Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annatte lastenne nukkua pitkälle aamuun!?

Vierailija
14.01.2011 |

Mua niin ottaa päähän, kun mun kaveri ei koskaan ehdi meidän kanssa leikkipuistoon tai minnekään.

Me herätään joka aamu viimeistään klo 7 kaikki. Mies lähtee töihin klo 6 ja mä nousen viimeistään sillon. Vauva (4kk) herää yleensä kans sillon ja 2,5-vuotiaan ja 4-vuotiaan herätän sit viimeistään klo 7. Ulkona ollaan viimeistään klo 9 ja yleensä ollaan niin kauan, et kotiin tullaan klo 11 lounaalle. Iltapäivällä sit ulkoillaan klo 15 alkaen.

Mun paras kaveri on kans kotona lasten kans ja niillä lapset saa nukkua jonnekin klo 8-9. Eli ne ei koskaan ehdi puistoon kun joskus klo 10:30, jolloin meidän on jo löhdettävä kotiin. Sama iltapäivällä, et ollaan lähdössä pois kun tulevat. Ikinä ei oikein voida yhdessä mennä minnekään lasten kans, kun niillä ei oo kunnon rytmiä.

Voi olla sit vaikeeta, kun lasten pitäis mennä hoitoon. Sit saa aamulla kiskoo kiukkusia lapsia ylös, mut turha sitten ruikuttaa, kun on lapset opettanu noin.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat poikani on aamu unisia. Kun olin kotona annoin niiden nukkua niin pitkään kun nukkuivat yleensä 9.00 asti, vaikka menivät ilalla 20.00 nukkumaan. Sitten jäikin päikkärit väliin isommalla. Luulin, että tottuvat nopeasti uuteen rytmiin, kun mene töihin. Eivät vaan tottuneet ikinä. Nyt ovat kouluikäisiä jo molemmat ja mietin olisinko voinut vaikuttaa asiaan, jos olisin herättänyt jo ihan pienstä asti 7.00 aamulla lapset. Aamu unisuus vaan lisääntyy iän myötä ja eivät enää osaa nukahtaa aikaisin illalla. Uskon, että olisi paljon helpompaa jos olisin aina herättänyt viikonloppuisinkin nuo 7.00 aamulla. Nyt sitten myöhästellään koulusta, kun ei jakseta ajoissa herätä.

vaikka olisit herättänytkin aikaisin. Yhteiskunta suosii aamuvirkkuja.

Itse en kyllä hyväksy myöhästelyä koulusta/ työstä/ sovitusta menosta vain perusteena, että väsytti.

Vierailija
62/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut on herätetty lapsesta asti aikaisin, enkä SILTI koskaan oppinut aamuvirkuksi ja aamut on aina olleet mulle vaikeita. Kuten moni tässä ketjussa sanoikin, omaa luontaista unirytmiä ei oikein voi muuttaa. Muutokseen voi tottua, mutta harvoin siltu tuntuu hyvältä elää oman rytmin vastaisesti vaikka saisikin riittävästi unta.

Omat poikani on aamu unisia. Kun olin kotona annoin niiden nukkua niin pitkään kun nukkuivat yleensä 9.00 asti, vaikka menivät ilalla 20.00 nukkumaan. Sitten jäikin päikkärit väliin isommalla.

Luulin, että tottuvat nopeasti uuteen rytmiin, kun mene töihin. Eivät vaan tottuneet ikinä.

Nyt ovat kouluikäisiä jo molemmat ja mietin olisinko voinut vaikuttaa asiaan, jos olisin herättänyt jo ihan pienstä asti 7.00 aamulla lapset. Aamu unisuus vaan lisääntyy iän myötä ja eivät enää osaa nukahtaa aikaisin illalla.

Uskon, että olisi paljon helpompaa jos olisin aina herättänyt viikonloppuisinkin nuo 7.00 aamulla. Nyt sitten myöhästellään koulusta, kun ei jakseta ajoissa herätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tiukka meininki ap:llä :D

Kuulostaa joltain kontrollifriikiltä... Miksi ihmeessä herätät lapset aamulla, jos kerran olette kotona ja voisitte viettää rauhalliset ja mukavat aamut!!

Vierailija
64/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oliskin erilainen kun teillä. =)

Meillä herätään 9-9.30 ja ihan vaan siksi, kun ollaan koko perhe niin aamu-unisia. Ja hyvin ehditään kaikkialle!

Miksi kaverisi pitäisi muuttaa rytmiään? Miksei sinun?

Vierailija
65/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten halua laittaa yöunille jo iltapäivän puolella. 2v lapseni nukkuu vieläki 13-14h yössä. Jos herättäisin klo 7:00 niin nukkumaan menisi sitten viimeistään 18:00, mahdollisesti jo 17:00.

Pääsisimme kerhoihin ym kyllä, mutta omien ystävieni tapaaminen sitten jäisikin..

Vierailija
66/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mikä siinä olisi niin kauheaa, jos lapset nukkuisivat vaikka kahdeksaan? Olisivat hyväntuulisia, olisit saanut rauhassa juoda kahvit ja tehdä mitä lystäät, jos kerran itse haluat herätä kuudelta tai jos vauvan takia pitää herätä silloin.

Rentoudu! Kaikkina päivinä ei ole pakko olla ulkona 9-11, meillä päin puistossa näkyy ihmisiä vasta puoli kymmenen jälkeen. Siihenkään ei maailma kaadu, jos iltapäivällä ei ulkoile, me ei talvella yleensä enää jakseta toista kertaa päivässä ulos. Voi myös kyläillä tai tehdä jotain kivaa kotosalla.

Nauti ajasta kotona lasten kanssa, ei tarvitse paahtaa kuin mikäkin armeijan skappari aikatauluineen (Armeijassahan on aina kiire odottamaan, niin tuntuu teilläkin olevan, jos kerran jo ysiltä on pakko rynniä pihalle.) Eri asia jos lapset ovat luonnostaan aamuvirkkuja, mutta että VAPAApäivänä herättää pienet tosi aikaisin, jos ei ole kiire minnekään, ei mene mulla jakeluun. Kyllä ne ehtivät herätä päiväkotiin ja kouluun vielä monta vuotta!

Aika tiukka meininki ap:llä :D

Kuulostaa joltain kontrollifriikiltä... Miksi ihmeessä herätät lapset aamulla, jos kerran olette kotona ja voisitte viettää rauhalliset ja mukavat aamut!!

Vierailija
67/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei oikein voida yhdessä mennä minnekään lasten kans, kun niillä ei oo kunnon rytmiä.

Mun mielestä ap:n perheessä ei ole rytmiä, vaan liian aikaiset aamuheräämiset. Miksi et ap voisi antaa niiden isompien lasten nukkua 8-9, kun niitä kerran nukuttaa!! Ja menisitte porukalla sitten leikkipuistoon samaan aikaan kuin kaverisi.

Vierailija
68/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tarpeen, mutta myös paljon myöhemminkin yhtälailla. Joustavuus antaa mahdollisuuden poiketa rutiineista ja se rikastuttaa ainakin meidän elämää vapaa-aikana.

Työ ja tarha tarjoavat rutiineja ja kelloon tuijottamista ihan tarpeeksi, joten en jaksa enää vapaa-aikanakin stressata kellosta.

Vierailija
69/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erilaisia tapoja. Itse olen ollut aina aamu-uninen ja meidän aamut ovat olleet rauhallisia. Eri tilanne tietysti nyt kun lapset ovat päiväkodissa ja minulla on työkuviot. ;)

Vierailija
70/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1,5v menee nukkuu klo:19-21,hän herää 7-8 välillä,ja me lähetää ulkoilee yleensä klo 12 jälkeen kun lounas syöty. Aamu menee mulla siivoillessa,dataillessa,ruokaa tehdessä ja valmistautumisessa ja pojan laitossa.

Ei pääsis aikaisemmin ulos, enkä ees joka päivä välttämättä mee,ei tuola muutkaa mammat liiku kurjilla keleillä.

T. äiskä vantaalta

Vierailija
71/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on oikeasti juuri tuo myöhäisempi rytmi, selatkaapa taaksepäin.

Vierailija
72/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuelämä aikaa herätä tarhaan/kouluun/töihin..

Tosi nopeasti lapsi tottuu varhaisempaan rytmiin jos on yleensäkään aamuihminen.

Elä likka omaa elämääsi ja anna muiden olla!

Vierailija
73/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai viimeistään klo 20. Miehen kans nukutaan viiemistään klo 22. Mitä siitä tulis jos kukuttais puolille öin? Yöllä nukutaan ja päivällä ollaan hereillä. Kunnon rytmi pienestä pitäen, ni sitten ei isonakaan oo vaikeuksia herätä aamuisin. Ja unikin tulee illalla ilman mitään nukutuksia. ap

Pidä linja. Aamun virkku, illan torkku -se tapa talon säilyttää. :) Tykkään.

Vierailija
74/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeään kuten esim. neuvolaan. Nyt kun kaksivuotis päivä alkaa lähestyä alan kyllä herätellä jos meillä on esim. muskari aamulla mutta muuten lapsi saa nukkua niin pitkään kun huvittaa. Musta olisi ihan kauheeta jos mun pitäisi nousta kuudelta, jolloin mies lähtee töihin. Meillä on herätty 7-11 välillä (yleensä lapsi pitää melko pitkään samaa rytmiä sitä vähitellen muuttaen suuntaan jos toiseen, eli voin ennakoida kyllä melko hyvin menojamme). Iltanukahtaminen tapahtuu meillä mielestäni ihan kohtuulliseen aikaan eli 21.30-23 välillä lapsella.

Sitten kun lapsi kolmevuotiaana menee päivähoitoon uskon hänen oppivan nopeasti aikaisempaan herätykseen ja samalla myös aikaisempaan nukahtamiseen illalla mutten näe mitään syytä tehdä niin nyt. Lapseni rytmi muistuttaa aika hyvin luontaista omaani :) Sitten kun pitää taas töihin niin en minä itsekään varmaan iloisin ilmestys aamulla aikaisin ole.....

Vierailija
75/89 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi että ulkoilevat joka päivä klo 15 alkaen, täällä kuitenkin viesteihin vastaillut klo 15-15.30 ainakin tuolla alussa... rytmi mennyt nyt ihan sekaisin...

Vierailija
76/89 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua välillä on jopa vähän hävettänyt, kun meillä palaa valot vielä tähän aikaan, mutta kun tuo 2kk:n ikäinen vauva nukahtaa yöunilleen vasta puoliltaöin, niin minkäs teet!

Ja esikoisen annan nukkua kans pitkään, normaalisti joskus 9-10 aikaan kömmitään ylös sängystä. Mies tekee vuorotyötä, joten hän herää aamuvuoroon jo 4.30 ja muihin sit miten sattuu. Että hyvä jos päästään ulos klo 12 aikaan normaalisti.

Muakin harmittaa että perhekerhot ja muut on jo aamusti ysin jälkeen, mut ehkä niihin viel joskus noustaan, kun vauvalle tulee enemmän sitä "normaalia" rytmiä. Nyt ainakin tuntuu että ei sitä viel pysty kääntämään, vaikka miten nukuttas päikkäreilleen. Ja kun ei niissä päikkäreissäkään oikeen rytmii ole. :)

Vierailija
77/89 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi kerhoaamuina herätään 8. Jos herätän lapset ennemmin niin huutavat että väsyttää..äiti olet ilkeä kun et anna nukkua. Päikkäritkin saatetaan viel nukkua pvällä ja yleensä menevät jo klo 21-22 nukkumaan. Sillo ku olivat pväkodissa ni heräsivät hyvin sillo aamusta ja oppivat hyvin rytmiin.

Ja viimesen vuoden aikana huomasin et kesällä heräsivät 7 ja ku tuli syksy/talvi ni sit alkoivat nukkumaan pitempään. meiän lapset 4kk, 3v ja 5v. ja meillä ulkoillaan kun ulkoillaan eikä mennä kello kourassa. ja mm nvolassa on snottu että nauttikaa kun voitte mennä lapsentahtisesti että kyllä sitä sitten kerkee heräillä ym ku takas työelämään palaa.

Vierailija
78/89 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä kävi niin, että lapsi sai elämänsä ekat 2,5 vuotta nukkua niin pitkään kuin halusi, eli 8-9 ja usein noustiin vasta lähempänä yhdeksää. Nyt ollaan yli vuosi taisteltu päiväkotiaamuisin, kun pitää herätä jo 7-7.30 ja lasta ei kertakaikkiaan meinaa saada hereille. Mutta en kyllä siltikään olisi suostunut kotiäitiaikoina nousemaan seitsemältä, vaikka nyt nuo aamut kamalia ovatkin :)

Vierailija
79/89 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut koko ajan opin nukkumaan pitempään ja pitempään.. ;) Mua itseäni, varsinkin talvisin harmittaa, jos herätään vasta 9 jälkeen, sillä aamutoimiin menee se 1,5h ennenku ollaan pihalla. Ja sit pitäis ruokaa väsätä ja ois kiva ulkoilla vielä valoisassa, mutta kolmen jälkeen on jo pimeä. Ulkoilemme siis myös iltaisin, mutta jotkut paikat eivät ole valaistuja.

Olen siis valon ihmiinen ja näin talvella toivon olevani kaikki valoisat tunnit hereillä.

Rytmit on erilaisia, meillä lapset ovat vasta viime aikoina oppineet nukkumaan "pitkään" (=9). Saa nähä, miten taas koko perheen rytmit menee kun kuopus syntyy..

Vierailija
80/89 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 22-0:00 välisenä aikana. Loppu aika menee kotitehtävien tekemisessä.

Mieheni mielestä Kong-fu on välttämätöntä kunnon ihmisen kasvun kehitykselle niin hekisesti kuin fyysisesti. Hän antoi periksi joulupyhinä 15 minuuttia. Eli harjoitukset päättyivät klo 23:45.

Olemme riidelleet asiasta monesti mutta periksi ei anna. Aamulla herätään taas klo 5:00 Kong-fun pariin.. huh. Joka päivä sama setti. Minusta on ihan kohtuullista antaa nukkua yhteentoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi