Voiko opettajalta kysyä perusteita lapsen numeroon?
Lapsellani on aina ollut äidinkieli 9, nyt sai 8. Puolikkaitakin numeroita käytetään joulutodistuksessa.
Lapsi oli todella ihmeissään ja pettynyt tuohon kasiin, eikä ymmärrä ollenkaan, miksi sai niin "huonon." On saanut molemmista kokeista ysin. Kirjoittaa ihan hyvin (ei tosin ole ihan paras mielikuvitus) ja todella kauniilla käsialalla. Lukee sujuvasti.
Lapsi on tosiaan aivan ihmeissään, enkä tietenkään voi perustella numeroa mitenkään, kun olen itsekin ihmeissäni.
Voinko siis kysyä opettajalta ihan ystävällisesti miksi numero on noin huono?
Olisi hyvä tietää, mikä osa-alue hänellä on reilusti heikompi ja huonontunut merkittävästi. Sekä lapselle että mulle olisi tiedosta hyötyä. Isompaan lapseen verrattuna en keksi mitään syytä.
Kommentit (27)
Enhän mä edes sano, että lapselle kuuluisi enemmän kuin se kasi, mutta kieltämättä muakin ihmetyttää tuo kokonaisen numeron alennus. Osaaminen vaikuttaisi olevan kuitenkin vähintään yhtä hyvä kuin isommalla sisaruksella saman ikäisenä (vuotta vanhempi,) tuntiaktiivisuus on kyllä luultavasti heikompi. Haluaisin vain kertoa lapselle perusteet numeroon, koska meneehän lapselta opiskelumotivaatioa, koska tuntee kärsineensä epäoikeudenmukaisuudesta.
Meidän koulussa on tosiaan puolikkaat käytössä joulutiedotteessa ja lapsi itsekin sanoi, että olisi ymmärtänyt, jos olisi edes se 8,5. Opet ovat yleisesti sanoneet, että puolikas on merkki siitä, että pienellä petraamisella on mahikset saada numero nousemaan ylempään.
En ole mielestäni curling-vanhempi, koska haluan vain tietää mikä osa-alue lapsella on heikko, kun kokonaisen numeron putosi. Eikä mun kehumiset auta lasta hyväksymään numeroa, koska lapsi itse on aivan ihmeissään, kun odotti vahvaa ysiä. Opettajan perustelut varmasti auttavat lasta ymmärtämään, jos/kun siihen on järkevät perusteet.
Meinaan asiallisesti kysyä asiaa opettajalta, koska mun mielestä lapsella on oikeus tietää missä asiassa ei pärjää niin hyvin kuin itse (ja mä) luulee.
Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista :)
ap
opet laittaa satoja numeroita niin että joskus tulee virheitäkin...
ala-asteella muistan että ope kun ei tykännyt minusta niin yläasteella todistus k.a. nousi numerolla. Väitän että yläasteella ei pärstäkerroin juurikaan vaikuta, ei mulla ainakaan.
ja muut numerot ovat kyllä aivan oikeudenmukaiset tytön (ja munkin) mielestä. Tuo äidinkielen numero on ainoa ihmetys eli en usko, että numero on huono pärstäkertoimen takia ;) Tosin ope ei varmaan tunne vielä lapsia kunnolla...
opet laittaa satoja numeroita niin että joskus tulee virheitäkin...
ala-asteella muistan että ope kun ei tykännyt minusta niin yläasteella todistus k.a. nousi numerolla. Väitän että yläasteella ei pärstäkerroin juurikaan vaikuta, ei mulla ainakaan.
Itse kysyin yhdestä lapseni numerosta, joka oli 3 numeroa huonompi kuin mitä kokeet antoivat odottaa. Saamani vastaus oli kylläkin äärimmäisen ympäripyöreä ja mitäänsanomaton. Luultavasti oli antanut väärän numeron lapselleni, muttei jaksanut asiaa miettiä sen kummemmmin.
enkusta 7 kun numeron piti olla 9. Luokalla 3 samalla sukunimellä olevaa lasta ja numerot oli menny sekasin. Nämä kaksi muuta saivat puolestaan numeroa paremmat kuin heille olisi kuulunut (eli toinen sai 9 ja toinen 8) . Äitini soitti opelle joka oikaisi asian ja kehotti kirjoittamaan todistukseen itse oikean numeron. Rehtori tuumasi seuraavana syksynä vanhempainillassa äidilleni "teille sitten kävi viime vuonna vähän hassusti" ;-) Muistan itse kuinka kova paikka oli ja jos asiaa ei olisi selvitetty niin varmasti olisi harmittanutt pitkään. Eli suosittelen soittamaan jotta asiaan tulee selvyys
Numeron annossa on voinut tosiaan tulla vaikka ihan näppäilyvirhe. Kasiluokan numerot vaikuttavat kuitenkin päästötodistukseen ja esim. kymppi on ihan mahdoton saada jos on ollut joku kasi joskus.
t. yläkoulun opettaja
nousi kun meni vitoseelle. Aiemmin opella oli omat suosikkinsa ja inhokkinsa ja se näkyi numeroissa. Meidän lapsi oli inhokki ja numerot alakanttiin. Nyt sai ansaitsemansa numerot kuten arvasinkin:)