Mitä järkeä kuulua liittoon?
Jos jää työttömäksi, saa sossusta toimeentulotukea ja sossu vähentää liiton rahat siitä. Kuulut liittoon tai et, saa saman verran.
Jos asuu vuokralla.
Kommentit (34)
Siskon mies sai ilmaiset oikeudenkäynnit ja maksamattomat palkkansa, eikä tarvinnut itse laittaa tikkua ristiin.
Itse en ole sossun jutuista kovin perillä ja kun tuota omaisuutta on, tuskin heidän "asiakkaaksi" pääsisinkään. Kuulun halvimpaan mahdolliseen kassaan kyllä ja sieltähän ne ansiosidonnaiset sitten maksetaankin. Pitää kuulua sekä liittoon että kassaan, jos rahaa haluaa.
Pari työkaveria on täältä kenkää saanut ja veivät asian oikeuteen liiton miesten avustamana. Hävisivät.
Että en tosiaan hiffaa mitä noilla liitoilla tekee..
pääsin todella HALVALLA lomalle lasten kanssa ammattiliiton kautta. Joistakin vakuutuksista saa reilun alennuksen kun kuuluu liittoon. uimahalliin pääsemme edullisemmin kun on ammattiliiton jäsen. nämä nyt ainakin tulee mieleen+ lomautuksen aikana oli todellakin paljon parempi päiväraha kuin olisi ollut kelan peruspäiväraha.
pääsin todella HALVALLA lomalle lasten kanssa ammattiliiton kautta. Joistakin vakuutuksista saa reilun alennuksen kun kuuluu liittoon. uimahalliin pääsemme edullisemmin kun on ammattiliiton jäsen. nämä nyt ainakin tulee mieleen+ lomautuksen aikana oli todellakin paljon parempi päiväraha kuin olisi ollut kelan peruspäiväraha.
Mutta jokainen toki harkitsee itse kuulumisensa edut. Ei liitoista enää niin paljon hyötyä ole kuin takavuosina.
Muistattehan senkin, että työttömyyskassaan voi kuulua ilman liiton jäsenyyttäkin vaikka tokikaan liitot eivät tätä vaihtoehtoa paljon mainosta. :=)
työttömyyskorvauksen. Vaikka asun vuokralla, en tosin ole koskaan joutunut turvautumaan sossuun. Yt-neuvoitteluissa oli hyvä olla liiton jäsen, sain pääluottamusmiehen sekä liiton juristin avun. Itse asiassa sain paremman työn samassa firmassa kun ennen neuvotteluja. Ja liitolla on erilaisia etuja alennuksista lomamökkeihin, vakuutuksista apurahoihin. Sain joku aika sitten 2 000 e apurahan...
siksi, että saataisiin parannusta työläisten asemaan ja ettei oltaisi työnantajan mielivallan armoilla. Ammattiyhdistysliike on saanut aikaan monenlaisia itsestäänselvyyksiltä tuntuvia asioita, kuten esimerkiksi vuosilomat, 8h työpäivän, työsuojeluasiat, työehtosopimukset, palkalliset sairaslomat, äitiys- ja vanhempainvapaat. Niitä ei ole työnantaja tullut hyvää hyvyyttään tarjoamaan, vaan niiden puolesta on täytynyt taistella.
Kun riittävän moni työntekijä jättäytyy ammattiliiton ulkopuolelle, niin ollaan pian tilanteessa, jossa työnantajapuoli alkaa toteuttaa uhkauksiaan työelämän huonontamisesta.
Liittykää ihmiset ammattiliittoon!
siksi, että saataisiin parannusta työläisten asemaan ja ettei oltaisi työnantajan mielivallan armoilla. Ammattiyhdistysliike on saanut aikaan monenlaisia itsestäänselvyyksiltä tuntuvia asioita, kuten esimerkiksi vuosilomat, 8h työpäivän, työsuojeluasiat, työehtosopimukset, palkalliset sairaslomat, äitiys- ja vanhempainvapaat. Niitä ei ole työnantaja tullut hyvää hyvyyttään tarjoamaan, vaan niiden puolesta on täytynyt taistella.
Kun riittävän moni työntekijä jättäytyy ammattiliiton ulkopuolelle, niin ollaan pian tilanteessa, jossa työnantajapuoli alkaa toteuttaa uhkauksiaan työelämän huonontamisesta.
Liittykää ihmiset ammattiliittoon!
yleensä neuvoteltua itselleen paremman palkan ja paremmat edut kuin liittoon kuuluvat. Työnantajat suosivat liittoon kuulumattomia.
ja tilinauhaan tulee joku merkintä.
Kassasta saatu työttömyyspäiväraha + kelasta saatu asumistuki on ainakin minulla sen verran parempi, ettei enää sossun luukulle ole asiaa, jos työttömäksi jään.
ja sain tietää miten asioiden tulisi olla työpaikalla. Nyt mua ei enää kusta linssiin.
Vähintäänkin kannattaa kuulua työttömyyskassaan että työttömyyden iskiessä saa edes kohtuullista korvausta. Muuten olet peruspäivärahalla ja saatat hyvinkin päätyä työkkärin lisäksi myös Kelan ja sossun tukien piiriin, mikä on ihan helvetillinen ihmissielujen bermudankolmio.
Itse kuulun myös liittoon ja koen saaneeni sieltä vähintäänkin jäsenmaksun verran hyötyä. He ovat olleet osaltaan vaikuttamassa palkankorotuksiini. Kannatan liittoja jo ihan periaatteessakin. Jäsenmaksut on yleensä tiettyyn rajaan asti sidoksissa tuloihin ja maksut on verovähennyskelpoisia, mikä hieman keventää noita maksuja. Aika pienestä summasta kuitenkin lopulta itseni kohdalla kyse, muutama kymppi kuukaudessa.
Yksi konkreettinen jäsenetu mikä entisestään vähentää tuota liiton maksua on alennukset vakuutusyhtiössä jossa minulla on muutamia kalliihkoja vakuutuksia. Prosenttiperusteinen alennus oli euromääräisenä ihan tuntuva.
Itse asiassa ne, jotka eivät kuulu liittoon, saavat yleensä neuvoteltua itselleen paremman palkan ja paremmat edut kuin liittoon kuuluvat. Työnantajat suosivat liittoon kuulumattomia.
Höpö höpö. Työntekijä on yleensä heikommassa neuvotteluasemassa työnantajaan nähden, eikä parempien työehtojen neuvotteleminen onnistu kuin pienelle osalle, esim erityisasiantuntijat.
Ammattiliittoon kuuluminen on Suomessa niin tavallista, ettei siitä joudu työnantajan silmätikuksi. Jos näin kävisikin, niin ammattiliiton jäsenmaksun voi hoitaa itse, eikä työnantaja saa jäsenyydestä edes tietää.
Jos kerran pystyt sanelemaan itsellesi paremmat edut, niin neuvottelepa vaikka 4 kk kesäloma noin aluksi.
Että saisin paremmet edut ilman liittoa. Palkkaa ehkä saisikin, mutta en varmaan sais näin pitkiä lomia, sairauslomakorvausta (kelan rahoille putoaa vasta 4kk yhtämittaisen sairauden jälkeen, sitä ennen saa koko palkan), ylityökorvausten määrä, muut sairausloma ja lapsen sairauden takia palkallinen poissaolo, muuttovapaat, säännölliset palkankorotukset ja mitä kaikkea niitä onkaan, päällekkäistyökorvaus ym erilaiset korvaukset yms.
Ilman sitä olisi ollut todella hankala karhuta saamatta jääneitä kahden kuukauden palkkioitani. Juristin avulla rahat tulivat tililleni kahdessa päivässä.
Lisäksi liitto neuvottelee edelleen palkankorotukset. Nykyään jopa meillä, isossa kansainvälisessä ICT-alan pörssiyrityksessä liiton korotukset ovat isompia kuin henkilökohtaiset ns. meriittikorotukset.
Työnantajani ei tiedä kuulunko liitton. Maksan jäsenmaksut itse.
Ilman sitä olisi ollut todella hankala karhuta saamatta jääneitä kahden kuukauden palkkioitani. Juristin avulla rahat tulivat tililleni kahdessa päivässä.
Lisäksi liitto neuvottelee edelleen palkankorotukset. Nykyään jopa meillä, isossa kansainvälisessä ICT-alan pörssiyrityksessä liiton korotukset ovat isompia kuin henkilökohtaiset ns. meriittikorotukset.
Työnantajani ei tiedä kuulunko liitton. Maksan jäsenmaksut itse.
Ei siihen ammattiliiton jäsenyyttä tarvita.
liiton lakimiehen "auttamat" työntekijät jäivät järjestään nuolemaan näppejään. Liittoon kuulumattomien yksityiset juristit sen sijaan ajoivat onnistuneesti asiakkaidensa asiaa ja saivat kivat korvaukset, pari irtisanottua pääsi jopa palaamaan työpaikkaansa. Liittoon kuuluneille tuli kaikille kenkään ja ilman mitään hyvityksiä muuta kuin normi irtisanomisajan palkka.
Että se niistä liiton lakimiehistä.
Minulla on täysin päinvastainen kokemus. Mun liittoon kuulumaton työkaveri jäi nuolemaan näppejään, vaikka sitä edusti yksityinen asianajaja. Mä sain työpaikan toiselta osastolta, ja paremman palkan.
Tämä lukee ihan selvästi vakuutusehdoissa. Ainoa tapa saada työriitoihin liittyvä lakiapu korvatuksi on liiton jäsenyys.
Tämä lukee ihan selvästi vakuutusehdoissa. Ainoa tapa saada työriitoihin liittyvä lakiapu korvatuksi on liiton jäsenyys.
Se lukee ihan selvästi vakuutusehdoissa.
Sulla on vähän puurot ja vellit sekaisin.
Ensinnäkin ammattiliitto ei maksa kenellekään mitään rahoja, vaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta maksaa työttömyyskassa, ja kassan jäsen voi olla, vaikka ei olisikaan ammattiliiton jäsen.
Palkan suuruudesta ja siten myös ansiosidonnaisen suuruudesta taitaa riippua, paljonko työttömyyskorvauksesta on hyötyä. Sulla on ilmeisesti niin pieni palkka, että sulla on ihan sama, miltä luukulta tukirahasi elämiseen saat.
Ja sekin on itsestään selvää, että tottakai sossu vähentää toimeentulotuesta kaiken mitä voi. Toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi, ei pysyväksi.