Nivelreuma?? Kokemuksia?!
Onko kenelläkään kokemuksia nivelreumasta? Miksi epäilit? Miten todettiin?
Minulla on ollut pitkään ongelmia nivelten kanssa, on ollut tulehduksia ranteissa, sormissa, ja leukanivelissä.
Välillä esim. ranteet on niin kipeät, etten pysty puristamaan mitään, puristusvoima on heikentynyt muutenkin tosi paljon.
Leukanivelten kanssa on ollut ongelmia jo pidempään, ja ovat välillä aivan tolkuttoman kipeät :(
Lääkäri käskee syömään buranaa, mutta eihän sitäkään voi kuukausia ja vuosia syödä jatkuvasti. Levossa pitäisi pitää juu, mutta sekin on helpommin sanottu kuin tehty, monta pientä lasta hoidettavana päivittäin (omia ja työn puolesta..).
Minulla on myös selvästi b-vitamiinin puutos, jonka olen kuullut liittyvät usein nivelreumaan. Tuotakaan puutosta ei ole lääkärissä todettu, mutta jos jätän b-vitamiinilisän syömättä, suunpielet aukeaa heti, ja muutenkin kuiva iho menee aivan haavoille käsistä, jotka ei meinaa parantua millään.
Onko kenelläkään kokemuksia, kuulostaako tutulle? Pitääkö lääkärit minua ihan hulluna, jos alan itse ehdottelemaan jotain reuma epäilyjä? Mutta tuntuu, että olen niin väsynyt jatkuvasti (tulehduksista johtuen ilmeisesti?), että pakko tässä on jo jotain tehdä :(
Kiitos, jos joku osaa vastata mitään..
Kommentit (26)
Nostelen tätä ketjua. Synnytin nelisen kuukautta sitten kolmannen lapsen. Raskausaikana oli rannekanavista vaivaa, ja pari viikkoa siitä kipeytyi vasen peukalo. Valitin näistä jälkitarkastuksessa, mutta ei tehdä mitään ennen kuin imetys loppuu, kuulemma.
Kuukausi sitten kipeytyi toisen käden kyynärnivel, ajattelin, että reväytin sen suppaillessa.
Molemmat ovat yhä enemmän ja vähemmän kipeitä. Peukalo toisinaan niin kipeä öisin, että en pysty laittamaan vauvalle tuttia suuhun saati nostamaan viereen syömään. Ei ole leposärkyä ja kipu tuntuu sietämättömältä lähinnä tietyissä asennoissa. Samoin on kyynärnivelessä. Välillä on ihan ok olla ja ajattelen, että liioittelen oireita. Peukaloon kokeilin rannetukea, mutta se vain hankaa tai tekee peukalonivelestä entistä kipeämmän.
Tänä aamuna heräsin siihen, että näkökenttä on sumea. Totesin, että silmäni ovat niin kuivat. En ole ennen siitä kärsinyt.
Ja lisäksi olen kiinnittänyt huomiota aamuisin arkoihin jalkapohjiin, mutta tätä oli jo raskausaikana.
Oireet sopisivat nivelreumaan, mutta nivelkivut eivät ole jatkuvasti niin pahat.
Kynnys mennä lääkäriin on aika suuri, koska olen siellä muutenkin ravannut pieleen menneen synnytyksen vuoksi. Pitäisikö tässä nyt huolestua vai ei?
Tuntuu vaan, että liioittelen normaaleja hormonaalisia oireitani.
Itelläni iski seronegatiivinen nivelreuma. En päässyt sängystä ylös ja mies joutui pukemaan kun en saanut vaatteita päälle. Oireet tulivat kolmessa viikossa. Sain lähetteen reumapolille ja sieltä lääkkeet, oireet hävisivät parissa päivässä pillereiden aloituksesta. Pientä polvisärkyä ja sormet jumissa aamuisin, ei suurempaa. Diagnoosista nyt 3 vuotta ja lääkkeitä syön lopun elämääni.
KÄVIN TERKKULAS 2 KK .POISTETTIIN NESTETTÄ POLVISTA JA LÄÄKETTÄ .LÄÄKETTÄ .LÄÄKETTÄ .3 KK MENI EN PYSTYNY ENÄÄN KÄVELEE KOSKI POLVIA NIIN PALJOJON ...SITTEN TERKKULAN MIMMI NOSTI KÄDET PYSTYYN .EN VOI TEHDÄ MITÄÄN ...TULEHDUS ARVOT KORKEELLA KOKO AJAN ......HÄN LAITTAA SAIRAALAAN SISÄTAUTILÄÄKÄRILLE .. KUN MENIN LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ NÄKEE KM PÄÄHÄN ETTÄ SULLA ON NIVELREUMA ..JA SE SERONEGATIIVINEN MIKÄ EI NÄY VERESSÄ MUUTA KUIN TULEHDUSARVOISSA .. JOTEN VAATIKAA TAI MENKÄÄ SISÄTAUTILÄÄKÄRILLE HETI ....EI TARVI ODOTTAA ET JOKU JOSKUS TEKEE LÄHETTEEN .. KYLLÄ TULI MAKSAMAAN LÄÄKKEET MITÄ TURHAAN SÖIN .MIKÄ VAAN PITKITTI ASIAA ...HYVÄ ETTEN VAMMAUTUNU ...
Minulla kaikki reuma-arvot koholla ja oireita ollut kauan, mutta lekurin mielestä ei tarvitse hoitaa.
Millainen ruokavalio sulla on? huono ruokavalio voi ylläpitää tulehdustilaa ( ja ylipaino).
Mulla alkanut olla tosi kipeät ja kankeat jalkapöydät aina liikkeellelähtiessä. Mistä se vois johtua? Onko teillä kellään ollut?