Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vuokralla asuminen halvepmpaa kuin lainan maksu?

Vierailija
12.01.2011 |

Omistusasunnosta maksat lainan lyhennystä,vastike,sähkö,vesi ja lämmitys. Voi loppu summaksi tulla oikeasti melko suuri summa. Vuokralla maksaa tastan sen vuokran+ veden (joskus kuuluu vuokraan) ja käyttö sähkön,mutta esim lämmityskuluja ei ole. Kumpi on sitten oikeasti halvempaa vai vastasinko jo itse itselleni?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä vastikkeen määrästä tietysti. Meillä nämä kaikki yht. 800€.

Vierailija
2/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeen , sähkön ja veden. Vuokra voi olla iso povi elääkeestä. Tai sitten myyt asuntosi ja kierrät eläkepäivät rahoillasi muolimaa :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeen , sähkön ja veden. Vuokra voi olla iso povi elääkeestä. Tai sitten myyt asuntosi ja kierrät eläkepäivät rahoillasi muolimaa :-)

Vierailija
4/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit omistusasumisesta myös sen, että tulee remontteja itse asuntoon, mutta myös taloon ja lisäksi unohdit sijoitetun pääoman tuoton puuttumisen jostain muualta.

Lähtökohtaisesti voi laskea, että aina kun vuokra on alle 5% vastaavan asunnon hinnasta vuositasolla, niin on edullisempaa asua vuokralla.

Vierailija
5/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan jännä että mun vuokralainen kuitenkin maksaa asuntoni vastikkeen, veden, vuokran korot ja vielä lyhennyksenkin. Verojen jälkeen minulle jää tuosta vielä rahaa käteen. Mitenköhän tämä yhtälö voi olla selitettävissä?

Vierailija
6/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla on taipumus nousta inflaation mukana, lainan määrä taas ei nouse (korot on oma kulunsa näissä laskuissa). Lisäksi korkojen määrä pienenee, kun lainapääoma pienenee. Tämä vähintään kattaa remonttitarpeen useimmissa asunnoissa.

Vierailija
7/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit omistusasumisesta myös sen, että tulee remontteja itse asuntoon, mutta myös taloon ja lisäksi unohdit sijoitetun pääoman tuoton puuttumisen jostain muualta.

Lähtökohtaisesti voi laskea, että aina kun vuokra on alle 5% vastaavan asunnon hinnasta vuositasolla, niin on edullisempaa asua vuokralla.

Taisit unohtaa sen, että vuokra-asunnot on usein kämäsempiä kuin omistusasunnot, et voi vaikuttaa pintamateriaaleihin (muuta kuin luukkua vaihtamalla), useissa vuokrasopimuksissa rajoitetaan elämäntyyliä (mm. eläimet kielletty) jne. pieniä kiusallisia yksityiskohtia.

Vierailija
8/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi unohdit sijoitetun pääoman tuoton puuttumisen jostain muualta.

.

Aivan kuin voisin kävellä pankkiin ja pyytää 300k sijoituslainan

Vierailija
9/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnosta maksat lainan lyhennystä,vastike,sähkö,vesi ja lämmitys. Voi loppu summaksi tulla oikeasti melko suuri summa. Vuokralla maksaa tastan sen vuokran+ veden (joskus kuuluu vuokraan) ja käyttö sähkön,mutta esim lämmityskuluja ei ole. Kumpi on sitten oikeasti halvempaa vai vastasinko jo itse itselleni?

yksinkertainen, vai esitätkö vain?

Eihän asia todellakaan ole noin yksinkertainen. Kaikki riippuu siitä, missä kaupungissa, millaisella paikalla, minkä kokoisessa asunnossa haluaa asua. Lähes aina omistusasuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. Siinä lainaa maksellessa kun oma omaisuus myös karttuu, vuokraa maksaessa ei ollenkaan. Ja vuokrat on nykyään niin suolaisia, että usein lainanhoitokulut ja asumiskulut tulee jopa edullisemmiksi kuin vuokran maksaminen.

Vierailija
10/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertainen, vai esitätkö vain? Eihän asia todellakaan ole noin yksinkertainen. Kaikki riippuu siitä, missä kaupungissa, millaisella paikalla, minkä kokoisessa asunnossa haluaa asua. Lähes aina omistusasuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. Siinä lainaa maksellessa kun oma omaisuus myös karttuu, vuokraa maksaessa ei ollenkaan. Ja vuokrat on nykyään niin suolaisia, että usein lainanhoitokulut ja asumiskulut tulee jopa edullisemmiksi kuin vuokran maksaminen.

lainan lyhennyksiä ei pitäisi laskea kuluksi ollenkaan, koska niillä hankkii omaisuutta itselleen. Toki se on summa, joka pitää huomioida kuukausibudjetissa.

Ja pääoman tuotto on asunnoissa pitkällä aikavälillä keskimäärien hyvä. esim arvopaperiessa pitää ola hyvin hajautettu ja huollettu salkku, että pääsee samaan.

Vierailija
11/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oltiin liki 50m2 pienemmässä omakotitalossa ennen omaan omakotitaloon muuttoa vuokralla 1500e/kk. Sähkö ja lämmitys (sähkölämmitystalo), vesi ja vakuutus meillä oli käytännössä samat myös. Vuokraehdossa oli mm. tuo vakuutuksen otto. Siis tämä oli Helsingissä ja omakotitalon vuokraus. Noi kun menee päittäin, niin mitäs ylimääräistä maksamme nyt omasta omakotitalosta:

- katumaksu 120e/vuodessa

- verot mitä lie, en muista

- roskat 50e/2 kk jakso

(ööh, en keksi muuta, nuohouskin maksettiin myös vuokra-asunnossa, talonmies olimme ihan itse, vastikettahan ei ole omakotitaloissa)

Mutta saamme nyt oman asunnon korkovähennyksen verotukseen, se varmasti ylittää noi summat, vaikka kiinteistöveroja en muistakkaan.

Ja saamme jokaisella lainan lyhennyksellä itsellemme palasen taloa maksettua omaksi. Kun lähdimme vuokra-asunnosta, emme omistaneet siitä maksujen jälkeen yhtään mitään, siitä 1500e maksusta ei jäänyt käsiin mitään.

Ainoa näihin menoihin vielä huomioitava olisi korjauskulut, mutta tämä on juuri valmistunut talo tämä omamme. Emme ainakaan odota mitään suurta remontin tarvetta vähään aikaan. Tosin säästämme sitä varten pientä vararahastoa, kun ei siitä koskaan tiedä.

Kaikenkaikkiaan kyllä oma tuli halvemmaksi! Olipa mielenkiintoista ja valaisevaa verrata!

Vierailija
12/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan jännä että mun vuokralainen kuitenkin maksaa asuntoni vastikkeen, veden, vuokran korot ja vielä lyhennyksenkin. Verojen jälkeen minulle jää tuosta vielä rahaa käteen. Mitenköhän tämä yhtälö voi olla selitettävissä?

Onko tuottosi asunnosta alle tuon 5%? Entä oletko laskenut mitä korot on pitkässä juoksussa? Entä oletko laskenut taloyhtiön ja asunnon remontit mukaan (vastaa noin toista yhtiövastiketta)?

Vierailija
13/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla on taipumus nousta inflaation mukana, lainan määrä taas ei nouse (korot on oma kulunsa näissä laskuissa). Lisäksi korkojen määrä pienenee, kun lainapääoma pienenee. Tämä vähintään kattaa remonttitarpeen useimmissa asunnoissa.

Asuntojen hinnat voivat myös laskea, vaikkeivat sitä juuri ole tehneetkään viimeiseen 15 vuoteen. Lisäksi kannattaa muistaa, että omassa asunnossa asumisessa on myös riskejä, kuten vaikka kaavoitus, kosteus- ja homevauriot jne. Niille on vaikea laskea hintaa, mutta olemassaolevia asunnon hintaan vaikuttavia riskejä ne kuitenkin ovat.

Remonttitarve on suuruusluokkaa toisen yhtiövastikeken verran eli jotain 3-3,5e/m2 pitkässä juoksussa.

Vierailija
14/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkoitin, että jollei jo heti alussa asuntoa omistaessa, niin jossain vaiheessa ainakin sitä omaisuutta alkaa kertyä. Jos ihmisellä on 150 000 euroa kiinni asunnossa, niin se sama summa ei voi olla muualla tuottoa hakemassa. Lisäksi esim. tuommoisen 150t päälle saa helposti varmaan toisen 150t sijoitusasuntoihin velkaa ja fifty/sixty lainalla ostetut sijoitusasunnot ovat jo oikein hyviä sijoituskohteita yleensä.

Toivottavasti ei kukaan enää tänä vuonna ota 100% lainaa ilman vakuuksia.

Vierailija
15/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuokralla asuminen halvepmpaa kuin lainan maksu? Omistusasunnosta maksat lainan lyhennystä,vastike,sähkö,vesi ja lämmitys. Voi loppu summaksi tulla oikeasti melko suuri summa. Vuokralla maksaa tastan sen vuokran+ veden (joskus kuuluu vuokraan) ja käyttö sähkön,mutta esim lämmityskuluja ei ole. Kumpi on sitten oikeasti halvempaa vai vastasinko jo itse itselleni?

ja kyllä siinä ainakin lämmityskulut menee vuokralaiselle ( suorasähkölämmitys). ja usein esim. omakotitaloissas lämmityskulut menee vuokralaiselle.

Vierailija
16/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat voivat myös laskea, vaikkeivat sitä juuri ole tehneetkään viimeiseen 15 vuoteen. Lisäksi kannattaa muistaa, että omassa asunnossa asumisessa on myös riskejä, kuten vaikka kaavoitus, kosteus- ja homevauriot jne. Niille on vaikea laskea hintaa, mutta olemassaolevia asunnon hintaan vaikuttavia riskejä ne kuitenkin ovat. Remonttitarve on suuruusluokkaa toisen yhtiövastikeken verran eli jotain 3-3,5e/m2 pitkässä juoksussa.

ovat ainakin itse tekemään kykenevälle rutkasi kalliimpia kuin omakotitalon remontit. Omakotitalon KOKO talon remontin saa helposti tehtyä itse tehden 50 000 eurolla, mutta kerrostalossa pelkkä ilv-remppa voi maksaa saman verran. Lisäksi sen remontin hintana ja ajankohtaan on yhden osakkeenomistajan lähes mahdotonta vaikuttaa. Kuten myös toisten asukkaisen asuinkäyttäytymiseen.

Omakotitalossa voit itse päättää (tietyissä rajoissa) mitä remonttia teet, milloin teet, millä materiaaleilla ja kenellä sen homman teetät.

Omalla asuinkäyttäytymisellä on se suurin vaikutus home- yms. vaurioihin.

Eli vastaus on selvä, omakotitalo kannattaa omistaa itse.

Vierailija
17/17 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesimaksut 17e per nenä (+tasaukset) lämmitykseen ja sähköön menee reilu 200e /2kk,vastike 170e ja lainanlyhennystä siihen päälle..juurikin tuo että lämmityksiin menee jumalattomasti rahaa,vuokralla ei mitään. Tai on sisällytetty vuokraan,ainakin kaupungin vuokrataloilla.-nuori typy