Lamaannuttava ahdistua ja ajoittainen melankolia
Tulee kausia kun ahdistus lamaannuttaa ja vaivun melankoliaan. Välillä taas olen maailman napa, tunnen itseni paremmaksi kuin muut ja olen intoa täynnä. Saan asioita tehdyksi ja elän.
Miksi? Olen nuori. Pahan olon tullessa käynyt lääkärissä, mutta lopettanut aina kesken. Eka masennusjakso teininä, meni ohi ja oli poissa vuosia. Eka paniikkikohtaus 7 vuotta sitten. Lamaannuttava ahdistus ekan kerran 4 vuotta sitten.
Kommentit (16)
Mielenkiintoista. Voiko olla ADHD?
Ongelmallista on, että olet lopettanut lääkärissä käynnin. Sinun tulisi pyrkiä kertomaan oireistasi ja niiden haitoista mahdollisimman tarkasti lääkärillesi, jotta saisit tarpeenmukaista hoitoa.
Älä kysele täällä, Dr.Vauva ei osaa auttaa sinua, vaan oma lääkärisi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmallista on, että olet lopettanut lääkärissä käynnin. Sinun tulisi pyrkiä kertomaan oireistasi ja niiden haitoista mahdollisimman tarkasti lääkärillesi, jotta saisit tarpeenmukaista hoitoa.
Älä kysele täällä, Dr.Vauva ei osaa auttaa sinua, vaan oma lääkärisi.
Se on jotenkin turhauttavaa, ärsyttää jauhaa samoja asioita ja kun olo on parempi, en ole kokenut tarpeelliseksi. Pitkäaikainen sitoutuminen siihen on hankalaa.
Aha. Ihan selvä kaksisuuntainenhan sulla on. Ja aloituksesi pointti oli...?
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen.
Todellako viittaa siihen??
No niinkuin täällä jo sanottu niin ihan selkeästi kaksisuuntainen ja nyt nopeasti lääkäriin. Tuo on sitten sellainen sairaus että toisilla siihen lääkkeet auttavat ihan suhteellisen hyvin ja toisilla ei sitten oikein toimi yhtään mikään.
Mutta mitä aiemmin apua saa niin varmasti myös hoidettavuus voi olla helpompaa.
Kyllä tuo aika voimakkaasti viittaa kaksisuuntaiseen. Kuinka pitkiä kausia on? Aina ei ole samanmittaisia ja joskus vuosia oireeton.
Olen 28-vuotias. Ahdistus voi jatkua neljäkin viikkoa, sitten loppuu. Viimeinen oli keväällä, kesällä olin taas oma itseni ellen pahempi. Toki mieltä painoi tuo ahdistuskohtaus. Jännitti. Nyt olen ihan normaali ollut. Ärsyyntynyt vain.
Ap. Nyt. Menet lääkäriin ja käyt loppuun. Kerro hoitajille että vaikea sitoutua. Tsemppiä!! Olet vielä nuori ja elämä edessä.
Kuvaamiesi oireiden perusteella voisi olla hyödyllistä hakea ammatillista diagnoosia. Ahdistus ja lamaannuttava ahdistus voivat liittyä erilaisiin mielenterveyden haasteisiin, kuten masennukseen, ahdistushäiriöihin tai bipolaariseen häiriöön. Parasta on keskustella näistä oireista lääkärin tai terapeutin kanssa saadaksesi tarkemman arvion tilanteestasi ja suunnitelman hoidosta.
CHATGPT