Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surkea äänieristys, mitä voi tehdä?

Vierailija
17.01.2011 |

Talossamme on tosi huono äänieristys sivuttaissuunnassa. Seinän läpi kuuluu tavallinen puhe, aivastukset, lautasten kilinä syötäessä,...

Minua alkaa todella rasittaa tämä. Ensinnäkin joutuu itse olemaan kuin huopatossutehtaalla, ettei häiritsisi naapureita, eikä ole myöskään mukavaa, että naapurit kuulevat meidän keskustelumme. Toiseksi, on aika rasittavaa kuunnella naapurista kuuluvia ääniä: vauvan itkua, keskustelua (kuuluu kiusallisen hyvin), parisuhderiitoja jne.

Asumme 50-luvulla rakennetussa tiilitalossa. Onkohan tällaiseen mitään mahdollisuutta tehdä lisäeristyksiä? Kokemusta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdessä asunnossa sellainen tilanne, että kaikki puhe yms kuului kettiönhormin kautta. Liesituulettimista puuttui joku osa. Kun tilanne korjattiin, äänet lakkasivat kuulumasta.

Vierailija
2/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdessä asunnossa sellainen tilanne, että kaikki puhe yms kuului kettiönhormin kautta. Liesituulettimista puuttui joku osa. Kun tilanne korjattiin, äänet lakkasivat kuulumasta.

Mutta meillä äänet kuuluvat selvästi seinän läpi, itse asiassa voimakkaimmin niissä huoneissa, joissa ei ole ilmastointihormeja...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahiten alakerrasta (yläkertaa ei olekaan), mutta luojan kiitos meillä asuu vain hiljaisia yksineläjiä ympärillä. Voin vain kuvitella, millainen meteli meiltä lähtee:)

Mutta kerrostaloelo on tässä suhteessa niin perseestä. Meillä pahahmaineisella 70-luvulla rakennettu talo, mutta kokemukseni mukaan ei yhtään parempia ole olleet 20- 50- eikä 90-luvunkaan talot.

Vierailija
4/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina eristää, mutta se syö pinta-alaa ja rahaa. Vuokratalossa sille ei tahdo löytyä maksajaa ja asunto-osakeyhtiössä sille ei tahdo löytyä riittävästi maksajia.

Vierailija
5/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voihan olla että talossanne on tosiaan aivan surkeat väliseinien eristeet. Ikävä homma.

Auttaisko matot, ryijy seinälle, paksut verhot?

Vierailija
6/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina eristää, mutta se syö pinta-alaa ja rahaa. Vuokratalossa sille ei tahdo löytyä maksajaa ja asunto-osakeyhtiössä sille ei tahdo löytyä riittävästi maksajia.

Itse oltaisiin valmiita siitä jotain maksamaankin, mutta ei varmaan olisi hirveästi hyötyä jos vain meidän puolen seiniin laitetaan eristeitä. Ja syöhän se tosiaan pinta-alaakin.

Huoh, ei taida auttaa muu kuin muuttaminen; harmittaa vaan kun asunto on muuten tosi kiva ja hyvällä paikalla, ja olemme nähneet paljon vaivaa rempan ja sisustuksen kanssa.

ap

Vierailija
7/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voihan olla että talossanne on tosiaan aivan surkeat väliseinien eristeet. Ikävä homma.

auttaa tenkin naapureille kantautuvaan ääneen. Se mikä menee rakenteisiin, on jo naapurissa. Ryijyt ja muut siis estävät ennen kaikkea rakenteisiin eli naapureille menevää ääntä.

Mutta jos ostaa ne ryijyt ja verhot naapurille, tilanne voi helpottua itselle hankittavia vermeitä enemmän.

Molemmille pehmeää seinään on toki paras vaihtoehto.

Vierailija
8/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn aika tarkkaan päättelemään äänen perusteella, missä kohtaa huonetta naapuri seisoo puhumassa. Ja kiusallisinta on, että äänet kuuluvat parhaiten olo- ja makuuhuoneeseen, siis juuri ne, joissa haluaisi olla rauhassa.

Olen harkinnut jotain eristävää tekstiiliä seinille. Verhot ja matot on, mutta olen miettinyt, että laittaisin olkkariin jonkin ison sisustuskankaan styroksipohjalle "tauluksi". Mutta ei sekään koko seinää peitä.

Hassua, että muista asunnoista (ylhäältä, alhaalta ja toiselta sivulta) ei kuulu paljon mitään; ilmeisesti vaan yksi seinä on tehty kelvottomasti.

ap

ap

Vierailija
9/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talossa on rakennusvirhe, ei kai korjaus olisi yksin teidän kustannuksella tehtävä. Noitahan voi mitatakin, siis noita äänienkuuluvuuksia jne.

Pystyn aika tarkkaan päättelemään äänen perusteella, missä kohtaa huonetta naapuri seisoo puhumassa. Ja kiusallisinta on, että äänet kuuluvat parhaiten olo- ja makuuhuoneeseen, siis juuri ne, joissa haluaisi olla rauhassa.

Olen harkinnut jotain eristävää tekstiiliä seinille. Verhot ja matot on, mutta olen miettinyt, että laittaisin olkkariin jonkin ison sisustuskankaan styroksipohjalle "tauluksi". Mutta ei sekään koko seinää peitä.

Hassua, että muista asunnoista (ylhäältä, alhaalta ja toiselta sivulta) ei kuulu paljon mitään; ilmeisesti vaan yksi seinä on tehty kelvottomasti.

ap

ap

Vierailija
10/22 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talossa on rakennusvirhe, ei kai korjaus olisi yksin teidän kustannuksella tehtävä. Noitahan voi mitatakin, siis noita äänienkuuluvuuksia jne.

ap

ap

Voisin kysäistä isännöitsijältä. Ei siinä mitään menetäkään.

ap

Vierailija
11/22 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tätä miettinyt että miksi on huono äänieristys lattiaäänten suhteen sivusuuntaan. Yksi ratkaisu olisi irrottaa lattialistat, sekä porata muutaman sentin korkea kerros pois seinän alta, ja täyttää se kunnon betonilla. Joskus seinien pohjaan jää jopa onttouksia, itse pystyn metallisella kepillä löytämään aukkoja lattianrajasta, jotka ulottuivat naapuriin saakka.

Vierailija
12/22 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa molemmille puolin seinää niin melut lakkaa...

Vierailija
13/22 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joi meilläkin 50 luvulla rakennettu talo ja siis ei helvetti!! Nyt joku naapurin vauva itkee yöt läpeensä ja aamulla pitäis jaksaa mennä töihin :(

Vierailija
14/22 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo YouTube-pätkä on erinomainen ohje.

Mitä raskaammat villat, sen parempi eristys. Jo 50 mm raskaalla villalla eristää hyvin. Olennaista on, että koolauslautojen ja villojen väliin ei jää ilmarakoa.

Vierailija
15/22 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin paikalliset äänieristystä tarjoavat yritykset vain yhdellä tarjouspyynnöllä Kodinplazasta

Vierailija
16/22 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

uh uh

Vierailija
17/22 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypilinen työväenluokkainen asumus

Vierailija
18/22 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiasta kattoon kirjahyllyä seinälle. Jos lattia kestää...

Vierailija
19/22 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vähentää äänien kaikumista.

Vierailija
20/22 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessa missä ei ole kunnollista äänieristystä selviää se, ketkä ovat oikeita ihmisiä, ja ketkä ovat kusipäitä.

Ne jotka metelöivät muista välittämättä voisivat saada oveen tarran: "kusipää, ja ylpeä siitä". Tuskin välittäisivät siitäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme