siis voiko tällaisia kuukautisia olla? Apua!
Multa tulee sellaisia verihyytymiä tämän tästä, plumps vaan. Jotain ruokalusikallisen verran kerrallaan. Vuoto on ihan järjettömän runsasta, siteitä saa vaihtaa tämän tästä.
Onkohan tämmöinen normaalia?
Kommentit (40)
pari päivää makasin sängyssä ja vuosin. aina kun nousin, hulahtis silla, että räti meni vaihtoon.
mutta ei ole ollut sen koommin.
sain myös 4kk primolut-kuuriin hurjiin ja loppumattomiin vuotoihin,auttoi kyllä mut painoa tuli 5kg lisää..Mulla oli kohdun limakalvon liikakasvua ja keltarauhashormonin puute.olen 44v.
mä olen muutenkin jo ihan tarpeeksi turvoksissa, en huoli mitään hormooneita elimistööni.
Olen alkanut miettiä, josko menen sitten yksityiselle poistattamaan kohtuni, maksan vaikka muutaman tonnin jossei muuten onnistu.
Tietääkö kukaan, miksei kohdunpoistoon pääse julkisella nykyään helposti? Näin sanoi gyne.
ap
yks supervuodoista kärsinyt. Enpä usko että sulla vielä mitään vaihdevuosia on. Oon samanikäinen ja saanu vuosien varrella ravata gyn.pkl:lla useita kertoja samanlaisten vuotojen takia. Mulla vaan ei oo ikinä selvinny et mikä sen vuodon runsauden aiheuttaa.
Viime marraskuussa laitettiin taas hormonikierukka, jos se rauhottas taas tilannetta vähäks aikaan. Joitain vuosia sitten laitettiin ed. kerran horm.kierukka ja se pysy sisällä 9 kk. Yks kaunis päivä alko vaan koskee alamahaa ihan helvatisti ja kun menin vessaan ni sieltähän tuli semmonen tulva verta ja klimppejä ja kierukka myös.No sen jälkeen oli sit hirveet superhirviömenkat koko sen 9 kk:n edestä.
Nyt sit katsellaan taas kauan toi kierukka pysyy. Vihdoin ja viimein lääkäri lupas et jos/kun se kierukka tulee ulos, niin tehdään kohdunpoisto. Se on mun kohdalla enää ainoa vaihtoehto.
Siis mun hirviövuodot on ollu sellasii, et yösidettä joutuu käyttää kokoajan ja pahimmassa vuodossa sidettä joutuu vaihtaa puolen tunnin välein. Menkat kestää 5-7 vrk ja pahin vuoto 1½ vrk. Et repikää siitä! :)
Samaa täälläkin, yösiteellä mennään paitsi ihan loppupäivinä, menkat kestää 8 - 10 päivää. Nuorempana auttoi pillerit runsaaseen ja pitkään vuotoon, enää ei.
Siitä sentään olen onnellinen, että siteet kehittyneet. Nukuin teininä koiranunta menkkojen aikana, kylkeä kun käänti, niin silloin lorisi veret sänkyyn. Isot siteet olivat epämukavia kuin halko housussa :)
noitten menkkojen aikaa. On ollu cyklokapronit kans käytössä, ei paljoo ollu apua, pidens vaa vuodon kestoa.
Nyt vaa ootan et millo se kierukka taas pulpsahtaa ulos ni sit lähtee kohtu veks! Lapset (4kpl) kun on jo tehty, niin ihan turha kapistus tuo kohtu meikäläisellä...
juuh, yösiteitä tässä käytetään ihan päiväsaikaan ja niitä vaihdetaan alati. On erittäin kiva esim. juosta jostain palaverista vähän väliä vessaan jalat ristissä, tuolista kun nousee niin plumpsahtaa semmoinen ruokalusikallinen hyytymää housuihin. Eihän se edes imeydy siteeseen!
Mä kysyn vaan, kuka mies suostuisi tämmöiseen! Edelleenkin mulle on epäselvää, mikä siinä kohdunpoistossa maksaa. Lisää lapsia en halua, se on saletti, ja me sitäpaitsi ollaan kärsitty sekundäärisestä lapsettomuudesta, joten ei niitä silloin ajallaan (+30 vuotiaana) edes tullut yhtä enempää.
Tehdäänkö siskot kapina ; )?
Tiedänpä tapauksia, joissa virtsaputki leikattu samalla poikki :(
Fysioterapeuttini kertoi, että kohdulla on tarkoituksensa mm. virtsarakon tukijana.
Onneksi kuitenkin enemmistöllä leikkaus onnistuu, mutta riskejä on
Kaikissa leikkauksissa on riskinsä ja kohdunpoistossa ontietenkii nää muut vaikutukset (esim. virtsarakon laskeuma) jos ei alakerran lihakset oo kunnossa. Mut kun on 13-vuotiaasta saakka kärsiny tästä ja ollu aina aneminen, saanu rautatiputuksia ja syöny rautaa vuosikymmeniä, niin kyllä mä oon jo valmis luopumaan kohdustani kaikkien riskien uhallakii.
Täytyy olla aika tolvana lääkäri et leikkaa virtsaputken poikki tai erikoinen anatomia potilaalla. Oon nimittäin ollu seuraamassa 3 kohdunpoistoleikkausta opiskeluaikoina.
ikä 33v ja näin ollut viimeiset n. kaksikymmentä vuotta. Lapsen saaminen ei muuttanut kuukautisia ainakaan parempaan suuntaan, vaikka gyneni vakuutti että kun on synnyttänyt niin sen jälkeen helpottaa. Miksi niin? Vuoto kestää onneksi vain 4 päivää, mutta 1. ja 2. päivä joudun vaihtamaan yöside+supertamponi -yhdistelmän 3 tunnin välein tai tulee läpi. Kuukupin kanssa en halua enää sotkea.
Olen 14v ja menkkani alkoivat vasta vähän aikaa sitten ja kuukautiseni ovat runsaat ja seassa on tietenkin niitä verihyytymiä..Äitini kanssa sitten juttelin koska hänelläkin on runsaat kuukautiset aina olleet, mutta minua silti häiritsee se asia että nämä kuukautiseni ovat kanssa epäsäännölliset ja en yhtään tiedä milloin ne alkavat. Tottakai pidän siteitä ja tamponeita mukana jokapaikassa, mutta vaikeaa on koulussa kun joutuu usein juosta nopiaa vessaan. En ole käyttänyt ikinä tamponia koska täälläkin sanottiin että se ei auta mitään niihin verihyytymiin kun ne ei kerran siihen imeydy. Noh mitäpä sille voi.. Haluan näistä runsaista ja inhottavista menkoista eroon etten joudu joka yö pyörimään veressäni. Mitä minun kannattaisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2011 klo 21:13"]Multa tulee sellaisia verihyytymiä tämän tästä, plumps vaan. Jotain ruokalusikallisen verran kerrallaan. Vuoto on ihan järjettömän runsasta, siteitä saa vaihtaa tämän tästä.
Onkohan tämmöinen normaalia?
[/quote]
Mulla tulee aina semmosia isoja klimppejä ja kivut on ihan hirveät. Luulin että se on normaalia. Mulla ainakin jo yli 20 vuotta menty tällä kaavalla. Ja kivasti tosiaan plompsahtaa veteen niin että pytyn reunatkin on iloisen punaisena tämän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:42"]
Olen 14v ja menkkani alkoivat vasta vähän aikaa sitten ja kuukautiseni ovat runsaat ja seassa on tietenkin niitä verihyytymiä..Äitini kanssa sitten juttelin koska hänelläkin on runsaat kuukautiset aina olleet, mutta minua silti häiritsee se asia että nämä kuukautiseni ovat kanssa epäsäännölliset ja en yhtään tiedä milloin ne alkavat. Tottakai pidän siteitä ja tamponeita mukana jokapaikassa, mutta vaikeaa on koulussa kun joutuu usein juosta nopiaa vessaan. En ole käyttänyt ikinä tamponia koska täälläkin sanottiin että se ei auta mitään niihin verihyytymiin kun ne ei kerran siihen imeydy. Noh mitäpä sille voi.. Haluan näistä runsaista ja inhottavista menkoista eroon etten joudu joka yö pyörimään veressäni. Mitä minun kannattaisi tehdä?
[/quote]
Ite en käytä siteitä ollenkaan, ainoastaan tamponeja ja kyllähän ne isot hyytymät "imeytyvät" tamponiin. Itse käytän Ob:n tamponeja. Käytin siteitä peruskoulun aikana, huh miten epämiellyttäviä ne oli, koko ajan sai pelätä milloin tulee vahinko
Kyllä sen tuntee kun hyytymä tulee ulos, se sattuu erilailla. Tietää mennä vessaan.
Oon joskus käyttänyt pikkuvauvan vaippaa siteenä öisin, raskauksien jälkeen parit ekat kamalia
[quote author="Vierailija" time="14.01.2011 klo 21:14"].
[/quote]
Sama. Ostin kaupasta niitä Tenan vaippoja, kun mitkäön tavalliset siteet ei riittäneet. Sain myös cyclokaproneja, mutta ei niistäkään mitään apua ollut. Myomat höylättiin ja se vähän hillitsi.
ap korjaa