Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0,5 promillea veressä, imettäisitkö?

Vierailija
15.01.2011 |

käsi sydämellä...

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pumppaan maitoa jääkaappin muutoinkin silloin tällöin(iskä syöttää) ja jos haluan ottaa jotain pumppaan sitä varten. Annamme sitä sitten parin syötön verran vauvalle. yleensä joku 3dl riittää. ja onhan tuota pumpattuna pakkasessakin. eli en imetä. mutta minusta kyllä VOISI imettääkin!

Vierailija
42/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaisitkos autoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä haittaakaan ole, kun määrä on kuitenkin niin pieni. Meidän 3kk juo noin puoli desiä kerralla. Yleensä kuitenkin imetän juuri ennen saunakaljaani, niin ei 2-3 tuntiin edes tarvitse imettää. Vuoden olin ihan tipattomalla linjalla, mutta nyt haluan saunakaljani nauttia. Kohta kun saatan taas olla raskaana...

Vierailija
44/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä samalla palstalla haukutaan tupakoivat odottajat ja ollaan sitä mieltä, että lapset huostaan jos ei pysty lopettamaan. mutta alkoholi imetysaikana on ok.uskomatonta. juu, ei sitä ennen vanhaa pidetty pahan antaa vauvoille tippaa alkoholia lääkkeeksi. eikä sisällä tupakointikaan ollut vaarallista. vaan nyt asioista tiedetään enemmän. mitä siitä, imettäkää toki lapsenne vaikka ympäripäissänne. mutta lopettakaa sitten tupakoitsijoiden syyllistäminen ja jos joskus tutkimustulokset muuttuu joskus, onnea vaan.

Joo, voihan joskus tulla joku tutkimustulos, että imetysaikana saunakaljan juoneiden imettäjien lapset on.... niin, mitähän niille nyt voisi käydä??? Ihan jos järjellä yrität ajatella. Mutta ei se todellakaan tunnu onnistuvan, jos vertaat raskausajan juomista/tupakointia saunakaljaan imetysaikana. Ehkä sunkin pitäisi välillä ottaa yksi, ei ois noin pahasti tikku persiissä koko ajan.

imetä ihan rauhassa juotuasi. se on sun valinta. muuten, aika kumma, että te jotka olette niin rentoja juotuanne, alatte heti täällä vittuilemaan.. ;)

toki lapsen sikiöaika on herkkää ja silloin juominen on haitallista. mutta miksi se juominen on niin helvetin pakko?? eikö oikeasti ole muuta keinoa rentoutua sen hetken ajan? ihan periaatteesta?

Vierailija
45/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi syytä miksi en imettäisi?

Jos on 0,5 promillea, niin silloin vauva saa n 0,05% äidinmaitoa.

Harmittaa kun en enää muista ulkoa kuinka paljon etanolia on Jekovitissa, mutta huomattavasti enemmän vauva siitä saa alkoholia kuin promillemaidosta :-)

Löytyi Jekovittia kaapista, 96% etanolia, eli melkein siis sitä ihteään. Ja ihan huoletta olen sitäkin antanut ja annan.

Vierailija
46/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetä ihan rauhassa juotuasi. se on sun valinta. muuten, aika kumma, että te jotka olette niin rentoja juotuanne, alatte heti täällä vittuilemaan.. ;)

toki lapsen sikiöaika on herkkää ja silloin juominen on haitallista. mutta miksi se juominen on niin helvetin pakko?? eikö oikeasti ole muuta keinoa rentoutua sen hetken ajan? ihan periaatteesta?

täällä kaikkein kireimpiä tuntuvat nuo periaatteiden mammat olevan.

Vierailija
47/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

100mg/ml= 10000mg/dl = 1g/dl. Alkoholia äidinmaidossa taas on 1g/dl, jos äidin veressä on 0.5g alkoholia, joka taas on o.5 promillea. Joten ei siitä Jekovitista saa alkoholia kuin hyvin pienen osan tuosta äidinmaidon sisältämästä määrästä äidin veren promillemäärän ollessa 0.5.

Vierailija
48/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi millilitra on noin 31 tippaa.

Alle 1-vuotiaat lapset:

- Yksinomaan tai osittain rintaruokituille lapsille: 5 tippaa vuorokaudessa.

- Äidinmaidonkorviketta, lasten erityisvalmistetta ja/tai vitaminoitua lastenvelliä ainoana maitonaan

saaville lapsille: 3 tippaa vuorokaudessa.

Valmiste sisältää pieniä määriä etanolia (alkoholia), alle 100 mg/ml.

Vierailija
49/126 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.1 guttaa sisältää alkoholia 10mg (tai alle). Eli normaali päiväannos sisältää alkoholia noin 0.01g. Kun taas 2 dl äidinmaitoa sisältää 0.10g alkoholia oletuksella, että äidin veressä on alkoholia 0.5 promillea ( = 0.5g/l)

Vierailija
50/126 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olo. Maito hiipui. Otin pullon kaksi olutta ja kas: maitoa tuli!

Vanha kansakin tuon tiesi. Ja alkoholivammaisia lapsia on nykyään vasta todettu enemmän! Nykyisin ryypätään (ongelmakäyttäjät) se mäyris per ilta.

Vierailija
51/126 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on ihan naurettavaa! Tosissaan jotkut väittää, että vauva vahingoittuu sellaisesta määrästä alkoholia, joka ei ole edes mitattavissa vauvan verestä. Vaikka mitään tutkimustietoa heidän väitteidensä tueksi ei ole, vaikka lääkärit ja muut alan asiantuntijat toteavat sen olevan vaaratonta. Faktat tässä asiassa ovat meidän puolellamme, mutta silti väitetään vastaan, koska se on ALKOHOLIA.

Joillekin alkoholi näkyy edelleen olevan ihan suunnattoman suuri peikko! Yrittäkää nyt hyväksyä, että meille muille se ei välttämättä sitä ole. Ehkä meidän muiden vanhemmat ole alkoholisteja, ehkä me muut emme tunne suurta syyllisyyttä alkoholia nauttiessamme. Alkoholi on monelle meistä yksi juomista muiden joukossa, jota voi nauttia myös ihan muun kuin sen sisältämän alkoholin tai humalan tavoittelun vuoksi. Moni meistä osaa jättää juomisen ihan siihen yhteen lasiin. Meille kaikille alkoholi ei ole suuri tabu, jota pitää juoda salassa. Olen pahoillani, että teillä muilla ei ilmeisesti ole näin.

Tämä absurdi keskustelu on mahdollista vain ja ainoastaan Suomessa. Teidän asenteellanne sitä tervettä alkoholikulttuuria ei ainakaan tänne synny.

Hyvää yötä, tämä lähtee nyt imettämään. (Ja kyllä, olen juonut oluen. Yhden. Saunan jälkeen. Maistui hyvältä.)

Vierailija
52/126 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ottanut 4,5 annosta 3,5h aikana. vauvalle on maitoa nyt 1 annos jääkaapissa. hän juo sen 1-2 maissa. ja siitä sitten katsellaan eteen päin.

Vierailija
53/126 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskenut, miten paljon veressäni on ollut alkoholia, mutta aina olen imettänyt. Alkoholi ei ole minulle mikään ongelma ja käytän sitä asiallisesti. Mutta jos olen ottanut pienen lasin viiniä ruuan kanssa tai yhden oluen saunan jälkeen, niin hoidan ja imetän lasta ihan normaalisti. Ja minä kyllä vähän uskon, että yksi korvikeannos on haitallisempi lapselle, kuin satunnainen mitättömällä määrällä alkoholia kyllästetty äidinmaitoannos ;)

Ei pidä nähdä peikkoja siellä, missä niitä ei ole.

Vierailija
54/126 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imettänyt kun veressä on noin 0,4 promillea. onkohan haitallista?tuomittavaa?

Vierailija
55/126 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imettänyt kun veressä on noin 0,4 promillea. onkohan haitallista?tuomittavaa?

Kun veressäsi on 0,4 promillea, on myös maidossa 0,4 promillea eli 0,04 prosenttia. Ja nyt kun lapsi vetää sitä maitoa esimerkiksi sellaiset tyypilliset kolmekymmentä litraa kerralla, saa lapsi siitä yhden ravintola-annoksen alkoholia. Turha tulla väittämään ettei siitä rintamaidosta voisi saada merkittäviä määriä alkoholia. Ollaan miehen kanssa testattu ja oli päissään kuin käki!

Vierailija
56/126 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imettää 2 maissa yöllä. ihan kaikki alkoholi ei ehkä ole haihtunut, yleensä tuolloin on noin 0,3promillea.

mitä luulette, onko vauvalle tästä haittaa, kun tämä toistuu?

Vierailija
57/126 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin pistää silmään enemmin energiajuomaa kittaava imettävä/raskaana oleva mamma kuin viiniä hörppivä.

Suomalaiset ovat vain alkoholisoitunutta kansaa, että pienikin määrä alkoholia sumentaa ajattelun ja rinnastetaan kännäämiseen.

kysyn: te jotka vastustatte pientäkin alkoholimäärää imetyksen aikana, kuinka terveellisesti itse syötte ja juotte?

Syöttekö koskaan esim. karkkia, jossa on kaikenmaailman lisäaineita sokerista nyt puhumattakaan. Juotteko limsaa, kahvia tai muuta kofeiinipitoista?

Ehän näistä varmaan suurta haittaa vauvalle ole kuten ei siitä saunakaljastakaan, mutta ei kyllä hyötyäkään, kuten Siivekäs asian viisaasti aiemmin ilmaisi... Mielestäni on vähän turha saivarrella jostain kaljasta/siideristä, jos on muuten ruokatottumukset poskellaan.

Itse välttelen alkoholin lisäksi kahvia ja paljoa sokeria. Cocista on kyllä jo ikävä :)

Vierailija
58/126 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tee asiasta numeroa. en toki imetä heti vaan tuntien päästä yöllä. minusta numeron tekeminen muutamasta oluesta taas markeeraa ongelmallista suhdetta alkoholiin.

mies ottaa myös muutaman lauantaisin, enkä epäile ettemmekö hoitaisi lasta hyvin.

Vierailija
59/126 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi promillet olis just maksimilukemat, jolla itse käsittelisin pikkuvauvaa. Vauvahan voi hyvinkin juoda vaikka 2 promilleista maitoa, mutta siinä kuosissa ei olisi äidillä mitään asiaa käsitellä vauvaa. Mutta pumpattuna myös "biletysmaito" on ihan juomakelpoista.

Alkon sivuilta lainattua:

"Alkoholi ja raskaus – Alkoholi ja imetys

Alkoholi erittyy myös äidinmaitoon. Karkeasti arvioiden äidinmaidon ja veren alkoholipitoisuudet ovat lähellä toisiaan. Jos äiti on vahvassa humalatilassa (esim.2 promillea), on äidinmaidon alkoholipitoisuus 0,2 ml / 1 desilitra. Määrä on niin pieni, ettei se aiheuta lapselle humalaa. Sen sijaan imetystapahtuma sinänsä saattaa aiheuttaa lapsessa levottomuutta, sillä pienikin lapsi aistii äidin humalatilaan liittyvän kömpelön käsittelyn, epävarmuuden ja turvattomuuden. Siksi lasta tulisi hoitaa, imettää ja käsitellä selvin päin."

Vierailija
60/126 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei estä imetystä. Se ei tarkoita, että mamma voisi hyvillä mielin ottaa joka ikinen viikko useita oluita ja imettää vauvaansa. Jopa imetystuen listoilla todetaan, että vauvan elimistö on herkkä, eikä tiedetä, miten alkoholi siihen vaikuttaa. On TÄYSIN eri asia ottaa jossain juhlissa imetysaikana lasillinen kuohuvaa kuin ottaa tavaksi vetää alkoholia joka ikinen viikko. Mutta, omapahan on vauvanne. Mutta älkää jakako tietoa, että on täysin varmasti turvallista antaa alkoholimaitoa vauvalle. Antaisitteko muuten tippaakaan viinapullosta vauvalle noin muuten? Minä en ainakaan. Siksi en halua antaa alkoholimaitoa lapsellekaan.

Samoin raskaana oleville suositellaan nollatoleranssia nykyisin, sillä ei voida olla varmoja, mikä määrä vaikuttaa sikiöön. Lisäksi herkkyys alkoholin haittavaikutuksille on yksilöllinen myös sikiölle.

Alkoholin sisältämä etanoli on myrkkyä. Kukin sitten päättää itse, minkä verran haluaa sitä lapselleen tarjoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi