Onko 3000 euron luottokorttivelka paljon?
Lyhennän luottokorttivelkaa 400-500 eurolla kuussa. Joinain kuukausina ostan lisää luotoksi ja silloin laina taas kasvaa takaisin. Onko säälittävää, että olen käyttänyt luottokorttia ostoksiin näin paljon?
Kommentit (78)
Antakaa joku hyviä vinkkejä. Pitäs seuraava kk elää 250e
Vierailija kirjoitti:
Yksineläjä? Meillä menee Lidliin 60-70€ viikossa ja meitä on 5.
Etköhän sä pärjää. Ellei tuolla rahalla pidä ostaa myöskin töihin kulkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo 5 henkeä syövät kodin ulkopuolella suuren osan viikkoa, niin uskon tuon 60-70, vaikka tiukkaa se tekee. Mitään ylimääräistä ei saa kyllä olla. Jos siitä pitää oikeasti lämpimät ruuat joka päivälle, en usko (alle 2e/henki/päivä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo 5 henkeä syövät kodin ulkopuolella suuren osan viikkoa, niin uskon tuon 60-70, vaikka tiukkaa se tekee. Mitään ylimääräistä ei saa kyllä olla. Jos siitä pitää oikeasti lämpimät ruuat joka päivälle, en usko (alle 2e/henki/päivä)
3 koulussa, 2 töissä eli yhdet safkat kotona viikolla, viikonloppuna tietysti molemmat. Täytyykin alkaa tarkistamaan riittääkö tuo 60-70€ viikoksi kotiruokiin.
Rahan kuluminen on varsin henkilökohtainen päätös, samalla kolmen hengen kokoonpanolla kulutus oli 4 vuotta sitten 500€/kk, tällä hetkellä kivunnut huomaamatta jo 1500-2500€ kulutukseen (kulutuksena pidän kaikkea pois lukien vastike, lainanlyhennykset, polttoaineet, auton hankkiminen/kulut, sähköt ja vakuutukset), vaikkei mitään erityisen kallista hankita juuri ikinä. Pikku tarkkuutta ja ostosten suunnitelmallisuutta käyttäen jäisi 1000-1500€ helposti kuluttamatta. Palveluita emme juuri käyttäneet emmekä käytä nytkään. En jaksa uskoa Prisman hintojen kolminkertaistuneen tässä ajassa, joten omaa pöljyyttä.
Alkuperäiseen kysymykseen, 3000€ korttivelka on melkoinen, meillä on kuukausittain 1500-2500€ korttilaskut, tosin nämä täytyy maksaa aina tilipäivänä pois, joten kertymää ei ole.
Riippuu mihin ne rahat menee ja mitkä on tulot.Kuulostaa tuhlailulta,jos velkaa lyhentää vain sen mitä tulee lisää...Itse maksan korttilaskun aina heti kokonaan,ehtii tulla yleensä välissä kaksi liksaa.
Tuo on ihan peruskauraa, kun käy vähän pitemmällä lomamatkalla. Se maksetaan pois kerralla pois eikä tule mitään korkoja maksettavaksi.
Vanha keskustelu, mutta ah niin ajankohtainen. Mulla on hyvät tulot - tai oikeastaan erinomaiset - mutta silti olen ajatunut tilanteeseen, jossa luottokorttivelkaa on parin kk:n nettotulojen verran. Eikä se tunnu lyhenevän ollenkaan :O siis toki lyhennän, mutta sitten tulee aina joku uusi matka tms., joka lisää saldo.
Tää homma pitää nyt saada kuriin! apuja, kanssavelalliset?
Vierailija kirjoitti:
Vanha keskustelu, mutta ah niin ajankohtainen. Mulla on hyvät tulot - tai oikeastaan erinomaiset - mutta silti olen ajatunut tilanteeseen, jossa luottokorttivelkaa on parin kk:n nettotulojen verran. Eikä se tunnu lyhenevän ollenkaan :O siis toki lyhennän, mutta sitten tulee aina joku uusi matka tms., joka lisää saldo.
Lopetat vaan kulutustavaroiden ostamisen uutena.
Vierailija kirjoitti:
jos se on jatkuvaa. Ja ei ole, jos se on vaikkapa
lomareissulla tehdistä ostoksista johtuvaa. Oletko miettinyt miten kallista rahaa lainaat? Luottokortin korko on yleensä 3kk euribor + 7,5 eli tällähetkellä noin 8,5 prosenttia. Niinpä maksat 255 eur vuodessa pelkkiä korkoja. Lisäksi vuosimaksut, tilinhoitomaksut ja mahdolliset automaatinostomaksut.
Luottokorttivelka on kallista rahaa.
Euribor-korot sen sijaan ovat kaikki olleet miinuksella monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se matka tms "tulee"? Niin, ihan itse teet päätöksen sen hankkimisesta
Lakkaa käyttämästä sitä luottokorttia, kunnes olet saanut velan maksettua kokonaan pois tai ainakin jollekin itse määrittelemällesi sopivalle tasolle. Radikaaleimmillaan leikkaat kortin kahtia ja otat sen käyttöön vasta, kun posti tuo aikanaan uuden. Kesympi ratkaisu on antaa kortti suljetussa kirjekuoressa jollekin luotettavalle ystävälle/sukulaiselle säilytykseen, josta saat sen vain oikeassa hätätilanteessa (tyyliin pesukone hajoaa tms, ei kivaan matkatarjoukseen). Tai jos luotat itseesi, niin laitat siinä suljetussa kirjekuoressa kortin itse määrittelemääsi paikkaan, vaikka yläkaappiin johon et yltä ilman jakkaraa - eli joudut aina näkemään vaivaa kortin esiin ottamiseen, jolloin joudut hetken miettimään, onko tämä nyt sen arvoista.
Mietipä paljonko sulla olisi säästöjä, jos et olisi maksellut luottokustannuksia? Niihin menee vuosien mittaan ihan järkyttävästi. Sulla on siis velkaa ihan velkojen takia. :D
Onneksi mulla on Visa Electron. Jää rahaa säästöön ja tulee pientä korkoakin (kiitos teille velallisiille niistä rahoista). Säästöt ovat suuria kertaluontoisia kuluja varten.
Mulla on 12000 luottokorttivelkaa. On ollut enemmänkin. Ens vuoden loppuun mennessä saan maksettua. Muutamalla eri kortilla nää velat.
Vuositulot 30000 €/ netto eli 2500€/kk. Miehellä saman verran tuloja.
Eihän siinä mitään järkeä ole elää velaksi. Itselläni on aina säästössä n. 5000e mihin en ole ikinä koskenut. Käyttötilillä on sen verran rahaa aina mitä menee ostoksiin.
Kannattaa varmaan pyrkiä pois veloista ennen kuin ne kasvavat.
Luottokortilla en maksa itse mitään. Esim. Matkat ja hotellinkin voi maksaa niin että maksaa sen heti ostaessa kerralla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se matka tms "tulee"? Niin, ihan itse teet päätöksen sen hankkimisesta
Lakkaa käyttämästä sitä luottokorttia, kunnes olet saanut velan maksettua kokonaan pois tai ainakin jollekin itse määrittelemällesi sopivalle tasolle. Radikaaleimmillaan leikkaat kortin kahtia ja otat sen käyttöön vasta, kun posti tuo aikanaan uuden. Kesympi ratkaisu on antaa kortti suljetussa kirjekuoressa jollekin luotettavalle ystävälle/sukulaiselle säilytykseen, josta saat sen vain oikeassa hätätilanteessa (tyyliin pesukone hajoaa tms, ei kivaan matkatarjoukseen). Tai jos luotat itseesi, niin laitat siinä suljetussa kirjekuoressa kortin itse määrittelemääsi paikkaan, vaikka yläkaappiin johon et yltä ilman jakkaraa - eli joudut aina näkemään vaivaa kortin esiin ottamiseen, jolloin joudut hetken miettimään, onko tämä nyt sen arvoista.
Minä taas en ymmärrä luottokortin käyttöä edes tuohon että pesukone hajoaa. Jokaisella työssäkäyvällä on varaa maksaa jostain roskalavan pesukoneesta 20e. Kalliimman voi ostaa sitten kun on säästänyt siihen rahat. Ja työssäkäyvällä pitäisi muutenkin olla joku 3kk palkan kokoinen puskurirahasto esim. Sairastumisen varalle. Mutta suomalaisten rahankäyttö ei ainakaan kaikilla taida olla ihan hallinnassa. Osakkeita kannattaa ostaa firmoista mitkä tarjoaa erilaisia luottoja; saa hyvät osingot kun mammat elelee yli varojensa.
Juu, oikeassahan te olette. Mulla on nyt luottokorttivelkaa n 8.000. Lokakuusta eteenpäin kun lyhennän tonnin kuussa enkä tee uutta niin toukokuussa se on nolla! Tällä mä menen.
Tuntuu iha helvetiltä kun ei pääse veloista