Miksi annatte lastenne nukkua pitkälle aamuun!?
Mua niin ottaa päähän, kun mun kaveri ei koskaan ehdi meidän kanssa leikkipuistoon tai minnekään.
Me herätään joka aamu viimeistään klo 7 kaikki. Mies lähtee töihin klo 6 ja mä nousen viimeistään sillon. Vauva (4kk) herää yleensä kans sillon ja 2,5-vuotiaan ja 4-vuotiaan herätän sit viimeistään klo 7. Ulkona ollaan viimeistään klo 9 ja yleensä ollaan niin kauan, et kotiin tullaan klo 11 lounaalle. Iltapäivällä sit ulkoillaan klo 15 alkaen.
Mun paras kaveri on kans kotona lasten kans ja niillä lapset saa nukkua jonnekin klo 8-9. Eli ne ei koskaan ehdi puistoon kun joskus klo 10:30, jolloin meidän on jo löhdettävä kotiin. Sama iltapäivällä, et ollaan lähdössä pois kun tulevat. Ikinä ei oikein voida yhdessä mennä minnekään lasten kans, kun niillä ei oo kunnon rytmiä.
Voi olla sit vaikeeta, kun lasten pitäis mennä hoitoon. Sit saa aamulla kiskoo kiukkusia lapsia ylös, mut turha sitten ruikuttaa, kun on lapset opettanu noin.
Kommentit (89)
ole ollenkaan hirmu myöhään. Jos ei ole pakko, niin voihan sitä nukkua. Mutta meidän naapurissa lapsen kaveri nukkuu jotain klo 11, ja se on mun mielestä myöhään joka päivä. En tiedä kuinka pitkään valvoo, mutta ilmeisesti johonkin 22-23. Ei se mua haittaa, mutta on nolottanut joskus mennä koputtelemaan kaveria ulos, kun toiset vielä nukkuvat.. Nyt tiedän paremmin.
pärjää hyvin vaikka kuuden tunnin unilla, jos sen saa nukkua esim klo 2-8, kun huomattavasti väsyneempi on, jos saman määrän nukkuu vaikka 24-6?
tarvitsisi kauaa miettiä kummat unet ottaisin! Ehdottomasti nuo 2-8!
Olen myös huomannut sen ettei pahinta ole ne akaiset herätykset (joista en nykyisin onneksi joudu kärsimään) vaan se ettei iltaisin/öisin saa valvoa! Viime aikoina on rytmikseni muodotunut sellainen että menen nukkumaan n.1.30 ja herään klo 10 (kun lapsetkin herää). Tämä on minulle se kaikkein luonnollisin rytmi!
Mies menee nukkumaan vasta klo 2-3 ja nukkuu helposti sinne 10. Toki työaamuina nousee klo 8-9. Esikoinen meni tarhaan klo 9-10, joten herätettiin vasta klo 8.20, jolloin mies sen yleensä vei.
Nyt kun ollaan vauvan kanssa kotona, niin nukutaan kaikki sinne yhdeksään. Sitten aamupala ja aamutouhuja (joskus ulos, kerhoon, kauppaan), lounas ja iltapäivällä ulkoilu. Vauva nukkui aluksi ulkona päiväunet, mutta nyt on oppinut nukkumaan sisällä, kun sairasteli reilun kuukauden, joten ulkoillaan sitten ihan ulkoilun vuoksi ja sisällä nukutaan. Iltaisin vauva (11 kk) menee nukkumaan noin klo 21 ja isompi (kohta 5-vuotias) noin klo 22.30. Isompi nukkuu noin 10,5 tunnin yöunet, pienempi 12 tunnin ja minä menen usein nukkumaan klo 1, joten ihan hyvät unet minäkin saan, vaikka välillä jompikumpi valvottaakin.
Meillä on erilainen rytmi mutta ei se takuulla ole huono rytmi vaan juuri oikea meille. Kun isompi lähtee kouluun, joutuu varmasti tottumaan aikaisempii herätyksiin, mutta tunnin tai kaksi aikaisempi herätys ei ole vaikeaa, kun ollaan ehditty niin neuvolaan kuin lääkäriinkiin klo 8.15.
täsmälleen sama historia kuin 42:lla, kun oli vapaat työajat eikä lapsia, niin olin aina töissä 10-18 (vieläkin vapaat työajat mutta lapsen takia ei onnistu), se oli ihanaa!
Olen siis iltavirkku ja mäkin nukkuisin ehdottomasti mieluummin 2-8 tai 3-9 kuin 12-6! Olen aina miettinyt, onko mahdollista, että joitakin ihmisiä aamu-uni virkistää parhaiten, kun itsestäni on aina tuntunut siltä, mutta täällähän alkaa kerääntyä todistusaineistoa asiasta!
Aivoissa on teini-iässä menossa niin suuret myllerrykset, että unen tarve kasvaa paljon. Murrosikäinen tarvitsee yhtäpaljon unta kuin kaksivuostia, joten antakaa niiden teinienne nukkua just niin pitkään kuin väsyttää.
T: Terveydenhoitaja
niin siksi nukkuu niin myöhään. Kuulostat aika typerältä minuakin nukuttais kamalasti jos olis tommonen kaveri.
Meil nukutaan pikku jäppärän kans ysiin ja ihan silti normi rytmissä sujutellaan päivä. Ei kai vaan ap oo kade ku toiset saa nukkuu pitempään...?
siis kamooon!
muut nukkuvat. On vähemmän ruuhkaa teillä. Itse olen vihannut lapsesta asti mennä myöhään kouluun ja sama on jatkunut työelämässä. Ja mulle on mahdotonta nukkua pitkään. Ei siis tule nukuttua yli klo 8 kovinkaan montaa kertaa vuodessa vaikka valvoisikin myöhään. klo 10 asti tai siitä yli en ole nukkunut aikuisiällä kuin ehkä pari kertaa.
Meillä herätään joka työaamu 6.00 ja lapsi aloitta tarhan 6.30. Näin menty koko tarhaaika ja mennään loppuaikakin. Saa nähdä mitä tapahtuu kun lapsi aloittaa koulun. Viikonloppisin nukutan niin pitkään kuin nukuttaa, mutta sisäinen kello herättää meidät viimeistään 7.30. Lapsikin siis aamuvirkku ainakin vielä äidin onneksi.
hei mä oon viel lapsi mut ei mua olla koskaan herätetty niin aikasi eikä oo ollu koskaa vaikeet herätä aamulla ! mä herään nykyää 6.30 ku meeen kouluu mut viikoloppusin voin nukkuu jopa 12.00 mut maanantaisi ei silti oo vaikeet... et mun pielest lasten pitää asntaa nukkuu nii kaua ku ne ite haluu jos on vapaapäivä eikä tarvii mennä minnekkään ! ja lapset viel kiittää pitkist aamuist siyku ne on vanhempii... oon täl hetkel 14 vuotias ja oisin vihane jos mut herättettäis aikasi aamul, siinhä menee päivä pilalle.
En nyt jaksa koko ketjua lukea loppuun (laiska tässäkin), mutta symppaan ap:tä. Mekin nukumme vauvan kanssa pitkään, tänäänkin herättiin klo 11 ja vain siksi, että puhelin soi. Palammekohan nyt helvetissä ;)
edes ajatella että vanhemmat&lapset heräävät klo 6.00.! Se on minusta vielä yötä, ei aamua... Varsinkin jos ajatellaan pimeitä talvipäiviä, ollaan oltu jo pitkään hereillä ennenkuin päivä vähän valkenee :(
Ja toki ymmärrän että vuorotöissä tuo on normaalia aamuvuoroon mennessä, mutta siinäkin se hyvä puoli että välillä saa nukkua niin pitkään kun haluaa kun iltavuoroa/yövuoroa.
Minä kaipaan valoa, ja huomaan selkeän eron kesäaamuina kun valoisaa, herää aikaisemmin ja voi paremmin. Pimeällä on vaikea nousta ylös.
Ja allekirjoitan 110% tuon, että jos saa nukkua esim. vain 6h yöllä, niin on väsynyt jos nuo tunnit ovat 24-06 mutta jos ne ovat 02-08 niin silloin ei väsytä kun herää. EHKÄ tässä vaikuttaa se valo, helpompi herätä kun ei ole säkkipimeää? Kesällä tulee muutenkin nukuttua vähemmän, eikä öiden valoisuus häiritse minua.
"niillä ei oo kunnon rytmiä"... Joo. Herätys 8-9 ei tod ole myöhään, siitä ei ole vaikeaa aikastaa rytmiä sen verran., että hoitoon vienti onnistuu suosiolla. Eikä sinne ulos ole pakko joka päivä ryykätä ollenkaan, jos on ihan paska sää.
edes ajatella että vanhemmat&lapset heräävät klo 6.00.! Se on minusta vielä yötä, ei aamua... Varsinkin jos ajatellaan pimeitä talvipäiviä, ollaan oltu jo pitkään hereillä ennenkuin päivä vähän valkenee :( Ja toki ymmärrän että vuorotöissä tuo on normaalia aamuvuoroon mennessä, mutta siinäkin se hyvä puoli että välillä saa nukkua niin pitkään kun haluaa kun iltavuoroa/yövuoroa. Minä kaipaan valoa, ja huomaan selkeän eron kesäaamuina kun valoisaa, herää aikaisemmin ja voi paremmin. Pimeällä on vaikea nousta ylös. Ja allekirjoitan 110% tuon, että jos saa nukkua esim. vain 6h yöllä, niin on väsynyt jos nuo tunnit ovat 24-06 mutta jos ne ovat 02-08 niin silloin ei väsytä kun herää. EHKÄ tässä vaikuttaa se valo, helpompi herätä kun ei ole säkkipimeää? Kesällä tulee muutenkin nukuttua vähemmän, eikä öiden valoisuus häiritse minua.
herätä klo 6. Enkä pode huonoa omaatuntoa, että lapsikin joutuu heräämään siihen aikaan. Itsellä olisi mahdollisuus mennä vaikka vasta klo yhdeksäksi töihin, mutta en tee niin koskaan. Vältän pahimmat ruuhkat ja jää iltaan aikaa harrastaa ja olla kotona.
en herätä lapsiani, jos ei ole tarvetta! Tosin ovat muutenkin turhan vähäunisia ja heräävät turhan aikaisin. Mutta lupaan myös vastaisuudessa antaa heidän nukkua - tosin pidän myös huolen siitä, että menevät ihmisten ajoissa nukkumaankin...
Ei kukaan ole leikkipuistossa vielä 9.00. Syksyllä saatte olla ihan pimeässä.
Te heräätte aikaisin ja et sitä edes itse tajua.
en minäkään todellakaan herättäny lapsiani jos ne kerran nukkuivat..ja niin nukkuivat joskus jopa 10..päivän ohjelmat sen mukaan.. ja juuri aloitti päiväkodin eikä kyllä mitään ongelmaa.. paripäivää ennen alettiin heräillä aiemmin..ja nukkuu sit päivkkärit...
voisko tolla sun itsekyydellä olla jotain rajaa..
joka saa nukkua hieman pidempään..
säälittää isommat lapsesi kun herätät ne ihan turhaan kukonlaulun aikaan!! kyllä sitä myöhemmin herätyksiä tulee ihan pakostakin.. löysää tota vannetta ja nauttisit vähän elämästä!!
Oletteko muut aamu-uniset huomanneet, että pärjää hyvin vaikka kuuden tunnin unilla, jos sen saa nukkua esim klo 2-8, kun huomattavasti väsyneempi on, jos saman määrän nukkuu vaikka 24-6?
Omat poikani on aamu unisia. Kun olin kotona annoin niiden nukkua niin pitkään kun nukkuivat yleensä 9.00 asti, vaikka menivät ilalla 20.00 nukkumaan. Sitten jäikin päikkärit väliin isommalla.
Luulin, että tottuvat nopeasti uuteen rytmiin, kun mene töihin. Eivät vaan tottuneet ikinä.
Nyt ovat kouluikäisiä jo molemmat ja mietin olisinko voinut vaikuttaa asiaan, jos olisin herättänyt jo ihan pienstä asti 7.00 aamulla lapset. Aamu unisuus vaan lisääntyy iän myötä ja eivät enää osaa nukahtaa aikaisin illalla.
Uskon, että olisi paljon helpompaa jos olisin aina herättänyt viikonloppuisinkin nuo 7.00 aamulla. Nyt sitten myöhästellään koulusta, kun ei jakseta ajoissa herätä.
Ei silti, tuli itsekin nuorena nukuttua klo 17 asti=)