Miksi suomalaisille on niin kamala loukkaus, jos joku ei halua asua täällä?
Àina aloitetaan se itku suomalaisesta sosiaaliturvasta ja kouluista jne, jotka eivät ole enää lähelläkään sitä tasoa, millä niistä hehkutetaan. Jos sanoo, että Suomi on kylmä maa ja haluaa aurinkoa ja ystävällisiä ihmisiä, on kiittämätön paskiainen ja sossupummi. Miksi?
Kommentit (32)
minä en ole kateellinen kenellekään jokainen voi ihan vapaasti muuttaa täältä pois ja tulla onnelliseksi siellä, minne meneekin. Itse en täältä pois muuttaisi ja pidän yhteiskunnan tarjoamia palveluita hyvinä.
myös täällä Suomessa tapaan päivittäin ulkomaalaisia jotka ovat paljon epäkohteliaampia ja yrmeempiä kuin suomalaiset. Yksi on Chilestä, toinen Egyptistä ja kolmas Saksasta. Eivät tervehdi ja kun yritän jutella niin ei tule vastakaikua...itse uskon että näitä yrmeitä löytyy joka kansasta. Suomi on hyvä paikka asua täällä toimiva yhteiskunta ja kaunis luonto. Pois pääsee jos ei tykkää!
Sanokaapa nyt missä niitä ystävällisiä ihmisiä on?
Näissä kaikissa ainakin on. Suomalaiset ovat todella synkkää, ahdasmielistä ja katkeraa kansaa. Täällä vahingon ilo on paras ilo. Onneks muutan taas kohta pois.
Ja se , että suomalaiset ei kestä kuulla että kotimaassa olisi jotain huonoa, on juuri sitä juntteutta mitä suomessa sikiää.
Ahdasmielinen ihminen ajattelee että vain oma maansa on paras. Eikä halua kuulla mistään oikeasti "hyvästä"elämästä, koska ei kestä omaa kateellisuudentunnettaan.Suomi on yksi maailman masentavimpia paikkoja, juuri ihmisten takia (myös ilmastokin vaikuttaa).
Minusta Suomen talven pimeys on jotain kammottavaa joten itsekin saattaisin lähteä...
Sitä minä en ymmärrä, että hoetaan että paska maa, perseestä on kaikki jne ja sitten ei kuitenkaan lähdetä minnekään vaikka kaikkialla muualla olisi asiat paremmin. Tai käydään kaksi viikkoa Thaimaassa ja hoetaan miten siellä osataan. Miksi kärsiä? Yleensä nämä paskan hokijat ovat ihan itse sotkeneet asiansa, ei siihen tätä maata ole tarvittu.
en mä vaihtais koskaan Suomen neljää vuodenaikaa tai ihanaa luontoa jatkuvaan aurinkoon ja kuivuneeseen maahan. Mua ei häiritse nurisijat jos vaan tajuavat lähteä...
Eikä haittaa vaikka joku ei täällä viihtyisikään. En mäkään niin hyvin viihdy. Ilmasto on ankeaa ja ihmiset epäystävällisiä. Muuttaisin itsekin heti pois jos rahkeita olisi.
No kyllä mulle ainakin Suomi on paras paikka asua en mä vaihtais koskaan Suomen neljää vuodenaikaa tai ihanaa luontoa jatkuvaan aurinkoon ja kuivuneeseen maahan. Mua ei häiritse nurisijat jos vaan tajuavat lähteä...
Just sen takia että sentään on kunnolliset vuodenajat. Talvella pääsee pulkkamäkeen ja hiihtämään kesällä nautitaan sopivasta lämmöstäkauniin järven rannalla...en vaihtais!
Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa, arki on arkea kaikkialla, eikä maanpäällistä utopiaa löydy mistään. Itse olen asunut parissa muussa maassa, joten tiettyä objektiivisuutta on tullut. Tällä hetkellä asun Suomessa.
Se, mikä sen sijaan esim. tällä palstalla ärsyttää, on ulkosuomalaisten valtava tarve morkata Suomea ja suomalaisia. Kaikki iloiset uutiset Suomesta ovat tietenkin aina vääristeltyjä, kaikki yksittäisten ihmisten negatiiviset piirteet liitetään aina suomalaisuuteen jne. En varmaan ole ainut, joka on huomannut tämän. Mielestäni on jotenkin nurinkurista, että ihminen, joka on löytänyt sen maan, jossa kykenee elämään onnellisena, kuitenkin haluaa koko ajan kiihkeästi haukkua entistä kotimaataan. Toki, asiallinen mielipiteiden vaihto on asia erikseen, mutta enemmän täällä näkee suoranaista haukkumista.
Ulkosuomalaisten haukkujilla puolestaan taustalla saattaa myös piillä kateus, jos itse ei ole koskaan sellaista irtiottoa tehnyt. Summa summarum, kukin asukoon siellä, missä on onnellisin, mutta tarkkailkoon tasapuolisen kriittisesti kaikkien maiden oloja sen sijaan, että katsoo Suomea niiden mustien silmälasien läpi :) Julkisuudessa on onneksi monta hyvää esimerkkiä ulkosuomalaisista, jotka edustavat maata arvokkaasti ja puhuvat Suomesta hyvääkin, vaikkapa Karita Mattila, Kaija Saariaho, Hannu Väisänen...
Minusta on ihan luonnollista, että ihmiset viihtyvät muissakin maissa, itsekin olen muualla elänyt ja viihtynyt. Suomessa on oikeasti omat hyvät puolensa, mutta on niitä hyviä puolia muuallakin.
mutta kannattaa siinä samassa yhteydessä kertoa, mitä huonoja puolia siinä toisessa maassa on, koska niitä on kaikissa. Muuten on epäluotettava keskustelija.
asiat ovat todellakin paremmin kuin missaan muualla.
Kun argumentit loppuvat niin sitten vedotaan luonnonkauneuteen ja puhtaaseen ilmaan. Unohdetaan taysin vaikka Norjan vuonot tai Tahitin maisemat.
muistan kuinka aikoinaan muutimme pois Helsingistä niin työpaikalla kaikki Helsinkiin pakkomuuttaneet "pakolaiset" ympäri Suomea olivat ihan kauhuissaan. Me tosin muutimme aluksi rannikolle ja nyt asumme ulkomailla.
asiat ovat todellakin paremmin kuin missaan muualla.
Kun argumentit loppuvat niin sitten vedotaan luonnonkauneuteen ja puhtaaseen ilmaan. Unohdetaan taysin vaikka Norjan vuonot tai Tahitin maisemat.
tod näk elät siinä harhaluulossa, että sinun nyk. kotimaasi olisi parempi kuin mikään muu. Jos Suomea ei saa pitää parempana kuin jotain muuta maata, niin ei myöskään toimi toisinpäin. Pitää siis sanoa, että kaikki maat ovat yhtä huonoja/hyviä.
asiat ovat todellakin paremmin kuin missaan muualla. Kun argumentit loppuvat niin sitten vedotaan luonnonkauneuteen ja puhtaaseen ilmaan. Unohdetaan taysin vaikka Norjan vuonot tai Tahitin maisemat.
tod näk elät siinä harhaluulossa, että sinun nyk. kotimaasi olisi parempi kuin mikään muu. Jos Suomea ei saa pitää parempana kuin jotain muuta maata, niin ei myöskään toimi toisinpäin. Pitää siis sanoa, että kaikki maat ovat yhtä huonoja/hyviä.
täällä vaan asiat ovat moneltaosin paljon paremmin, kuin muualla. Jos joku haluaa lähteä aurinkoon, niin ihan vapaasti, minä olen suomalaiseen yhteiskuntaan ihan tyytyväinen ja olen asunut mm.Yhdysvalloissa.
ellei sitten valitus jatku vuodesta toiseen ja silti vaan asuvat äällä. Mulla on pari ulkomaalaistaustaista tuttavaa jotka jakavat aina valittaa kaikesta mitä Suomessa tapahtuu ja mitä täällä on/ei ole mutta silti vaan asuvat täällä eivätkä halua palata kotimaahansa. Jotain hyvää täällä kai sit kuitenkin pakko olla :D eräskin mamma nurisee miten täällä on ankeaa kun mammat ovat lastensa kanssa aina vaan puistoissa rumissa vaatteissa eivätkä istu kahviloissa pyhävaatteissa kuten hänen kotimaassaan tehdään...
kuka jaksaa asua maassa jossa ei ole kunnon vuodenaikoja vaan aina vaan samat kelit?Niin boring!
siis Suomea ei saa pitää parhaana maana, mutta kaikkia muita maita kylläkin? Millä logiikalla?
Ja se , että suomalaiset ei kestä kuulla että kotimaassa olisi jotain huonoa, on juuri sitä juntteutta mitä suomessa sikiää.
Ahdasmielinen ihminen ajattelee että vain oma maansa on paras. Eikä halua kuulla mistään oikeasti "hyvästä"elämästä, koska ei kestä omaa kateellisuudentunnettaan.
Suomi on yksi maailman masentavimpia paikkoja, juuri ihmisten takia (myös ilmastokin vaikuttaa).