Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tästä saada potkut vai pelkän varoituksen?

Vierailija
22.01.2011 |

Olen töissä yksityisellä lääkäriasemalla.

Työkaverini lähti kesken työpäivän "ruokatauolla" kertomatta kenellekään (paitsi minulle kun teemme yhdessä töitä) käymään eräässä paikassa (käy siellä n.3 kertaa vuodessa). Työaikaa hänellä mene siihen 1-2 tuntia.

Tuolla toisessa paikassa hän tekee erään hoitohomman ja saa sieltä käteen n.50e vaivanpalkkaa...

Pomomme eivät huomaa että työkaverini poistuu koska olemme sen verran syrjässä oleva yksikkö jossa tosin vain minä ja työkaverini.

Tuntuu että jos ilmiannan kaverini, olen "kateellinen käärme" ja petturi. Toisaalta jos annan asian olla, on se niin helvetin väärin. Varsinkin kun työkaverini muutenkin hoitaa asioitaan työajalla, käy lääkäreissä ym ja merkkailee työvuorolistaan olevansa töissä esim klo 16 asti ja lähteekin jo 15.30 jne....

Itse olen lojaali työnantajalle ja hoidan lääkäriasioitani omalla ajallani ja merkkaan työvuorolistoihin juuri niinkuin olenkin..

Vaikea tilanne.

Mietinkin nyt että jos työkaverini jää kiinni, voiko hän saada heti potkut vai vaan varoituksen?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

josutoa pitää olla molempiin suuntiin! Ja se kannattaa, koska yleensä jos voi käydä työajalla lääkärissä niin kiireaikana sitä sitten mielellään tekee pidempää päivää. Ja miksi työntekijää pitäisi istuttaa töissä jos töitä ei ole? Se että pääsee lähtemään tuntia aiemmin saa hyvälle mielelle ja uskon siihen että hyvä kiertää :) Jos taas katsotaan tarkasti ettei minuuttiakaan liian aikaisin työpaikalta poistuta, se luo pahaa verta :(

Vierailija
22/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi työntekijää pitäisi istuttaa töissä jos töitä ei ole? Se että pääsee lähtemään tuntia aiemmin saa hyvälle mielelle ja uskon siihen että hyvä kiertää :) Jos taas katsotaan tarkasti ettei minuuttiakaan liian aikaisin työpaikalta poistuta, se luo pahaa verta :(

näin, ja molemminpuolisten joustojen kautta tähän päästäänkin. Sen sijaan se että joku työntekijä tekee systemaattisesti työsnä huomattavan paljon sille mitoitettua nopeammin on ihan toinen juttu. Silloin mitoitusta pitää muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sivutyöluvan puuttuminen ja kilpailukiellon rikkominen on työsuhteen purkamisen saman tien mahdollistava teko

- tuo työstä pinnaaminen ruokatunnilla tai työpäivän päätteeksi saa ensin varoituksen, sen tietenkin oletetaan sitten loppuvan varoitukseen ja siinä voidaan ryhtyä arvioimaan myös rahallista korvausta (otetaan pois palkasta), esim. voidaan tarkistaa ovikortista milloin tuli ja meni ja verrata työaikalistoihin. Erotuksen työnantaja vähentää "kellokortista" pois.

- Voit olettaa kolleegana, että työkaverisi on saanut toimilleen esimiehen luvan. Joten se ettet kerro, ei tee sinusta kanssarikollista. Ja vaikka tiedät asiasta muuta, voit väittää, että luulit hänen ja työnantajan sopineen näistä joustoista, etkä siksi kummastellut. Ainahan niitä on sellaisiakin työkavereita joilla on joku poikkeus sovittu, vaikkapa siksi että kyseessä on joku illan viimeinen juna tai vastaavaa pääsevät 10 minuuttia aikaisemmin.

- Mutta koska oletat, että on sovittu juttu, niin voit myös "lipsauttaa" siinä mielessä sen kehityskeskusteluissa, että ei ole tasapuolista, että toisen annetaan (käytä tätä sanaa) tehdä niin, mutta sun ei. Silleen taktisesti "hölmönä". :)

- Tosin eräs riski on sitten olemassa, mutta jos se ei haittaa. Teille kaikille ko. työpisteessä tulee tarkempi syyni työajoista. Eli valvontaotetta kiristetään sitten kaikille. Toki voidaan luottamuksen menettänyt työkaverisi siirtää myös helpommin valvottavaan kohteeseen.

Ja muista esimiehillä ei ole röntgenkatsetta, eikä telepaattisia kykyjä lukea ajatuksia. Ennenkuin huomaavat, kyllä jonkun pitää tulla asiasta kertomaan, muutoin ei tilanne muutu. Usein esimies saa kuulla ongelmista viimeisenä ja se on niin ärsyttävää.

Vierailija
24/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisihän hänen siitä hyötyä. Jos ajatellaan vaikka 10 laatoittajaa jotka raksalla töissä, ja 8 keskivertoa jotka laatoittavat kylppärin/päivä eli viikossa 5kpl ja yksi hidas joka saa vain 4 viikossa laatoitettua ja yksi joka laatoittaa 7kpl. Niin on aika epäreilua että tuo nopeampi saisi saman tuntipalkan, esim. 10€/h koska hän tekee enemmän töitä.

Eli jos lasketaan näin(täysin keksitty esimerkki,en tiedä mitään laatoittamisesta/palkoistaan):

400€ (eli viikon palkka): 7 = n.57€/laatoitettu kylpyhuone nopeimman työntekijän tekemänä

400€ : 5 = 80€ keskiverotojen tekemänä

ja 400: 4 = 100€ hitaimman tekemänä

Eli työnantajalle on hyvä asia kun joku tekee työnsä hyvin ja nopeasti. Mutta onko oikein että vain työnantaja saa sen hyödyn? Eikö olisi hyvä että työntekijäkin asiasta hyötyisi, eli olisi jonkinlainen "bonus" paikallaan, esim. enemmän lomapäiviä, lyhyemmät työpäivät tai vaikka enemmän palkkaa?

Ja näinhän toki monella alalla jo onkin.

Vierailija
25/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaveri jäisi itse kiinni esimiehille. Lisäksi voisin esim. kysyä, miten sitä liukuvaa työaikaa toteutetaan teidän tehtävässänne, kun on jäänyt sinulle epäselväksi, etkä ole sitä sitten omin luvin uskaltanut toteuttaa.

Vierailija
26/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tottakai sellaisen, joka käyttää kaikkia ympärillään hyväksi ja esittää, että on itse se ahkerin työntekijä. Ei tosiaan ole oikein, että ap joutuu tekemään toisenkin töitä, kun tämä vain lusmuilee.

Ilmoittaisin esimiehelle näistä asioista juuri vähän sellaisena hölmönä eli penäisin ikään kuin itselleni samoja oikeuksia tai enemmän palkkaa, kun joudun tekemään enemmän töitä. Antaisin siis ymmärtää, että luulen asian olevan työnantajan kanssa sovittu juttu. Voihan olla, että onkin...

Vierailija
27/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos joku on nopea tekemään töitä,

pitäisihän hänen siitä hyötyä.

hyvä, tehokas, nopea ja luotettava työntekijä saa enemmän palkkaa tai bonareita kuin joku muu.

Toki olettaen, että se nopeus hyödyttää työnantajaa, eikä etuajassa kotiin lähtevää työntekijää.

Vierailija
28/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisesti palkatonta ylityötä kun muutamat työkaverit tulevat säännöllisesti päästämään töistä pois liian myöhään. Silti eivät itse merkkaa myöhästymisiä listaan.

Ja nämä myöhästelijät on itse aina naama norsunvitulla odottamassa kun itse tulen reilusti ajoissa. Mutta heidän mielestään minun pitäisi tulla heidät päästämään jo puoli tuntia ennen vuoron loppumista.

Ja olen asiasta puhunut kehityskeskustelussa, että olen kyllästynyt tekemään palkatonta ylityötä muiden takia.

Ja taatusti käräyttäisin jos työkaveri lähtisi kesken työpäivän ja jättäisi hommat minulle ja kävisi tekemässä keikkaa toiselle työnantajalle. En edes epäröisi.

Minua ei periaatteessa kiinnosta mitä työkaverit tekee, enkä siten "kyttää" mitä työvuorolisoihin merkkaavat tai kuka tulee ja menee mitenkin. Esimihen tehtävä on huolehtia, että työpaikan sääntöjä noutatetaan. Tosin jossain kehityskeskustelussa voisin hyvinkin tuoda työyhteisöä koskevien asioiden yhteydessä esille havaintoni, jos se minua todella häiritsisi. Siis ota asia ihmeessä esille, jos se sinuta välttämättömälle tuntuu!

Vierailija
29/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, ettei vetele enää. Ja kerro, että et halua sanoa pomolle.

Vierailija
30/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valehtelee että on yhdessä ap:n kanssa noudattanut tätä käytäntöä jo vuosikausia?

Vierailija
31/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä kohteessa, jossa muutama muukin olisi halunnut töissä olla, kun siellä oli pari euroa parempi tuntipalkka.

Välillä kävin sijaistamassa toisessa, lähellä olevassa yksikössä. Siellä huomasin että eräs T oli jo lähtenyt ennen puoltapäivää pois töistä, mutta merkkasi täyden työpäivän kuitenkin. Kysyin esimieheltä, että onko siellä käytäntö, että tasataan viikon työtunnit jotenkin, ihan sen vuoksi kysyin kun minulle oli epäselvää paikan työaika. No ei ollut tappana ei, että viikon tunnit jotenkin tasattaisiin vaan toteutunut työaika olisi pitänyt merkitä totuudenmukaisesti. En tiedä mitä tuolle työntekijälle asiasta tuli, mutta hän ilmeisesti kosti, kun esimiehemme sanoi että on kuullut että minä teen tunnin töitä ja merkkaan 2. Ihmeissämme omassa työkohteessa sitten olimme, kun syyte koski vain minua ei työpariani lainkaan. Me kun tulimme yhtäaikaa ja lähdimme yhtäaikaa, sitten jompikumpi merkkasi meidän molempien työjan.

Vierailija
32/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että siitä huomataan sinun tekevän enemmän työtä, kuin kaveri. Jos kaveri jää kiinni, sinä sanot luulleesi, että tämä on sopinut työnajantajan kanssa omasta käytännöstään. Voihan olla, että onkin sopinut. Ei kukaan ole vastuussa työkaverin tekemisistä.

Vierailija
33/35 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käy ilmi, että olet tiennyt siitä, niin sä saat tasan tarkkaam varotuksen, vähintään.

Jos se jää kiinni, niin varmasti se kysyttessä kertoo, että sä olet siitä tiennyt ja sulta sitä voidaan kysyä myös....

Paska sun työkaveris on, kun laittaa sut tollaseen välikäteen.

Vierailija
34/35 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurena pahana yrittäjänä kerron tosiasian. Mikäli työn pystyy tekemään niin nopeasti että jää puolikin tuntia ylimääräisä aikaa, työtä ei taatusti ole tehty huolella. Niin nopeita tekijöitä ei olekaan. Jotain on taatusti silloin tehty vasemmalla kädellä ja todennäköisesti myös työn jälki sen mukaista. Olen näiden ahneiden ammattiliittolaisten työnjälkeä seurannut aivan tarpeekseni. Kyllästyneenä kuuntelemaan jatkuvaa selittelyä reklamaatioihin joita tulee kun nämä "nopeat" ahneet tyypit esittävät

Vierailija
35/35 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurena pahana yrittäjänä kerron tosiasian. Mikäli työn pystyy tekemään niin nopeasti että jää puolikin tuntia ylimääräisä aikaa, työtä ei taatusti ole tehty huolella. Niin nopeita tekijöitä ei olekaan. Jotain on taatusti silloin tehty vasemmalla kädellä ja todennäköisesti myös työn jälki sen mukaista. Olen näiden ahneiden ammattiliittolaisten työnjälkeä seurannut aivan tarpeekseni. Kyllästyneenä kuuntelemaan jatkuvaa selittelyä reklamaatioihin joita tulee kun nämä "nopeat" ahneet tyypit esittävät

Minä luulin että yrittäjät painaa töitä niin, että vapaa-aikaa ei jää, mutta sinulla riittää aikaa kaivaa netistä vanhoja ketjuja😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan