lapsi temppuilee öisin
Mulla on 8kk ikäinen ihana tyttölapsi. Noin 6kk ikäisestä nukkui yönsä niin, että kerran ehkä kävin antamssa tutin ja aamulla n. 7-8 aikaan vasta aamumaitoa. Sitten alkoi tulla ylähampaita, ja niitä itkettiin noin kaksi viikkoa. No hampaat puhkesivat, mutta yökiukut ja "temput" jäivät.
Pahimpana hammaskiukkuaikana annoin tytölle myös yöllä maitopulloa, kun se oli ainoa asia mikä edes hieman rauhoitti... Ei ehkä olisi pitänyt.
Tyttö tottui siis siihen, että sai myös yöllä maitoa kun vain huuto oli tarpeeksi kova. Nyt siis alkaa joka yö melko kellontarkasti puoliltaöin huutaa selkä kaarella, eikä auta tutti tai hyssyttely. Kun sitten pääsee käsiksi maitopulloon, juo ehkä puoli desiä, eikä edes huomaa että vaihdan pullon tuttiin. Saa myös tukevan iltapalan, joten en usko että nälästäkään on kyse.
Maitokiukun lisäksi tyttö itkee öisin ja kun menen katsomaan, hänellä on tutti kädessä ja hän alkaa kikattaa. Haluaa siis huomiota. Lisäksi on keksinyt sängynlaitojen potkimisen ja pitää kaikenlaista mölinää pari-kolme tuntiakin putkeen.
Onko tämä ns. normaalia ikään kuuluvaa, ja menee ajan myötä ohi? Ja pitääkö lapsi opettaa "itkettämällä" irti pullosta, vai myöntyä taas valvomaan yösyöttöjen merkeissä?
Ja juu, varmaan arvasitte että kyseessä on ensimmäinen lapsi. :) Ei kai tämä niin vakavaa ole, harmittaa vaan kun yöt meni jo niin hyvin. Viime yönäkin huomasin olevani todella vihainen lapselle ja ajattelin mielessäni vaikka mitä kurjuuksia hänestä. Sanomattakin selvää että en todellakaan ikäviä ajatuksiani lapselle näytä tai mainitse ääneen ja aamulla on paha mieli, kun olen niin lapsestani ajatellut. :/
Osaisiko joku jelppiä?
Kommentit (3)
Ylös yrittäminen on myös kovassa huudossa tällä hetkellä. Oli vaan niin mukavaa, kun ehti jo tottua pitkästä aikaa miltei katkeattomiin yöuniin. Kainaloon ottaminen ei meillä valitettavasti auta, sillä siitä se riemu tytölle vasta repeääkin. :)
Tyttö riekkuu (tai riekkui, nyt se alkaa olla jo ohi kun ikää on 11k) parikin tuntia öisin. Heilui ja jutteli, tahtoi seuraa ja kun ei vastattu niin rupesi huutamaan. Aikanaan sitten nukahti, mutta kyllä se oli ärsyttävää ja monesti minäkin ajattelin aika rumasti ihanasta lapsestani. :) Mut arvelen siis että ihan normaalia tuo on, noita vaiheita tulee ja menee. Liittyy uusien taitojen oppimiseen jne.
Ja mä sanoisin että jos maidon antaminen helpottaa niin senkun annat vain. Itse imetän tota 11kk ikäistä vielä 2-4kertaa yössä. Kyllä sekin aikanaan loppuu! Ja usein otan meidän väliin isoon sänkyyn jos riehuu vain omassa sängyssään, rauhoittuu helpommin siihen kainaloon tai saan ainakin itse paremmin nukuttua kun ei tarvi nousta sängystä antamaan tuttia.
Odota kun tulee se vaihe, että seisovat yöllä, nauravat ja kävelevät sängyssä.
Musta lapsilla erillaisia vaiheita ja ne menee ohi ajan kanssa.
Mulla pojat vajaa 7v. ja 9v. ja aina tulee jotain.
Mun lapset on nukkuneet mun vieressä ja tempasin ne kainoloon, kun alkoi yöllä riekkuminen.