Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annatte lastenne nukkua pitkälle aamuun!?

Vierailija
14.01.2011 |

Mua niin ottaa päähän, kun mun kaveri ei koskaan ehdi meidän kanssa leikkipuistoon tai minnekään.

Me herätään joka aamu viimeistään klo 7 kaikki. Mies lähtee töihin klo 6 ja mä nousen viimeistään sillon. Vauva (4kk) herää yleensä kans sillon ja 2,5-vuotiaan ja 4-vuotiaan herätän sit viimeistään klo 7. Ulkona ollaan viimeistään klo 9 ja yleensä ollaan niin kauan, et kotiin tullaan klo 11 lounaalle. Iltapäivällä sit ulkoillaan klo 15 alkaen.

Mun paras kaveri on kans kotona lasten kans ja niillä lapset saa nukkua jonnekin klo 8-9. Eli ne ei koskaan ehdi puistoon kun joskus klo 10:30, jolloin meidän on jo löhdettävä kotiin. Sama iltapäivällä, et ollaan lähdössä pois kun tulevat. Ikinä ei oikein voida yhdessä mennä minnekään lasten kans, kun niillä ei oo kunnon rytmiä.

Voi olla sit vaikeeta, kun lasten pitäis mennä hoitoon. Sit saa aamulla kiskoo kiukkusia lapsia ylös, mut turha sitten ruikuttaa, kun on lapset opettanu noin.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että, jos heräisinkin seitsemältä, niin olen sen verran aamu-uninen, ettei se olisi mikään ihanuus yrittää hirveällä kiireellä pihalle kolmen muksun kanssa. Otan mieluummin aamupäivät rauhallisesti, muksut katsoo lastenohjelmat, syödään aamupalat rauhassa ja lueskelen päivän lehden ja teen hiljakseen kotitöitä aamupäivän mittaan. Ja ihanaa, että tämä on vielä mahdollista, joten siitä nauttien... :)

jos ja kun tämä sopii meille. Lasteni yöt ovat risaisia, joten nukumme sen takia aamulla pidempään koko porukka. Ulkoilemme toistaiseksi (kun ei ole tällä hetkellä sisällä päiväunia nukkuvia) lounaan jälkeen, eli siinä yhden-kahden aikoihin.

Vierailija
22/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olis ihana nukkua edes sinne 8 asti aamulla.

Meidän lapset on vaan päättäneet että kuopus herää 5.45 melkein täsmällisesti ja esikoinen 6.30 viimeistään.

Voi jos saiski nukkua pitkään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen verran voin sanoa siihen nukkumaan menoon että vaikka heräisin aamulla viideltä en varmasti saa unta ennen 22..helposti menee 24 ennen kuin pystyn nukahtamaan. En siis koskaan ole pystynyt.

Katsos kun kaikki eivät ole samalaisia kuin te. Tällainen on minun rytmini. Ja minustakin on kiva nukkua pitkään. Ja silti ehdin tehdä paivän aikana vaikka mitä.

Vierailija
24/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

virkkuuden laatu on OPITTU asia?

Totuus vaan on, että se on peritty asia. Geneettinen. Se on myös koko elämän kestävä ominaisuus.

Vierailija
25/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun on kerran kotona ollessa mahdollisuus, sen käytän. Tosiaan se klo on usein 10-11 ennenkuin ollaan ulkona.

En koe tätä varsinaisesti ongelmaksi. Kun palaan töihin, ei päivää tarvitse tästä kovasti aikaistaa, sillä menen vasta 10 aikoihin paikalle. Lapset nyt vien sitten ysin paikkeilla, eli ehkä klo 7.30 olisi hyvä alkaa nousta.

Vierailija
26/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakotatte lapsenne ylös jo ennen seitsemää!?

Mua niin ottaa päähän, kun mun kaveri on aina lastensa kanssa leikkipuistossa jo yhdeksältä aamulla eikä ikinä malta odottaa siihen asti, että me tultaisiin heidän kanssaan leikkimään kymmenen jälkeen.

Me herätään joka aamu 8-9 maissa. Mies lähtee töihin jo aikaisemmin, mutta onneksi minä saan nukkua lasten kanssa pitempään. Nautimme kaikki rauhallisista aamuista ja lapset heräävät itsestään hyväntuulisina ja virkeinä 8-9 välillä, joskun myöhemminkin. Ulkoilemaan lähdetään aamupalan jälkeen, noin klo 10-10.30. Lounas syödään 12 maissa ja iltapäivällä ulkoillaan uudestaan - jos siltä tuntuu. Aina ei jaksa.

Mun paras kaveri on kans kotona lasten kans ja se herättää lapsensa joka aamu klo 7, vaikka lapset haluaisivat nukkua pitempään. Kaverini täydellinen äiti, joka terveellisen kaurapuuroaamiaisen jälkeen ryntää leikkipuistoon viimeistään klo 9 ja lounas syödään pilkulleen klo 11. Minulle hän jaksaa joka päivä valittaa, että miksi emme voi tulla aikaisemmin leikkipuistoon, kun saavumme sinne 10.30 maissa. Saman virren saa kuunnella uudelleen iltapäivällä - jos viitsin mennä sitä kuuntelemaan, usein jäädään kotipihalle. Tuntuu, ettei ystäväni perheellä ole oikein normaalin perhe-elämän rytmi, vaan kaikki pitää tehdä yliaikaisin ja minuutintarkalla aikataululla. Lapset tuhisevat unten mailla jo klo 19 illalla - eikä tästä pyhästä aikataulusta voi poiketa edes lomalla tai viikonloppuna.

Ihana nauttia lapsista ja leppoisasta tunnelmasta äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Työelämän klo 7 aamuja ei ole yhtään ikävä ja niihin meillä palataan vasta sitten kun sen aika on!

Vierailija
27/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun lasten kanssa kotona, ei todellakaan tarvitse tuijottaa kelloa. Ja silti saa ne lapset ylös aamulla kun päiväkodin/koulun aika koittaa. Ihme natsimeininkiä, kun pitäis olla pystyssä kello 6 kuten armeijassa, kun ei ole mitään syytäkään sille. Jos on oikeasti lähtö jonnekin, niin se on asia erikseen.

Vierailija
28/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaverin lapset nukkuu niin myöhään!"

buahahhahaa! oliko kirjoittaja 5-v?

Sori, mutta mä tiedän nämä ihmiset, joiden maailma pyörii niin pahasti oman navan ympärillä, että ihmisten ratkaisutkin ovat hyviä tai huonoja vain sen perusteella, miten ne vaikuttavat heihin itseensä.

On kyllä varsinaisia masokistejä ja elämästä nauttimiskyvyttömiä ihmiset, jotka herättävät kenties vuosiakin lapsensa ja itsensä ihan huvin vuoksi anivarhain vain varautuakseen johonkin tuleviin pakollisiin aamuherätyksiin.

Vierailija
29/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kaikki lapset opettanut nukkumaan myöhään, jotta äiti saa myös nukkua.

Nyt kaksi alakoululaista osaa herätä ihan itse ja kömpiä kouluun.

Vierailija
30/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus vaan on, että se on peritty asia. Geneettinen. Se on myös koko elämän kestävä ominaisuus.

Meillä isä ja äiti oli aamuvirkkuja, me lapset ei todellakaan. Isä välillä suuttuikin, kun me vaan oltas maatti sängyssä. Nyt kun oon nelikymppinen, on musta vasta tullut aamuvirkku sen johdosta, että tarvin vähemmän yöunta.

Vierailija
31/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakotatte lapsenne ylös jo ennen seitsemää!?

Mua niin ottaa päähän, kun mun kaveri on aina lastensa kanssa leikkipuistossa jo yhdeksältä aamulla eikä ikinä malta odottaa siihen asti, että me tultaisiin heidän kanssaan leikkimään kymmenen jälkeen...

Vierailija
32/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas sain kunnon ketjun aikaiseksi!

Itse asiassa me ollaan juurikin noita pitkään nukkujia eli meillä on nyt, kun olen kotona lastenkanssa, todella myöhäinen aikataulu. Lapset heräilee omaan tahtiinsa ja ulos ehditään aamulla joskus 11-12 maissa.

Mä olen todella aamu-uninen ja lapset on perinyt saman ominaisuuden, valitettavasti. Olen itse monesti kärsinyt aamu-unisuudestani, kun tuntuu, et yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen mukaan. Onneksi töissäni on käytössä liukuva työaika ja työ on aika itsenäistä eli voin toimia oman aikatauluni mukaan paljon.

Nyt kotona ollessani eniten harmittaa se, että kaikki muskarit, perhekerhot jne. ovat yleensä liian aikaisin meidän aikatauluun. Myös leikkipuistot ammottaa tyhjyyttään silloin, kun me sinne ehditään. Onneksi pari tuttavaani elää lapsineen samassa myöhäisemmässä rytmissä, joten ei ihan yksin tarvitse aina olla.

Ja kiva huomata, että teitä myöhäisiä on muitakin!

Vierailija
33/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjää hyvin vaikka kuuden tunnin unilla, jos sen saa nukkua esim klo 2-8, kun huomattavasti väsyneempi on, jos saman määrän nukkuu vaikka 24-6?

Vierailija
34/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä ja äiti oli aamuvirkkuja, me lapset ei todellakaan. Isä välillä suuttuikin, kun me vaan oltas maatti sängyssä. Nyt kun oon nelikymppinen, on musta vasta tullut aamuvirkku sen johdosta, että tarvin vähemmän yöunta.

Oikeastaan itsekin todistat minun väitteeni todeksi. Et muuttunut aamuvirkuksi, vaikka isäsi jopa suuttui sinulle asiasta. Vasta kun vanhenemisen myötä unentarpeesi väheni (mikä on normaali kehitys) on aamuherääminen helpottunut kohdallasi.

Vierailija
35/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas täytyy herätä klo: 7, niin mun täytyy mennä nukkumaan jo klo: 21

Vierailija
36/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas sain kunnon ketjun aikaiseksi! Itse asiassa me ollaan juurikin noita pitkään nukkujia eli meillä on nyt, kun olen kotona lastenkanssa, todella myöhäinen aikataulu. Lapset heräilee omaan tahtiinsa ja ulos ehditään aamulla joskus 11-12 maissa. Mä olen todella aamu-uninen ja lapset on perinyt saman ominaisuuden, valitettavasti. Olen itse monesti kärsinyt aamu-unisuudestani, kun tuntuu, et yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen mukaan. Onneksi töissäni on käytössä liukuva työaika ja työ on aika itsenäistä eli voin toimia oman aikatauluni mukaan paljon. Nyt kotona ollessani eniten harmittaa se, että kaikki muskarit, perhekerhot jne. ovat yleensä liian aikaisin meidän aikatauluun. Myös leikkipuistot ammottaa tyhjyyttään silloin, kun me sinne ehditään. Onneksi pari tuttavaani elää lapsineen samassa myöhäisemmässä rytmissä, joten ei ihan yksin tarvitse aina olla. Ja kiva huomata, että teitä myöhäisiä on muitakin!

Se piti vielä kirjoittaa, että mulla on niitä tuttuja jotka voivottelevat meidän aamu-unisuutta ja ovat jopa sanoneet, että teen karhunpalveluksen lapsilleni, kun en herätä heitä aamulla. Nämä aamuvirkut muuten tuppaavat olemaan myös niitä, jotka elävät pilkulleen saman rytmin mukaan oli sitten arki tai vapaa. Ja ulkoilevat tiukasti aina samaan aikaan oli sää mikä hyvänsä.

Vierailija
37/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muut aamu-uniset huomanneet, että pärjää hyvin vaikka kuuden tunnin unilla, jos sen saa nukkua esim klo 2-8, kun huomattavasti väsyneempi on, jos saman määrän nukkuu vaikka 24-6?

Vierailija
38/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On TUTKITTU tosiasia, että lapsille teke hyvää kun saavat unta rittävästi. Sillä ei ole merkitystä nukkuuko missä rytmissä. Esim. moni teke virheen kun viikonloppuisin pakottaa teinit ajoissa hereille, koska aivoille tekisi hyvää saada nukkua niin kauan kun nukuttaa. Ja koska teini käy koulussa, on pakko herätä aamuisin aikaisin, niin edes viikonloppuisin heidän pitäisi antaa nukkua niin myöhään kun jaksavat.

Ja toinen tutkittu asia on, että suurimman osan ihmisistä luonnollinen rytmi on n. tunnin myöhäisempi mitä tämä nykyinen. Nykyinen rytmi määrittyy auringonvalon mukaan, ja ennen se olikin tärkeää kun elettiin maatalousyhteiskunnsaa, mutta sitä ennen se ei ollut eikä olisi nykyäänkään, vaan aikainen herääminen on JÄÄNNE joka ei suurimmalle osalle sovi. Itse olen ollut kaikista onnellisin silloin kun menin töihin klo 10.00. koska silloin a) heräsin omaan tahtiin, en herästykelloon b) aamulla oli aikaa RAUHASSA syödä aamupala jne. Nykyään menen klo 8 töihin ja aina aamu on kiireinen, en ehdi syödä jne. ja herään herätyskelloon kesken unien. Aiemmin heräsin itsestään n. klo 8.00-8.45 itsestään, nykyään tuolloin pitää olla/olen jo töissä :(

Ja ihmisillä on oma rytmi, esim. minä olen aika yökyöpeli, vaikka töiden jälkeen väsyttää niin PIRISTYN iltaa kohden, ja jos menen ns. "ajoissa" nukkumaan, heräilen ja uni on huonompaa vert. menen nukkumaan myöhemmin uni on parempaa, vaikka tuntimäärissä olisi lyhyempi, serkkuni samanlainen. Ja toisaalta tätini pilkkii jo ilta seitsemän jälkeen ja iltavuoro (pääsee klo 21) ihan tuskaa hänelle, herää _aina_ aamuvarhaisella, ja ilman herätyskelloa.

Ihmisillä on erilaisia rytmejä, ja on väkivaltaa pakottaa kaikki elämään samassa rytmissä, osalle sopii, suurimmalle osalle ei sovi. Nyt etsinkin toista työpaikkaa, kaksi vuotta aamuherätyksiä saa riittää, alkaa jo näkyä mielentilassa tämä "väärä rytmi" joka jollekkin toiselle voisi olla "se ainoa oikea".

Vierailija
39/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun heräisin aina yhdeksältä, niin jaksan hyvin vaikka olisin nukahtanut vasta klo 4. Mutta auta armias jos pitäisi pärjätä unilla jotka ovat sijoittuneet välille 01-06...

pärjää hyvin vaikka kuuden tunnin unilla, jos sen saa nukkua esim klo 2-8, kun huomattavasti väsyneempi on, jos saman määrän nukkuu vaikka 24-6?

Vierailija
40/89 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksi, ettei se kuulu sulle. Seuraa sinä omaa rytmiäsi ja minä omaani.

Tiesitkö muuten, että ihmisen luonnollinen rytmi on myöhäisempi kuin tämä meidän yhteiskuntamme noudattama rytmi. Onhan se monilla tutkimuksilla todettu, että olis parempi jos koulut ja työt alkaisi vasta 9-10 aikaan eikä klo 8 kuten nykyään. Useimmille ihmisille myöhäisempi rytmi olis paljon parempi. Eli oikeasti se kaverisi rytmi on se "oikea", sinä sen sijaan olet pakottanut lapsesi luonnottoman aikaiseen rytmiin. Ja miksi ihmeessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän