Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvat kantoliinassa.

Vierailija
20.10.2005 |

Ihmetyttää tuo kantoliina vöyhötys.

Nää liinojen käyttäjät aina kehuu kuin kuuta nousevaa, mut sitten kuitenkin olen monelta suunnalta kuullut että näistä kantoliinavauvoista tulee ihan sylivauvoja. Siis sellaisia, et ne ei viihdykään enää missään muualla. Ei voi pitää sylissä tai lattialla kun ei viihdy ja vauva onkin sit suht. kokoajan liinassa.

Mua jotenkin säälittää ne vauvat ku kokoajan on kantoliinassa. Varmaan eivät opi liikkumaan tai muuta kun vaan ovat siinä tiukassa paketissa kyydissä. Musta tuo ei välttämättä ole ihan hyvää läheisyyttä sittenkään.

Ihan hyvä, etten hommannut omille lapsille.

Onko kokemuksia tai mielipiteitä??

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onneksi et hankkinut omalle vauvallesi. ajatella jos hän ei vaikka koskaan oppisi liikkumaan..hohhoijaa.

no mutta ihan oikeasti, on tutkittu juttu (googleta vaikka, ei ole antaa lähteitä) että liinassa paljon olleet vauvat kehittyvät motorisesti jopa nopeammin kuin ei kannetut vauvat.

menehän vaikka http://www.kantoliinakanvava.net ja saat paljon tietoa kantamisesta, tiedä vaikka innostuisit vielä hankkimaan sen liinan omallekin vauvallesi!

hyvää syksyä kaikille.

Vierailija
2/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani " kantoliinavauva" oppi kävelemään 8kk iässä... Että revi siitä!

Mun käy ap sääliksi sinun kaltaisiasi tietämättömiä yleistäjiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://babycage.net/babycage.php

Nyt on hyvä! eipähän opi ainakaan miksikään sylivauvaksi!

Vierailija
4/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan kantoliinaan ja kannetaan siinä lähes koko ajan, koska muuten vauva ei ole tyytyväinen. Ei niin päin, että tyytyväistä kannettaisiin koko ajan liinassa ja sitten vauva ei enää viihtyisikään muualla.

Omassa tuttavapiirissä on todella paljon liinailijoita, itse olen käyttänyt liinaa vähän, lähinnä kun ollaan oltu reissussa helpottamaan paikasta toiseen siirtymistä. Ja kyllä jokaisella liinailijalla on ollut terve järki mukana ja lapset ovat erittäin hyvin kehittyneet motorisesti. Eli omat kokemukseni käytännössä sopivat erittäin hyvin yhteen tutkimustulosten kanssa, että liina itse asiassa kehittää lasta motorisesti.

Minusta on hassua, että toisten ratkaisuja pitää moittia ja niistä etsiä virheitä vaikka väen väkisin. Anna toisten pitää liinansa ja ole sinä ilman niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
5/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantoliinatutuista, että vauva roikkuu mukana koko ajan. Eikö tuo jo haittaa elämistä, jos vessassakaan ei voi käydä, kun vauva on liinassa mukana.

Vierailija
6/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ota vauvaa mukaan vessaan kantoliinassa kuin äärimmäisessä hädässä (lue silloin kun vaihtoehtona on jättää vauva huutamaan itsekseen naama punaisena) mutta mitä se haittaa, jos jonkun mielestä on yksinkertaisempaa mennä vessaan vauvan kanssa?

Vierailija
7/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi etten jo edellisille. Alunperin kiinnosti kantomukavuus, rintareppu kun ei erityisen mukava ole ja me liikutaan perheen kanssa aika paljon metsässä ja muualla minne ei viitsi vaunujen kanssa lähteä. Liinalle on sitten paljon ollut muutenkin käyttöä, vaikkapa kotona kun vauva on itkuinen ja olis kotihommia tehtävänä.

Ja tämä liina-vauva viihtyy muuten lattiallakin paljon paremmin kuin vanhemmat sisaruksensa vauvana.

Vierailija
8/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 7kk poitsi ei oo ikinä kantoliinaa nähnykkään, mutta siltikään en vessaan pääse yksin, kun ovi on pakko jättää auki, ettei nouse huuto (+ näkee edes mitä eteisessä tapahtuu), niin hyvin äkkiä on nuoriherra huojumassa vieressä polvesta tukea pidellen...

että ei se aina oo se liinakaan, jotkut on vaan niin seurankipeitä:)

Vierailija
9/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä liinaa on aina käytetty vain paikasta toiseen siirryttäessä tai kun on tarvinut jotain välttämättä tehdä silloin kun lapsi ei rauhoitu yksikseen. lapsen ollessa vauva liina olisi varmaan ollut aivan mahtava iltaisin kun istuin sohvalla useita tunteja imettämässä. Jos olisi silloin ollut liina käytössä olisi päässyt välillä vessaan ja hakemaan soivan puhelimen tai juotavaa.

Vierailija
10/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullon varmaan lukihäiriö puhkeamassa kun en meinaa tajuta tätä ketjua ollenkaan.

meillä on joo kantoliina käytössä mutta ei se lapsi (5kk) siinä koko aikaa ole. sisällä kun ollaan niin lapsi jumppailee lattialla, keinuu sitterissä, hengailee isän tai äidin sylissä jne. sitten kun mennään pihalle niin laitetaan muksu joko liinaan taikka vaunuihin sen mukaan minne ollaan menossa, esimerkiksi kauppaan vaunuilla, metsään liinassa.

sori nyt vaan kaikille jos vaikutetaan vöyhöttäjiltä, mutta mä en ole vielä keksinyt miten vaunujen kanssa pääsee esim. pitkospuita pitkin (saa laittaa vinkkiä jos joku fiksumpi on onnistunut ongelman ratkaisemaan). vaatekauppa ei vissiin ole aivan mahdoton kohde vaunujenkaan kanssa, mutta en mä ainakaan jaksa moista yrittää. onhan se nyt vaan sata kertaa iisimpää kun lapsi nukkuu rauhassa rinnan päällä ja itse saa penkoa ja katsella.

Vierailija
11/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itelle kantoliinat ja kestovaipat on jo aivan itsestäänselvyys eli täysin luonnollinen asia missä ei ole mitään ihmeellistä " vöyhetettävää" .

mun uusi harrastus on nykyään VVV eli vauvan vessahätäviestintä.

tosin siitäkin olen ihan hiljaa, en pidä meteliä...

ap, muuten, omalla kohdalla ei pidä paikkaansa tuo mitä väität, alkuunkaan!

olen sitä mieltä että mitä enemmän vauvalle antaa läheisyyttä sen paremmin lapsi LOPPUJEN LOPUKSI irtautuu äidistään ja oppii luottamaan...

Vierailija
12/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle liina on ollut kätevä tapa siirtyä paikasta toiseen tai nukuttaa vauvaa, jos hän ei ole muuten nukahtanut. Muuten en liputa jatkuvan kantamisen puolesta omalla kohdallani - polvenikaan eivät kestäisi sitä. Vauva ei myöskään vahingoitu millään tavalla siitä, että hän on välillä viltillä maailmaa ihmettelemässä tai nukkuu sängyssä. :)

Vierailija
13/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaisin väliajoin joku täällä aina ihmettelee eikö vauvasta ole ikävä olla liinassa koko ajan? Mistä se käsitys oikein tulee? Eihän nyt kukaan innokkainkaan kantoliinan käyttäjä jatkuvasti sitä vauvaa siinä pidä.

Vai luullaanko, että kaikki nämä vaihtoehto-leiman saaneet asiat sekoittavat äidin pään siinä mittakaavassa, että hän väkisin sulloo sen vauvan kestovaippoineen liinaan ja ottaa pois sitten 3-vuotiaana kun taaperoimetys alkaa käydä raskaaksi?

Vierailija
14/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älyttömän kätevää! Kotona en vauvaa liinassa roikottanut, mutta ulkona sitten, kaupassa, asioilla, siis aina johonkin siirryttäessä. Miten helppoa bussiinkin oli mennä!

Vierailija
15/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on tosiaan todistettua, että liinavauvat kehittyvät motorisesti nopeammin kuin ei-liinavauvat.

By the way nelonen, makee " vauva-koppa" =DDDDDD Lapsetkin tuli ihmettelee mitä mamma nauraa hihittää.

Vierailija
16/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kantoliina on ehdoton apuväline.

Meillä esikoinen halusi olla sylissä jatkuvasti, hän ei suostunut rattaisiin, sittereihin, lattialle, tai mihinkään muuallekaan. Vain syliin. Kävimme kaupassa, tein ruuat, laitoin hiukset, kävin pesulla, tein puutarhatyöt, yleensäkin ihan kaiken lapsi sylissä. Olisin maksanut mitä vain, jos silloin olisin tiennyt kantoliinojen olemassa-olosta. Enpä tiennyt, joten kannoin tytärtä toisella käsivarrella jatkuvasti. Kunnes hän oli yhdeksän kuukauden ikäinen, sitten hän yhtäkkiä päätti alkaa viihtyä lattialla ja kaksi viikkoa myöhemmin hän lähti kävelemään.

Kuinkahan aikaisin lapseni olisikaan lähtenyt kävelemään, jos en olisi häntä sylissä pitänyt?

Vierailija
17/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim saa kauppakassit kannettua kotiin. vai onko kotona isä se joka hoitaa kaiken?

Vierailija
18/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

liina katsos jättää kädet vapaaksi ;)

Vierailija
19/26 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut liina molemmille lapsille ja helpotti arkea huomattavasti varsinkin reissuissa. Lapsi rauhoittuu jo ihan pienenä siihen nukkumaan vieraassakin paikassa kun muuten elämä olis mennyt sekasin ja nukahtaminen vaikeaa (esim. 1kk ikäinen).

Meillä lapset hyvin kehittyneitä enkä ole jatkuvasti kanniskellut vaan tarpeen mukaan. Yksinkertasesti mun mielestä pieni vauva esim. muutaman kk:n ikänen vaan tarvitsee paljon läheisyyttä voidakseen ja kehittyäkseen hyvin - ja mikä sen helpompi ratkaisu! Eikä sylissä nyhjääminen ole koskaan ollut ongelma, päinvastoin kun ovat saaneet pienenä mitä ovat tarvinneet ovat kasvaessaan tosi rohkeita, sosiaalisia, luottavat elämään ja ihmisiin ja uskaltavat irtautua äidistä kun sen aika on tullut.

Ihan sama mitä muut ajattelee, mua ei kiinnosta. Liina on ollut meillä hyvä ja suuri apu monesti, jokainen hoitaa lapsensa tyylillään - sallittakoon se! Ymmärrän kyllä että liiallinen innostunut paasaaminen voi alkaa ärsyttää, mutta se onkin sitten asia erikseen. Seuransa kun aina voi kuitenkin valita. Käsittämätöntä luokittelua vaan jonkun hemmetin liinan tai liinattomuuden perusteella!

Vierailija
20/26 |
22.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niinhän se on että liinassa ollessaan vauvan lihakset ja kroppa saa stimulaatiota ja vauva ennemminkin kehityy motorisesti nopeammin verrattuna passiivisesti makaavaan vauvaan...

...että aikamoista harhaluuloa nuo ap:n ajatukset...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi