En KESTÄ, kun äitini määräilee ihan kaikesta mökillä!!
Ok, onhan mökki hänen nimissään, mutta tässä on silti ristiriita. Nimittäin se, että äiti sanoo hyvin usein, että saamme tehdä mökillä hommia, kaikenlaiset ideat ovat tervetulleita ja hän on vain iloinen, jos hänen ei tarvitse tehdä kaikkea.
Käytännössä kuitenkin hän puuttuu ihan kaikkeen. Milloin matot on laitettu väärin päin, milloin käytetty vääränlaista rättiä kuistin pöydän pyyhkimiseen, milloin polttopuut kannetty väärällä laatikolla. Isompia juttuja kuten puiden kaatoa en uskalla edes harkita. Ihan taatusti kun kaataisin väärän lepän väärästä kohdasta väärään suuntaan.
Aaaapuvaaaaa
Kommentit (51)
Vaikka se onkin niin että mökeissä joita muutkin käyttää on huomioitava muutkin... Mutta en ole koskaan ymmärtänyt ylipäätään tuollaista pingoittamista asioista. Ruuat tehdään kankealla kaavalla, maailma kaatuu väärään rättiin, matoista nousee haloo ja halkojen kannosta väännetään... ihan turhanpäiväistä.
Kai minä olen niin suurpiirteinen persoona ettei tuo mene minun jakeluun.
Oma äitini on siivous ja järjestys hullu. Silti en koskaan voisi kuvitella että jos hänellä olisi mökki hän nipottaisi meille moisista asioista. Hän osaisi varmasti joustaa ja ajatella meidän perhettä ja lomaa.
Minusta tuo 14 vasta epämiellyttävältä kuulostaa! Tosi napakka vastaus moiselle.
ja haluaa käyttää sen rusinankin kapasiteetista 99,8 % sen opettelemiseen, että osaa varmasti hypätä aina kun joku toinen käskee, niin mikäs siinä sitten.
Onni ettet kuulu minun tuttaviini!
käydä siellä milloin vain ja tehdä kaikenlaisia mökkihommia - ja kuulemma hommien tekeminen on oikein toivottavaa ja tervetullutta. Ongelma on vain siinä, että käytännössä tämä ei tahdo toimia, koska äidillä on kova tarve määräillä jopa niiden rättien käytöstä. Hän siis haluaa että teemme hommia, mutta ei kuitenkaan halua.
Tiedoksi muuten, että jos provoilumielessä väität vastaan, niin en ole provosoitunut. :)
ap
Minusta tuo 14 vasta epämiellyttävältä kuulostaa! Tosi napakka vastaus moiselle.
Senkö, joka on joustava vai sen joka "elää tavallaan" eikä ala kenenkään pillin mukaan hyppäämään?
mun mielestä ei ole mitään ihmeellistä siinä jos aikuista ihmistä alkaa ottamaan päähän se, että jatkuvasti kytätään ja neuvotaan vieressä. Voihan sitä sanoa juu että vieraiden pitää sopeutua talon tapoihin, mutta oikeesti, kenen mielestä tuollainen on mukavaa tai miellyttävää??? En tunne ainuttakaan ihmistä joka tuollaisesta tykkäisi, saatikka että voisi kokea rentoutuvansa? Ja eikö se ole mökkeilyn tarkoitus? Meillä ainakin miehen kanssa sen verran rennompi elämänasenne (ei kuitenkaan todella mikään yltiörento, asiat kyllä tulee hoidettua, siisteydestä huolehditaan jne) että ei maailma kaadu jos asiat tapahtuu vähän sinnepäin ja ei ihan niin kellontarkasti. Osataan relata kotona ja mökillä, ei tunneta huonoa omaatuntoa siitä jos maataan sohvalla vaan. Ihan helvetillistähän se on kello kaulassa juosta lomalla!
Mielestäni ei ole yhtään sen arvostettavampaa tehdä niinkuin muut sanoo. Okei, asiallinen pitää olla ja yrittää pitää sopua yllä, mutta se että niellään vaan kaikki kommervenkit niin.....ehei. Ei sovi meille. Tai ei ainakaan mulle. Siksi pysytään kotioloissa mieluummin. Mä osaan keittää perunat ja pitää perheen ruoassa, siihen en tarvitse jatkuvaa ohjeistusta.
Ymmärrän, jos mökkivieraiden ei haluta esim. juopottelevan ja mekkaloivan pihalla myöhään yöhön, mutta ap:n mainitsemat asiat (rätti, puunkantolaatikko jne) ovat kokonaisuuden kannalta aivan epäolennaisia.
Minä en ainakaan emäntänä edes kehtaisi nipottaa mokomasta! Olisin vain iloinen, jos vieraat auttaisivat mökillä enkä todellakaan alkaisi arvostella heidän tapaansa tehdä pikkuasiat hieman eri tavalla kuin Minun Korkeuteni on tottunut tekemään.
Ymmärrän ap:ta: miksi hänen äitinsä pyytää apua, jos se ei kuitenkaan sitten kelpaa?
Minun tai mieheni vanhemmat eivät määräile, mutta se "esittäminen" etenkin mieheni vanhempien edessä (esim. kaljanjuontia ei harrasteta) on todella raskasta. Mutta itse ovat sen aiheuttaneet, että paheksuvat kaikkea erilaista niin kuuluvasti, ettei kukaan viihdy heidän seurassaan, jossa ei voi olla oma itsensä. Jopa mieheni "esittää" ei siksi että olisi nynny, vaan yksinkertaisesti siksi, ettei JAKSA kuunnella sitä taivastelua ja piilovittuilua.
kävisin mielelläni vanhempieni mökillä useammankin kerran kesässä, mutta nykyään sinne mahtuu vain n. kerran kesässä, kun veljeni perheineen on ilmeisesti jossain vaiheessa päättänyt, että mökin aitta on heidän, sauna on heidän jne. eli veljeni on ominut mökin täysin. Onhan hänestä varmasti apua isommissa hommissa isälleni, mutta käly ei kyllä tee muuta kuin nukkuu tai ottaa aurinkoa. Äitini sitten vahtii lapset, tekee ruoat, siivoaa ja valittaa minulle, kun ei ehdi lomailla. Viime kesänä veljeni jopa kutsui naapuriperheensä kylään mökille, ilman että sanoi mitään vanhemmilleni. Viime kesänä sanoin veljelleni sekä vanhemmilleni, että me emme tänne enää tule, kun meno on tällaista, sanoin myös veljelleni, että äitikin tahtoo joskus olla rauhassa - veli mökötti viikon ja sitten äiti soitti ja lepyytteli ja taas sama ralli alkoi alusta. Nyt olen päättänyt, että me emme sinne enää mene, vaikka kuinka pyydettäisi. Eniten harmittaa se, että mökki on minulle rakas paikka olen viettänyt 5- vuotiaasta kaikki kesäni siellä. Veljeni oli mökin ostovuonna jo 15 v. ja oli siellä yhden kesän. Nyt kai sitten ottaa takaisin menetettyä aikaa....
mutta minun kodissani.
Määrää kaikesta, naputtaa ja nalkuttaa. Ei tokikaan halua olla vaivaksi, mutta aina on vain hänen tapansa...
Ymmärtäisin vielä jos tulisi purnausta esim. siitä että kun mökki jätetään aina sotkuiseksi tai mökillä ei tehdä muut kuin tuhotaan paikkoja mutta että joku aikuinen ihminen jaksaa vääntää räteistä ja puiden kantamisesta! Huh huh...
En ole koskaan ymmärtänyt että joku yrittää koko maailman saada tekemään asiat samalla tavalla kuin itse. Jokainen pyyhkii ahterinsa omalla tyylillään, pääasia että pyyhkii!
Jotkut on niin älyttömän pikkumaisia! On aivan sama miten joku asia tehdään, kunhan lopputuloksesta ei ole haittaa kellekään.
Mita jos aitiasi ahdistaa vanheneminen ja luopuminen? Haluaisi teita kovasti nahda mutta se etta taytyy ohjaksista luopua ja antaa "pyyhkia milla ratilla vaan" on hanelle merkki siita etta lapsensa ottavat asiat haltuunsa ja se hanta ahdistaa?
Miksi te ihmiset olette niin kovin omaan napaanne tuijottavia? Jos vanhempien mokilla tehdaan niin kun tykkaavat niin heti ollaan takajaloilla etta MUA ei ainakaan maarailla! Mites kun teidan lapset ottavat teidan kodin haltuunsa? Eiko teidan keittiossa kokata niinkun sina haluat?
14/21 vaikutti ainolta empaattiselta ja kaytostavat omaavalta yksilolta. Saalin teita jotka ette voi viettaa aikaa omien tai miehen vanhempien seurassa kun ei "suostuta orjiksi". Aika yksioikoiselta vaikuttaa.
Missään ei saa auttaa tai mihinkään ei saa vaikuttaa. Emme käy heidän mökillään kuin pari kertaa kesässä, mutta sekin on liikaa. Itselläni on ruoka-allergioita ja laktoosi-intoleranssi ja siksi kärsin tästä valmiiksi suunnitellusta menusta, joka ei näitä huomioi (vaikka olen "kuulunut sukuun" jo vuosia). Kaikki tehdään kellon mukaan ja mihinkään omaan ohjelmaan ei siis ole mahdollisuutta, koska se sotkisi muiden syömiset. Lisäksi kaikki ruoka on halvinta mahdollista (possua jne) ja sitten sekään ei maistu minulle. Myös saunan lämmitys on ok vain noin joka toinen päivä ja muulloin pitäisi vissiin olla peseytymättä. yöks.
Onneksi omien vanhempieni luona asiat on toisin. Suunnittelemme yhdessä menot (osa voi tehdä omia juttujaan) ja menun ja valmistamme myös yhdessä. Täälläpä sitten vietämmekin loput lomasta.
Eivät kaikki vanhukset ja iäkkäämmät ole pinttyneitä kontrolloimaan kaikkea. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla selvää että se itse tekeminen on tärkeintä, ei se tyyli. Onhan meitä kuitenkin monenlaisia ihmisiä täällä maailmassa.
Joo totta kai voi yrittää ymmärtää vahempaa ihmistä joka on totuttunut tekemään asiat tavallaan mutta sietokyky se on aikuisella ihmiselläkin kun kohdellaan vuodesta toiseen kuin lasta ei luoteta osaamiseen ollenkaan. Samalla tavalla voisi olettaa että iäkkäämpi voi alkaa luottamaan nuorempiin. Tässä voisi tulla vastaan molemmat! ei vain toinen...