No niin, nyt se on todistettu: Minun noudattamani ruokavalio on paras tapa laihduttaa
kertoo tämän päivän Iltalehti. Siitä on nyt tehty sitten ihan suurtutkimus. Tutkimuksessa paljastui, millainen ruokavalio on paras pysyvän painonhallinan kannalta.
"Vajaa neljännes päivittäisestä energiantarpeesta tyydytetään eläin- ja kasviproteiinilla ja jossa hiilihydraatit nostavat veren sokeripitoisuutta hitaasti ja kohtuullisesti. Terveydelle hyödyllisiä hitaita hiilihydraattilähteitä ovat esim. vihannekset ja hedelmät. Sokeri, peruna ja teollisesti jalostettu valkoinen vehnä taas ovat ns. huonoja hiilihydraatteja, jotka nostavat veren sokeripitoisuutta liikaa ja liian nopeasti."
Hyvä kirjoitus lisäliitteessä, kannattaa lukea. Tässä vielä tiivistys miten NYT neuvotaan. (tämäkin siis suoraan lehdestä, ettei ole minun keksimääni=) ):
SYÖ NÄITÄ:
* täysjyväviljat
* kasvikset ja hedelmät
* kala, kana liha
* kasvi- ja kalarasvat
VARO NÄITÄ:
* valkoinen vehnä
* valkoinen riisi
* peruna
* sokeri
* älä pienennä rasvan saantia liikaa, silloin se korvautuu helposti huonoilla hiilihydraateilla
Näinhän minä syönkin ja olo on parempi kuin aikoihin, sekä kilot karisseet hyvällä tahdilla! =)
Kommentit (6)
joten tässä suurtutkimuksessakaan ei todellakaan neuvota runsashiilariseen ruokavalioon vaan lähinnä kiinnittämään huomiota hiilareiden laatuun. -ap
mutta itse voin hyvin vaikka söisinkin perunaa jne. kunhan pidän määrät kohtuullisina. Mutta esim. jos syön päivässä 5 palaa leipää, 2 perunaa lounaalla ja pastaa iltaruualla se on liikaa.
perusruokaa, enka ole koskaan taistellut painoni kanssa.
Onko se vaan muotia olla dieetilla tmv ihme ruoka"valiolla"?
Noudatan itsekin samaa, ja voin hyvin ja olen normaalipainoinen. Ihan sairasta alkaa leikkimään terveydellään ja syömään vaikka juuri pelkästään proteiineja ja rasvoja.
Kunnollisessa ruokavaliossa on kaikki palikat kohdallaan. Ja se että on allerginen tai keliaakikko, ei tarkoita että joutuisi luopumaan kaikista hiilihydraattia sisältävistä elintarvikkeista.
Noudatan itsekin samaa, ja voin hyvin ja olen normaalipainoinen. Ihan sairasta alkaa leikkimään terveydellään ja syömään vaikka juuri pelkästään proteiineja ja rasvoja.
Kunnollisessa ruokavaliossa on kaikki palikat kohdallaan. Ja se että on allerginen tai keliaakikko, ei tarkoita että joutuisi luopumaan kaikista hiilihydraattia sisältävistä elintarvikkeista.
kai kukaan nyt niin teekään että söisi vain proteiinia ja rasvaa. Kyllä esim. karpatessakin syödään hiilareita. Karppaus ei ole hiilariton ruokavalio vaan VÄHÄhiilarinen ruokavalio.
Minä en voisi syödä noin ja voida hyvin. Viljoista saan vatsanväänteitä ja ihottumaa (keliakiatesti tilattu), maitotuotteista tulee samankaltaisia oireita. Atooppinen ihoni rauhoittui kun aloin karppaamaan ja nostin rasvansaantini lähemmäs 200g per päivä. Myös vatsa kiittää kun ei enää pieretä, röyhtäytä, ole outoja kipuja jne.
Se mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle. Mieheni voi loistavasti runsashiilarisella ruokavaliolla.