Voiko tästä saada potkut vai pelkän varoituksen?
Olen töissä yksityisellä lääkäriasemalla.
Työkaverini lähti kesken työpäivän "ruokatauolla" kertomatta kenellekään (paitsi minulle kun teemme yhdessä töitä) käymään eräässä paikassa (käy siellä n.3 kertaa vuodessa). Työaikaa hänellä mene siihen 1-2 tuntia.
Tuolla toisessa paikassa hän tekee erään hoitohomman ja saa sieltä käteen n.50e vaivanpalkkaa...
Pomomme eivät huomaa että työkaverini poistuu koska olemme sen verran syrjässä oleva yksikkö jossa tosin vain minä ja työkaverini.
Tuntuu että jos ilmiannan kaverini, olen "kateellinen käärme" ja petturi. Toisaalta jos annan asian olla, on se niin helvetin väärin. Varsinkin kun työkaverini muutenkin hoitaa asioitaan työajalla, käy lääkäreissä ym ja merkkailee työvuorolistaan olevansa töissä esim klo 16 asti ja lähteekin jo 15.30 jne....
Itse olen lojaali työnantajalle ja hoidan lääkäriasioitani omalla ajallani ja merkkaan työvuorolistoihin juuri niinkuin olenkin..
Vaikea tilanne.
Mietinkin nyt että jos työkaverini jää kiinni, voiko hän saada heti potkut vai vaan varoituksen?
Kommentit (35)
työaikana. En mä kyllä tiedä miski sun pitäisi tuosta kertoa? Ja etkö voisi jutella sen sun työkaverin kanssa että pnk otoi nyt ihan oikein? Joudutko sinä hoitamaan hänen työnsä jos hän on poissa.
Jos siellä pystyy noin tekemään minäkin tekisin samoin. Tyhmähän tuossa on jos ei pysty hyödyntämään sellaista mitä hyödynnettävissä on vaikkei se olisikaan ihan oikein.
Kaikki vain kotiinpäin
_todistamaan_ tuon? On ikävää jos olete pomon edessä sana sanaa vastaan --> ei voi erottaa/antaa varoitusta työkaverille jos et pysty todistamaan mitä on tehnyt.
Kannattaa myös miettiä tekee työkaveri työnsä hyvin? Tarkoitan sitä, että joku on sen 8h töissä mutta tekee töitä 50% teholla ja saa vähemmän aikaan kun sellainen joka on töissä vain 6h mutta tekee työnsä 120% =jälkimmäinen saa enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa ja on siksi parempi työntekijä jos työtehon kautta ajatellaan.
Koska jos työkaverisi jää kiinni niin sitten epäillään suakin samoista puuhista. Ja se kiinnijääminen voi tapahtua vaikka niin että pomo tulee käymään/näkee menevän jossain tms.
Ilmoitat sille pomolles kun se seuraavan kerran poistuu. Pomo voi sitten tulla paikalle toteamaan että tyyppi ei oo paikalla ja tehdä ratkaisunsa.
Mielestäni on irtisanomisperuste jos on tapahtunut toistuvasti, mutta se ei oo sun murhe vaan työnantajan.
ei työntekijä saa työaikana hoitaa mitään sivuhommia (siis tarkoitan sitä hoitohommaa) ja ylipäänsä sivutoimien tekeminen samalla alalla edellyttää työntantajan suostumusta.
Oletko oikeasti tuota mieltä? Että jos voi hyötyä toisen kustannuksella niin siitä vaan? Otatko mukaasi kaiken tavaran, mitä irti lähtee? Hotelleista pyyhkeet jne ja kaikki irtain joka paikassa, jos on helposti otettavissa eikä kukaan huomaa? Ootko tosissas?
en ole ap
vaan työnantajan, anna asian olla.
No en todellakaan. Tarkoitin että jos on esim. mahdollisuus olla vaikka ruokataolla puoli tuntia pidempään poissa niin tottakai olen, jos siis muutkin näin toimivat.
mutta totuus on se että hoitelee usein työajalla omia asioitaan/roikkuu netissä ym ja minä teen hänenkin työt eli otan asiakkaita vastaan koska niitä asiakkaita ei voi siellä oven takanakaan pitää...
Ja itse en voi hyödyntää samaa ja mennä miten sattuu koska työkaveri sattuu olemaan sellainen että jos minä menen niin kertoo sen varmasti eteenpäin. Jos olen lomilla tmv poissa töistä niin kuulen usein että hän on laittanut asioita minun syykseni vaikka on itse asiaan syypää esim unohtanut tehdä jonkun työn ...
Hän on minua yli 20 vuotta vanhempi ja vanhempana hoitajana uskottelee kaikille olevansa se joka tekee kaikki työt ja minä nuorempana hengailen mukana jne..
Olen katsellut tätä touhua nyt kolme vuotta, yrittänyt sopeutua ja keskittyä omaan työhöni ja antaa hänen tehdä mitä lystää mutta kohta alkaa olemaan mitta täynnä.
AP
tuolla sivuhommallaan. Irtisanomisperuste ilman muuta, saattaa olla jopa peruste työsopimuksen purkamiseen välittömin seurauksin.
Kyllä työnantajalla on oikeus tietää, jos joku duunareista kuppaa rahaa tekemättömästä työstä - etenkin jos palkan juostessa tehdään vielä muita töitä.
Myös työajan merkitseminen väärin on jotain mitä ei pitäisi sallia. Kyseessä on petos, työnantaja voi haastaa työntekijän tästä oikeuteen.
ett antaa asian olla jos hoitaa työnsä hyvin. Moni on hidas tekemään töitä tai puuhailee muuta kun töitä työpaikalla. Tälläinen ihminen on "kannattamaton" työntekijä. Jos taas työntekijä on ahkera ja nopea tekemään töitä (moni tekee jonkun asian nopeammin kuin toinen, sanotaan nyt vaikka kirjoittaa nopeammin tmv.) ja siksi päivän työt voi saada lyhyemmässä ajassa valmiiksi ja voi jäädä luppoaikaa. Miksei voisi poistua työpaikalta jos työt on tehty/saa tehdyksi lyhyemmässäkin ajassa?
Itse olin aikanaan pienessä putiikissa töissä, meitä oli kaksi työntekijää osan päivää samaan aikaan. Ja usein kävi niin ettei ainuttakaan asiakasta ja kaikki työt tehty (hyllyt&tangit järjestyksessä, pölyt pyyhitty, ei purettavaa/hinnoiteltavaa) ja silloin menimme kännykkä taskussa vuorotellen kauppoja kiertelemään (putiikki sijaitsi ostoskeskuksessa) koska ei ollut järkeä että kaksi seisoo tyhjän panttina tiskin takana. Ja kertaakaan ei tarvinnut soittaa että "hei tänne tuli lauma asiakkaita, tuu äkkiä takas!".
Täällä näköjään on muutama, jotka harrastavat samaa, kun kyseistä toimintatapaa puolustelevat. Kyse on kuitenkin siitä, että työnantaja ostaa työntekijältä aikaa ja työpanosta. Jos työntekijä ei anna vastinetta rahalle, on työnantajalla oikeus siitä tietää. Hän tekee sen jälkeen omat päätöksensä.
Miksei voisi poistua työpaikalta jos työt on tehty/saa tehdyksi lyhyemmässäkin ajassa?
että tuntipalkkaus ei ole urakkapalkkaus. Tuntipalkkauksen perustana on osoitettua työtuntimäärää vastaava työ, eikä sen huitominen vasemmalla kädellä tarkoita sitä, että loppuajan saa tehdä omia hommiaan.
Työnantajallakin on oikeutensa, mikä tässä ahneiden duunareiden ja ammattiliittojen maailmassa tuntuu jäävän aika taka-alalle.
Monessa työpaikassa annetaan tehtävät mitkä pitää tehdä, ja kun ne on tehty ei ole enää mitään tekemistä. Toki voisi pyytää lisää tehtäviä, mutta siitä taas hitaammat eivät pidä, koska ajattelevat että pomo alkaa heiltäkin vaatia enemmän kun "Maijakin" tekee näin paljon (ja eivät siihen kykene koska ovat yksinkertaisesti hitaampia).
Eli JOS hoitaa työnsä HYVIN ja jää ylimääräistä aikaa, minusta silloin ok pitää pidempi ruokatunti ja hoitaa joku oma juttu samalla.
Eri asia on se jos hitaasti ja puolihuolimattomasti tekee työt ja varastaa työaikaa omiin menoihin.
Lisäksi myös työpaikka vaikuttaa: jos on lähikaupan kiireinen kassa, ei ole mahdollisuutta surffailla netissä työaikana.
Mutta jos on esim. hotellin respa yövuorossa, niin siinä voi olla hyvinkin aikaa lukea lehtiä/olla netissä koska on tavallaan "varmuuden vuoksi" tiskin takana, välttämättä kukaan ei yöllä saavu&lähde tai tule kertomaan ongelmasta/ole unohtanut avaimiaan tmv. eikä mitään paperihommia tmv. välttämättä ole.
Työpaikkoja on erilaisia, ja jossain töissä on paljon luppoaikaa ja "odottelua", esim. palomiehillä voi olla pitkiä aikoja ettei hälytyksiä tule, pitäisikö heidän seistä rivissä asennossa odottamassa seuraavaa tehtävää? On ihan ok että katsovat telkkaria, pelaavat biljardia, surffaavat netissä tai ihan vaikka nukkuvat työaikana, koska mitään muuta tekemistä ei sillä hetkellä ole. Sama juttu voi olla muissakin töissä, on pakko "päivystää" mutta töitä ei välttämättä ole. Tai jos saa työnsä tehtyä, niin silloin saa lopun työajan käyttää itseensä.
Ja urakkatyö sopisi ainakin itselleni hyvin, koska teen työni nopeasti ja hyvin. Ja onhan se tutkittu, että urakkatyöt etenevät nopeammin kuin tuntipalkatut. Mutta moni työntekijä voisi olla helisemässä kun päivä venyy yöhän saakka että saa sen päivän "urakan" tehtyä.
Voi ajatella lähes mitä tahansa ammattia, niin ihmisillä on eroja; joku naulaa nopeammin kuin toinen, joku leikkaa vihannekset nopeammin kuin toinen, joku kääntää sujuvammin vierasta kieltä kuin toinen jne. ja sitten on sellaisia töitä joita ei pysty nopeampaan tekemään, eli on pakko päivystää oli asiakkaita/töitä tai ei.
13
Kyllähän nyt silti työpaikalla pitää pysyä, ellei ole toisin sovittu.
Se ei ole mitenkään epäreilua tai kohtuutonta, että työnantaja vaatii tekemään työtä sen ajan jolta maksaa palkkaa. Jos työ sujuu nopeammin, on työ mitoitettu väärin. Toki työn pitää pysyä mielekkäänä ja joutohetkiäkin saa ja pitää olla, mutta jos joillain on systemaattisesti päivän työt tehty puolessa tai 2/3 osassa työajasta, pitää mitoitusta muuttaa.
Se että jotkut ovat hitaampia on heidän ongelmansa. Työnantajan pitää myös ymmärtää, että toiset ovat hitaampia, eikä nopeimman työtahtia voi muilta edellyttää.
Onneksi useimmissa paikoissa lähiesimies on kuitenkin niin lähellä, että työn kuormittavuutta voidaan seurata, jolloin ylilyönneiltä molempiin suuntiin voidaan välttyä.
työaikana. En mä kyllä tiedä miski sun pitäisi tuosta kertoa? Ja etkö voisi jutella sen sun työkaverin kanssa että pnk otoi nyt ihan oikein? Joudutko sinä hoitamaan hänen työnsä jos hän on poissa.
Jos siellä pystyy noin tekemään minäkin tekisin samoin. Tyhmähän tuossa on jos ei pysty hyödyntämään sellaista mitä hyödynnettävissä on vaikkei se olisikaan ihan oikein.
Kaikki vain kotiinpäin
Minua ei periaatteessa kiinnosta mitä työkaverit tekee, enkä siten "kyttää" mitä työvuorolisoihin merkkaavat tai kuka tulee ja menee mitenkin. Esimihen tehtävä on huolehtia, että työpaikan sääntöjä noutatetaan. Tosin jossain kehityskeskustelussa voisin hyvinkin tuoda työyhteisöä koskevien asioiden yhteydessä esille havaintoni, jos se minua todella häiritsisi. Siis ota asia ihmeessä esille, jos se sinuta välttämättömälle tuntuu!
itseltä riittää joustoa eli en käytä "kellokorttia" ruokatuntien kyttäykseen tai lähteekö työntekijä joskus aikaisemmin tai tuleeko myöhemmin. Myös lääkärissä voi käydä työajalla. Odotan silti samaa joustoa työntekijältä kiireisinä hetkinä. Pääasia on työntulos ja saavutet tavoitteet, ja samat säännöt toki kaikkille työntekijöille. Ap:n probleema taitaa olla ns. ison talon ongelmia eli työntekijä hiippi pomon selän takana. Jos kollegan työt jäävät hoitamatta, kertoisin asiasta tässä kohtaa esimiehelle ottaen samalla huomioon mitä työsopimuksessa on sovittu esim. sivutoimista.
Tekeekö tryökaverisi pimeänä hoitajan keikkaa?? Mielestäni vähintäänkin epäilyttävää. Ja pilaa muidenkin hoitajien maineen.
Kyllä minä jotain vinkkaisin työnantajalle, työajoista yms. Ja vaikka onkin sinua vanhempi ei ole oikeutettu mihin sattuu.
ja olenko itse vaarassa tiedon pimittämisestä jos en kerro työntekijän toimista pomolle?
Vai olenko vaan autuaan tietämätön kaikesta?