Paljonkohan saisi nyt lainaa 2300 euron nettotuloilla?
2+2 on meitä ja tulot pysyvät. Omasta takaa rahaa 10000 euroa. Mitäs luulette?
Kommentit (9)
käykää vaan suoraan pankeissa kyselykierroksella. Me 2+2 saatiin ihan ilman omia säästöjä asuntolainaa, eikä olla kovinkaan isotuloisia. En usko, että kaikista pankeista olisi saanut, mutta kyllä tuo kymppitonni on jo hyvää plussaa.
Laske eri pankkien laskureilla, niistä saat faktaa. Tai pyydä tarjoukset eri pankeista.
niin se olisi n. 600 kuussa asumiseen, siis vastikkeen kanssa. Koroksi 3 kk eurobor + 0.5 (jos saa tingittyä noin hyvän marginaalin), tekee 1.5 %. 100 000 euron summasta se on 1500/vuosi, eli reilu satanen kuussa (miinus korkovähennystä n. 30 %). Aikataulusta riippuu sitten kk-erän suuruus lyhennyksille. Tuossa jäisi n. 300 lyhennyksiin, eli 3600/vuosi. Aika hitaasti lyhenisi satakin tonnia...
niin se olisi n. 600 kuussa asumiseen, siis vastikkeen kanssa. Koroksi 3 kk eurobor + 0.5 (jos saa tingittyä noin hyvän marginaalin), tekee 1.5 %. 100 000 euron summasta se on 1500/vuosi, eli reilu satanen kuussa (miinus korkovähennystä n. 30 %). Aikataulusta riippuu sitten kk-erän suuruus lyhennyksille. Tuossa jäisi n. 300 lyhennyksiin, eli 3600/vuosi. Aika hitaasti lyhenisi satakin tonnia...
melkein samat tulot. Saatiin lainaa 120000€. Meillä ei ole säästöjä ja itse olen kotihoidontuella. Töitä ei tiedossa valmiina. Yksi takaaja tarvittiin..
melkein samat tulot. Saatiin lainaa 120000€. Meillä ei ole säästöjä ja itse olen kotihoidontuella. Töitä ei tiedossa valmiina. Yksi takaaja tarvittiin..
Pankit myyvät myös täystakauksia sille 15%:lle, joka jää takaamatta asunnon arvon + valtiontakauksen jälkeen.
Aika hitaasti lyhenisi satakin tonnia...
Ihan samaa mieltä kyllä, mutta sellaisia monet asuntolainan ottajat nykyisin ovat. Ottavat pitkiä lainoja. 100.000 euroa, tasaerä, korko n. 3%, lainan hoitoon (korot+lyhennys) 600e/kk, laina-aina 18 vuotta. Ei ole mitenkään poikkeuksellinen laina-aika.
Kun noita lainalaskelmia tekee, kannattaa muistaa että tämä nykyinen korkotaso ei ole pysyvä. Jonkinlainen konsensus sanoo tällä hetkellä että tämän vuoden voi olla hyvin maltillista, mutta lähivuosina on nousupaineita.
Tarkoitatko asuntolainaa? Onkohan se tyypillinen osuus joka pitäisi itse pystyä rahoittamaan noin 15%? Ja hanurituntumalta asumiskulut ei saisi nousta ainakaan yli 40% nettotuloista. Ongelma ei ehkä ole niinkään nettotulot kuin pieni omarahoituksen osuus.