Miksi työnantaja ei ymmärrä yksinhuoltajan
lasten sairastamista tai että yövuoroja en pystyisi tekemään arkisin?
Kommentit (27)
Mut ei yh.na voi esim. lähteä illalla yksin tuosta vain tunnin lenkille yksin, kun ei ole ketään joka voisi sen aikaan hoitaa lastani. Tai joutuu sopimaan sen lenkille lähdön vaikka viikon päähän... kun taas ydinperheessä se on mahdollista, jollei puoliso ole vuorotyössä.
Tuo ap:n aloitus kun ei oikein hyvä ollut.
Silti tässäkin pitää unohtaa mustavalkoisuus. Ja tuo lainattu kirjoittaja ei vaikutakaan yhtään mustavalkoiselta, mutta ap:n kaltaisille tiedoksi:
Ei pidä kuvitella, että kahden vanhemman perheissä asiat sujuvat automaattisesti jotenkin todella helposti. Esim. tuo lenkille lähtö on helppoa unelmatilanteessa, mutta tosi paljon on miehiä, jotka ovat iltatöissä, tekevät pitkää päivää tai tulevat töistä epäsäännöllisiin aikoihin. Miehet käyvät myös omissa harrastuksissaan. Ei se niinkään mene, että kahden vanhemman perheessä äiti voi aina lähteä lenkille tuosta noin vain, vaan usein se vaatii ihan yhtä lailla lenkkiajan varaamisen viikon etukäteen, jos sen aikoo oikeasti saada.
Itse ostin kotiin crosstrainerin, etten ole enää riippuvainen miehen tulemisista ja menemisistä. Suosittelen muillekin äideille perhekoosta riippumatta.
No mua kävi kanssa rasittamaan se, että...tästä tehtiin nyt yh-asia.
Muutenkin mua korpeaa, kun aina ajatellaan yh-äippien vetävän kaiken maailman tuet ja olevan yhteiskunnan elättejä... blaah! Varmasti näitäkin on, mutta silti yleistäminen ketuttaa...Tilanne työnantajan näkövinkkelistä on se, että hän tarvitsee TYÖNTEKIJÄN, työnantajaa ei kiinnosta, onko se työntekijä sitten yh, leski, perheellinen... Aivan sama, työnantajaa kiinnostaa se, että työt tulee tehtyä, siitä se palkka maksetaan. Ellei pysty tekemään työtä siten kuin työnantaja vaatii, ei varmaan kannata ko paikkaa hakea.
T: eräs yh
vaikka sitä työtä ei kukaan tekiskään sinä aikana. jos otat sijaisen, niin maksat palkan tuplana.
olisit itse siellä työnantajapuolella, niin tämäkin asia avautuisi sinulle ihan uudella tavalla... Mutta toki käytät sinulle kuuluvaa oikeutta hoitaa lastasi silloin kun hän sairastuu, vaikka se ei työnantajaa miellytäkään. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta hankkia sukulaista hoitajaksi. Ikävä, jos työnantajan kyselyt tuntuvat syyllistäviltä, mutta ei hän varmasti sinua halua erityisesti kiusata koska olet yh.
Työnantaja on huolissaan siitä kuinka työt tulee tehtyä. Kun joku kieltäytyy arkiyövuoroista, niin silloin jonkun toisen tulee tehdä ne vuorot, eli olla useammin yövuorossa. Työntekijöitä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan. Eihän se ole muitten työntekijöiden syy tai vastuulla, että olet yksinhupoltaja? Mieti tilane kaikkien kannalta. Ei kukaan sulle kiusaa tehdäkseen kysele, vaan siksi että jokainen yrittää tehdä työnsä.
Jos joku on koko ajan poissa ja on rajoittunut työvuorojen suhteen, niin tottakai se harmittaa työnantajana. Lain mukaan saat olla poissa, mutta laki ei voi pakottaa työnantajaa olemaan tilanteeseen tyytyväinen.
oletko ap ajatellut asiaa laajemmin?
Minulla on 10 naista työntekijänänä. Heistä puolet on yksinhuoltajaäitejä. Jos nämä 5 naista tekevät vain ma-pe 8-16 työt, niin onko kohtuullista että ne 5 ei-yksinhuoltajaa ovat sitten illat/yöt/viikonloput aina töissä? Kyllä hekin haluavat viettää aikaa lastensa kanssa.
Jos työ ei sovellu elämäntilanteesi, niin etsi uusi työ.
T: Työnantaja
YH:na ei tosiaan voi lähteä lenkille kun huvittaa, mutta yhkin voi hankkia kortin salille, jossa on lastenhoitaja tai ottaa lapsen mukaan vaunuissa tai kävellen, rakentaa lumilinnan lapsen kanssa. Luovuuttahan tässä vähän vaaditaan, mutta kerropa minulle mitä minä en voi tehdä, niin minä kerron sinulle miten minä ONNISTUN tekemään sen.
Ok, sen jälkeen kun lapsi on mennyt nukkumaan, en voi lähteä kodistani pois, mutta kaiken muun voin kyllä tehdä. Toki lapsi on nykyään myös aika iso, mutta en koe jääneeni mistään paitsi.
paitsi ap ja vika kirjoittaja, imeä munaani.
tästä tehtiin nyt yh-asia.
Muutenkin mua korpeaa, kun aina ajatellaan yh-äippien vetävän kaiken maailman tuet ja olevan yhteiskunnan elättejä... blaah! Varmasti näitäkin on, mutta silti yleistäminen ketuttaa...
Tilanne työnantajan näkövinkkelistä on se, että hän tarvitsee TYÖNTEKIJÄN, työnantajaa ei kiinnosta, onko se työntekijä sitten yh, leski, perheellinen... Aivan sama, työnantajaa kiinnostaa se, että työt tulee tehtyä, siitä se palkka maksetaan. Ellei pysty tekemään työtä siten kuin työnantaja vaatii, ei varmaan kannata ko paikkaa hakea.
T: eräs yh