Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettäminen ja huonovointisuus

Vierailija
20.01.2011 |

Vauva on nyt pari viikkoinen ja alusta asti olen voinut huonosti aina imettäessä. Alamahassa tuntuu pahalta ja on lievästi etova olo. Aluksi olo liittyi vain imetykseen eli meni aina ohi, kun vauva oli syönyt riittävästi. Nyt kuitenkin samaa alamahakipua ja huonovointisuutta on muulloinkin, ei tee oikein mieli syödä ja välillä mahaan sattuu enemmänkin. Onko kellään kokemusta tämmöisestä? En muista että missään valmennuksessa tai synnärillä olisi ollut mitään puhetta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun alan imettää suu tuntuu kuin santapaperilta eli pakko on saada juotavaa.

Tänään on toistaiseksi ollut parempi päivä, huono olo ei tule kuin imettäessä ja muulloin on parempi.

ap

Vierailija
2/17 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa ja en ole oikein tyhjentävää vastausta saanut mistä joutui mutta itse ajattelin että on varmaan hormonaalinen juttu kun muistutti niin raskauspahoinvointia. kummallinen ilmiö, en ole monelta kuullut sitä. pidemmän päälle meni ohi ja jokaista olenkin sitten imettänyt yli vuoden ikään =).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kroppa niin hajalla ja hormonit niin sekaisin, että imetys tuntuu tosi pahalta. Aluksi se aiheuttaa helvetillisiä jälkisupistuksia (samanlaisiin saa synnytyssalissa epiduraalin) ja sitten kun niistä on päästy ohi, tulee tosiaan tuollainen etova olo. Pahimmillaan se äity niin kamalaksi, että nousee jopa sellainen viha ja raivo pintaan, eikä pysty imettämään. :O Ihan järkyttävää touhua. Eikä minulla ole mitään asenneongelmaa, en stressaa tms.

Vierailija
4/17 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vasta tästä neljännestä (joka on 4 kk nyt, joten sen takia tuo etovuus on tuoreessa muistissa).

Enää sitä ei siis esiinny.

t: 13

Vierailija
5/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuota huonoa etovaa oloa myös, se menee ajan mittaan ohi-

Vierailija
6/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa neljässä imetyksessä ekat viikot ovat olleet sellaisia että mulla piti olla vesilasi kädessä kun aloin imettää, tai yököttelin. Mun veikkaus oli että kun oksitosiini lähtee liikkeelle se aiheutti tuon kurjan tunteen nielussa ja mahassa. Ja tasaantui siis ekan kuukauden jälkeen.

Mutta onnea sinulle ap, on ihanaa olla pienen vauvan äiti!!

Vierailija
7/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyhjentää jälkivuodon tehokkaasti. Menee ohi kun jälkivuotokin loppuu.

Vierailija
8/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käymään neuvolassa! Voi olla kohtutulehdus. Mulla oireili just noin.

Vierailija
9/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo siis mainittiin mulle kohtutulehduksen merkeiksi. Voiko oireilla ihan vaan pahoinvointina ja mahakipunakin? Meillä on seuraava neuvola maanantaina ja siellä ajattelin ottaa tän puheeksi. Tietty voisin soittaa huomenna ja kysyä, jos voi olla vakavampaakin.

Olen siis yrittänyt juoda tosi paljon (2-3 litraa vettä päivässä) ja syödä sen minkä pystyn. Imettäessä myös usein huimaa. Tietty osa näistä oireista voi johtua ihan väsymyksestä.

ap

Vierailija
10/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ainakin kuuluu asiaan, että vastasyntynyttä imettäessä tulee jälkisupistuksia. Ne voivat tuntua tosi inhottavilta just alavatsalla. Niitä voi tulla muulloinkin kuin imettäessä, mutta imettäminen vahvistaa niitä.

Mutta jos vatsakivut ja huonovointisuus alkavat lisääntyä, herkästi kävisin sen tutkituttamassa. Ettei vaan olisi kysymys mistään kohtu tms. tulehduksesta.

Minulla on imettäessä kummankin lapsen kohdalla tullut vielä jälkisupistusten loputtuakin joskus etova olo. En tiedä mistä se johtuu. Kunnolla ei siis okseta, mutta lievästi etoo. Just pari viikkoa sitten viimeksi tuntui siltä, vaikka kuopus on jo 5 kk. Olen tulkinnut sen liittyvän hormonitoimintaan.

Vierailija
11/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis tunne mitään supistusten kaltaista, ainoastaan inhaa oloa alavatsalla imettäessä. Tosin en muista kyllä tunteeni myöskään niitä supistuksia, joilla istukka syntyi.

Sitä kanssa mietin, että voiko tää liittyä jotenkin hormoneihin.

ap

Vierailija
12/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokalla kerralla ne kesti mulla noin kolme viikkoa, ja siihen aikaan huimasi myös ja oli jotenkin huono olo. Vatsaa särki myös niin ettei sitä suoraan tunnistanut supistukseksi. Kovaakin se välillä oli, että piti pysähtyä liikkeessä.

Mutta kohtutulehduksen kanssa ei ole leikkimistä, eli jos olo huononee tai tulee lämpöä, painele tarkastettavaksi.

Vierailija
13/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain semmoista epämääräistä vihlontaa ja kummallista"oloa" tuli niistä supistuksista. Ei useinkaan siis selkeitä supistuksia kuten raskaana ollessa ja synnyttäessä.

Onnea pienestä, muuten!

Vierailija
14/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea pienestä, muuten!

Toivottavasti kyse olisi vaan jälkisupistuksista.

ap

Vierailija
15/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain semmoista epämääräistä vihlontaa ja kummallista"oloa" tuli niistä supistuksista. Ei useinkaan siis selkeitä supistuksia kuten raskaana ollessa ja synnyttäessä. Onnea pienestä, muuten!

Kysy tosiaan kuitenkin neuvolassa vielä. Ja jos olo tuntuu menevän huonommaksi, mene heti lääkäriin. Se kuulostaa musta vähän huolestuttavalta, että sua on nyt alkanut sattua enemmän. Itsellä jälkisupistukset olivat huipussaan muutama päivä synnytyksestä, sitten alkoi pikku hiljaa helpottaa.

5

Vierailija
16/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain semmoista epämääräistä vihlontaa ja kummallista"oloa" tuli niistä supistuksista. Ei useinkaan siis selkeitä supistuksia kuten raskaana ollessa ja synnyttäessä. Onnea pienestä, muuten!

Kysy tosiaan kuitenkin neuvolassa vielä. Ja jos olo tuntuu menevän huonommaksi, mene heti lääkäriin. Se kuulostaa musta vähän huolestuttavalta, että sua on nyt alkanut sattua enemmän. Itsellä jälkisupistukset olivat huipussaan muutama päivä synnytyksestä, sitten alkoi pikku hiljaa helpottaa.

5

Söitkö synnytyksen jälkeen särkylääkkeitä, oletko nyt syönyt niitä?

Itse nimittäin tällä tokalla kerralla säikähdin juuri koventuneita särkyjä 2vko kohdalla, kunnes tajusin etten enää syö särkylääkkeitä jotka olisi vaimentaneet ne supistussäryt. :D Eli jos aiemmin söit buranaa ja nyt et enää, on luonnollista että särkee ehkä vähän enemmän.

Mutta tarkkaile nyt silti.

7

Vierailija
17/17 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari ekaa päivää ja sitten maidonnousun jälkeen parasetamolia. Nyt en siis ole n. viikkoon syönyt enää särkylääkettä paitsi yhtenä päivänä kun oli kova päänsärky (päätä on sen lisäksi särkenyt parina päivänä mutta en ole ottanut siihen lääkettä). Voiskohan selitys olla noin yksinkertainen? Toisaalta olo oli aika sekopäinen ekat päivät kotona ja nyt vasta alan ymmärtää mikä viikonpäivä ja vuorokaudenaika on, joten siinä mielessä jotkut kivut ja tuntemukset on tuossa saattanut mennä kokonaan ohi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi