Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä sukulaisesta, joka...

Vierailija
10.01.2011 |

Poikani (5 v) oli innoissaan kun oli oppinut tunnistamaan/lukemaan muutamia sanoja. Tullessaan sukujuhliin hän heti riemuissaan kertoi sukulaisille oppineensa lukemaan :) Ja mitä sanoo sukulaistäti X? "Oi kuinka hienoa, minun tyttäreni on osannut jo kauan lukea ja kirjoittaa!"

(Hänen tyttärensä siis suunnilleen saman ikäinen kuin poikani)

Itse vähän närkästyin poikani puolesta.. Mitä mieltä?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehutaan ja kerrotaan omastaan. Niiiin turhaa närkästyä näistä.

Vierailija
2/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurasin tilannetta sivusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tuollainen kehu-vähättely tyrmäys on ihan tavallista ja kertoo henkilön tarpeesta päteä ja olla kaikessa "paras".

Vierailija
4/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain ihmettelen, että miten tällainen henkilö viitsii ulottaa kehuskelunsa _lapsiin_. Pieni henkilö on innoissaan uudesta taidostaan - eikö silloin ole paikallaan vain kehua. Myöhemmin voi sitten kuiskuttaa äidin korvaan kuinka "meidän Maikku luki jo 3-vuotiaana".

Vierailija
6/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta ihmettely...

Vierailija
7/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä taas tämä kehuskelu on todella yliampuvaa, siksi kai lopulta itselläni on mennyt herne syvälle nenään. Ainaista lasten vertaamista toisiinsa..

Vierailija
8/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toisen lapsi oppi 3- vuotiaana?

Kunhan sillä ei lällätellä niin minusta ok.

En käsitä miksi sinäkään puhut lapsen oppimisista jos ei muut saa puhua oman lapsen osaamisesta. Vai pitäisikö sanoa jotain mitä oma lapsi ei sitten osaa siihen perään?

Ei sinua kiinnostanut kysyä toisen lapsen taidoista, oman pennun osaaminen sinuakin kiinnostaa.

Ei jaksaisi. Olkaa hiljaa ihmiset jos ei kyetä kuulemaan mitä muut lapset tekee.

Vierailija
9/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n lapsi itse kertoi,

ja ap vaan "kuuli"

eli kehu kehu kehu, puolin ja toisin, ihan normia, joka tapauksessa.

Vierailija
10/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vain toivonut ettei sillä lälläteltäisi poikaani.

Vierailija
11/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja?

Kyllä minusta saa asiasta puhua!

On se nyt jumalauta jos joku ei saa oman lapsen kehityksestä jutella ja kaikkien kuuluu ihastella miten sun lapsi osaa.

Onhan se kiva jos joku oppii 3- vuotiaana jotain.

Ilmeisesti vaan ei saa ääneen sanoa, niinkun se nyt olisi toisen dissaamista heti.

Vai kelpaisko jos sanoo: jaa, meidän Mörttikin osaa lukea. Entä jos olisi oppinut 3- vuotiaana mutta lapsi nyt 30- vuotias?

10

Vierailija
12/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos puhutaan lapsien kasvusta ja kehityksestä. Oma 6- vuotias osaa muutaman kirjaimen!

Olet kyllä onneton reppana.

10

Vierailija
13/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnetason vammaa jos pitää pienelle lapselle alkaa selittää " joo mut mun tyttö onkin sua parempi"....sehän se tarkoitus siinä oli eikä mikään muu!Normaali fisku ihminen olis vaan sanonut "hienoa upea juttu"...

Vierailija
14/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa.

Eli lapsen kuullen ei saa puhua mitä lapsi osaa?

Entä jos vahingossa itse kertoisi että meidän Mörtti oppi 3- vuotiaana lukemaan ja vieressä kuulee ekaluokkalainen?

Kyllä minusta saa puhua. En itsekään osaa luistella rullaluistimilla vaikka naapurin lapsi osaa..

Minusta tollanen asioista puhuminen on normaalia.

Outoa se olisi jos joku vaan sanoo jotain, eikä kukaan mitään kommentoi (jos se nyt loukkaa jotain jossain).

Ei siinä mistään kisasta ole kyse, tässä maassa ei yksikään normaali lapsi jää oppimatta lukemaan.

10

Vierailija
15/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
16/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sanoi että hänen lapsi oppi aikasemmin.

Uuuu, onpa kamalaa!

Ihmiset oppii eri ikäsenä eri juttuja.

Oma 6- vuotias ei osaa lukea, eikä ole ihan lähimailla oppiminen vaikkei siinä mitään outoa olekaan!

Kyllä mun lapsien kuullen on puhuttu jos joku on oppinu jotain, eikä oma sitä vielä osaa.

10

Vierailija
17/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni puoleen kumartuen ja päin hänen naamaansa. Ei se nyt mikään katastrofi ole, mutta mielestäni vain tilannetajutonta ja junttimaista. Saat rauhassa olla eri mieltä.

Kyllä lasten kuullen puhutaan kaikenlaista, mutta mielestäni on epäkohteliasta sanoa suoraan lapselle joka on innostunut uudesta orastavasta taidostaan - "juu hienoa, serkkusi on osannut tuon jo tosi kauan ja tosi hyvin".

Vierailija
18/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 10 ei nyt oikein ymmärtänyt tilannetta, mutta mitä pienistä ap

On ihan eri asia puhua yleisesti lasten ollessa vaikka samassa huoneessa siitä mitä kenenkin lapsi osaa. Sen sijaan on ihan älyttömän moukkamaista ja lasta vähättelevää vastata tuolla tavalla lapselle itselleen suoraan, kun lapsi innoissaan kertoo hänelle ainutkertaisesta oppimisen ilosta. Toivottavasti ap:n lapsen ilo ei tuosta moukasta sukulaisesta latistunut. Vähän sama kuin kertoisi itse että jee me löydettiin vihdoin sopiva asunto, 4h+k ja käsiraha on maksettu, ja sukulainen vaan hymähtäisi ja sanoisi että joo no mehän on asuttu ikuisuuden jo 6h+k+saunaosasto+takkahuone-omakotitalossa mutta kiva jos olette tuohon tyytyväisiä. Tilannetajua kehiin..

Vierailija
19/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 5v osaa lukea/tunnistaa muutaman sanan, niin hänellekö ei saa kertoa, että joku muukin osaa, ja jopa enemmän?

Ei ihme, että Nico-Pettereillä menee koulussa kehnosti, jos jo auttavasta suorituksesta pitää kehua.

Vierailija
20/51 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sua ap, tuollaiset ihmiset on juuri niitä minä-minä-meidän lapset, eli ei osata keskittyä toisen iloon, vaan kerrotaan heti jälkeen omasta joka on vielä parempaa...! Niin tyypillistä suomalaisille.

Minusta olis fiksua käytöstä aikuiselta tuossa kyseisessä tilanteessa vaikka kehaista poikaa ja jättää oman lapsen osaamiset sitten aikuisten välisiksi.

Monilla ihmisillä ole tarvetta tuottaa iloa ympärilleen, vaan ennenkaikkea itselle.... Sosiaaliset taidot eivät ole jakautuneet tasan!

En nyt tarkoita, ettei omaa lasta saisi kehua tai osaamisesta puhua, mutta hieman tilannetajua voisi olla...!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi