Voi härregyyd kun oli madekeitto hyvää!
Kommentit (12)
Madekeitto (niin paksu että se on melkein muhennosta), mateen mäti ja maksa.
Multa se nylkeminen ei kauhean elegantisti onnistu, onneksi tuttu kalamies nylkee ruokapalkalla. :)
Moni näistä uusavuttomista av-mammoista ei edes uskaltaisi ottaa madetta käteen, uskalsitko sinä?
ainoastaan siika on helppo, koska suomut irtoo helposti. Mateessa on se ällö nahkA.
Moni näistä uusavuttomista av-mammoista ei edes uskaltaisi ottaa madetta käteen, uskalsitko sinä?
voiskin lähtee miehen kanssa pilkille ja kokeilemaan, tulisko madetta. Ahvenetkin käy kyllä, mutta ollaan niitä syöty lähes koko kesä kuten myös haukea ja kuhaa =D Mutta onpahan ainakin ongittuja.
Lapsena olen madekeittoa joutunut syömään ja osallistumaan myös mateiden käsittelyyn.
Kuvottavaa!!
Matikkakeitto on tosiaan huippua! Täytyy myöntää, että itsekään en ole innoissani sen käsittelystä. Onneksi lähipiiristä löytyy innokkaita pilkkijöitä, joilta saa madetta, vieläpä valmiiksi nyljettynä. (vaikka ei se omatekemä keitto aivan lapsuuudessa saatua mummon madekeittoa vastaa...)
Kyllä mulle ahven, kuha tai siikakin kävisi. Eikä niiden käsittelyssä ole ongelmaa. Ällöttävyyden suhteen tai muutenkaan.
Ällöstä kalasta puheen ollen: Ehdottomasti ällöttävin käsiteltävä on ollut ankerias. Sen hengiltä, tai pikemminkin liikkumattomaksi saaminen oli "mielenkiintoista"...
Matikkakeitto on tosiaan huippua! Täytyy myöntää, että itsekään en ole innoissani sen käsittelystä. Onneksi lähipiiristä löytyy innokkaita pilkkijöitä, joilta saa madetta, vieläpä valmiiksi nyljettynä. (vaikka ei se omatekemä keitto aivan lapsuuudessa saatua mummon madekeittoa vastaa...) Kyllä mulle ahven, kuha tai siikakin kävisi. Eikä niiden käsittelyssä ole ongelmaa. Ällöttävyyden suhteen tai muutenkaan. Ällöstä kalasta puheen ollen: Ehdottomasti ällöttävin käsiteltävä on ollut ankerias. Sen hengiltä, tai pikemminkin liikkumattomaksi saaminen oli "mielenkiintoista"...
pää irti vai? vai onko sillä edes päätä? Yök.
Meillä on tuttavapariskunta, joka käy alituiseen pilkillä ja saadaan heiltä valmiiksi nyljettyä madetta, tuo oli vielä ruodottomaksi fileerattua eli täysin patavalmista. Yleensä keitän ruotoineen ja perkaan sitten itse. Mulla ei vaan oikein kädet meinaa kestää kalan käsittelyä, kirvelee mahdottomasti..
ap
Onneks isä kalastaa ja mies nylkee :)
Matikkakeitto on tosiaan huippua! Täytyy myöntää, että itsekään en ole innoissani sen käsittelystä. Onneksi lähipiiristä löytyy innokkaita pilkkijöitä, joilta saa madetta, vieläpä valmiiksi nyljettynä. (vaikka ei se omatekemä keitto aivan lapsuuudessa saatua mummon madekeittoa vastaa...) Kyllä mulle ahven, kuha tai siikakin kävisi. Eikä niiden käsittelyssä ole ongelmaa. Ällöttävyyden suhteen tai muutenkaan. Ällöstä kalasta puheen ollen: Ehdottomasti ällöttävin käsiteltävä on ollut ankerias. Sen hengiltä, tai pikemminkin liikkumattomaksi saaminen oli "mielenkiintoista"...
pää irti vai? vai onko sillä edes päätä? Yök.
Mä en tiedä miten se "pitäisi" tappaa (saalis tuli meille vähän yllätyksenä...). Mut me tehtiin niin, että pää irti. Siis poikkastiin fileerauspuukolla oletettu pään osuus pois. Tämän jälkeen päätön lonkero hyppäsi nurmikolle ja kovasti yritti raukka kiemurrella takaisin merelle päin.
Mies joutui lopulta suurin piirtein naulaamaan otuksen leikkuulautaan ja paloittelemaan sen siinä. Tässä vaiheessa naapurustoa oli jo kerääntynyt seuraamaan meidän harvinaista saalistamme ja antamaan kaikenlaisia hyvää tarkoittavia ohjeita otuksen hengiltä saamiseksi. Tai siis eihän se silloin enää elänyt, mutta edelleen liikkui.
Loppujen lopuksi savustettiin se ja oli hyvää (ja rasvaista).
takaa puukolla ympäri viilto, vähän niin kuin appelsiinin ympäri sitä alettaessa kuorimaan.
Tästä sitten pihdeillä nykäistään nahka pyrstöä kohdin pois.