Ärsyttää turhat rekryt, joihin valitaan sisäinen hakija
Mitä mieltä on laittaa paikka edes hakuun, jos talon sisällä on jo potentiaalisia tekijöitä? Turhaa ajanhukkaa muille hakijoille ja myös organisaatiolle, kun niitä hakemuksia tulee näinä päivinä jopa satoja. Useammassa haussa on nyt tullut ilmi, että tehtävään on lopulta valittu sisäinen hakija. Yksikin virasto laittoi hakuun useampia paikkoja organisaatiomuutoksen yhteydessä ja kaikkiin valittiin sisäiset hakijat. Onko tuo edes hyvää henkilöstöpolitiikkaa, jos oma väki laitetaan kisaamaan työpaikoistaan ulkoisten hakijoiden kanssa?
Kommentit (15)
Koska laki.
Ei, ei siinä ole mitään mieltä. Vain kaikkien osapuolien turhaa työtä.
Sisäiset hakijat ovat etusijalla mutta aina haluavat katsoa tulisiko pätevämpiä mukaan hakuun. Valitettavasti huonompi sisäinen saattaa silti saada paikan johtuen siitä että on jo sisässä.
Kuntasektorilla pakko laittaa julkiseen hakuun.
90 -luvulta lähtien nähnyt kymmeniä hakuja, joihin valittava on tiedetty etukäteen. Speksit laitetaan niin, että istuu tähän valittavaan täysin. Muista hakijoista tarjotaan parhaille sitten sijaisuuksia tai keikkaa.
Näin.
Mätä julkinen sektori tekee tuota.
Heille tärkeintä on byrokratia ja holhous -ei yksilöt.
Työttömät voivat täyttää velvollisuutensa tekemällä hakemuksia näihin paikkoihin.
Mä jäin juuri työttömäksi ja eiköhän tässä taas tule se 1-4 paikkaa haettavaksi. Olen raksaduunari ja töitä ei vieläkään oikein tunnu olevan eikä ole paikkoja haettavaksi. Turhan päiten ei ole järkeä oman alan töitä kysellä, joten onneksi on nämä julkisen puolen pakkojulkaistut rekryt, joihin voin hyvillä mielin laittaa hakemuksen entisen koulutukseni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kuntasektorilla pakko laittaa julkiseen hakuun.
90 -luvulta lähtien nähnyt kymmeniä hakuja, joihin valittava on tiedetty etukäteen. Speksit laitetaan niin, että istuu tähän valittavaan täysin. Muista hakijoista tarjotaan parhaille sitten sijaisuuksia tai keikkaa.
Näin.
Totta. Asun pikkukunnassa jo tuota tekevät koko ajan. Eli (poliittisen) eliitin piiristä pääsee sisään helpommalla sisään. Avoimen massahaun kautta tosi vaikeata.
Kyllä on jokin asetus, joka pakottaa. Minun mieheni on yksityisellä firmalla ja paikka oli pakko pistää julkiseen hakuun. Ilmoitus laadittiin siten, että jokainen kohta täsmäsi tarkkaan juuri minun mieheeni.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät voivat täyttää velvollisuutensa tekemällä hakemuksia näihin paikkoihin.
Mä jäin juuri työttömäksi ja eiköhän tässä taas tule se 1-4 paikkaa haettavaksi. Olen raksaduunari ja töitä ei vieläkään oikein tunnu olevan eikä ole paikkoja haettavaksi. Turhan päiten ei ole järkeä oman alan töitä kysellä, joten onneksi on nämä julkisen puolen pakkojulkaistut rekryt, joihin voin hyvillä mielin laittaa hakemuksen entisen koulutukseni perusteella.
Nythän raksa-ala on lähtenyt vetämään. Kyllä se kohta osuu.
Jättää p****n maun suuhun myös organisaation sisällä. Kun samalla antaa ymmärtää, että toivotaan ulkopuolelta jotain parempaa tekijää.
Olisihan se tyhmää olla antamatta myös talon sisäisille työntekijöille mahdollisuus esim. vakituiseen työpaikkaan (jos nyt on määräaikaisena), työnkuvan muuttamiseen, uralla etenenemiseen jne. Useinkinhan paikat on haettavissa sekä sisäisesti että ulkoisesti ja niihin sitten valitaan se sopiva. Oli hän sitten talon sisältä tai ulkoa. Joskus on jopa helpompaa valita talon sisältä, kun hänelle on jo talon tavat ja ihmiset ja toimiala jne tuttuja.
Ja tässä en siis puhu julkisen puolen "pakko lain mukaan laittaa paikka hakuun myös ulkoisesti, vaikka se on luvattu jo henkilölle x talon sisältä" hauista.
Päättäjät eivät tunnu ymmärtävän, että vaikka näyttäisi hyvältä paperilla,käytäntö ei toimi.Nähty nyt jo monet toimimattomat tai huonompaan suuntaa vievät päätökset.Sitten alkaa korjailu...joopa joo.
Ei ne oikeasti palkkaa sitä parasta. Se on vain lakisääteinen juttu, paikka on laitettava julkiseen hakuun. Olen hakenut näitä paikkoja ja päässyt haastatteluun. Sitten kun olen katsonut kuka paikan sai. Niin henkilö, jolla ei ole tarvittavaa koulutusta tehtävään ja vähemmän työkokemusta. Paikka oli alunalkaen pedattu tälle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeasti palkkaa sitä parasta. Se on vain lakisääteinen juttu, paikka on laitettava julkiseen hakuun. Olen hakenut näitä paikkoja ja päässyt haastatteluun. Sitten kun olen katsonut kuka paikan sai. Niin henkilö, jolla ei ole tarvittavaa koulutusta tehtävään ja vähemmän työkokemusta. Paikka oli alunalkaen pedattu tälle henkilölle.
Minäkin olen urani huipulla😂eivät halua maksaa työuralisiä vaan palkkaavat halvimmat mahdolliset ja ei niin väliä osaako työn vai ei.työkaverit auttaa.Sielläkö on sitten näitä osaamattomia halpoja työntekijöitä ja ihmetellään kun ei mikään suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän raksa-ala on lähtenyt vetämään. Kyllä se kohta osuu.
Toivottavasti! En oo ihan ekana työllistymässä aikuisena alanvaihtajana, mutta varmaan sitten on hyvät mahkut kun alkaa taas kunnolla tapahtua.
Protakollan takia, perusteena siis "näin kuuluu toimia joka tapauksessa".