Maksoiko Kela mulle vain minimiäippärahan ansiosidonnaisen sijaan!?
Hei!
Tänään huomasin, että vanhempainraha oli putkahtanut tililleni ensimmäistä kertää. Tätä ennen olen saanut normaalia palkkaa työnantajaltani eli ekat 3 kk.
Mutta tilille tullut raha on vain 254,39¿!? Ansiosidonnaiseni on n. 1200 euroa.
Mitä on tapahtunut??
Kommentit (25)
saa 1200 äitiysrahaa, jos saat työnantajaltasi palkkaa. Ei Suomessa sentään niin pitkälle ole menty.
Itsekin sain eka pätkän vain lyhyen ja " pikkuisen" rahaa, koska ne laskee jotenkin ne jaksot hassusti eli eka jakso ei välttämättä ole se 30 tai 25 päivää vaan joku 5 päivää (ainakin vuonna 2003 oli niin). Kannattaa tarkistaa siitä omasta päätöksestä tai soittaa kelaan.
Eli palkallinen jakso loppui 2.12. ja sain vielä marraskuussa siis täyden palkan. joulukuun alussa tuli päiväraha vain 2-7.12. jaksolta ja täysipäivis vasta tammikuussa. Sitten taas toisesta päästä ne tulee takaisin.
Tarkasta ap vaan maksupäivät ja miltä ajalta milloinkin maksetaan! Siellä on selitys.
Etsin ja tarkistin lappusen. Mulle maksetaan ekassa jaksossa 8 päivää. Seuraavat rahat tulevat sitten kuukauden kuluttua. Kivaa!
Ongelma tässä on se, että äitiyspäiväraha näköjään maksetaan jotenkin takautuvasti eli tähän tulee todella pitkä tauko rahan tulossa, kun palkkani taas maksetaan pikemminkin etukäteen.
Noh, nyt kyselen selviytymisohjeita tuolta toisessa ketjussa :)
kirjaudu sisään kelan asiointipalveluun pankkiavaimilla. Sieltä näet äitiysrahakauden maksupäivät ja summat
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160104104919IL?OpenDocument