Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papa lk 4, kohtalotovereita???

Vierailija
10.01.2011 |

Marraskuussa sain yllättäen tietää, että papa-näytteestä oli löydetty muutoksia luokkaa 4. Juuri ennen joulua kävin kolposkopiassa ja samalla otettiin koepaloja, joista vastaukset saan huomenna iltapäivällä. Joulu ja uusi vuosi pitivät kiireisinä, joten en juurikaan ehtinyt asiaa ajatella, mutta nyt kun arki on taas alkanut ja lääkärin soittoaika lähenee, asia pyörii vähän liikaakin mielessä. Onneksi näissä tapauksissa on kuitenkin hyvät ennusteet eikä minua nyt niin kauheasti pelota.

Kiinnostaisi kuitenkin tietää, miten muilla on asiat menneet, keillä on ollut papassa muutoksia.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli syöpä.

Leikattiin ja hoidot päälle.

Ensin lääkäri antoi toivoa, että voisi olla tulehduskin mutta koepaloista totuus.

Mutta yleensä 4lk ei kuulemma useinkaan vielä ole syöpää, vaan syövän esiastetta tai muuta tulehdusta.

Vierailija
2/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole sairaalasta 3 viikkoon yhteyttä otettu niin luulisin että ei ole syöpää.

Mä sain nopeasti koepalatulokset, viikossa.

Silloin jos ei akuutti tilanne niin eivät heti ilmoita.

Mutta tietysti on sairaalakohtaistakin. Mä pääkaupunkiseudulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis annettu huomiseksi soittoaika (3 vkoa siis koepalojen otosta), jolloin lääkäri ilmoittaa tulokset...

ap

Vierailija
4/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia hoitoja sait? Ja oliko laajalle ehtinyt levitä?

ap

Vierailija
5/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli luokkaa 3, mutta ilmeisesti aika lailla sama kaava hoitojen suhteen. Todettiin toukokuussa, heinäkuussa pääsin kolposkopiaan, jossa otettiin koepalat, niistä löytyi keskivaikeita solumuutoksia. Lokakuussa pääsin konisaatioon, jossa muutosalue poistettiin ja tutkittiin. Leikatussa alueessa oli lievempiä solumuutoksia, eli pahimmat taidettiin saada pois jo siinä ekassa koepalassa. Nyt sitten vain kontrolli odottelussa.

Pelkäsin aiemmin aivan liikaa toimenpiteisiin nähden. Nopeita ja (melko) kivuttomia, eniten koski konisaatiossa puudutuspiikkien laitto. Vuotoa minulla oli enemmän kolposkopiassa kuin varsinaisessa operaatiossa, ilmeisesti koska polttivat verisuonia. Omin jaloin kävelin sairaalasta kotiin. :)

Vierailija
6/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi sitten, kun testeissa loydettiin solumuutoksia. Vuodosta varoitettiin seuraavan kuukauden ajaksi. Vuoto loppui muutamassa paivassa, mutta palasikin tosi voimakkaana noin kolmen viikon kuluttua, kun olin ahkeroinut hieman liian kovasti. Laakkeiden ja laakarireissun jalkeen se kuitenkin saatiin loppumaan. Tasta ajanjaksosta jai hieman ikavat muistot, mutta loppujen lopuksi kaikki kuitenkin meni hyvin ja asia saatiin hoidettua.

Olen nyt kaynyt testeissa puolen vuoden valein ja testit ovat olleet normaalit.

Vierailija
7/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi syöpää olisit jo saanut soiton lääkäriltä. Kun tulee hälyyttäviä tuloksia ne "hälyyttää" heti ensin hoitajan tietokoneella sitten lääkärin. Ja potilaaseen otetaan heti yhteyttä, joten uskoisin että ap:lla ei ole mitään hätää.

Vierailija
8/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sun kannata nyt hätäillä enempää eikä miettiä syöpää. Moni muukin nostaa papaa ja todellakin, uskon että olisivat olleet jo sinuun yhteydessä.

Patologit tekee ns. jääleiketutkimuksen, jolla saavat nopeasti tietää onko kyse pahanlaatuisesta vai ei.

T:6

Vierailija
9/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulasta otettiin kaksi euron kolikon kokoista palaa pois. Alussa kävin 3 kk:n, sitten 6 kk:n välein kontrolleissa. Nyt sain puhtaat paperit, on pysynyt poissa kolme vuotta eikä tarvi enää mennä naistenpolille. Jatkossa kuitenkin joka vuosi otettava papa.

Tsemppiä! Mulla oli ihana lääkäri, joka aina neuvoi ja kertoi kaikesta ja hoidot meni hienosti ja lopputulos ainakin tällä ok! Toivotaan samaa sinulle!

Vierailija
10/46 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkaan missään vaiheessa ole edes osannut pelätä syöpää. On vain sellanen fiilis ettei mulle voi käydä niin (niinkuin varmaan kaikilla). Mutta jotain hoitoja on melko varmasti tulossa, todennäköisesti tuo loop, koska jotain muutoksiahan täytyy olla... Ja koko ajan olen ollut muutenkin rauhallisin mielin, koska ennusteet on hyvä vaikka olisikin pahalaatuisia muutoksia. Kohdunpoistokaan ei olisi mulle katastrofi sillä mulla on jo lapsiluku täynnä ja sterilisaatiokin tehtynä, joten siinäkin mielessä olen ollut rauhallisin mielin. Vaikkakin asia tietysti kovin mietityttää, kun ei vielä tiedä mistä on kyse ja mitä tuleman pitää.

Vielä olis muutama tunti odoteltava lääkärin soittoa, mutta onneksi on tenavat tässä jaloissa pitämässä kiireisenä ja juuri äsken sain soiton, että vieraitakin olisi kohta tulossa, joten pitänee alkaa laittamaan paikkojakin vähän järjestykseen...

ap

Vierailija
11/46 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidettiin loopilla eikä ole palannut. On otettu myös aina hpv-testi ja sekin on ollut neg. tuon loopin jälkeen.

Nyt vaan täytyy käydä vuoden välein papassa ja eikös se ole melkein sillä hoidettu. Eli jos jotain ilmenee niin hoidetaan taatusti ajoissa pois.

Mullakin oli niitä muutoksia pääsy tulemaan noin pitkälle kun en aikasemmin vaivautunut papaan (useaan vuoteen). Mutta nyt taatusti vaivaudun joten hyvä juttu.

Kaverini oli kans vuosia menemättä papaan ja sit kun viihdoinkin sai itsestään irti niin todettiin samantien syöpä. Poistettiin kohtu ja sai syöpähoitoja ja on nyt ok, mutta helpommallahan sitä pääsee kun käy säännöllisesti papassa. Ihan kolmekymppisiä ollaan että nuoresta asti kannattaa käydä.

Ja mulle ainakin lääkäri sanoi että syövän esiasteet muuttuu ehkä vuosien päästä syöväksi ja kannattaa siksi ehdottomasti hoitaa. Eli sulla ei ole syöpä ihan just tuloillaan jos on vasta esiasteita.

Ja niitä kohdunkaulan syöpiäkin on monenlaisia. Lievemmässä muodossa poistetaan vaan osa kohdunsuusta/kohtu ja ei muita hoitoja ja vaikeimmissakin syövissä hyvät ennusteet.

Vierailija
12/46 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syövät olisi hyväennusteisia

niin ennuste riippuu hyvin pitkälti syövän levinneisyydestä, levinnyt kohdunkaulan syöpä harvoin täysin enää parannettavissa sekä mm. syövän graduksesta ("ärhäkkyysasteikko").

Mikäli korkea gradus ja syöpä imusolmuke-tai verisuoni levinneisyy, niin se huonontaa merkittävästi ennustetta.

Paikallisella syövällä usein hyvä ennuste.

Joten käykää papassa, tosin kaikki muutokset eivät aina papassa löydy ja tällöin syöpä ikäänkuin pääsee yllättämään.

Vierailija
13/46 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi syöpää olisit jo saanut soiton lääkäriltä. Kun tulee hälyyttäviä tuloksia ne "hälyyttää" heti ensin hoitajan tietokoneella sitten lääkärin. Ja potilaaseen otetaan heti yhteyttä, joten uskoisin että ap:lla ei ole mitään hätää.

Vierailija
14/46 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo viikon päähän. Ihan hyvä, ettei tarvi odottella sen kauempaa...

Vierailija
15/46 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla asioita jotka laittaneet miettimään tätä mahdollisuutta...

Vierailija
16/46 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kk-vuodot muuttuivat viime kesänä niukemmiksi ja joka kolmannet olivat normaalit mulle eli runsaat. Mutta itse ajattelin että johtuu ikääntymisestä (olen 30v)..

ap

Vierailija
17/46 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli multa otettiin reilu 3 viikkoa sitten uudet koepalat ja niissä nyt sitten todettiinkin keskivaikeita muutoksia. Eli onko kyseessä syövän esiaste vai mikä??? Tietäiskö joku yritin googlettaakkin mutta nämä lapset tässä ympärillä häärää ja teksti toisinaan niin vaikea selkoista, ettei tässä hälinässä siitä mitään ymmärrä :/...

Kk:n sisään pitäis tulla aika looppiin, mutta mitäs sen jälkeen?? Ilmeisesti myös tuosta saadun näytteen patologi tutkii???

Ap

Vierailija
18/46 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos löytyisi muitakin

ap

Vierailija
19/46 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole tuota "hoitajan koneelle" kirjoittanut, mutta voin siihen silti vastata.

Patologin, radiologin ym.lausunnot menevät ensin hoitajan koneelle ja sen jälkeen hätyytellään asiasta lääkäriä.

Ja hoitajat reagoivat kaikkiin tuloksiin nopeasti, ja lääkäri sitten arvioi kuinka kiireellistä on ilmoittaa potilaalle.

Vierailija
20/46 |
11.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole tuota "hoitajan koneelle" kirjoittanut, mutta voin siihen silti vastata.

Patologin, radiologin ym.lausunnot menevät ensin hoitajan koneelle ja sen jälkeen hätyytellään asiasta lääkäriä.

Ja hoitajat reagoivat kaikkiin tuloksiin nopeasti, ja lääkäri sitten arvioi kuinka kiireellistä on ilmoittaa potilaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä