Paljonko pitää vuodessa laittaa rahaa vaatteisiin, jotta näyttää siistiltä
Ja mitä kannattaisi ostaa nyt heti kättelyssä, jotta saisi itsensä taas kelvolliseksi ihmisten ilmoille - vaatekaapissa ei ole mitään kunnollista. Vain vanhoja kulahtaneita rättejä opiskeluajoilta ja "kotiäitivaatteita".
Paljonko te muut käytätte vaatteisiin rahaa vuodessa ja minkä laatuisia vaatteita ostatte?
Kommentit (12)
Homma ei tosiaan ole rahasta kiinni. Tyylitajua ei voi rahalla ostaa, sitä joko on tai ei ole. Toki sitä voi kehittää ja suosittelenkin panostamaan siihen. Lisäksi kannattaa tarkistaa vaatteiden materiaalimerkinnät. Älä osta mitään, joka on 100 % polyesteriä / akryyliä. Ne on halvimpia tekokuituja eivätkä kestä käytössä.
se valkkaa sulle vaatteita, joilla kehtaa mennä töihin.
Pukeutumisneuvoja, joka saa osan palkastaan kauppiaalta antaa sinulle pukeutumisneuvoja... Arvatkaapas onko valitut vaatteet halvimmasta päästä...
alesta
kashmir-neuleita, hyvinistuvia paitapuseroita, ohuita villakankaisia housuja, kesällä pellavaa ja silkkiä
ei mene paljon rahaa
Minulta kuluu vaatteisiin, kenkiin ja laukkuihin yhteensä noin 250 euroa kuussa. Tässä ovat mukana myös alusvaatteet, sukkahousut, yöpaidat, uimapuvut yms. eli ihan kaikki. Ostan osan melko edullisesti ulkomailta, mutta esimerkiksi takit, housut ja talvisaappaat aina Suomesta. Olen työssä, jossa pukeutumisella on merkitystä, useimpien ei kai tarvitse olla ihan näin tarkkoja.
Pukeutumisneuvoja, joka saa osan palkastaan kauppiaalta antaa sinulle pukeutumisneuvoja... Arvatkaapas onko valitut vaatteet halvimmasta päästä...
kyllä selvittää asiakkaan budjetin etukäteen, eikä niitä vaatteita ole pakko ostaa. Saa ideoita esim. työpukeutumiseen ja paremman käsityksen mikä omalle vartalotyypille sopii, ja sitä tietoa voi sitten käyttää hyväkseen myöhemminkin.
ihan ilmaiseksi vastaan ja ostaa sitten ne vaatteet muualta jos rahat ei riitä. Pukeutumisneuvojia sitä paitsi ei ole missään halpakaupoissa.
kunhan pitää niistä hyvän huolen.
Mun mielestä kannattaisi akuun ostaa
* siistit perus mustat housut
* siistit farkut (ei teinifarkkuja eikä mummofarkkuja
* perus toppeja 4 eri väriä (valkoinen,musta ja 2 värillistä
* muutama siis neule ja muutama neuletakki
ja jos vielä haluaa niin siisti hame ja sukkikset
Noilla pärjää helposti
Mulla menee vuodessa perusvaatteisiin n.300e
Itse ostan paljon huutonetistä, sieltä saa ihan hyvälaatuista ja hyväkuntoista kamaa kohtuuhinnalla. Alennusmyynnit kannattaa myös hyödyntää.
Itse olin samassa tilanteessa jokunen vuosi sitten, ja aloitin suunnilleen näin:
-ensin pari siistiä alaosaa (farkut, muut housut, hame, valitse itse) ja pari siistiä yläosaa (paitoja, neuleita)
-1 siisti takki per kausi (kesä, talvi, niiden väli)
-2 siistit kengät per kausi
-1 siisti työlaukku, parit siistit asusteet (=käsineitä, huiveja yms) per kausi (talvi, viileä, lämmin)
Näitä olen sitten hankkinut pikkuhiljaa lisää, joko eri malleissa, materiaaleissa tai väreissä.
Näillä pääsee jo hyvin alkuun, kun ostaa hyvälaatuista (ei tarkoita kalleinta!), hyvin istuvaa ja TAPEEKSI NEUTRAALIA, eli sellaista joka on helppo yhdistellä eikä heti vanhene. Kannattaa aluksi hankkia vaan muutamaa väriä (helpottaa yhdistelyä), esim. 1 tumma väri, 1 vaalea väri, 1 kirkkaampi väri.
Ostaisin ensin todella hyvät housut, mukavat ja hyvännäköiset. Jos rahaa ei ole paljon, ostaisin pari edullista neuletta, toppia, paitapuseroa, niin että keehtaisin mennä töihin. Seuraavaksi hankkisin hyvät kengät, parempilaatuisia neuleita, hameen ja hyviä sukkahousuja, sitten toiset housut.
Sanoisin, että alkuhankintoihin kannattaa varata vaikka 500 euroa ja sitten ylläpitokustannuksiin 50 e per kuu. Tuommoisella summalla ainakin yksinhuoltajana pärjäsin juuri ja juuri, kun mulla oli sellainen kalenteri, jossa luki suurinpiirtein näin:
tammikuu - osta talvikengät
helmikuu - osta housut
maaliskuu - osta parit rintaliivit
huhtikuu - osta alushousuja ja sukkia
toukokuu - osta uusi neulepusero
kesäkuu - osta pari t-paitaa
heinäkuu - osta kesäshortsit ja hellemekko
elokuu - osta syyskengät
jne
Ylläpitoon tuo 50 e riittää kuussa, mutta ei silloin riitä, jos vaatekaappi ammottaa tyhjyyttään.
Näppärä tietty osaa ostella vaikka kirpputorilta vaatteensa niin, että ovat tyylikkäitä, mutta esim. sukat, rintaliivit ja alushousut nyt varmaan kuitenkin kaikki ostaa uusina.
Eipä tuo siistiltä näyttäminen juuri ole rahasta kiinni. Toki rahalla pääsee helpolla mutta second hand tuotteillakin pääsee varsin pitkälle....
Eli vastaus kait on parista sadasta tuhansiin euroihin...