metyksestä nännit syvillä haavoilla. Mikä auttaisi niihin?!
Imettäminen sattuu todella paljon, bepanthenia ja lansinohia oon yrittänyt käyttää, ei apua. Muita neuvoja?
Kommentit (10)
kamalalta, mutta auttaa eli hiero halkaistulla sitruunalla. Sama konstihan tepsii kuiviin kyynärpäihin : )
ja käytä sitä silikonista nänniä siinä välissä.
Olen nähnyt jopa kerran, kun rinnanpää "räjähti" sinne sisään, eli veri purskahti haavoista ulos... siinä voi tulla niin kova imu.
Kysy apua neuvolasta tai joltakin imetystukihenkilöltä. Väärin imevä vauva rikkoo nopeasti rinnanpään.
eli tavallaan sen nännin ympärys juuresta. En usko imuotteesta olevan kiinni. Edelliselläkin kerralla tuli tällainen, mutta silloin oli kesä ja parani helpommin. Mulla on talvella kuiva iho käsissäkin ja uskon pakkasten vaikuttavan tähänkin asiaan.
sama ongelma toisessa rinnassa pari kuukautta imetyksen alussa. Itkun kanssa imetin kipeästä rinnasta, välillä imetin enemmän terveestä rinnasta. Rasvaaminen vähän auttoi, mutta ainoastaan aika paransi. Käytin myös rintakumia, mutta en kokenut sitä kovin hyväksi. Nännien ihon täytyy vain tottua tuohon hommaan. Mietin kyllä monesti, että kuinka ihmiset imettää niin paljon kun se on niin tuskaista. Mutta sinnillä itsekin jaksoin ja parin kuukauden tuskailun jälkeen parantuivat itsestään.
Kokeilin rintakumin kanssa ja se ei sattunut juurikaan, mutta vauva ei saanut läheskään niin hyvin maitoa sen kanssa. Minun täytyy siis tehdä syöttöpunnituksia, koska vauva on melko pienikokoinen. Muulloin syö n 30-60ml kerrallaan, kumin kanssa vain 15ml.
Tarkista kuitenkin imemisote ja vaihda vaikka asentoa joksikin aikaa. Minultakin meni nännin ja nännipihan väli (se nännin "tyvi") sellaiselle viiltohaavamaiselle havaumalle, kun aluksi hyvin imenyt vauva alkoi imeä jotenkin väärin. Siksi vinkkansin imemisotteen tarkistamisen. Yritin sitten imettää hieman toisin ja tarkistin imemisotteen aina tosi tarkkaan enkä antanut yhtään imeä väärin. Toisten kanssa huomasin merkit ajoissa ja pystyin pysäyttämään haavan muodostumisen.
Rasvaaminen toki tärkää, mutta kuten neuvolassa sanoivat, parhaat konstit on jo käytössä.
ja käytä sitä silikonista nänniä siinä välissä.