Mä en käsitä- taas "virikehoidosta"
Joo tiedän, loppuun kulutettu aihe, mut alko niin raivostuttamaan kun kaverini (jos käy täällä ja arvaa kenestä kyse niin aivan sama) laittoi 2-vuotiaan hoitoon kun vauva syntyy. Ymmärtäisin vielä jotenkin tämän, jos lapsi olisi ennen ollut hoidossa ja äiti olisi esim. vain lyhyen aikaa pois työelämästä ja lapsi menettäisi hoitopaikan.
2-vuotiaalle on vauvan syntymä jo itsessään niin mullistava juttu ja sitten äiti vielä haluaa hänet "tieltä pois" hoitoon. Ihan kamalaa. Kaveri haluaa hengähtää ja lapsi kuulemma tarvitsee seuraa. 2-vuotias ei kyllä mielestäni kaipaa vielä seuraa eikä virikkeitä, vaan kotia ja äitiä.
Menee kyllä jo niin yli ymmärryksen tälläinen toiminta ja tähän pitäisi Suomessa olla joku laki, joka estää uuden päivähoitopaikan antamisen tälläisessä tapauksessa. Niin ja äidillä ei todellakaan ole synntyksen jälkeistä masennusta ja vauva on helppo. Äiti kulkee kaupungilla shoppailemassa vauvan kanssa kun 2-vuotias on hoidossa.
Kommentit (35)
Säälin lasta enkä arvosta päätöstä.Tällainen ei pitäisi olla verovaroin mahdollista. Tämä on systeemin väärinkäyttöä ja tulisi estää. Miksei sitten jätetä lapsia tekemättä jos niitä ei hoideta.
JA vievät työssäkäyviltä mahdollisuuden päivähoitopaikkaan. Kyllähän nyt virikelapset pääsevät hoitoon ennenkuin joku työssäkäyvän ihmisen lapsi. Eihän laki velvoita mitään hoitopaikkaa järjestämään työssäkäyvien lapsille... Vai velvottaako?
Kyllä pääsevät hoitoon aikaisemmin, koska sitä paikkaa on haettu niin hyvissä ajoin ja sitten siitä ei voi enää luopua, koska paikkaa oli niin vaikea saada ja mahdollisesti toivotaan pikkusisarustakin... Ja tämä pikkusisarus sitten taas vie joltain paikan, koska pääsee sinne sisarensa turvin... Mä hain 4kk ennen tarvetta, eikä mitään järkevää vielä ole tarjottu. Ja mulla 3-vuorotyö ja mies matkustaa aika paljon, joten ihan helppoa ei ole nuo viemiset ja hakemiset. Mun mielestä silloin on väärin, jos virikeäiti pääsee kävellen tuomaan esikoistaan hoitoon.
poistetaan, joutanee suurituloisten "sijoittajavanhempienkin" lapsilisät romukoppaan.
Nykyään tuntuu että tehdään paljon lapsia vain toisten hoidettavaksi.
Monet töissäkäyvät valittavat kun viikonloput raskaita kun pitää omia lapsia hoitaa kokopäivät.
Ihmettelevät vaan että jaksan olla lasten kanssa kotona kaikki päivät.Olen kuitenkin ns. korkeasti koulutettu ja toimitusjohtaja.
Olemme tehneet lapset itselle,joten hoidamme ne kouluun asti kotona myös itse.Ja koulun jälkeen tiety. Paljon on järjestelyitä tarvittu ja monesta raha reijästä luovuttu. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Emmekä ole katuneet päätöstä yhtään. Aina sitä ehtii uraputkessa olla.
Jokainen tallustaa tyylillään, toivottavasti eivät kadu myöhemmin kun lapset isoja.
miten joku jaksaa viedä 2-vuotiasta aamuisin hoitoon, kun kotona on pieni vauva.
Meillä kuopus syntyi, kun esikoinen oli 4 vuotta. Aluksi pidettiin päiväkodissa, kun ajateltiin, että pysyy sama hoitopaikka ja tarvii kavereita. Tuntui pahalta pitää toinen hoidossa koko päivää, niin sittne lyhensin hoitopäivää ja lopulta harvensinkin 3krt/vko. Sekään ei tuntunut hyvältä ja kuopuksen ollessa 4kk otin esikoisenkin pois hoidosta. Ja se oli niin oikea ratkaisu kun vaan voi olla (vaikka päiväkodissa asiaa ihmettelivätkin). Hyvin riitti esikoiselle kerhokin ja muu aika saatiin olla yhdessä. Nyt lapsilla ikää 7v. ja 3v. ja ovat kiinteä ja sopuisa sisaruspari, jota ihastellaan nykyisessä päiväkodissakin.
Kyllä se päiväkoti on työssäkäyvien ihmisten lapsia varten, mukaanlukien tietty opiskelijatkin. Ja alle 2v. paikka on kotona...
Nykyään tuntuu että tehdään paljon lapsia vain toisten hoidettavaksi. Monet töissäkäyvät valittavat kun viikonloput raskaita kun pitää omia lapsia hoitaa kokopäivät. Ihmettelevät vaan että jaksan olla lasten kanssa kotona kaikki päivät.Olen kuitenkin ns. korkeasti koulutettu ja toimitusjohtaja. Olemme tehneet lapset itselle,joten hoidamme ne kouluun asti kotona myös itse.Ja koulun jälkeen tiety. Paljon on järjestelyitä tarvittu ja monesta raha reijästä luovuttu. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Emmekä ole katuneet päätöstä yhtään. Aina sitä ehtii uraputkessa olla. Jokainen tallustaa tyylillään, toivottavasti eivät kadu myöhemmin kun lapset isoja.
Toinen ääripää on yhä kasvavat lastensuojelun menot. Kai teilläkin jotain sanomalehteä luetaan, suurituloinen? Näet itsekin, että lastensuojeluun menee noin miljardi vuodessa.
että joku haluaa olla omasta pienestä lapsestaan erossa ilman syytä. Ei siis kertakaikkiaan mene mun ymmärrykseen. Ihan sydämestä ottaa kun ajattelenkin miltä siitä pienestä taaperosta tuntuu olla hoidossa ja tietää että äiti on vauvan kanssa kotona. Ei taatusti tee hyvää sisarussuhteellekaan. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on todella syvältä.
kun paras ystäväni joka asuu kaupungissa vie lapsensa hoitoon ja on vauvan kanssa kotona. En oikein osaa sanoa että no varmaan on ihanaa olla vauvan kanssa kotona kun olen itse4 hoitanut kaikki lapset kotona, oli sitten haastavaa esikoista ja allergista vauvaa ja helvetillinen perhetilanne.
Kai mä olen kateellinen etten asu kaupungissa, missä virikehoito on itsestäänselvyys vaan asun maasuedulla jossa hoitopaikkaa ei saa kuin natsikuullustelujen jälkeen ja neuvolan suosituksesta.
Ja silti olen superylpeä että olen pärjännyt yksin!!!
mä en ymmärrä sitä. meidän esikoinen oli tarhassa jo ennenkuin meille syntyi sitten uusi perheenjäsen. ja ajattelin että nyt loman jälkeen veisin sen sinne parina päivänä myöskin jo ihan senki takia että jo kaipaa niitä kavereitaan ja varmasti on tällä hetkellä siellä enempi tekemistä kuin kotona.tykkää myös olla siellä. niin ja miettinyt että miksi se OIKEASTI on muista niin paha juttu jos ei katkaise esikoisen tarhaa heti paikalla kun toinen syntyy. tarkotan siis ihan oikeita syitä enkä katkeria vastauksia tai niitä että te muut olette oikeita tehoäitei jolla kaikki hyvin ja jaksatte ihan koko ajan ilman ongelmii jne. niin joo esikoinen oli haluttu ja toka "sattuma" jos niin voi sanoo..mutta kummatkin on tärkeitä :D
tässä aloituksessahan oli kyse nimenomaan siitä tilanteesta, että esikoinen viedään hoitoon vasta sitten kun vauva syntyy. Ja kyseessä oli vasta 2v lapsi. Ei siis lainkaan sama tilanne kuin sinulle jonka lapsi on jo ollut hoidossa ennen vauvaakin.
28. keksitkin että olen suurituloinen?
Oletko kuullut jonkun maksavan 8 vuoden kotona olosta paljon? Kerro ihmeessä kuka maksais multa on mennyt täysin ohi?
Siinä olet oikeassa emme saa mitään tukia koska meillä on jonkin verran kiinteetä omaisuutta, jotka ei kyllä tuo ruokaa pöytään.
Tämä on silti meidän ratkaisu.
Minusta jokainen valitkoon rauhassa itse, en ole katkera enkä kateellinen. Rakastan vaan kovasti lapsiani!
tässä aloituksessahan oli kyse nimenomaan siitä tilanteesta, että esikoinen viedään hoitoon vasta sitten kun vauva syntyy. Ja kyseessä oli vasta 2v lapsi. Ei siis lainkaan sama tilanne kuin sinulle jonka lapsi on jo ollut hoidossa ennen vauvaakin.
vasta 3v ja risat. ja myös sen takia että aina luullaan että lapset viedään "pois tieltä".vaikka niin ei ole omalla kohdallani. tietääkseni
vanhemmilla lapsilla, vaikka oliskin vauvalomalla kotona. Antakaa paikat niille, jotka niitä tarvitsee oikeasti. Tällä systeemillä joudutaan pitämään paljon turhia hoitopaikkoja eikä ole rahaa kerhoihin.
juu no laitoinki sen takia että...
vasta 3v ja risat. ja myös sen takia että aina luullaan että lapset viedään "pois tieltä".vaikka niin ei ole omalla kohdallani. tietääkseni
taytyy sanoa, etta olen AP:n kanssa samoilla linjoilla tassa asiassa. Jos lapsi nimenomaan halutaan virikehoitoon niin miksei sita vieda esim seurakunnan kerhoon?? joka on yleensa kolme kertaa viikossa 2 vai 3h kerrallaan??? mielestani se olisi paras ratkaisu :)
Ja siihen, että perheiden hyvinvointia tuetaan! Siis eihän terve ja normaali kaksivuotias ja hänen terve ja normaali äitinsä mitään virikehoitoa tietenkään TARVITSE.
Ja kaikki lapsiin ja nuoriin erikoistuneet lähihoitajat haluavat tottakai paljon mieluummin hoitaa vanhuksia, siellähän on pulaa työntekijöistä ja todellista tarvetta!
Virikehoito on niin VÄÄRIN ja äidit haluavat vain päästä helpolla ja traumatisoida pienet avuttomat lapsensa... KAMALAA!
Toisaalta... Onko edes? Ystäväni vei puolitoistavuotiaansa hoitoon hiukan ennen vauvan syntymää: 3krt/viikko, kuuden tunnin päiviä. Normaali äiti ja normaali lapsi kyseessä. Lapsi traumatisoitui niin pahasti, että kotiin lähteminen päiväkodista oli yhtä tuskaa: lapsi, kun olisi halunnut jäädä sinne mieluummin leikkimään. Ja tämä tietysti viittaa siihen, että kotiolot on aivan karmeat eikä mitenkään siihen, että lapsi olisi viihtynyt päiväkodissa, vai mitä? Äiti myös on kai kamalan laiska, kun vie pientä esikoista hoitoon traumatisoitumaan sen sijaan, että hoitaisi häntä kotona. On niin pikkujuttu kuljettaa uhmis kahden ja puolen kilometrin päähän hoitoon kävellen. Ja vauvan kanssa. Kesät talvet. Silloinkin, kun on nukkunut huonosti tai kokonaan valvonut. Silti sovittuun aikaan aamutuimaan ja hakea myöhemmin päivällä samainen ovenkarmeista päiväkotiin jäävä uhmis kotiin. Ja vauvan kanssa tottakai. Todella laiska... Haluaa vain päästä helpolla eikä ollenkaan ajattele lapsensa parasta!
Juu, virikehoito on aivan käsittämätöntä ja ilmainen etu joka tekee lapsista mielipuolia ja helpottaa laiskojen äitien elämää aivan hävyttömän paljon. Tuollaiset saisivat olla hankkimatta lapsia kokonaan, kun eivät ilmeisestikään jaksa huolehtia lastensa hyvinvointia ja ajattelevat vain omaa etuaan. Sekä tuhlaavat turhaan yhteiskunnan verovaroja. JA vievät työssäkäyviltä mahdollisuuden päivähoitopaikkaan. Kyllähän nyt virikelapset pääsevät hoitoon ennenkuin joku työssäkäyvän ihmisen lapsi. Eihän laki velvoita mitään hoitopaikkaa järjestämään työssäkäyvien lapsille... Vai velvottaako?