Miten selittää 6v:lle "miten se vauvasiemen sinne äitin masuun päätyy"?
Nyt ollaan tässä vaiheessa; 6v kysyi tänään: "äiti miten se vauvasiemen sinne äitin masuun laitetaan ja mistä se tulee". Help. Sanoin jo että siemen tulee isin pippelistä mutta jätin asian mietintään huomiselle... kerron rehellisesti mutta miten.
Kommentit (33)
Tänään oma 5,5-vuotiaani kysyi ekaa kertaa että miten niin se vauva tulee äidin mahasta, enkä mä siinä äkkiseltään keksinyt sanoa muuta kuin että siellä on pieni vauvanalku joka alkaa kasvaa ja joka sitten lopulta valmistuttuaan punnerretaan ulos niin kuin jättimäinen kakka.
Lapsi tyytyi selitykseen toistaiseksi, mutta itselle jäi vähän tyhmä olo kun selitys oli noin kummallinen. Pitää paikkailla jälkikäteen...
MInkä ihmeen vauvansiemenen? On vuosi 2011 ja lapsille opetetaan, että äiti on pelkkä kasvualusta ja isän siemenestä kasvaa lapsi? Meillä on reippaasti kerrottu, että isä laittaa pippelin äidin pimppaan, sieltä pippelistä tulee pikkuruisia soluja, jotka löytäessään äidin vatsassa olevan munasolun alkavat yhdessä kasvaa vauvaksi.
on ihan korrektia kertoa ensin vauvansiemenestä ja sitten tuosta pippeli ja pimppi -jutusta. Kuitenkin mun mielestä olis hyvä kertoa lapselle viimeistään ennen kouluun menoa miten se siemen (sen voi muuten ajatella myös alkiona, ei välttämättä siittiönä!!) sinne mahaan päätyy.
Miten isältä voi tulla alkio? Meille ainakin vanhemmat opetti, että lapsi kasvaa siitä vauvansiemenestä.
En vieläkään ymmärrä, miten alkio ja siemen voivat olla ajatuksen tasolla sama ja päätyä samalla tavalla mahaan. Ei ole olemassa vauvansiemeniä.
Olen sanonut vain että kun isi ja äiti oikein kovasti rakastaa toisiaan, niin voivat toivoa vauvaa ja jos oikein hyvin käy alkaa äidin vatsassa kasvaa vauva.
Lapsi ekaluokkalainen tyttö ja tyytynyt tähän selitykseen.
Ja saman verran olen kertonut. Toisin sanoen olen vastannut kysyttyihin kysymyksiin. Enkä nyt oleottanut asiaa varta vasten puheeksi... Tiesitkös että...?
Olen sanonut vain että kun isi ja äiti oikein kovasti rakastaa toisiaan, niin voivat toivoa vauvaa ja jos oikein hyvin käy alkaa äidin vatsassa kasvaa vauva.
Seksivalistus koulussa oli jota kuinkin samaa luokkaa.
Vaaveja tehdään sitten kun ollaan naimisissa ja ennen sitä käytetään ehkäisyä (kondoomia) ettei sukupuolitaudit tartu...
En itse sitä kirjaimellisesti ottanut, mutta pahasti jäi asenteeseen ettei sitä raskaaksi tulla ennen kuin on tavannut "sen oikean" ja jos oli tarpeeksi varma ettei itellä ja sillä toisella oo tauteja niin ei sillä ehkäisylläkään mitään tehnyt.
Hävettihän tuo muutenkin mennä ostaman, niin ei viitsinyt nähdä sitä vaivaakaan.
Onneks ei tullut täysosumaa
siksi just aloin kartottaa selityksiä että voisin poimia sieltä sopivan omalle tytölleni.. lapsia kun on eri herkkyyksillä. Ei siinä aikuisen näkökulmasta katsottuna ole mitään likaista mutta kun lapsi ei näe asiaa aivan samoin... seksi kuuluu aikuisten elämään ja siksi lapsille kerrotaan lasten versio.. Kiitos kommenteistanne, niistä on iso apu. Lisää kommentteja vastaanotan :) t. ap
Ei ainakaan jää epäselväksi miten ne vauvat oikeasti saavat alkunsa.
Itselläni ei vielä ole tuon ikäisiä lapsia, mutta etukäteen ajatellen luultavasti puhuisin ihan oikeilla termeillä (rakastelu, siittiö, munasolu, siemensyöksy jne.). Painottaisin kyllä, että rakastelu on kahden toisistaan välittävän aikuisen juttu ja ettei vauvoja voi pienet tytöt vielä saada.
Eli ei niin kuin tuossa joku sanoi, että kun äiti ja isi kovasti rakastaa toisiaan. Se on valehtelua, eivät ne vauvansiemenet ihan vaan rakkauden tunteesta siirry.
On jo suorastaan naurettavaa, että joku pimittää tosiasioita kouluikäisiltä lapsiltaan. Johan jo kolmannella luokalla monella tytöllä alkaa menkat, eikö ole naiivia olettaa, että lapsia voisi kasvattaa tynnyrissä.
Jos lapsi kuulee kavereiltaan eikä vanhemmiltaan kuinka lapsia tehdään, hän päättelee, että näistä asioista ei voi äidin kanssa puhua, että kyseessä on tabu.
Kirjastosta saa ihan pienillekin lapsille tarkoitettuja kirjoja, joissa selitetään kuinka lapsia tehdään. Mitään yksityiskohtiahan tai seksielämän kuvausta ei tarvita, ihan faktat vaan.
Eli siinä kohtaa kun ovat tajunneet kysyä, että miten se vauvansiemen sitten menee sinne äidin mahaan, on kerrottu miten. Ihan luontevasti ovat asiaan suhtautuneet.
Täytyy kyllä tunnustaa, että olen asian kertonut melko kliinisesti :), ihan ilman "kun äiti ja isä kovasti rakastavat toisiaan" osuutta - jos kysymys on ollut, kuinka saadaan siittiö munasolun luo on vastaus ollut, että laittamalla pippeli pimppaan.
Tosin on myös kerrottu, että saman asian (= yhdistetään siittiö + munasolu) voi tehdä myös koeputkessa :).
Jokainen lapsista (heitä on 5) on tuohon tosiaan suhtautunut "aha" vastauksella, eikä ole näyttänyt heitä sen kummemmin hetkauttavan. Ei 4-6 -vuotias asiaa sen kummemmin ajattele. Isompana (= noin 10-vuotiaana) on sitten asia kiinnostanut eri kantiltakin ja siinä kohtaa on kaivettu esiin "Nyt puhutaan seksistä" (erinomainen opus, suosittelen! Kustantaja Kustannus Mäkelä).
Toki tietenkin on kerrottaessa kerrottu, että vauvoja tehdään vasta aikuisena ja isona jne.
malttamattona ja jo aika ihmeissänikin kun ei meillä 9v ja 7½v ole kyselleet asiasta mitään.
Paitsi just joskus ap lapsen iässä jolloin käyiin läpi siemenet, kohtu, se mistä vauva syntyy jne mutta eipä mitään mielenkiintoa aiheeseen sen jälkeen..
jotain hyviä kuvia netissä?? Siis lapsille soveltuvia? Koitin katsella, mut ei osu silmiin... Joten jos joku tietää, kertokaa :)
Isä ja Äiti rakastelivat ja isä kylvi siemenensä äitiin,ja äiti alkoi odottamaan sua.
..mitä tarkottaa rakastelu, miten isä kylvi ja miten äitiin.. jne :D
Sen takia sitä sanotaan siemensyöksyksi, daa. :)
Katsos jos laitat siemenen kasvamaan maahan, kasvaa siitä siemenestä just sama kasvi, jonka siemen se oli. Lapsi siis joutuu elämään siinä uskossa, että tulokas on 100% isää ja vain kasvualusta on äitiä. Aika moni lapsi ihmettelee päiväkodissa, miksi vauvansiemenistä tulee joskus tyttöjä eli miten isä tekee tytönsiemeniä :-)
Voi jeesus perkele kun meni vaikeeks!
Isä ja Äiti rakastelivat ja isä kylvi siemenensä äitiin,ja äiti alkoi odottamaan sua.
Tosi, tosi vanhanaikainen selitys. Vaikka 1700-1900-luvuilla luultiin, että naisella ei ole aktiivista roolia lisääntymisessä vaan nainen vaan ottaa vastaan miehen siemenen ja kasvattaa siitä lapsen, nykyään tiedetään jo, että naisella on munasolu, joka on itse asiassa huomattavasti tujumpi siemenpakkaus kuin siittiö ja että munasolu ei passiivisesti möllötä mahassa ja odota nopeinta siittiötä vaan sillä on aktiivisempi rooli myös hedelmöittymisessä.
kaikenlaiset yksityiskohdat joita fiksut lapset kyllä soveltavat mielessään ihmisenkin lisääntymiseen.
Ei toi nyt niin vaikea homma ole...
ja silloin aikuisten pitää olla rauhassa kahdestaan.
Eli isä laittaa vauvasiemenen pippelillä äidin emättimeen, josta se menee mahaan.
Meillä on kyselty tästä vielä paljon tarkempiakin, kuten onko vauva isin pippelissä ennen äidin mahaan tuloa --> selitys: isin kiveksissä on niitä vauvasiemeniä eli siittiöitä, ja ne ovat vasta puolikas vauva. Äidin mahassa odottaa munasolu, johon siittiö menee ja siitä se vauva kasvaa.