Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten harjoittelija (päiväkodissa) voi mokata pahimman kerran? ov

Vierailija
06.01.2011 |

Olen aloittamassa keväällä harjoittelujaksoa päiväkodissa ja mietityttää, että mokaan jotenkin ihan totaalisesti.

Entä jos lasten nimien oppimiseen menee aikaa tuhottomasti (äärettömän huono nimimuisti), tai jos en muista naamasta, kuka kenenkin lapsen vanhempi on?

Entä jos en opi paikkoja ja haahuilen ja eksyilen?

Mikä olisi pahinta, miten harjoittelija voisi mokata?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osata tehdä aamusta jo nimilistat ja aina siirtymisen jälkeen: sisältä ulos ja takaisin sisään lasket lapset :) Ei niillä nimien muistamisilla niin väliä.

Vierailija
2/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tietysti seuraillaan ja katsellaan ja opetellaan ryhmän/päiväkodin tapoja, mutta sitten pitäsi kyllä jo osallistua esim. pukeutumis- ja riisutumistilanteissa, ja olla mukana lasten touhuissa muutenkin, sekä ottaa kontaktia sekä lapsiin että aikuisiin.

Turvallisuuden takaaminen on tietysti toinen tärkeä asia, eli valvoo ja vahtii lapsia, ettei satu tapaturmia ja onnettomuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä jätä lapsia yksin tai keskenään ilman aikuisen valvontaa.

Tain itse vähän aikaa sitten harjoittelun päiväkodissa.

Vierailija
4/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hän niitä pyytää. Se olisi aika paha moka.

Vierailija
5/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuus ennen kaikkea, siinä ei saa mokata. Pitää tietää monenko lapsen kanssa on pihalle lähtenyt. Ja ruokailutilanteissa tulee olla tarkkana, joku lapsi voi olla oikeasti niin pahasti allerginen, että väärä ruoka voi tietää sairaalareissua. Eli siinä ne nimetkin pitäisi tietää, että mikä on kenenkin ruoka ja mitä kellekin saa antaa.

T. allergisen lapsen äiti

Vierailija
6/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita tosi pahoja:

- nukkuu työaikana

- myöhästyy töistä

- ei ole kunnon kamppeita ulkoiluun

- haisee hieltä

- tekstaa ja soittelee työaikana toistuvasti

- kuuntelee musaa työaikana

- alkaa kovaäänisesti muokata koko päiväkodin/osaston rutiinit uusiksi ja neuvoa muuta henkilökunta työssään mm. uusimpia kasvatustieteellisiä tutkimuksia luettelemalla

Nimim. näitäkin on nähty :( eikä muuten ole provo

Vierailija
7/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet oppii yleensä viikossa, koska lapsilla on usein nimetyt istumapaikat ruokaillessa, nimetyt naulakkopaikat yms.

Vanhempia ja muita hakijoita (esim. isovanhemmat) on yleensä niin monta, että esittelee itsensä vaikka sata kertaa samalla ihmiselle: Parempi niin kuin ettet esittele itseäsi ollenkaan. Lapsi yleensä itse tunnistaa oman hakijansa. Henkilökunta kyllä sulle kertoo, jos on jotain tapauksia, ettei lasta saa luovuttaa jollekin tietyille ihmisille.

Harvoin päiväkodit ovat niin suuria, että sinne eksyy. Äkkiä sitä oppii missä on henkilökunnan wc ja missä kahvihuone ;)

Vierailija
8/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sinulle ei voi jättää lapsia ilman, että siinä on joku vakiväestä mukana.

Vierailija
9/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- epävarmoissa tilanteissa et pyydä apua tai kysy ns. tyhmiä vakkari henkilökunnalta

- et suhtaudu työhön vastuullisesti ja ammattimaisesti

Nuo tulivat ensimmäisenä mieleeni.

Vierailija
10/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista aina, että sinä olet harjoittelija, etkä saa olla ilman valvontaa. Se on pahin moka, että menee omatoimisesti tai suostuu joutumaan sellaiseen tilanteeseen, jossa on yksin vastuussa lapsista. Et siis saa esim. mennä pihalle lasten kanssa tai jäädä yksin sisälle pukemaan viimeistä lasta, etkä myöskään saa luovuttaa lasta kenellekään hakijalle ilman henkilökunnan jäsenen lupaa. Jos ei päiväkodissa jutella näitä juttuja läpi harjoittelun alkaessa, niin pyydä itse sääntö- ja vastuukeskustelua. Ne sinun pitää joka tapauksessa tietää harjoittelun jälkeen ja ne on tarkoitus opetella heti harjoittelun alkaessa.

Nimimuisti ei haittaa, ei kukaan edellytä että opit kaikkien nimet. Jos ei nimi tule mieleen, niin lapselle voi sanoa, että "Jenni-Antero, hieno auto sulla" ja hymyillä vekkulisti päälle, niin lapsi ymmärtää vitsi ja kertoo kyllä sinulle oikean nimensä. :) Vanhemmalle voi sanoa, että "teidän tyttö oli tänään sitä ja tätä" tai "teidän tomera leikkijä" ja sen jälkeen viitata lapseen sanalla "hän".

Jos haahuilet, niin kysyt joltain että missä sää oikein oot ja otat huumorilla. Ruokaa jakaessa varmista henkilökunnalta vaikka joka ruokailulla, että kenellä lapsista on joku ruokavalio. Nyrkkisääntönä on, että jos olet epävarma, niin KYSY. Kysy vaikka sen sata kertaa, se on aina parempi kuin arvaamaan lähteminen. Ole mukana, juttele lapsille, ole kiva työkavereille, tule ajoissa töihin.

Vierailija
11/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän päiväkotiin tuli uusi sijainen. alettiin aika nopeasti kutsua häntä apaattiseksi blondiksi. Seisoskeli aina siellä huuli pyöreenä, ei tervehtinyt, ei puhunut, oli aina jotenkin poissaolevan näköinen ja oloinen.

Tein virallisen valituksen siitä, ku hermo palo.

Vierailija
12/12 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita tosi pahoja: - nukkuu työaikana - myöhästyy töistä - ei ole kunnon kamppeita ulkoiluun - haisee hieltä - tekstaa ja soittelee työaikana toistuvasti - kuuntelee musaa työaikana - alkaa kovaäänisesti muokata koko päiväkodin/osaston rutiinit uusiksi ja neuvoa muuta henkilökunta työssään mm. uusimpia kasvatustieteellisiä tutkimuksia luettelemalla Nimim. näitäkin on nähty :( eikä muuten ole provo

Olen koulutettu lastenhoitaja. Olen torkkunut nukkarissa työaikana, olen myöhästynyt töistä, ulkoiluvaatteet on joskus vähän niin ja näin huonon muistin takia, haisen joskus hieltä, olen neuvonut muita!

Ja töissä olen edelleen :DDD