Mitäs nyt, kun raskaustestin tulos positiivinen?
Minulla on kuukautiset reilusti viikon myöhässä ja kun tein raskaustestin, niin näytti positiivista. En ole puhunut kihlatulleni viellä asiasta, mutta haluaisin ensin tietoa mitä nyt tulisi tehdä?
Olen 16-vuotias ja siksi hieman tietämätön asiasta. Kihlattuni on 19-vuotta ja haluaa myös lapsen, joten aborttiin en kuitenkaan päädy!
Kommentit (8)
Jos ei ehkäise niin tulee paxuxi.
Odota 3-4 viikkoa ja soita neuvolaan. Sitten alat käydä siellä tutkimuksissa. Ja varaudu synnyttämään hieman alle 9 kk päästä.
ja juttele äidillesi / isällesi. Tarvitset kaiken tuen, mitä saat, vaikka sitä et ehkä nyt usko. Varmaan lähipiiri voi järkyttyä, kun olet niin nuori, mutta kun olet tehnyt päätöksesi lapsesta, niin sinun on helpompi kertoa ja pysyä päätöksessäsi ja perustella se.
Neuvolassa muuten varmaan kysyvät, onko raskaus toivottu, joten älä siitä loukkaannu. Minulta kysyttiin, vaikka olen jo yli 30-vuotias ;) se vaan kuuluu asiaan kysyä ennen kuin onnittelevat raskaudesta.
Tsemppiä ja hae tukea uuteen elämäntilanteeseen. Lue myös raskaudesta vaikka näiden sivujen kautta ja jos poltat tai juot alkoholia, niin lopeta ne heti. Mitään lääkkeitäkään ei pitäisi käyttää tuosta vaan, paitsi jos on jotain pitkäaikaislääkitystä kuten diabeteksessä. Soita neuvolaan ja juttele puhelimessa heidän kanssaan. Laita vaikka paperille asioita joista haluat puhua, niin saat tietoa jo ennen ensimmäistä käyntiä, johon kuitenkin menee jonkin verran aikaa.
Eikä kannata odottaa niin kauan neuvolaan soittoa, koska saat sieltä tietoa heti. Ajan sinne saat tosin vasta muutaman viikon päähän, mutta varmasti puhelimitse jo antavat neuvoja, kun kerrot ettet oikein tiedä miten tässä pitäisi nyt olla ja mitä saa / pitää tehdä.
T. nro 5
ja juttele äidillesi / isällesi. Tarvitset kaiken tuen, mitä saat, vaikka sitä et ehkä nyt usko. Varmaan lähipiiri voi järkyttyä, kun olet niin nuori, mutta kun olet tehnyt päätöksesi lapsesta, niin sinun on helpompi kertoa ja pysyä päätöksessäsi ja perustella se. Neuvolassa muuten varmaan kysyvät, onko raskaus toivottu, joten älä siitä loukkaannu. Minulta kysyttiin, vaikka olen jo yli 30-vuotias ;) se vaan kuuluu asiaan kysyä ennen kuin onnittelevat raskaudesta. Tsemppiä ja hae tukea uuteen elämäntilanteeseen. Lue myös raskaudesta vaikka näiden sivujen kautta ja jos poltat tai juot alkoholia, niin lopeta ne heti. Mitään lääkkeitäkään ei pitäisi käyttää tuosta vaan, paitsi jos on jotain pitkäaikaislääkitystä kuten diabeteksessä. Soita neuvolaan ja juttele puhelimessa heidän kanssaan. Laita vaikka paperille asioita joista haluat puhua, niin saat tietoa jo ennen ensimmäistä käyntiä, johon kuitenkin menee jonkin verran aikaa.
Lisään vielä että voisit alkaa katselemaan vauvalle vaatteita.
Ostakaa: turvaistuin, vaunut, sitteri, sänky, tuttipulloja, tuttelia, maidonkerääjiä, imetystyyny, leikkimatto, unipussi,kuvakirja, helistin, keittosuolatippoja, lypsykone yms..
sitten voisit ilmoittaa vauvan syntymästä: kelaan, postiin, pankkiin, verotoimistoon, cittariin ja hobbyhalliin ja Av:lle.
Jos ei ehkäise niin tulee paxuxi. Odota 3-4 viikkoa ja soita neuvolaan. Sitten alat käydä siellä tutkimuksissa. Ja varaudu synnyttämään hieman alle 9 kk päästä.
Kerron tottakai äidilleni asiasta, kun olen siihen valmis. Olen varma, että hän iloitsee kanssamme asiasta, kun muutenkin aina puhuu lapsenlapsien saannista.
En juo alkoholia, enkä polta, eikä minulla ole pitkäaikaislääkityksiä. Jos joku epäilee tätä vastausta, niin voin vaikka vannoa, etten ole koskaan maistanut kumpaakaan. Minulla sen verran huonoja kokemuksia molemmista. (:
ap
Ken seksiä harrastaa niin pitäis ymmärtää mitä siitä voi seurata...
Ei lapsille kuulu seksin harrastaminen.
täällä moralisoida jälkikäteen että olis pitäny ehkäistä. Ehkäpä tämä kyseinen nuoripari haluaa kantaa vastuunsa ja kasvattaa lapsensa! Selvitä ap ekaksi mikä on oma neuvolanne ja ota sinne yhteys. Kyllä ne sieltä sitten neuvoo miten asioissa edetään. Ja tietty kerrot asian poikaystävälle. Tsemppiä teille vaan! Nuoria äitejä ja isiä on ollut kautta aikain eikä siinä ole mitään pahaa, nykyään on vaan ihme trendi tehdä lapset nelikymppisinä.
Saat sieltä ajan ensimmäiselle käynnille ja varmaan lähettävät sitä ennen postitse jotain informaatiota esimerkiksi ruokasuosituksista.