Millaista on asua Turussa lapsiperheenä?
Ja mitkä ovat hyviä kaupunginosia autottomalle,hyvä bussiyhteys keskustaan
Kommentit (36)
Turussa Pernossa, Ruotsinsalmenkadulla ja pidin paikasta. Asuimme rivarissa, kaupungin asunnossa. Oli oikein rauhallinen silloin 2003-2004, sitä ennen asuimme jonkin aikaa Halisissa Hinkalokadulla ,vvo:n asunnossa josta muutimme tuonne pernoon isompaan asuntoon. Halinen oli myös sieltä päästä oikein rauhallinen.Halisissa minulla oli kolme lasta ja pernossa syntyi neljäs. Kaupassa ja lääkärissä pystyi ihan hyvin käymään, ei pelätä tarvinnut. Viikonloppuisin ja iltaisin ei ole ollut tietenkään tarvetta siellä hengaillakkaan.Nyt asumme Haritussa ja paikka on myöskin ihan kehuttava. Ostari on ollut riittävän turvallinen, mutta en ole käynytkään iltaisin tai viikonloppuisin. Joka paikassa on näitä kaiken kansan asukkeita ja laitapuolen kulkijoita. Itse en niitä ole tavannut ongelmaksi asti.Bussit täältä Haritusta menee 10 minsan välein keskustaan. Lapset pääsevät koulubussilla suoraan koulun eteen joka arkiaamu 8-10 ja kotiin 12-14 ja palvelulinja kulkee samaa reittiä 8-15 väliä tunnin välein, eli kulkuyhteydet mielestäni erittäin hyvät.
Suht rauhallista ja luonto lähellä ja hyvät bussiyhteydet keskustaan, muutenkin ihan vihtyisä paikka.
ja on lapsiperheelle ihana alue. On päiväkodit, leikkipuistot, pururata,hiihtomahdollisuudet, luistelukenttä lähellä, bussilla 20min keksustaan ja bussi kulkee usein.
Kauppa, r-kioski, kirppis, baari, kebab löytyy alueelta koivulan keksuksesta. Siihen kaupan viereen ja huollon taakse en muuttaisi mutta muuten on kiva alue.
Lonttinen on hyvä paikka asua :) "Laitanpuolen" kulkijat taitaa olla opiskelijoita, ainakin moni ketä tunnen täällä ovat opiskelijoita. Läheltä löytyy tietenkin Sillankorva, eli juoppojen yömaja, mutta oon täällä ehkä pariin juoppoon törmännyt - ikinä! Lonttinen on rauhallinen paikka ja kävelen itse 23-vuotiaana naisena yksin yöllä joskus kotiin, mitä nyt kännykkä taskussa jos tulisi jotain (soittaisin poikaystävälle). Tosin kännykän pitäisin valmiudessa jos asuisin H-salossa tai Uittamolla (jossa asuin ennen). kaiken lisäksi alueella on suojeltu puutalo-alue, mikä on mielestäni erittäin tunnelmallista ja kaunista. Asun itse puutalossa :) Tuntuu että tämä alkuperäinen valittaja ei oikein uskalla elämää elää ilman että tarvii kaikkea miettiä... hohhoijaa...
jaa jaa :)) pikaiselta lukemalta turussa ei täten ole mitään sen kummempaa kuin muissa kaupungeissa. Liekö sinne kannattaa muuttaa ilman vakavanlaisia syitä..
Jyrkkälä oli laitettu vältettävien listaan, mutta rauhallista täällä on. Paljon lapsiperheitä.
Varissuollakin on rauhallisia alueita, kunhan välttää itäkeskuksen ympäristöä
Portsassa eli porth atrhurissa on ainakin ihan sieviä puutaloja ja kerrostaloja ja on aika keskustaa, myös melko edullinen. Minne en ainakaan muuttaisi niin varissuolle, vastaa vähän Helsingin kontulaa.
Me olemme ainakin olleet todella tyytyväisiä. Muutimme Espoosta 5 vuotta sitten, iso omakotitalo 4 kilometrin päässä keskustasta. Joukkoliikenne toimii hienosti, bussi kulkee 100 metrin päästä 20 minuutin välein. Kaikki on toiminut, sairaanhoito, päivähoito, koulut jne. Lapsemme on kansainvälisessä koulussa, joten se on hieman poikkeava tietenkin eli todella pienet luokkakoot jne. En voi kun suositella. Niin ja tämä on todella hyvä pyöräilykaupunki imho.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2011 klo 11:55"]
Siinä Lonttisten osassa, joka lähellä ykköstietä, on uudehkoja, siistejä kerrostaloja. Mutta niiden takana on puutaloröttelöitä, joissa asuu ties mitä laitapuolenkulkijaa. Kaverini asuu noissa uusissa taloissa eikä uskalla kovin myöhään yksi mennä kotiin noiden lähialueen hörhöjen takia.
[/quote]
No ne on niitä vanhoja alkkiksia, tai ainakin oli silloin, kun itse asuin siellä kymmenisen vuotta sitten, ja samalta näyttää edelleen. Hörhöjä kyllä juu, mutta ihan ystävällisiä, ei niitä kannata pelätä.
katsotteko koskaan milloin aloitus on tehty? noh otan minäkin nyt sitten kantaa vaikka aloitus on jo todella vanha. minusta on aika väärin että varissuo ja jyrkkälä leimataan edelleen vanhan huonon maineen vuoksi, vaikka meno on paljon rauhoittunut. hirvensalo nyt aivan liian slummiksi rakennettu ja lisää rakennetaan koko ajan ja vauhdilla, meno muutenkin hurjaa itse en sinne muuttaisi. itse olen vuonna -91 muuttanut Turusta pois 30km päähän maalle, enkä tippaakaan ole katunut ja takaisin Turkuun en ikinä muuta. sukulaisia ja ystäviä paljon eripuolilla Turkua ja useasti tulee heidän luonaan kyläiltyä, niin tiedän missä Turussa mennään.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2011 klo 06:48"]110-tien ("vanha ykköstie") varrelta tai kävelymatkan päästä 110-tiestä, on ihan hyvät bussiyhteydet Turkuun, menisikö siitä arkisin päivällä ehkä 10-20 minuutin välein montakin bussia, koululaisia ja työmatkalaisia kulkee Salo/Paimio/Piikkiö/Kaarina/Parainen -suunnalta paljon Turkuun, ja matka kestää siitä ehkä 15 minuuttia. Kaarinan keskustassa asuessa pääsee myös kävellen siinä keskustan alueella asioimaan, ruokakauppa, koulut, terveyskeskus on lähellä. Raisiosta ja varsinkin Naantalista Turun keskustaan on pidempi matka bussilla eikä ne linjat ole samalla lailla pitkänmatkan busseja.
Ilpoinen, Ispoinen, Katariina ("Kaakkois-Turkua" pari kilometria keskustasta) tai sitten idästä Pääskyvuori, Nummi, siltä suunnalta ehkä Turun sisällä hakisin asuntoa, riippuen tietysti siitä haluaako omakotitaloa vai kerrostaloa vai ehkä rivitaloa... Pääskyvuori ja Nummi (vanhaa puutaloaluetta) on lähempänä keskustaa kuin Varissuo, jos asunto löytyy Kalevantien läheltä, on vielä paremmat yhteydet keskustaan kuin Vakkelta.
[/quote]
kaarinasta menee puolet vähemmän busseja kuin raisiosta. Raisiosta menee 10min väleib kun taas kaarinasta 20min välrin arkipäivinä ja esim sunnuntaisin tunnin välein! Viimeinen yö bussi kaarinaan lähtee jo 1aikaan:D kun taas raisioon klo 3. Raisiossa on keskustassa 3ruoka kauppaa , ravintoloita ,kirjasto ,uimahalli, koulu. Myllyyn pääse autolla 5minuutissa ja pyörällä 15min. Itse rn kaarinaan muuttaisi koska siellä ei ole mitään ja vaikea päästä mihinkään. Itse olen asunut melkein 10 vuotta raisiossa .
...olisi hyviä?
Noiden lueteltujen alueiden asunnot vaan selkeästi edullisempia...
...olisi hyviä?
Noiden lueteltujen alueiden asunnot vaan selkeästi edullisempia...
Kun ei ihan kauppakeskuksen vieressä asu.
kukkuyhteydet ovat kuitenkin ja esim. Kaarinasta pääsee nopeasti Turkuun. Lisäksi Hirvensalo on hyvää vauhtia "slummiutumassa" ellei sitten ole todella isoja rahoja taskussa, joilla ostaa asunto todella metsästä. Runosmäessä on hyvin rauhallisia alueita, sillä se on vanha lähiö ja on pitkälti "kasvukipunsa" jo kipuillut. Halinen on rauhatonta ns. "etualueensa" osalta, mutta peremmällä on hyvinkin rauhallista.
Halisissa on myös rauhallisia asuinalueita!
...on Varissuolta, Halisista ja Lausteelta. Sinne en kuitenkaan lapsiperheenä muuttaisi. Levotonta. Välttäisin myös Runosmäkeä.
Hirvensalo on lapsiperheiden suosiossa. Samoin Uittamolta on hyvät yhteydet keskustaan, lisäksi alue on lapsiystävällinen ja luonto + meri lähellä.
Mälikkälää ja Pallivahaa/Kastua voisi myös suositella lapsiperheille. Bussiyhtedetkin hyvät. Pitkämäki on myös mukavaa aluetta.
Nättinummi on myös hyvä alue ja Suikkila. Lähellä Länsikeskusta ja Raision Myllyä. Nättinummessa on hyvä alakoulu.
Jos haluatte asua ihan keskustassa, silloin kyseeseen voisi tulla Martti, Portsa ja Tervatorin alue.
Monet lapsiperheet tosin suuntaavat Turusta lähikaupunkeihin, Raisioon, Kaarinaan ja Naantaliin tai Ruskolle. Niissä on paremmin toimivat palvelut ja omalla autolla matka Turkuun taittuu 10-15 minuutissa.
Martti ja Nummi ja ihan ydin tietenkin hyviä paikkoja autottomalle, muuten joukkoliikenne toimii hyvin ja kaupunki on pieni eli nopeasti pääsee keskustaan melkein mistä vaan, 10 minkassa. Me asutaan Kastussa ja Stockkan ovelle pääsee 7 minkassa ja kävellen torille noin vartissa. Me muutimme Espoosta ja olemme viihtyneet todella hyvin, terveydenhoito toimii tosi hyvin lapsiperheille verrattuna pk-seudun tilanteeseen. Ihan mieletön kesäkaupunki :)
Niin kuin kelle tahansa muullekin.
t. turkulainen.
Itse nyt 4vuotta Runosmäen keskustassa asuneena en kyllä voi moittia. Ok, tuossa vieressä on pubi, mutta kummempaa häiriötä ei ole aiheuttanut. yhtään ei ole tarvinnut pelätä, rauhallista ainakin tässä lämmön lähellä. toista sitten varmaan tuolla "takana". loistavat ulkoilumahdollisuudet, koirapuistot, uimahalli impivaarassa (nyt kunnostuksen alla), sekä tennis ja sulkkis halli likeellä. minä kyllä suosittelen runosmäkeä. niin ja bussi kulkee näppärästi keskustaan.