on aikuiselle pitkä aika mutta lapselle ihan katastrofi :(

Nyt soitat päiväkodinjohtajalle ja ellei se riitä niin päivähoidonohjaajalle ja aina siitä ylöspäin niin kauan että saatte vaihdon tai asialle tulee TÄYSSTOPPI !

Vierailija
74/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykööt viranomaiset siellä kiusaajan kotona katsomassa miten sitä pentua kasvatetaan, jos ei kerran muuten jakeluun mene.

Lapsi ei kiusaa, jos kotona kaikki on hyvin. Lisäksi teet valituksen sivistystoimenjohtajalle päiväkodin toiminnasta. Ja ikävä kyllä, vaadit lapsellesi siirron toiseen päiväkotiin. Näin se vain menee tässä maassa: kiusattu saa aina väistää.

Vierailija
75/90 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäni törmännyt usein siihen, että tällaisia tilanteita selitellään sillä, että "no kun erkillä on sitä ja sitä pergeriä ja vähän dhah-tautia ja sit on vähän vuorovaikutusongelmaa, aistiyliherkkyyttä ja hulluutta". Itse olen sitä mieltä, että oli mitä tahansa, niin se EI OIKEUTA ketään lyömään, kiusaamaan, potkimaan jne jne. Silloin kunnan on järjestettävä tällaisen "erityislapsen" hoito niin, että hän ei aiheuta vaaraa muille, esim. henkilökohtaisen avustajan turvin. Ihan oikeasti, aina ne päikyntädit ei vaan "juoruile keskenään" vaan todellakin isoa lapsiryhmää vahditaan, mutta usein nämä erityislapset saattavat olla niin vilkkaita ja vikkeliä, että oikeesti, ei vaan hoitajat repeä jokapaikaan! Jos yksi vahtii ongelmatapauasta, niin toiselle voi jäädä loput 20 vahdittavaksi.

Mutta siis, selitykseksi ei käy tuo että lapsella on ongelmaa. Oli ongelmaa tai ei, niin noin ei käyttäydytä! Kenenkään muun lapsen ei tarvitse eikä saa olla jonkun erityislapsen tunteidenpurkukanavana päiväkotipäivän aikana. Kenenkään ei tule pelätä päiväkotiin tulemista, eikä siellä olemista.

Nykyinen ihanuusajattelu inkluusiosta ja integraatiosta ei aina sitten käytännössä ihan toimikaan, vaan totuus on ihan toista. Kunta ajattelee, että helpolla säästetään rahaa, lakkautetaan kaikki erityisryhmät ja lapset vaan normiryhmiin. Mutta kun sinne pitäs sitten saada niitä tukitoimia!

Vierailija
76/90 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap lastensuojeluilmoitus siitä kiusaajasta! Käykööt viranomaiset siellä kiusaajan kotona katsomassa miten sitä pentua kasvatetaan, jos ei kerran muuten jakeluun mene.

Ei omaa lasta tarvitse altistaa törkeälle kiusaamiselle/pahoinpitelylle, vieläpä palvelusta josta maksetaan!

-Oma mies asialle puhumaan päiväkodin johtajatädille

-Jos (ja ilmeisesti kun) puhe ei auta, lastensuojeluilmoitus tuosta aivan selvästä kiusaajasta.

-Jos tämäkään ei auta yhtään ollenkaan - joudut valitettavasti laittamaan lapsesi toiseen hoitopaikkaan, vaikka se olisi epäoikeudenmukaista. (muut lapset jäävät kärsimään tämän kiusaajan tekosista, mutta se ei ole enää sinun murheesi, vaan heidän)

Olen itsekin pienenä kiusattu päivähoitokodissa, joten tiedän suunnilleen missä mennään. (been there)

Vierailija
77/90 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua ! kyllä täällä on outoja ihmisiä toivottavasti kukaan ei asu lähelläkään meitä tai meidän lasten päiväkotia tai koulua

sinä vain takaisin sinne Pieksämäelle, sillä junalla.

Vierailija
78/90 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on tavalliseen ryhmään integroidusta erityislapsesta, niin lastensuojeluilmoitus ei muuta tilannetta mitenkään. Lapsen ongelmat ja ongelmien syyt ovat jo viranomaisten tiedossa ja lapsen asioita puidaan jo moniammatillisen työryhmän voimin. Eli siis, ongelmana on lähinnä se päiväkodin työntekijä, jonka ammattitaito ei riitä erityislapsen kanssa. Tärkeintä olisikin saada työntekijä vaihtoon. Kysymys ei ole pelkästään resursseista vaan ennenkaikkea osaamisesta.

Seurasin tuossa joitakin viikkoja sitten, miten päiväkodissa elto kävi yhä uudestaan ja uudestaan erityislapsen kanssa läpi tilanteita, jotka lapsi itse koki uhkaavaksi ja oli nyrkit pystyssä, vaikka tosiasiassa toinen lapsi sattui vain olemaan hänen selkänsä takana. Tässä ei pelkkä kieltäminen ja rankaiseminen auta, vaan lapsi on saatava uskomaan, että ko. tilanteessa ei ole mitään uhkaavaa (ja mieluusti ennen kuin hän seisoo pikkutunneilla humalassa puukko taskussa jonossa nakkikioskille ja hänen taakseen tulee seisomaan joku tuntematon, jonka hän kokee uhkaavaksi).

Vierailija
79/90 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte joskus ottaa mukaan aamulla lasta viedessä isovanhemman mukaan ja ilmoittaa että mummi/pappa jää tänään lapsen mukana päiväkotiin varmistamaan että kiusaajalapsi ei pysty fyysisesti vahingoittamaan lastanne, kun päiväkodin henkilökunta ei jostain syystä kykene valvomaan tätä kiusaajalasta kyllin hyvin että aremmatkin lapset saisivat olla turvassa.

Ystäväni teki kerran näin kun omalla lapsellaan oli jatkuvasti puremajälkiä ja naarmuja eikä päiväkoti tehnyt asialle kylliksi. Mummia tarvittiin vain yhtenä päivänä, ja samana päivänä kun lapsi haettiin, luvattiin että ei tarvitse enää tuoda valvojaa paikalle, vaan he hoitavat homman, oikeasti.

Ja hoitivat.

Vierailija
80/90 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten tuskinpa enää akuutteja neuvoja kaipaa. Olisi kiva kuulla, miten homma eteni?