Mitä IKEAsta kannattaa ostaa?
Toiseen ketjuun vastakysymys =). Meillä Ikea suht. lähellä, vaan yleensä en löydä mitään kivaa mitä uskaltaisin ostaa, koska pidän puljua ihan sekundapaikkana. Kirjahylly (Billy) mulla on kyllä Ikean ja olen enemän kuin tyytyväinen ollut yli kymmenen vuotta.
Kommentit (38)
Tefalin 100euron pannu meni käyttökelvottomaksi 1,5vuodessa. Ikean 5euron pannu sen sijaan vaan kestää! :D
Billyyn olen ollut tyytyväinen, mutta kaikki muut huonekalut tuntuvat olevan halpaa sekundaa.
Tuollaista pikkutavaraa kannattaa mielestäni ostaa kuten taulun kehyksiä, tabletteja (ruokapöytään) säilytysratkaisuja, jotkut verhotkin ihan kivoja.
- tuikkukynttilöitä
- paistinpannut
- kattiloita
- valaisimia
- kerrossänky
- nojatuoli
- pyyheliinatelineitä
- vessapaperitelineitä
- päiväpeittoja
Noista valaisimet on olleet kaikkein mieluisimmat.
Ja snöre-tyyppisille karkeille, varsinkin kun keltaisia ei saa enää edes laivalta -pout-
Tuttavapiirin hyviä löytöjä: silkkityynyjä, sylinterin muotoisia selkätyynyjä, kattilan alusta (semmoinen iso metallinen ritilä), kenkäkaappi, fleecehuopa...
Tosi halpoja ja hyviä on olleet etenkin kaikki muoviset keittiövälineet kuten kauhat, lastat, kulhot, pakastusrasiat ja muu pikkutavara. Lasiesineet myös hyviä, sekä ruokailuun että koriste-esineinä. Viherkasveja, ruukkuja, kynttilöitä, valokuvakehyksiä, peilejä, pyyhkeitä jne olen ostanut monesti. Usein löytää tosi halvalla kaikkea tuommoista pientä.
Meillä on Benno cd/dvd -torneja, joista on kasattu mieleinen järjestelmä. Laatu niissä on toki aika sutta, pitää liimata ja naulailla ylimääräistä että pysyy jotenkin kasassa. Ja kunnollisilla raudoilla seinään kiinni. Hinta kuitenkin on halpa eli sopiva suhteessa laatuun. Sikäli voin suositella.
Iso vaatekaappi oli myös, mut kasausvaihe oli siinä sen verran haasteellinen et kaatumaanhan se pääsi -> kaikki kiinnikkeet paskaksi ja lastulevyyn jälkiä, ei viittitty ruveta korjaamaan ja 179e ostos päätyi jätelavalle. Viimeinen kerta kun Ikeasta mitään isompaa itse kasattavaa ostettiin.
Lamppuja, valaisimia, pattereita, astioita, veitsiä, kattiloita, paistinpannuja jne. ostetaan kyllä edelleen ja niihin ollaan oltu todella tyytyväisiä.
Ikean metallista ja lasista valmistetut tuotteet on tosi hyviä. Meiltä löytyy paljon Ikean lamppuja, peltinen lääkekaappi, lasinen/metallinen sohvapöytä, 2 Helmer-lipastoa, 1 PS-lipasto, useampi metallikehyksinen tai kokonaan kehyksetön peili jne. jne.
Kalustelevystä/pahvista valmistettuja tuotteita en osa, kuten en myöskään mitään tekstiilejä. Perheen tosi pahasti allerginen jäsen reagoi näihin voimakkaasti. Kerran ostettiin lastulevystä valmistettu lipasto, ja allergikolle nousi mahdottomat oireet kun pahvinen kuljetuspakkaus avattiin. Lipasto vietiin kokoamatta varastoon, ja oireetkin loppuivat. En sitten tiedä, onko syynä kalusteissa käytetyt aineet (liimat yms. kemikaalit), valmistusolosuhteet kehitysmaissa tai sitten pitkät ja kosteat kuljetusmatkat merikonteissa.
Mulla on oikea IKEA koti, jos niin voisi sanoa. Elikkä tässä listausta mitä sieltä 0n tullut 10 vuoden aikana kotiin tuotua:
- Expedit hyllykkö
- Billy kaappi
- Sohvanpäällinen
- Tyynynpäälisiä
- Lakanoita (ei niitä halvimpia)
- Pyyhkeitä
- Keittiöpyyhkeitä
- Säilytyslaatikoita
- Lampunvarjostimia ja lampunjalkoja
- Kukkaruukkuja
- Malm lipasto
- Peilejä
- Vessan kalusteet
- vessanmatto
- Kasveja
- Säilystyskoreja
- Kynttilöitä (suosittelen suuresti, paljon halvempia ja kuitenkin toimii ihan niinkuin muutkin) ja kynttiläjalkoja
- Keittiövipstaakeja (kattiloita, puukauhoja yms.)
- Hyllyjä ja niille kannattimia
- Bestå tv-taso
- Valaisimia
- Valokuvakehyksiä
- Vaateripustimia (puiset ihan extrahyviä!)
Koskaan ei ole ollut ongelmaa kokoamisessa, kaikkia tarvikkeita on aina ollut tarpeeksi ja kokoaminen on helppoa. Mikään tuotteista ei ole vielä rikki mennyt, eli aika kestäviä ovat myöskin!
Pitää vain ostaessa katsoa (jos mahdollista), ettei tuotteessa ole vikaa ja katsoa ostaessa mallikappaleesta että mahtaisiko olla kestävä!
meni selkätyynyt myttyyn puolessa vuodessa, vaikka käyttäjinä oli kaksi aikuista. Ektorp on 8kk käytön jälkeen kuin uusi, vaikka siinä rylläävät 3 lasta aikuisten lisäksi.
Meillä on paljon muutakin ikeaa, enkä keksi mitään mihin en olisi tyytyväinen.
Itse menen Ikeaan kalusteostoksille avoimin mielin. Kuvastosta katselen etukäteen muutaman suosikin, mutta livenä osa niistä on ihan rojua. Sitten taas sellainen tuote joka kuvastossa näyttänyt rumalta saattaa luonnossa ollakin ihan kiva.
Itse kuitenkin olen tykännyt mm näistä:
http://www.ikea.com/fi/fi/search/?query=aneboda (yllättävän nätti omassa makuuhuoneessa)
http://www.ikea.com/fi/fi/search/?query=hensvik
(aivan ihania tytön huoneessa)
http://www.ikea.com/fi/fi/search/?query=bekv%C3%A4m
(tarjoiluvaunusta saa esim hyvän grillivaunun tai aputason keittiöön. Sivuun kannattaa kiinnittää metallinen tanko ja S-koukkuja, joihin saa ripustaa kapustat, patalaput ynnä muut)
Nättejä on myös: Meldal & Minnen sängyt. Meldalin aion ostaa seuraavalla kerralla vierashuoneen sohvaksi.
Voin myös suositella ruokaosastolta: kanapyttipannua, hirvenpääpastaa, kuivattua sipulia, luomuhilloja, juustoja ja lihapullia. Varsinkin noi luomuhillot on niin hyviä ja kun on luomua, uskallan syöttää lapsillekin.
Tulee jotenkin sellainen fiilis, että mä oon tehnyt tän itte!! Eikä ikinä mikään tuote ole kaatunut tai pitänyt liimailla tai naulata ylimääräistä.
Mulla ollut myös Benno torni, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Kyllästyin vaan ja silloin laitoin huutikseen ja sain myytyäkin.
Iso vaatekaappi oli myös, mut kasausvaihe oli siinä sen verran haasteellinen et kaatumaanhan se pääsi -> kaikki kiinnikkeet paskaksi ja lastulevyyn jälkiä, ei viittitty ruveta korjaamaan ja 179e ostos päätyi jätelavalle. Viimeinen kerta kun Ikeasta mitään isompaa itse kasattavaa ostettiin.
Hauska vanha viestittely
muuta hyvää:
vauvan amme on ihan paras, ei keikkaa ja hyvät kumit pohjassa
metallinen kerrossänky hyvä, tukeva, 90 cm leveä, mahtuu istumaan alapedillä ja nättikin. pinnoihin saa kiinni majatarvikkeita ja verhoja, kunhan pitää huolen turvallisuudesta.
servettejä
kuvastot on ihania. Voi suunnitella. Paljon parempia kuin minkään suomalaisen.
paistinpannu ja peitot, yksi tyynyliina on ihanan pehmeä ja viileä (oliskohan percalea)
Vaatekaapit.
Puolet halvempia kuin muut, ihan toimivia ja kivan näköisiä.
Pikemminkin pitäisi kysyä mitä sieltä ei kannata ostaa. Itsella ei ole vielä tullut yhtään huonoa ostosta ikeasta. Meiltä löytyy ikean huonekaluja, keittiötarvikkeita, lasten tarvikkeita, leluja, kynttilöitä, säilytystarvikkeita, lampaantaljoja, matto. Itse en ostaisi ikeasta astioita, verhoja tai lakanoita, koska niissä suosin suomalaista.
Vaikka mitä! Meillä nahkasohva joka on pysynyt jo vuosia tosi hyvänä. Pax kaapit todella jämäköitä! Monenlaista. Ei ole pahaa sanottavaa Ikeasta. Nää jotka vikisee asuu jossain kaukana Ikeasta ja laittanu rahansa johonkin ylihintaiseen kuraan ja sitten vänisee katkerana täällä. ;-)
Täysjyväpastaa (luomu), pastakastiketta. Karkkia. Mattoja. Kankaita.
Viherkasveja, ruukkuja, mattoja (ei lateksipohjaisia), lakanoita (ei halvimpia), pyyhkeitä, ihania kankaita, koreja, laatikoita, säilytystarvikkeita, pehmoleluja, leluja, pillejä, lautasliinoja, grillipaistinpannu, muovikippoja, lasikippoja, tarjottimia, peltipurkkeja, henkareita...
Ja lampaantaljoja.
Sohvaan olen myös ollut tyytyväinen, mutta mitään parvisänkyjä, kerrossänkyjä tms. en ostais. Enkä tuoleja tai ruokapöytiä.
- Granås olkkarin pöytä, on kestävä
- Granås ruokapöytä ja tuolit
- Lack seinähyllyt (niihen ei saa ladata liikaa tavaraa)
- paistinpannut
- keittiötarvikkeet, mm. lastat, yms.
mitä kannattaa on lihapullat:)