ekaluokkalaisen kaverin äiti käyttäytyy oudosti, mitä tekisitte?
Ekaluokan juuri lopettanut lapseni on sosiaalisesti hieman rajoittunut, hänellä on oikeastaan vain yksi hyvä kaveri.
Tämä kaveri on melkoisen huonokäytöksinen (tottelematon, villi), johtuen suurelta osin löysästä "kurista" kotona. Molemmat lapset ovat ns. erityislapsia.
Meillä vieraillessaan kaikki menee ihan ok (raskasta tosin on, kun yrittää pitää lempeää mutta jämäkkää kuria vieraalle lapselle), mutta kun oma lapseni kyläilee heillä, kaikki onkin aivan toisin.
Lapset saavat pelata heillä KOKO AJAn tietokoneella (toiveitteni vastaisesti), jopa 6-7h putkeen!
Äiti jättää lapset yksin kauppareissun ajaksi, ajellaan äitin kaverin autolla ilman turvaistuimia jne.
Tavallisia leikkejä ei leikitä, ja ulkoilla ei lainkaan. Nukkumaanmeno (yökylässä) on hyvin myöhäinen (tämä ihan ok sinänsä).
Sen sijaan se, että pelataan 12asti yöllä, ei mielestäni ole..
Olen sopinut tämän äitin kanssa että omaa erityislastani ei voi jättää ilman aikuisen läsnäoloa, hän tietää että meillä pelipäivä on kerran viikossa ja peliaikaa on tunti, muuten seuraa hyvin ikävä migreeni sekä levottomuutta useammaksi päiväksi.
Myöskään lapseni iltalääkitystä tämä äiti ei "muista" antaa.
Harmittaa kauheasti ettei yhdessä sopimiamme sääntöjä noudateta, ja lapsi on kyläilyn jälkeen aivan tajuttoman väsynyt ja ärtyisä, päänsärkyä ja riehumista riittää aina pari päivää.
Mitä te tekisitte tilanteessani? Tarvitsisin vähän perspektiiviä asioihin.
En haluaisi enää lastani sinne päästää, mutta toisaalta tämä on hänen ainoa sosiaalinen kontaktinsa...
Ylireagoinko?
Kommentit (34)
et voi ottaa lapseltasi ainutta kaveria pois. Mutta jos kaveruussuhde vaikuttaa negatiivisesti lapseen, pitää asialle jotain tehdä. Lyhennä viereailuja, ota lapset ennemmin teille tms.
llapsesi kanssa jos toimittaisiin tietyllä tavalla.
Voisiko käyntejä lyhentää? Jos siellä pelataan 6-7 h tietokoneella niin mikä pakko lapsen on olla siellä 6-7 h kun voisi tulla kotiin jo 3 h jälkeen. Yökyläilköön kaveri teillä mieluummin kuin oma lapsi siellä.
tosin enemmän tyyliin "rivien välistä" ja tämä äiti aina nyökyttelee ja kertaa heidän sääntöjään (joita ei kyllä noudateta).
En oikein tiedä miten kieltäytyisin yökyläilyistä:(
Tämä äiti nimenomaan pyytää aina yöksi kylään.
Itse en valitettavasti jaksa näitä meillä yökyläilyjä tämän useammin, meilläkun on muitakin lapsia ja tämä vieras lapsi on todella "vaativa" kärttäessään 2min välein pelilupaa, vaikka juuri olisi kerrottu että se ei nyt sovi.
Lisäksi häntä ei saa millään nukkumaan, joten kun omat lapset nukahtavat viim. kymmeneltä, on tämä vieras pystyssä vielä yhdeltä yöllä selittämässä meille aikuisille jotain pelikuvioita.
Kiitos vastauksista! Ne ovat todella arvokkaita, itse on niin hankala olla objektiivinen
"Tavallisen" lapsen kohalla on ihan sama, vaikka asiat eivät menisikään totutulla kaavalla vaan vähän sinnepäin, mutta erityslapsen kanssa asia ei ole niin yksioikoinen. Ei lääkitystä voi jättää antamatta ja jos lapsesi saa migreenin pelaamisesta ja hänet jätetään valvomatta yksin kotiin, niin asialle pitää tehdä jotain ennen kuin jotain oikeasti ikävää sattuu. Keskustele tämän äidin kanssa ja jos asiaan ei tule muutosta, niin sitten et minusta voi muuta kuin rajoittaa vierailuja: jättää yökyläilyt sikseen ja tavata vain päivisin tai hoitaa yökylät teillä.
mita jos et "rivien valissa" antaisi ymmartaa vaan ihan rehellisesti ja ystavallisesti kertoisi miten vierailut vaikuttavat lapseesi ja miksi. Kylla suoraan puhuminen kanttaisi tassa tilanteessa eika mitaan antaa ymmartaa juttuja koska on kyse lapsen terveydesta eika mistaan muusta.
Itse en valitettavasti jaksa näitä meillä yökyläilyjä tämän useammin, meilläkun on muitakin lapsia ja tämä vieras lapsi on todella "vaativa" kärttäessään 2min välein pelilupaa, vaikka juuri olisi kerrottu että se ei nyt sovi.
Lisäksi häntä ei saa millään nukkumaan, joten kun omat lapset nukahtavat viim. kymmeneltä, on tämä vieras pystyssä vielä yhdeltä yöllä selittämässä meille aikuisille jotain pelikuvioita.
Ei kai se lapsi jää sinne yksin kukkumaan jos kaikki muut nukkuvat tai ovat ainakin makuuhuoneissa eikä ole ketään kelle selittää pelikuvioita?
tämä lapsi tulee silti selittämään:(
Täytynee vaan ottaa sitten suorapuheisuus käyttöön.
Pelkään että sitten vaan lasten ystävyyssuhde katkeaa, en haluaisi arvostella tätä äitiä koska uskon että hänelläkin on rankkaa lapsensa kanssa (on yh).
Olisipa pojallani muitakin kavereita!
sanoa jämäkästi kaverin vanhemmille (vaikka siitä pelaamisen pituudesta: sanot, ettei lapsi voi tulla kylään, koska pitkö pelaaminen aiheuttaa migreeniä.) ja sitten hankkisin oikein, oikein tarmokkaasti niitä ystäviä muualta (sukulaisista? erityislapsiperheiden tapaamisista?)
lapselle, niin eiköhän kaverin äitikin halua pitää yllä tätä suhdetta. Miettisin siis omia tarpeitani pelkäämättä kovin että lasten suhde kärsisi. Sinuna lopettaisin yökyläilyt kokonaan ja rajoittaisin muita kyläilyjä 3-4 tuntiin maksimissaan. Laittaisin omaa energiaani jonkin kivan harrastuksen aloittamiseen lapseni kanssa ja toivoisin, että harrastus toisi mukanaan toisenkin ystävän.
Täytynee vaan ottaa sitten suorapuheisuus käyttöön.
Pelkään että sitten vaan lasten ystävyyssuhde katkeaa, en haluaisi arvostella tätä äitiä koska uskon että hänelläkin on rankkaa lapsensa kanssa (on yh).
Ei sinun tarvitse (tai pideä) ARVOSTELLA tätä toista äitiä. Voit vain pyytää ihan suoraan, että "älä anna poikien pelata niin pitkään, se tekee meidän Anterolle migreeniä" ja että "Antero keksii aina jotain hölmöä jos hänet jättää ilman aikuista, niin että jos sinun täytyy mennä johonkin, niin soita vaikka minulle ensin niin käyn hakemassa Anteron kotiin".
On ihan eri asia arvostella toista (tyyliin "kun sinä aina anna tniiden pelata ja etkö nyt iset tajua ettei se ole hyvä ja jäkäjäkä") kuin kertoa suoraan mitä sinun erityislapsesi tarvitsee. Hänellä on omanlaisensa erityislasi, joka tarvitsee toisenlaisia sääntöjä, mistä ihmeestä hän voisi "rivien välistä" lukea mitä sinun lapsesi tarvitsee, jos et sitä sano?
Ja sanoin että meillä on tällaiset säännöt, ja näistä ei poiketa, ja luulin että asia meni jakeluun.
Kuitenkin, jos joudun uudestaan sanomaan samoista asioista, koen sen nalkutukseksi, vaikken käyttäisikään "syyllistävää" muotoa.
Siksi olen yrittänyt muistuttelua sieltä rivien välistä.
Itse ainakin loukkaantuisin jos lastenhoitoani arvosteltaisiin, koska kaikkihan teemme parhaamme (kai?).
lainaus ekasta viestistäni:
Olen sopinut tämän äitin kanssa että omaa erityislastani ei voi jättää ilman aikuisen läsnäoloa, hän tietää että meillä pelipäivä on kerran viikossa ja peliaikaa on tunti, muuten seuraa hyvin ikävä migreeni sekä levottomuutta useammaksi päiväksi.
Myöskään lapseni iltalääkitystä tämä äiti ei "muista" antaa.
Eli asiat pitäisi olla tiedossa kaverin äidillä.
kaverin luona, jossa hänen "sairauttaan" ei huomioida tai muisteta lääkitä. Sinuna rajoittaisin kyläilyjä kaverin luona, 6-7h kyläilyä päivässä on turhan paljon. Kutsu mieluummin se kaveri teille, vaikka raskasta onkin, niin tiedät ettei tietokonetta pelata 6h eikä huristella kenen tahansa autolla ympäri kaupunkia.
Istuuko teidän ekaluokkalaiset tosiaan vielä turvaistuimissa ???
päästää kyseiseen kyläpaikkaan pitkäksi aikaa. Kyseessä on lapsesiterveys ja hyvinvointi.
Meidän autossa ei ainakaan turvavyöt mene oikealta kohdalta ilman koroketta.
Ylävyö ei mene olan yli vaan painaa kaulaan, lantiovyö tulee vyötärön kohdalle eikä lantiolle, niinkuin pitäisi.
hän tietää että TEILLÄ peliaikaa on tunti. useat ihmiset ovat sitä mieltä, että kullakin on omassa kodissaan omat säännöt, jollei nimenomaan toisin sovita.
Mikä sun erityislapsella on, ap?
Minusta kuulostaa siltä että sun poikasi kaverilla on adhd tai asperger ja hänen äidillään ehkä myös. Sinä taas vaikutat selvästi ylihuolehtivalta (ja minä sanon tämän myös erityislapsen äitinä). Pelit sinänsä eivät välttämättä tuota migreeniä (yleensä vain ne pelit tuottavat, missä on vilkkuvia valoja) tai levottomuutta (esim strategiapelit päinvastoin lisäävät keskittymiskykyä) joten pelkän kieltämisen sijasta voisit minusta etsiä lapsellesi sopivia häntä kehittäviä ja kuntouttaviakin pelejä. Kaikkia lapsia ei voi jättää ilman aikuisen läsnäoloa, mutta nämä pojathan OVAT pärjänneet keskenään kun heidät on kuitenkin jätetty, eikö totta?
Erityislapsen itsekin ylisuojelevana äitinä kehottaisin sinua myös miettimään, olisiko sinunkin jo aika päästää jossain kohtaa irti. Muista kuntoutushoitajan sanoja: Mieti, mistä haluat hänen selviävän itse kun hän on 20 - ja ala opettaa sitä nyt. Kaikkea sitä, minkä teet hänen puolestaan nyt, ja missä käärit hänet pumpulliin, saat jatkaa kun hän on 20. Ja 30. ja 40.
Ne lääkkeet kyllä ovat tärkeitä. Mutta eikö hänen olisi aika opetella niidenkin suhteen vastuuta jo itse?
Mutta kyllä, olen ylihuolehtiva. Psykiatrisen, itsetuhoisen potilaan äitinä.
Psykiatrian poliklinikalta olen saanut "määräyksen" 100% läsnäoloon, ettei mitään satu. Tämä ohje voimassa kunnes tilanne saadaan tasattua.
Lapsellani on ollut migreeni 4vuotiaasta, ja tiedämme hyvin missä tilanteissa se hänelle puhkeaa, siksi niitä vältämmekin.
Ja ihan varmasti osaamme valita hänelle ne oikeat, kehittävät pelit. Tosin olen sitä mieltä että joskus saa kyllä pelata hyppimispomppimispelejäkin ihan hyvällä omatunnolla:)
Ekaluokkalaiseni ei tarvitse vielä pärjätä, hän on vasta pieni. Hän ottaa itsenäistymisaskeleensa sitten kun on siihen itse valmis.
tällä kaveri-lapsella on ylivilkkautta ja levottomuutta. Mitään diagnoosia ei vielä ole.
Omani on siis psykiatrinen potilas, ei neurologista diagnoosia.
Jos ekaluokkalaisesi ei osaa itse huolehtia lääkkeistään ja meininki on pelaamista aamusta yöhön, ei tarvitse mennä yöksi.
Eli puhu rauhallisissa olosuhteissa suusi puhtaaksi äidille perustellen, miksi pidät tiettyjä sääntöjä tarpeellisena. Ole asiallinen ja ystävällinen, mutta jämäkkä.