Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksen saa lääkäristä ikinä sairaslomaa juuri ollenkaan?

Vierailija
13.01.2011 |

Olen ihmeissäni, kun vertaan tuttavien kokemuksiin.

Itse olen 10 vuotta ollut työelämässä, koskaan en ole turhaan pois töistä ollut, esim. on voinut mennä vuosi-kaksikin kun en ole ollut päivääkään pois.

Monet tuttavat voivat mennä suht vähäpätöisen asian takia lääkäriin ja kas kun tuli taas 2 viikkoa sairaslomaa.

Itse kun menen, niin välttämättä en saa päivääkään!!

Olen hoitoalalla töissä ja kerran esim. selkä meni niin huonoon kuntoon etten kertakaikkiaan pystynyt mitään tekemään, tulos lääkäristä: 1 päivä sairaslomaa.

Toisen kerran olin todella kauheassa flunssassa, siis keuhkoputkentulehdus, meinasin tukehtua aivan järkyttävään yskään (yskin siis keuhkot pellolle ihan taukoomatta) jne. Tulos: 3pv sairaslomaa.

Ja tämän takia luulen, että en edes parantunut kunnolla, koska olen taas hetki tämän perään samassa taudissa. Kun menin puolikuntoisena juoksemaan töihin...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus hakenut lähestulkoon vitutuksen takia saikkua. Mutta mulla on jatkuvasti erinäisiä vaivoja, joihin olen voinut vedota.

Esim. nivelvaivoista olen kärsinyt jo pari vuotta, ja tarvittaessa olen sit käyttänyt tuota syynä. Tosin esim. kädestäni näkee selvästi, että jotain vikaa siinä on, sormet on turvoksissa ja jäykät. Välillä olen mennyt ihan yleislääkärille ja selittänyt, että kättä särkee todella kovasti. Yleensä olen saanut tuolla 3-4 päivää, nyt viimeksi viisi päivää, tosin silloin se oli jo ihan oikeasti tosi kipeä. Töissä olisin kyllä pystynyt olemaan, mutta sanoin lääkärille, että ei tule työnteosta mitään, semmonen ammatti että pitää käsillä koko ajan jotain tehdä.

Itse käyn vain yksityisellä lääkärillä, helppo varata netin kautta aika, yleensä saa vaikka tunnin päähän. Arvauskeskukseen ei tulisi mieleenkään mennä.

Joskus olen hakenut työterveyshoitsulta sen kolme päivää (olemattoman) flunssan takia. Jätän vaan aamulla meikkaamatta ja hieron vähän silmiä, niin näytän aika kurjalta.

Kuulostan aika kamalalta kun olen näin tehnyt, mutta itse asiassa nytkin olen oikeasti flunssassa, mutta en jäänyt saikulle, koska haluan olla töissä. Joskus vaan kun on oikein vittumaista töissä, niin kynnys hakea saikkua on tosi matala, ja pienikin vaivanpoikanen riittää mulla syyksi, kun taas välillä menen töihin melkein pää kainalossa. Meillä pitää olla saikkutodistus jokaisesta poissaolosta, joten joskus vaikka mulle riittäis yksi päivä saikkua, niin koska kuitenkin sitä saikkua menen hakemaan, niin se on sit kolme päivää vähintään kerralla.

Vierailija
2/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa ettet ole meillä töissä. Äitisi ei tainnut opettaa sinulle, miten töissä ollaan? Tullaan ajoissa ja tehdään aina parhaamme.

Minun kantani töissä oloon on, että olen tehnyt työnantajan kanssa sopimuksen. Minä teen hänelle töitä ja hän maksaa minulle siitä palkkaa. Sopimukseen ei kuulu, että jos minua ottaa päähän, jään pois työpaikalta ja otan vastaan rahaa siitä hyvästä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokseenkin "huvittavaa" kun kyllä omalla ilmoituksellakin saisi olla sen 3 pv pois.

Lääkäriin olen mennyt hakemaan apua onglemiin, mutta se on ilmeisesti tulkittu turhaksi saikun vonkaamiseksi. Esim. tässä selkätapauksessa. Lääkäri katsoi minua kuin halpaa makkaraa ja antoi sen päivän saikun. Totesi vain, että jos sitten vielä on kipeä niin ota yhteys omaan terveyskeskukseen.

Vierailija
4/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei flunssan takia voi määrättömästi määrätä saikkua kerralla kun siitä on kumminkin mahdollista parantua muutamassa päivässä

Vierailija
5/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kun mä käy lääkärissä, mutlta kysytään että tarvitsenko sairaslomaa. JOskus montakin kertaa saman käynnin aikana.

Mut hei, jos sä et ole parantunut saamasi lyhyen sairasloman aikana työkuntoiseksi, niin sun ei pidä mennä puolikuntoisena huhkimaan vaan mennä uudestaan lääkäriin, joka määrää lisää sairaslomaa. Jonkun lääkäriaseman lääkärit voi määrätä lyhyitä sairaslomia ihan siksikin, että ne saa siitä lisää käyntejä. Niistähän niille maksetaan.

Vierailija
6/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työkykyiseltä sit kuitenkin, eli menet uudelleen lääkäriin, jos et ole terve, etkä kipeenä juoksemaan hullun lailla hommiin.

Vierailija
7/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun mun mies! Vaikka oli miten romuna, niin aina vaan tuli lääkäristä vaan jonkun reseptin kanssa ja max 2-3 päivää lomaa, vaikka oli keuhkoputkentulehdus, poskiontelotulehdus ja kuumetta, ties mitä.

Paras oli, kun siltä katkesi 2 kylkiluuta ja arvauskeskuksen lääkäri meinasi että viikon päästä olisi jo pitänyt mennä töihin kokeilemaan, tyyliin että tulet sitten takaisin hakemaan lisää lomaa, jos ei onnistu.

Kunnes opetin sille miten pitää käyttäytyä siellä lääkärissä! Sanoa suoraan jos lääkäri ei tajua mitään, että en tosiaan pysty tässä kunnossa tekemään töitä,

tarvitsen tarpeeksi lomaa parantuakseni.

Sitten se alkoi saada kunnon sairauslomia.

Vierailija
8/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvin kaksi päivää, saan viikon jne. Johtuu varmaan siitä, että olen aina varmuuden vuoksi tosi kurjannäköinen ja en pyydä saikkua vaan olen "yllättynyt" sairaudestani.

Tosin en kyllä hae turhaan. Tuntuu vaan, että sitä tippuu silloin harvoin liiaksikin. Tarkoituksella en esitä mitään vaan haluan vain korostaa sitä, että olen kipeä ja tavoite on saada ne pari päivää.

Vierailija
9/15 |
13.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovittu työnantajan ja aseman kanssa tavoitteista, kuinka paljon sairaslomaa sallitaan. Jotkut työnantajat on ankarampia esim. yksi valtion iso virasto on tällainen. Siinä sitten kaikki työterveyshuoltoon menneet tulee raihnaisina töihin ja on kohta uudestaan entistä pidemmällä sairauslomalla vakavissa jälkitaudeissa ja samalla on saanut tartunnan naapurityöhuoneenkin väki. Ja sijaiset ovat töistä burnoutin partaalla, kun saavat tehdä jo valmiiksi liian vähissä resursseissa sairaan työkaverin työt ja eikun hänellekin kohta saikkua.

Ja kun näin sairaspäivät on entistä runsaammat, kun lasketaan loppusaldo vuoden päätteeksi ja verrataan muihin vastaaviin virastoihin niin taas kiristävät työterveyshuoltoa antamaan vähemmän. Ja kierre jatkuu. Käy virastolle kalliiksi, on ihan järjetöntä "säästää" työterveyshuollosta!

Eli riippuu siitä missä työpaikassa olet töissä.

Vierailija
10/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitäkään kiinni etten näyttäisi tarpeeksi sairaalta.

Esim. flunssan aikaan yskäni on jotain niin järkyttävää, että sitä ei voi olla huomaamatta lähimmän 500metrin säteellä. Lääkärissäkin olen yskinyt taukoomatta niin, että olen ollut lähes tukehtumaisillani siihen ja sairaanhoitajakin voivotteli miten kauhea tilani on.

Silloin sain sen 3pv...

ap

Vierailija
11/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monestihan se ei ole lääkäri kenellä käy, eli se on sairaanhoitaja, ja se ei saa antaa ku 3pv enintään. Mun mies just maanantaina kävi nuhan ja yskän takia työterveysasemalla, pääsi vain sh:n vastaanotolle, ja se anto 3 pv. Tänään oli vielä pikkusen huonossa kunnossa ja meni uudestaan, sai tän loppuviikon vapaaksi. Ja oli sanonu että jos edelleen maanantaina jatkuu ni hakee lisää saikkua. Se on vaivasta ja ajasta kiinni. Esim. mieheni sai sen käsityksen että nyt hoidetaan taudit kunnolla kotona jos viittaa vähänkään sikainfluenssaan.

Vierailija
12/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös hoitoalalla töissä, onkohan joku sopimus, että hoitajilleei saa antaa sairaslomaa? Ihan terveyskeskuksessa kävin en työterveyspaikassa koska meillä ei työlääkärille pääse kuin parin kuukauden jonotuksella.

Kova yskä öisin ja keltaista limaa yskin yöllä paperinenäliinaröykkiöittäin, kerroin että töissä pitää käydä kävelylenkeillä ja en jaksa kävellä kun yskittää, lääkäri sanoi että jos toiset lenkittäisivät ja itse olisit sisällä, kerroin että ei se onnistu, että kaikkien hoitajien pitää olla lenkkikunnossa.

Ei tämä sellainen sairaus ole ettet voi liikkua, kerroin että mulla on huominen vapaa mutta sitten on töitä, no lepäilet huomisen ja kyllä ylihuomenna jo olet kunnossa, ja jos tuntuu ettet ole tule uudestaan tänne, en mennyt olin omalla ilmoituksella pois pari päivää. Omia ilmoituksia saa olla 5 kalenterivuoden aikana, nyt kului sitten yksi tälläinen kerta.

En mennyt uudestaan koska jo tämän lääkärinkäynnin järjestäminen oli työn ja tuskan takana, menen aina itse paikanpäälle varaamaan aikaa koska puhelimitse ei saa tk:hon yhteyttä aina varattu, menin klo 9 ja sain ajan arvatteko koska 19:15?!!

Vierailija
13/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti varsinkin työterveysaseman kanssa on sovittu työnantajan ja aseman kanssa tavoitteista, kuinka paljon sairaslomaa sallitaan.

Sovitaanko näistä paperilla vai kabinetissa?

Vierailija
14/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet hoitoalalla töissä niin miten voit mennä kipeänä töihin? Sairauslomaahaan voivat kirjoittaa hoitajat vain sen kolme päivää kerralla ja lääkäri enemmän.

Oma kokemukseni on kyllä samansuuntainen, olen myös perusterve ja harvoin tarvinnut flunssankaan takia olla pois.

Vierailija
15/15 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös hoitoalalla:)

Minulla on työkaveri, joka napsii saikkuja miten haluaa.

Kun osastonhoitaja käski tekemään jotain, uhkasi, että kohta näet, haen saikkua ja eti silloin joku muu töihin. Saikkua viikkoa.

Olisi joutunut ylihoitajan puhutteluun. Hänen toinen työkaveri varoitti kotiin puhelimella etukäteen. 2 viikkoa saikkua.

Selkä on tietenkin jatkuvasti kipeä ja siitä ollaan aina viikko, kaks saikulla.

Meille on aika vasta tullut tämä omailmoitus ja hänellähän onkin sitten migreeni useasti.

Itse kun kävi työterveydessä niin oksennustaudista sai vain sen päivän ja seuraavana päivänä jo töihin, vaikka jalat ei pitäneet alla.

Selästä vain 2 päivää, vaikka selkä oli niin krampissa, ettei päässyt autosta ulos.

Poskiontelontulehduksesta vain yksi päivä jne...

Sanokaa mulle, mitä nää selittää, jotka hakee saikkua siksi, että vituttaa olla töissä.