Eih, en halua vielä lastani sille pph:lle! :(
Oltiin tänään tutustumassa ja ryhmässä on kaksi alle vuodenikäistä poikaa. Toinen poika oli tänään neljättä päivää ja ruoka-aikaan sille iski kauhea ikävä. Huuti epätoivoisena ja hysteerisenä, hoitaja hössötti ja yritti työntää ruokaa suuhun. Sitten kun ei sillä rauhoittunut, laski lattialle.
Lapsiparka siellä istualleen itki ja ojenteli käsiään, halusi syliin :(
En kestänyt katsoa moista, minä sitten otin hänet syliin ja pitelin kainalossa ja poika rauhoittui. Piti sitten päätään rintaa vasten aikansa ja sitten lähti vähän taas tutkimaan ympäristöä.
Voi että miten pahalle musta tuntui tuon lapsen takia :( Ja että kun omani huutaa samanlailla joku päivä eikä häntä lohduteta.
Ja toisekseen, hoitaja ei hymyillut ollenkaan lapsille ja ruoka oli TODELLA suolaista.
Miten voin viedä lapen sinne, kun ei semmoista lämmintä ja luottamuksellista kuvaa ei saanut? Pitääkö tässä itse ruveta pph:ksi??
Kommentit (34)
Jos itselle tulee pienikin epäilys niin ei kannata viedä. Jos jotain sattuukin niin et ikinä anna sitä itsellesi anteeksi. Tiedän monia tapauksia joissa vielä aikuiset muistelee kauhulla mitä kaikkea pph:lla tapahtui ja mitä se siellä syötti. Itselleni vaihtoehdot oli tytön kohdalla kotihoito tai pk. Ne ihmiset on kasvatusalan ammattilaisia ja osaavat tukea lapsen kehitystä sekä tarjota lapsen kehitystasolle sopivat haasteet. Meidän neiti lähtee aina innoissaan pk:hon ja ei meinaa malttaa aina kotiinkaan lähteä :D
Tiedän että hän viihtyy siellä todella hyvin vaikka välillä hänelläkin on kenkkupäiviä. Ne leikit ja laulut sekä ikätovereiden seura saa meidän neitosen ratkeamaan riemusta. Pk aloitettiin 1,5v ja kohta puoli vuotta tarhailtu.
tottakai olet paras hoitaja lapsellesi ja kotisi paras paikka hänelle. terv. kotiäiti
mennä töihin tai jatkaa opintoja! Siksi mulla kävi vakavasti mielessä tuo itse pph:ksi ryhtyminen. Tosin taitaa kyllä aika epäkiitollinen pesti olla :/
Niinkuin kommenteista huomaat. Teet niin tai näin, AINA on joku nurisemassa!
t. pph
Tällä hetkellä kaksi lapsista on kolmatta vuotta hoidossa ja ovat äärimmäisen tyytyväisiä.
Minulla kävi tutustumassa perhe joka kieltäytyi ottamasta minulta paikkaa vastaan.
Syynä oli se, että kyniä ja leluja oli heidän mielestään tarjolla liian vähän.
Toisena syynä oli se että perheessäni on tupakoiva (ulkona) ihminen.
Noiden syiden takia heille tarjotaan uutta hoitopaikkaa vasta kuukausien (en muista montako)
päästä.
Luultavasti nyt yritän vaihtaa paikkaa. Huomaan, vaan, että mun on kauhean vaikea olla "hankala asiakas". :(
Pelkään liioittelevani asiaa, kun ei mulla ole muuta kuin tämä yksi kokemus.
Lisäksi tuntui kiusalliselta, kun pph vuolaasti kehui poikaani, joka nyt on ihan tuiki tavallinen. Liian suulasta. Ei kuunnellut mitä mulla on sanottavaa (kysyin monta kertaa samaa asiaa), kun kertoi omista lapsenlapsistaan.
Mulle jäin semmoinen kuva, että tällä pph:lla ei ole koulutusta, vaan pelkästään kokemusta.
Samaa mieltä olen 3 kanssa. Juurikin tämän takia hain hoitopaikkaa päiväkodista. En voisi luottaa yhteen ihmiseen joka on kahden kesken lasten kanssa. Ei alle 1-vuotiaat osaa kertoa, mitä pph siellä touhuaa ja kuinka hyvin hoitaa..
pph:lla on 4 lasta hoidossaan, päiväkodissa voi yhdellä hoitajalla olla 12 pientä ja lain kirjain täyttyy silti eli listassa on tarpeeksi nimiä, vaikka hoitajia ei ole paikalla. Ja eikös ne nimenomaan ole tarhassa niitä lapsia sulkeneet kaappeihin ja teipanneet syöttötuoleihin?
Jos itselle tulee pienikin epäilys niin ei kannata viedä. Jos jotain sattuukin niin et ikinä anna sitä itsellesi anteeksi. Tiedän monia tapauksia joissa vielä aikuiset muistelee kauhulla mitä kaikkea pph:lla tapahtui ja mitä se siellä syötti. Itselleni vaihtoehdot oli tytön kohdalla kotihoito tai pk. Ne ihmiset on kasvatusalan ammattilaisia ja osaavat tukea lapsen kehitystä sekä tarjota lapsen kehitystasolle sopivat haasteet. Meidän neiti lähtee aina innoissaan pk:hon ja ei meinaa malttaa aina kotiinkaan lähteä :D Tiedän että hän viihtyy siellä todella hyvin vaikka välillä hänelläkin on kenkkupäiviä. Ne leikit ja laulut sekä ikätovereiden seura saa meidän neitosen ratkeamaan riemusta. Pk aloitettiin 1,5v ja kohta puoli vuotta tarhailtu.
Ehkä ei kannattaisi olla ihan noin sinisilmäinen. Päiväkodeissa kulkee koko ajan valtava lauma erilaista työhöntutustujaa ja harjoittelijaa, joista suurimmalla osalla ei ole edes kiinnostusta alaan. Silti he ovat lasten kanssa enemmän kuin LTO:t.
ei ne laita ruokaa, siivoa, suunnittele seuraavan pv, ruokia, tiskaa, pese pyykkiä, huolehdi vielä muista "kotiaskareista" vaan ne on siellä LAPSIA varten. Todella iso ero siinen kuin pph kotona hoitaa yksin ihan kaiken... mieti sitä!
mieluummin päiväkotiin. Aikoinaan seurasin kaverin äidin toimintaa pph:na ja ei kovin vakuuttanut. Siellä, kun on se muukin perhe, isä ja omat lapset.. jakamassa ja vaatimassa huomiota. Ruoaksi usein jotain helppoa ja halpaa lähinnä keittoja päivästä toiseen.
Vaikka päiväkodeista sanotaan, että siellä pienten ryhmässä on se 12 lasta ja 3 hoitajaa, niin loppu viimeksi näistäkin lapsista osa on sopimuspäiväläisiä, joilla äidit vauvan kanssa kotona ja ovat vain lyhyttä päivää ja usein on sairaspoissaoloja, joten harvemmin taitaa olla täysi tusina lapsia paikalla.
Omalla kokemuksellani sanon, että luota ensivaikutelmaan.
Älä vie lastasi tuolle pph:lle.
Kysy paikkakunnaltasi päiväkotiryhmää tai sitten jää reilusti kotiin vielä vaikkapa puoleksi vuodeksi !
JOs haluat kuitenkin mennä työelämään / opiskelee, kysy toista hoitajaa. Keksi jotain ympäripyörää, vaikkapa että toivoisit nuorempaa hoitajaa jne. tms ihan mitä tahansa.
Itseäni mietin tässä samalla; minä olen vieraiden aikana ns. ujo toisten lapsia kohtaan, kun vieraat aikuiset on pois, olen ns. parempi ja näytän tunteeni lapsille.
En tiedä onko tällä hoitajalla sama tilanne.. toisaalta..
Kerronpa omat tapaukseni:
Lapset olivat 2 v 5 v ja kävimme tutustumassa tulevaan pp-hoitajaan. Oven avasi minua hieman nuorempi - olimme molemmat vain vähän yli 20 v - nainen oman 4 v poikansa kanssa. Ulkonäkö - molemmilla ulkonevat silmät kuin sammakolla, sai minut ja lapset pysähtymään ovenpieleen. Hämmennys. "Kauniita lapsia" sanoi hoitaja, naurahdin ja astuin sisään.
Asunto oli kerrostalon pieni kaksio, jossa lastenhuoneessa oli ihan kivat vuoteet ja iso leego-pöytä keskellä.
Paikalla oli hoitajan oma mulkosilmäinen pullea poika ja toinen noin 5 v poika. Koko tutustumisen ajan hoitaja haukkui tuota 5 v poikaa. Miten on helpottunut että poika lähtee ja minun lapset tulee tilalle, miten pojan vanhemmat luuhaa kaupungilla vaikka lapsi on hoidossa hänellä, ja tätä rataa ja poika kuunteli hämillään silmät pyöreenä. Minäkin olin ihan hämmästynyt, en ymmärtänyt sanoa mitään takaisin hoitajalle, en mitään kaunista lapselle..
Hoitopaikka ja hoitaja osoittautui hyvin nopeasti aivan hirvittäväksi paikaksi. Minun lapeni olivat sitten ne kamalat, ja minä myös. Tein vuorotyötä, tämä olikin sitten kamalaa hoitajalle.
Hoitajalle tuli 1,5 v poika neljänneksi ja tämä oli todellinen lellipentu. Tottahan on erilaista hoitaa vilkasta 5 v kuin 1,5 vuotiasta joka on juuri oppinut kävelemään ja nukkuu pitkät päiväunet !!
Hoitaja yksinkertaisesti kiusasi lapsiani, oli todella inhottava ja ilkeä!
EN IKINÄ vie lapsiani pph:lle, tämä yksi kiusaaja riitti !
Tuli paha mieli vististäsi. :( Vaikkas asutkin pienellä paikkakunnalla, niin yhtä lailla vaitiolovelvollisuus sitoo päivähoidon ohjaajaa kuin muuallakin. Kerro rehellisesti, miki haluat lapsellesi toisen hoitopaikan. Rohkeutta!
Ehkäpä perhepäivähoidon ohjaaja ottaa jossain tilanteessa esille tämän näkemäsi tilanteen ilman että sinä siitä "dyntipukiksi" joudut, joten on hyvä vain jos kerrot senkin vuoksi. Saattaa tämä yksin itkenyt poika saada jossain vaiheessa parempaa hoitoa pph:ltaan jos pph saa palautetta/pohdittavaa asiaan liittyen jatkossa.
Oma kokemukseni pienestä päiväkodista on tosi positiivinen. Lasta pidettiin varsinkin alkuun paljon oman pehmon kanssa sylissä kun tarvitsi sitä. Aina sai jättää lapsen aamulla syliin jos jääminen oli vaikeaa. Ja iltapäivällä lapsi ei olisi tahtonut kotiin. Kävimme tutustumassa myös isompaan päiväkotiin, mutta täällä kuulin LTOn huutavan ikävästi lapsille ulkoiluun liittyen ja intuitioni kehoitti valitsemaan toisen paikan. Kuuntele itseäsi. Antaaksesi turvallisen olon lapsellesi sinun täytyy luottaa hänen hoitajaansa. Omassa lapsuudessani itselläni oli kyllä aivan ihana pph, joka kannatteli vanhempieni eronkin yli pysyvänä ihmissuhteena.
ja alle 3-vuotiaiden ryhmässä oli 2 3-vuotiasta ja 10 2-vuotiasta. Hoitajia oli kolme kaiken aikaa läsnä, jos kaikki lapset olivat paikalla, ja lisäksi laitoshoitaja auttoi lasten pukemisessa ja ruokailussa. HOitajien määrästä oltiin tarkkoja, eli aina klo 8.30 oli jo kolmas hoitaja paikalla, vaikka osa lapsista tuotiin vasta yhdeksään. Aamuvuorolainen lähti iltapäivästä vasta sitten, kun tosiaan neljä lasta oli haettu pois, eli tosi usein vasta klo 16. Ikinä ei oltu vajaalla hoitajamäärällä, koska pienten ryhmässä on oltava se 1 hoitaja 4 lasta kohden.
Sen sijaan isojen ryhmässä ollaan paljon huolettomampia. Nyt kun lapseni on 4-vuotias, sairastelujen takia lapseni ryhmässä on usein vain 2 hoitajaa ja lapsia on 20. Silti pidän päiväkotia parhaana vaihtoehtona. En ikinä voisi luottaa vain yhteen ihmiseen, jota kukaan ei valvo. Vieläkin ahdistaa se kauan sitten sattunut tapaus, jossa pph jätti lapset nukkumaan, kun meni itse kauppaan, ja koko talo paloi sinä aikana...
ensin. Tiedän, ettei syliä pitkäksi aikaa riitä, mutta jo tämä ehkäisee eroitkut. 3v lapseni puhuu todella lämpimästi parista hoitajastaan. Joululomallakin halusi joka ilta nukkumaan mennessä jutella näistä hoitajista :)
Soitahan vielä päivähoidon ohjaajalle ja sano ettet halua tuota pph:ta lapsellesi, hän varmasti antaa toisenkin pph vaihtoehdon jos tilaa vaan on. Muistathan myös yksityiset pph:t joita ei yleensä päivähoidon ohjaaja edes mainitse vaikka heillä vapaita paikkoja olisikin, hänellä on kuitenkin tiedot heistäkin. Eikä jooko yleistetä, meistäkin löytyy koulutuksen saaneita, itsekin olen ihan lastenhoitaja ja tunnen myös lähihoitaja ja lastenohjaaja pph:t. Hoitajan käytös ei ollut asianmukaista. T. Yksityinen pph.