Melatoniinia ekaluokkalaiselle?
Kommentit (7)
Ajattelin itselleni. Mutta minulle on epäselvää, että milloin niitä pitäisi käyttää, kesällä vai talvella. Koko vuotta ei pitäisi käyttää, kuulemma. Apteekissa sanoivat kesäaikaiseen heräilyyn olivat hyväksi. Mutta nettikeskusteluista löysin kommentteja, että niitä käytettäisiinkin talvella eli pimeän aikaan. En ymmärrrä, että miksi talvella, koska talvellahan melatoniinia pitäisi tulla riittävästi. Melatoniinia erittyy siis ihmisellä pimeässä, mutta pienikin aamuyön valon välkähdys saattaa katkaista melatoniinin erittymisen, ja sitten herää. Minulla on uniongelmia erityisesti kesällä. Onko lapsellasi nukahtamisen vai heräilyn ongelmia?
Ja heillekkin harvoin. Ainakin adhd lapset saa sitä joskus. Minä en saanut lapselleni ja nukutin lastani 2 tuntia. Nyt 7v. ja nukahtaa jo paremmin, mutta autettuna eli hieron häntä.
Pojalla dysfasia ja add?
Eikä nukahda ennen kuin 22-23 aikaisintaan.
Täytyy hieroa ja silitellä aina uneen, ainakin tunti.
En ole halunnut antaa sitä lääkettä vielä.
Ehkä kai pitäisi, kun häiritsee koko perhettä ja sisaruksia myös, kun yksi melskaa ja muut haluaisi jo nukkua.
miehellä on gsm ja bmw, mutta joudun vielä hieromaan illalla. antaa sitten mela to niini ja sitten nukahtaa.
Olen lapsesta asti kärsinyt nukahtamisen vaikeudesta. Olen tarvittaessa joutunut käyttämään nukahtamislääkkeitä, kunnes eräs lääkäri älysi tarjota minulle melatoniinia. Käytän sitäkin tarvittaessa. Sen avulla saan luonnollisen unen.
Minusta se on parempi kuin krooninen unettomuus ja väsy. Eikä aiheuta riippuvuutta.
varmasti voi auttaa. Meillä käytössä monissa eri tilanteissa, viimeksi kolarin jälkeen. Joillekin voidaan kokeilla Atarax:ia sen unettavan vaikutuksen vuoksi, mutta moni ADHD-lapsi käyttää melatoniinia säännöllisesti, jotta kykenee nukkumaan.
Samaa hormonia se elimistökin erittää, että ei oo kummoinen juttu, mutta iso on apu.
Ei kai niitä noin nuorille anneta.