Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä onnistuneisiin sämpylöihin?

Vierailija
18.01.2011 |

Miten saan kuohkeita ja maukkaita sämpylöitä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta taikina huolella

Käytä mahdollisimman vähän jauhoja - niin löysä taikina että juuri saat pyöriteltyä

Kohota sämpylöinä riittävästi

Makua saat siemenistä, porkkanaraasteesta, mitä haluatkaan. Laita taikinaan myös tarpeeksi rasvaa.

Vierailija
2/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älyttömän helppojahan ne on tekaista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaita sämpylöitä. Vinkiksi antoi minulle, että mahdollisimman löysä taikina (ei nyt tietenkään mikään vetelä) ja taikinankohotuksen jälkeen leivonnassa/sämpylöiden muotoilussa mahdollisimman vähän vaivausta. Hän ei siis pyörittele niitä vaan lähinnä leikkaa vain palat taikinapötköstä.

Harjoitus tekee mestarin!

Vierailija
4/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lämmin neste (ei liian kuuma, hiiva kuolee)

-jauhoista ainakin puolet vehnää (tulee helposti hyvä sitko, joka pitää kuplat sisällään)

-taikinaan jotain makeaa vähintään ruokalusikallinen (siirappia, hunajaa... ruokaa hiivalle)

-vaivaa taikinaa kunnolla, jotta sitko muodostuu (helpointa vaivata pitkään kun taikina on vielä löysää ja lisätä sitten loput jauhot)

-kohota liinan alla lämpimässä, vedottomassa paikassa (esim. mikroaaltouuni - ei päälle - tai vähän lämpimällä hellalla pannunalusen päällä) vähintään kaksinkertaiseksi (normaalikokoisella taikinakulholla kohotan itse kunnes uhkaa tulla pois kulhosta)

-leipoessa ei enää vaivata, vaan paloitellaan ja muotoillaan mahdollisimman nopeasti ja kevyellä kädellä (tästä on eri koulukuntia)

-kohota pellillä uudelleen (esim. sen aikaa kun uuni lämpiää)

-paista n. 225 asteessa (riippuu sämpylöiden koosta ja uunista) 6-8 minuuttia. Kypsän sämpylän pohjassa on väriä.

Vierailija
5/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tarpeeksi lämmin vesi ja taikina

- käytä vaikka aluksi erikoisvehnäjauhoja ja porkkanaraastetta niin opit, sen jälkeen lisäilet muita jauhoja ja aineksia

- kohota taikina tiskialtaassa jossa lämmintä vettä

- kohota ennen paistoa tarpeeksi lämpimässä paikassa

- löysähkäö taikina ja jauhotetut kädet

- hiukan sokeria taikinaan niin hiiva toimii tehokkaammin

Vierailija
6/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vettä

hiivaa

ripaus suolaa

jauhoista puolet kaurahiutaleita ja puolet vehnäjauhoja

reilusti rypsiöljyä

Ensin vaivaan käsin taikinan, joka on jo aika paksua, mutta vielä tarttuu käsiin. Sitten laitan sekana rypsiöljyä ja vaivaan vielä hetken. Tässä vaiheessa taikina ei enää juurikaan tartu käsiin (kokonaan ei voi välttyä tai jos välttyy on jauhoja jo hieman liikaa). Annetaan kohota. Pyöritellään vehnäjauhon avulla sämpylöiksi (jauhoja travitaan avuksi, koska taikina siis yhä hieman tarttuu käsiin eikä pyörittely onnistuisi muuten).

Paistetaan 225

Vierailija
7/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet sellaisen taikinan, että siitä voi kaataa sopivan möykyn pellille. Hetken kohotus ja uuniin.

Ei tarvi vaivata tai sotkea paikkoja pyörittelyn takia ;o)

Vierailija
8/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sämpylöistä tulee aina surkeita.. Anoppi taas tekisi maukkaat sämpylät vaikka unissaan.

Vierailija
9/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on parempaa kuin sämpylät. Onnistuu aina ja helppo tehdä.

Katso vaan googlella ohje.

Jos kumminkin teet sämpylöitä, laita päälle paahdettuja auringonkukansiemeniä! Ne on hyviä sämpylässä!

Sillä: Siemenistä paras on auringonkukka, tietää Hamtarokin.

Vierailija
10/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pehmeät sämpylät ja jostain sieltä marttojen sivuilta löytyy hyvä ohje. rasvana öljyä..

Vierailija
11/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes kaverini suositteli kokeilemaan tuorehiivalla. Olin siihen asti käyttänyt kuivahiivaa. Enää en kuivahiivaa käytä, tuorehiivalla leivon kaikki, sillä onnistuu.

Vierailija
12/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri nyt kohoamassa kaksi taikinaa, toinen kuivahiivalla ja toinen tuorehiivalla. Tuorehiivaan tehty taikina on jo valmista leivottavaksi ihan pian, kuivahiivalla oleva alkaa nyt vasta laiskasti nousta ja käynnistyä. On niillä vaan iso ero!

Vierailija
13/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kinuskikissa.fi/kinuskiemon-sampylat/

Myllärin sämpyläjauhoseos on mun makuun.

Vierailija
14/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes kaverini suositteli kokeilemaan tuorehiivalla. Olin siihen asti käyttänyt kuivahiivaa. Enää en kuivahiivaa käytä, tuorehiivalla leivon kaikki, sillä onnistuu.

Mäkin saan kuivahiivalla vaan sellasia lättänöitä :/ Tuorehiivaa ehdottomasti!! (Sitähän voi myös pakastaa, jos haluaa että on hiivaa aina varoiksi olemassa)

Vierailija
15/15 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten laitan sen sulamaan veteen tai mihin pohjaan sämpylät teenkään, ihan kylmään kuitenkin. Lisään mahd. puuronjämät, auringonkukansiemeniä, ohrasuurimoita, kaurahiutaleita, vähän mitä milloinkin, ruisjauhoja, vehnäjauhoja. Ensin siis ihan sekoittamatta sen jäisen hiivan päälle sen verran, että neste vielä vähän näkyy. Sitten annan sulaa aikansa, vaivaan taikinan, lisään loput jauhot ja öljyä sopivasti. En paljon kohottele, vaan laitan kylmään uuniin ja sen lämpiämään 225 asteeseen, mun uunissa aikaa saa laittaa reilu 20min, niin ovat valmiita, kuohkeita ja hyviä.

Teen meidän kaikki leivät itse, välillä tosin ostetaan ruisleipää.