Minkä ikänen ottaa fyysisesti etäisyyttä vanhempiin
Moi,
eli asumisjärjestelyistä kysymys. Missä vaiheessa lapsenne olleet valmiit nukkumaan eri kerroksessa kuin te itse. Ja vielä niin, että eri kerroksessa kuin kaikki muut (vanhemmat ja sisarukset). Meillä siis pulmana, ettei kaikille yläkerrassa makuuhuoneita. Alakerran työhuoneesta saisi makuuhuoneen, mutta vanhempien makuuhuoneeksi se on liian pieni. Siksi vanhimman lapsen ois luontevinta siirtyä sinne. Mutta nyt hän vasta 7v eikä kyllä vielä ole valmis nukkumaan yksin eri kerroksessa kuin muut.
Kommentit (5)
9v ja 11v. Ylhäällä kolme makkaria, alimmassa kerroksessa yksi + takkahuone + työhuone/vierashuone. Jossakin vaiheessa isoin lapsi muuttanee alimpaan kerrokseen, mutta jotenkin vielä nyt 11-vuotiaanakaan en usko hänen erilleen haluavan ... tilanne voi tosin olla toinen jo 13-vuotiaana.
Vastauksista!
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jossain vaiheessa mennään mielellään vaikka kellariin, kahden kerroksen päähän vanhemmista...;) Eli löytyykö ökokemuksia siitä, minkä ikäinen haluaa oman huoneensa kauas vanhemmista?
ap
omaan kerrokseensa, huoneeseen, jossa oma sisäänkäynti, vaikka sellainen mahdollisuus tuli. Taitaa olla hyvin yksilöllistä.
eli nuoremmasta tässä kyse, mutta pelkän otsikon perusteella vastaan:
mun 3,5v on selkeästi ottamassa vähän etäisyyttä. Haaveilee että saisi olla yksin kotona. Haluaa tulla yksin etukäteen sisään riisumaan vaatteensa niin, että äiti odottaa rappukäytävässä. Tämän olen antanut tehdäkin (postiluukusta pystyn tarvittaessa kurkkimaan).
Ennen niin huono nukkuja ajaa nykyään vanhemmat pois huoneestansa illalla, sanoo vaan että haluaa olla ihan rauhassa. Mutta siis ei liittynyt keskustelun aiheeseen mitenkään :)
vaikka toiselle olisi yläkerrassa omakin huone. Eli veikkaisin menevän vielä varmaan vuoden verran ennen kuin tuo keskimmäinen haluaa omaan huoneeseen nukkumaan yläkertaan, vaikka isoveljensä olisi samassa kerroksessa (isoveli on 17v)