Helsinkiläiset! Opitte hienosti pärjäämään kovassa pakkasessa,
ja opitte pärjäämään paljossa lumessa.
Hyvä, hienosti tehty, hyvä Helsinki!
Nyt opetellaan se, että katoilla on paljon, PAALJOON lunta, ja kun siitä tulee nollakeleissä märkää, se tippuu..
Siis uudelleen, KA-TOIL-LA O-LE-VA MÄR-KÄ LU-MI TIP-PUU A-LAS. VA-RO PU-TO-A-VAA LUN-TA
Hyvä, opit nyt tämänkin ja onneksi olkoon, keväällä olet paljon fiksumpi mitä syksyllä!
Terveisiä Iistä! =)
Kommentit (81)
mihin ihmiset ovat tottuneet.
Tosiasia on että Helsingissä ei ole vuosikausiin ollut näin paljon lunta ja kovia pakkasia kuin on nyt parina talvena ollut. Helsinkiläiset ovat tottuneet leutoihin ja vähälumisiin (jopa lumettomiin) talviin. Toisin kuin esim. siellä Iissä (käsittääkseni siellä on joka talvi ollut lunta ja pakkasia).
Teille siellä Iissä tämä on normaalia, Helsingissä ei. Ei ole ihme että täällä on lumikaaos, onhan Helsinki tällä hetkellä Suomen lumisin paikka. Paikka, jossa yleensä ei ole lunta! Viime talven jälkeen ei varmasti monikaan uskonut että tulisi toinen samanmoinen talvi heti perään, koska onhan se niin poikkeuksellista verrattuna aikaisempaan.
Turha on myöskin sanoa että tämä on Suomi ja Suomessa nyt yleensä sataa lunta. Helsingissä sitä ei ole vuosikausiin satanut näin mittavasti, joten ei siis ole normaalia täällä.
Millainenhan ensi talvi sitten on? Kukapa sitä tietää, mutta ehkä nyt kahden lumisen talven jälkeen voisi ajatella, että seuraava on samanlainen ja varautua siihen. Tai sitten palataan normaaliin...aika näyttää.
Täällä mä hirnun...
Päätalokin olis ollut siellä niin kohmeessa että siltä olis mennyt 200 sivua kauppareissun harkitsemiseen, kun Iijoki- sarjassa siitä selvittiin 100 sivulla.
Se on aina vaarallista eikä missään tapuksessa naurun asia. Olen maalta ja jopa silti ymmärrän tämän.
Mutta asia johon haluan ottaa kantaa on tuuli.
En ikinä oo tajunnu sitä että helsinkiläiset märisee sitä että "tää on meren rannassa ja täällä pakkanen on paljon pahempi ku muualla" siis hei haloo Helsinki ei oo Suomen ainut meren rannalla oleva paikka, myös muualla tuulee. Ja se että helsinki on niemellä, ei selitä asiaa muutenkaan... ei sielläkään vissää neljästä suunnasta tuule yhtä aikaa vai mitä?
Tää on se asia joka mua ärsyttää! Oli pakko käydä avautuun.
Täällä mä hirnun...
Päätalokin olis ollut siellä niin kohmeessa että siltä olis mennyt 200 sivua kauppareissun harkitsemiseen, kun Iijoki- sarjassa siitä selvittiin 100 sivulla.
Silti varotin eilen lapsia että kun kulkevat tuolla niin katsovat vähän että missä kävelevät, koska katoilta saattaa lumet tulla alas.
En tiedä sitten mitä on ap:een tapa? Ilmeisesti ei katso tarpeelliseksi muistuttaa lapsia vaaroista. No, ehkä me luetaan ensi kesänä kun ap:een mukelot on hukkuneet lampeen?
Se on aina vaarallista eikä missään tapuksessa naurun asia. Olen maalta ja jopa silti ymmärrän tämän.
En ikinä oo tajunnu sitä että helsinkiläiset märisee sitä että "tää on meren rannassa ja täällä pakkanen on paljon pahempi ku muualla" siis hei haloo Helsinki ei oo Suomen ainut meren rannalla oleva paikka, myös muualla tuulee. Ja se että helsinki on niemellä, ei selitä asiaa muutenkaan... ei sielläkään vissää neljästä suunnasta tuule yhtä aikaa vai mitä?
Pakko kysyä ja vastaatko rehellisesti: valitatko itse koskaan säästä? Et varmastikaan, tai jos valitat niin valitat jonkun muun (kuin omasi) paikkakunnan säästä.
Haloo!! Jos helsinkiläinen kokee että tuulee kovaa, niin eikö siitä saa sanoa?? Pitäisikö hänen valittaa miten kamala tuuli Vaasassa on?? Vaikka on itse helsingissä.
Faktahan on että tuuli tekee pakkasesta purevamman kuin tyyni sää. Enkä todellakaan usko että kukaan helsinkiläinen on sanonut että Helsinki on ainut paikka missä tuulee. Se nyt vaan on luonnollista kommentoida juuri sitä säätä, missä itse on ja helsinkiläinen tietysti Helsingissä ollessaan kommentoi Helsingin säätä.
Tosin teille siellä maalla ja Helsingin ulkopuolella tuntuu olevan täysin luonnollista ja kamalan kova tarve kommentoida juuri Helsingin säätä :)
Vaikka kummatkin asutaan meren rannalla ja asteet olis samat, on heillä kuitenkin aina kylmempi kun "on se tuuli". Heillä on kaikki rankempaa ja kylmempää ja vaikeampaa talvisin.
Toisaalta ihan samalla tavalla kuin jollakulla toisella tässä ketjussa kirjoittaneella heillä on aina lämpöisempää ja tukalampaa kesällä!
Toinen asia, mikä ihmetyttää, on se että maalaiset saa kommentoida asiantuntemuksella pk-seudun asioita, mutta pk-seutulaiset ei tiedä mitään maaseudun asioista. Siitäkään huolimatta, että varmaan puolet on maaseudulta kotoisin.
Kaveri asuu aurinkolahdessa, minä asun vartiokylässä. Vaikka meiltäkään ei ole rannalle kovin pitkä matka, niin silti usein huomaan että aurinkolahdessa on kylmempää tai kovempi tuuli kuin meillä täällä muutaman kilsan päässä.
Ihan faktaahan toi on että meren läheisyydessä on yleensä viileempää.
Pakko kysyä ja vastaatko rehellisesti: valitatko itse koskaan säästä? Et varmastikaan, tai jos valitat niin valitat jonkun muun (kuin omasi) paikkakunnan säästä.
Haloo!! Jos helsinkiläinen kokee että tuulee kovaa, niin eikö siitä saa sanoa?? Pitäisikö hänen valittaa miten kamala tuuli Vaasassa on?? Vaikka on itse helsingissä.
Faktahan on että tuuli tekee pakkasesta purevamman kuin tyyni sää. Enkä todellakaan usko että kukaan helsinkiläinen on sanonut että Helsinki on ainut paikka missä tuulee. Se nyt vaan on luonnollista kommentoida juuri sitä säätä, missä itse on ja helsinkiläinen tietysti Helsingissä ollessaan kommentoi Helsingin säätä.
Tosin teille siellä maalla ja Helsingin ulkopuolella tuntuu olevan täysin luonnollista ja kamalan kova tarve kommentoida juuri Helsingin säätä :)
vastaampa nyt tähän ja vastaan rehellisesti. Tottakai valitan säästä ja nimenomaan siitä mikä sää täällä on.
Mutta sä et ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni... voi olla toki omaa syytänikn kun en mikään mestarikirjottaja oo.... mut niin tarkotin just sitä että usein esin tällä palstalla on saanu luka siitä miten helsinki on suomen kylmin paikka ku siellä aina tuulee eikä muualla pakkase on mitään siihen verrattunu. En mä niin fiksu oo että tollasta ite keksisin mitään tollasta ;)
Ja tarkotukseni olikin vaan sanoa että sitä merta on muuallakin suomess kuin vaan helsingissä, tämä asia kun tuppaa välillä unohtumaan joiltakin.
arvoisa Iiläinen, varmasti hieman tylsää kun kylällä ei ole kuin pubi, siwa ja grilli! Työttömyyspprosenttikin taitaa olla aika korkea.
Hyvä jos vittuilu helpottaa oloasi.
En ikinä oo tajunnu sitä että helsinkiläiset märisee sitä että "tää on meren rannassa ja täällä pakkanen on paljon pahempi ku muualla" siis hei haloo Helsinki ei oo Suomen ainut meren rannalla oleva paikka, myös muualla tuulee.
Alkuun disclaimer: en ole koskaan asunut tai halunnut asua Helsingissä.
Olen asunut useammassa rannikkokaupungissa, viime ajat Turussa. Talvella Helsingissä on todella kylmä, ja sisämaassa kovatkin pakkaset tuntuvat leudommilta. En itse jaksa märistä niin pienestä aiheesta kuin pakkasesta, mutta jokaisesta säätilasta valittavia asuu joka puolella Suomea. Jos 5 % ihmisiä on näitä rutisijoita, pk-seudulla heitä on 50 000, Iissä paljon vähemmän.
Tämä näin varsinaisen aiheen ohi, pakkanen ei Suomessa tapa ihmisiä toisin kuin nuo putoavat jäät ja lumet. Ap on sydämetön idiootti.
Äl-kää men-kö ta-lon vie-reen, jos sii-hen on pan-tu rah-vaan toi-mes-ta es-teet. Turk-ki ei suo-jaa lu-mi-loh-ka-reel-ta ei-kä v-mäi-syys.
Tosin teille siellä maalla ja Helsingin ulkopuolella tuntuu olevan täysin luonnollista ja kamalan kova tarve kommentoida juuri Helsingin säätä :)vastaampa nyt tähän ja vastaan rehellisesti. Tottakai valitan säästä ja nimenomaan siitä mikä sää täällä on.
Mutta sä et ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni... voi olla toki omaa syytänikn kun en mikään mestarikirjottaja oo.... mut niin tarkotin just sitä että usein esin tällä palstalla on saanu luka siitä miten helsinki on suomen kylmin paikka ku siellä aina tuulee eikä muualla pakkase on mitään siihen verrattunu. En mä niin fiksu oo että tollasta ite keksisin mitään tollasta ;)
Ja tarkotukseni olikin vaan sanoa että sitä merta on muuallakin suomess kuin vaan helsingissä, tämä asia kun tuppaa välillä unohtumaan joiltakin.
Enkä usko että kukaan helsinkiläinen väittää että on Suomen kylmin paikka koska siellä tuulee! Varmasti on valittanut sitä, miten pakkanen tuntuu paljon kylmemmältä tuulen kanssa kuin ilman. Mutta että väittäisi suomen kylmimmäksi paikaksi, en usko.
Voi olla että on ollut väittelyä jonkun kanssa 20 asteen pakkasesta ja silloin joku on sanonut että tuulessa se on paljon enemmän (helsingissä tuulee lähes aina).
Et kai sinä väitä että jokaiseen keskusteluun on otettava toisetkin paikkakunnan mukaan? "Kylläpä tämä pakkanen tuntuu hyiseltä kun tuuleekin noin kovaa, ai niin, mutta tuuleehan Kotkassakin, joten ei kai tämä nyt sitten niin kylmää ole, siellä on varmasti paljon kylmempää".
että useimmissa paikoissa niitä puomeja ei ole ollut! Ne on laitettu vasta kun lunta on alettu pudottaa, mutta useimmissa taloissa lunta ei ole pudotettu, vaan se suojasäiden alkaessa alkoi pudota itsestään.
Pohjoiseen annetaan lämpötila-ennuste 20-35 astetta. Ja etelään tulee tarkkoja esim -6 astetta. Siin on kuiten vissi ero että onko se -20 vai -35 se pakkanen!
Ja jos joku kuolee "hesassa" niin siitä tulee oikeen uutisissa! Mutta jos joku kuolee sään vuoksi pohjoisessa niin missään ei kerrota välttämättä mitään.
Että onhan se pohjoisen ihmisistä huvittavaa että yhden miehen kuolemasta tehdään uutisiin asti juttu! Se on voi-voi! Onnettomuuksia vain sattuu.Ja juu, kelpais ne helteet pohjoiseenkin kesällä! Ja ne lauhat kelit talvella. Eli en oo kateellinen mutta huvittaa kyllä tuo median tapa reagoida asioihin ihan eri tavalla riippuen siitä missä se onnettomuus on tapahtunut!
Ai mistäkö mä sen tiedän? siitä että silloin siitä uutisoitiin telkkarissa ja lehdissä.
täällä on noita kattoja aika pirusti keskustassa. Ei voi kulkea pää kenossa taivaalle katsoen ja kiertää taloja kaukaa. Mutta kiva, kun huolehdit meidän pärjäämisestä, kyllä sitä lunta tippuu siellä Iissäkin. Kai siellä nyt pari taloa on, vai asutteko kaikki kodassa?
PS. täällä putoaa metrisiä jäälohkareita 14.kerroksisen talomme katolta. Mites teillä siellä? Ei taida Iissä olla lunta nimeksikään. Saati jäätä katoilla.
Kaveri asuu aurinkolahdessa, minä asun vartiokylässä. Vaikka meiltäkään ei ole rannalle kovin pitkä matka, niin silti usein huomaan että aurinkolahdessa on kylmempää tai kovempi tuuli kuin meillä täällä muutaman kilsan päässä.
Ihan faktaahan toi on että meren läheisyydessä on yleensä viileempää.
Syksyllä usein leudompaa, koska meri lämmittää kesän jäljiltä. Tuuli saa usein sään tuntumaan viileämmältä ja kesällä se usein onkin. Muttei aina.
Vittumaisin avaus aikoihin :(
Se on joillekin niin hiton vaikeeta tajuta, että täällä asuu pienellä alueella viidesosa (yli miljoona) suomalaista autoineen.
Nimim. Pakko uhmata joka päivä katolta putoavia jäälohkareita päästäkseen ulos aunnostaan ja mennäkseen TÖIHIN